Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Beetje hulp aub ivm kosten vervanging motor?
- Van Hakke (SuperForumposter) op 04-08-2009 14:06
Hallo,

Zoals de meesten wel weten heb ik sinds vorig jaar een nieuw blok (doet het nog steeds perfect trouwens) maar ik heb toen zelf voor de kosten moeten opdraaien. Aangezien er blijkbaar meerdere mensen een nieuwe motor buiten garantie hebben ontvangen ga ik de invoerder nog eens aan de mouw trekken.

Om echter een gefundeerde claim te maken had ik graag wat extra informatie van de mensen die zo'n motor gekregen hebben...
Van de leden die me willen helpen had ik graag via pm: VIN (chassisnr), datum van eerste inschrijving en datum van vervanging van de motor?
Deze info dient natuurlijk enkel en alleen voor bovenvermelde reden.

Alvast bedankt,
Hakke
- Van Renesis (ForumPro) op 05-08-2009 13:54
Ik ben benieuwd of alles gaat lukken. In ieder geval succes.

Ik vraag mij af of de motorvervanging alleen bij de eerste eigenaar gebeurd, of dat dit voor alle eerste generaties het geval is.
Ik ben overigens bang dat ik er zelf ook binnenkort aan mag geloven.

Zodra de auto gerepareerd is(deze maand) ga ik hem wegbrengen voor een compressietest.
Ik moet namelijk nog steeds de tijd nemen om de oorzaak van de verbrande katalysator te achterhalen. Momenteel even andere dingen aan mijn hoofd.

Als er iets vervangen moet worden probeer ik dit ook zeker op Mazda te verhalen. Zulke hoge kosten zijn imo niet normaal bij relatief lage kilometerstanden.

Als ik eerder ben dan jij, laat ik het zeker weten.
- Van Renesis (ForumPro) op 05-08-2009 15:05
Aanvulling.

Ik heb net een tijdje zitten telefoneren met Mazda Nederland.

Daaruit kwam het volgende.

Geïmporteerde modellen komen officieel niet in aanmerking voor de vergoeding. De vergoeding is normaal gesproken alleen van toepassing bij aantoonbare produktiefouten. 
- Van alfred (SuperForumposter) op 04-09-2009 13:43
In jouw tussenzin lees ik dat je, net als ik, een verbande katalysator had. De mijne is deze week vervangen na 40.000 km en 3 jaar en 1 maand (!). Kreeg gelukkig toch gratis een nieuwe maar moest wel de arbeidskosten betalen. De monteurs beweren nu dat de oorzaak van de verbranding bij de Lambda sonde ligt. Bij de importeur is een nieuwe aangevraagd onder dezelfde coulance regeling. Ben benieuwd of ik die krijg en of het echt de oorzaak was....
Zijn er meer forum leden met een verbande katalysator, of heb ik een stuk discussie gemist?
- Van poker1972 (Beginner) [be] op 10-09-2009 09:01
ik heb een mazda waar ik 200 km mee gereden heb en ineens ging motor storing aan  en trok hij niet meer
heb hem naar mazda gedaan en daar hebben ze nieuwe bougie's geplaatst en twee nieuwe bobine's twv 166 +btw stuk
en toen draaide hij iets beter  maar nog niet ok dus een compressie test laten doen en ja hoor de tweede rotor gaat niet meer
wagen is van 2/2004 en heeft 92.000 km op de teller staan .
mazda komt er niet in tussen dus een andere motor zoeken
heeft er iemand een idee waar ik die vind ??
een nieuwe naakte blok was 3850 euro + btw
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-09-2009 10:09
Gecondoleerd...

Hoe zit het dan met de motorgarantie tot 100.000 km? Geldt die niet in België?
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-09-2009 11:02
Kan je in dit geval niet de eventuele standaard garantie daar voor gebruiken? Ik bedoel als je er net 200 km mee gereden hebt dan heb je em dus nog niet zo lang en heb je nog standaard garantie lijkt mij?
- Van Renesis (ForumPro) op 10-09-2009 14:34
@alfred.

De oorzaak van verbrande katalysatoren is mij niet geheel duidelijk.
Ik heb begrepen dat het wel vaker voor komt bij mensen die veel korte stukken rijden. Dit door de extra inspuiting in de eerste minuut. De grotere hoeveelheid onverbrande brandstof zou hardere explosies veroorzaken.

Ik heb hier gedeeltelijk mijn twijfels een beetje over. De rex is namelijk binnen zo'n 10 minuten goed op temperatuur. De korte stukjes die de auto vaker rijd zijn minimaal een kwartier.
Het verband met de extra inspuiting in de eerste minuut is voor mij dan ook onduidelijk. Dat zou dan toch al weggebrand moeten zijn.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 10-09-2009 18:02
Renesis:

> @alfred.
>
> De oorzaak van verbrande katalysatoren is mij niet
> geheel duidelijk.


Oorzaak is voornamelijk de veel hogere uitlaatgastemperatuur en de verbranding van olie in de verbrandingskamer.
De constructie van catalysatoren (steen of staal) is niet bestand tegen de extreme temperaturen.
Vroeg of laat gaan ze er allemaal aan :-)

FYI

B
- Van Hakke (SuperForumposter) op 11-09-2009 09:04
Toch wel, garantie tot 100k geldt in België ook. Maar voor zover ik weet staat de garantie geformuleerd als: 3 jaar of 100.000km (whichever comes first)...
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-09-2009 09:22
Staat dat laatste gedeelte tussen haakjes ook in de garantievoorwaarden? Want als het echt "of" is, dan is de motor nog in garantie...
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 11-09-2009 13:21
"of", ja, maar indien één van de twee al bereikt is vervalt de garantie wel.
Dus met 2,5 jaar en 95.000 km ok,
met 3.5 en 95.000 niet ok,
en met 2.5 en 105.000 ook niet ok.
Denk ik.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 11-09-2009 21:05
"of", ja, maar indien één van de twee al bereikt is vervalt de garantie wel.
Dus met 2,5 jaar en 95.000 km ok,
met 3.5 en 95.000 niet ok,
en met 2.5 en 105.000 ook niet ok.


Helemaal juist, zo heb ik het ook begrepen!
- Van Sokkenman (Deelnemer) [nl] op 15-11-2009 02:13
Mijn motor is onder coulance vervangen bij 110000km en een leeftijd van 4 jaar. Van belang is wel dat de Rex is onderhouden bij een Mazda dealer. Tevens is een dealer die een beetje z'n best doet voor z'n klant ook van belang. Maar ik moet zeggen dat ik over Mazda Nederland geen klachten heb. Afgelopen zomer (11800km 5 jaar oud) zijn mijn olie-leidingen geknapt als gevolg van corrosie. Reparatie was ruim 1000€. Heb ik even een mailtje richting Mazda Nederland gestuurd, en krijg nu toch een groot gedeelte terug. Maar zoals ik al zei: De geschiedenis van de auto moet wel bekend zijn, en een beetje hulp van de dealer kan ook helpen.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Beetje hulp aub ivm kosten vervanging motor?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill