Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schuim in olie
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 29-03-2009 21:41
Hallo, van het weekend een proefrit in een RX-8 gemaakt, tijdens de rit ging echter het olielampje branden. Toen ik het oliepeil controleerde
zag ik dat er schuim in de olie zat.

Betekent dit dat het carterpan niet vervangen is voor de grotere versie?
Kan dit de motor beschadigen?

Aangezien het geen Mazda dealer is, konden ze daar geen zinnig antwoord geven.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2009 21:56
Schuimen is redelijk normaal en kan ook geen kwaad. Komt door een te grote capaciteit van de oliekoelers, waardoor er teveel condens in de olie komt (nouja dat las ik in een service bulletin dan).

Dat zou niet de reden moeten zijn dat het lampje aan ging eigenlijk. Was het peil niet gewoon wat laag?
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 19-06-2009 20:07
als je er goed mee hebt doorgereden, hoog in de toerentallen gegaan en zo, dan kan het gebeuren dat ie aangaat. bij mij gebeurt dat in elk geval regelmatig en als ik dan het oliepeil nakijk zit er nog meer dan voldoende olie in. misschien ook een gevolg van die te grote capaciteit?
- Van gerry (Deelnemer) [nl] op 24-06-2009 13:06 Edited 24-06-2009 13:10
vandaag voor de eerste keer olie peil nagekeken,volgens mazda moet je dit zeer goed in de gaten houden,moest minerale olie in van mazda dexelia ultra 5w-3  schrok wel even maar zal wel wennen 24 euro per liter,kreeg er wel een mooi draag tasje erbij.vraag is er ook andere olie of moet je deze gebruiken??????vr gr g.v.b.
- Van gerry (Deelnemer) [nl] op 24-06-2009 13:15
hoi vandaag voor het eerst olie erbij moeten vullen,garage gegaan en moest dit bijvullen met minerale olie dexelia 5w-30 ultra.24 euro per liter vullen jullie dezelfde olie bij of is er ook andere.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 24-06-2009 13:18
Volgens het Amerikaanse forum is Dexelia geen minerale olie (http://www.rx8club.com/showthread.php?t=57866), maar dit is ook al elders op dit forum besproken. Dexelia is mijns inziens trouwens ook overpriced. Volgens mij zijn vergelijkbare olien voor lagere prijzen verkrijgbaar.

Bij de vorige Mazda wankelmotoren (RX-7, etc.) mocht er inderdaad enkel minerale olie gebruikt worden, omdat volsynthetische olie de afdichtingsringen in de motor zou aantasten. Het blok van de RX-8 heeft deze ringen echter niet.

Groet,
Pascal
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-06-2009 16:54 Edited 24-06-2009 17:04
gerry:

> hoi vandaag voor het eerst olie erbij moeten
> vullen,garage gegaan en moest dit bijvullen met
> minerale olie dexelia 5w-30 ultra.24 euro per liter
> vullen jullie dezelfde olie bij of is er ook andere.


Hoi Gerry,

Heb overigens onlangs bij Mazda dealer in De Meern voor 1 ltr. dexelia 5w-30 ultra Euro 19.22 (inkl. BTW) betaald; 24 Euro is dus rijkelijk veel..............
Je kan m.i. rustig andere oliemerken {binnen Mazda specificaties (zie instructieboekje) qua viscositeit} kopen; Mazda zelf adviseert in Japan zelfs synthetische olie..............
Vorm je eigen oordeel aan de hand van de verschillende publicaties op dit forum en andere fora...........
Succes.....

Groetjes, Ruud
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2009 17:01
5 W 30 kost bij Heuts 40 euro per 4 liter.
- Van gerry (Deelnemer) [nl] op 24-06-2009 18:28
ruud dank je voor de reactie,hier kan ik wel weer mee verder.
- Van gerry (Deelnemer) [nl] op 24-06-2009 18:30
dank je herbie scheelt toch een paar biertjes per liter.je hebt in ieder geval van me ''n biertje te goed
- Van gerry (Deelnemer) [nl] op 24-06-2009 18:35
pascal toch leuk zo'n informatie via de site lijkt wel een bibliotheek je merkt dat je met routeniers te maken hebt.moet nog veeeel leren vr.gr.g.v.b.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-06-2009 02:27
Maar ik blijf het lastig vinden, als experts het er al zelfs niet over eens zijn met heel die oliekwestie....
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 25-06-2009 07:14
Ik ben maandag bij de dealer en zal ze daar nog eens aan de tand voelen over deze kwestie.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-06-2009 21:23
Ja maar elke dealer zal met een ander antwoord komen waarschijnlijk.....  Dat is juist zo rottig....
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-06-2009 05:54
Ja, dat is ongelukkig.
Maar wat de uitkomst ook is, die Dexelia voor 24 euro is veel te duur! Dat kan echt voordeliger. Ga eens bij een andere dealer kijken desnoods Gerry!
Ik ben ook door mijn 5 liter Kroon heen, zal eens informeren wat mijn Duitse dealer van de hele materie vindt.
- Van Matex (ForumPro) op 26-06-2009 22:34
@ Caecil

Welk soort Kroon hanteer jij ?

mijn kroon Asyntho SP    5W30  API SL/CF ACEA A1,B1,A5,B5 (Euro <6.50 p/ltr bij 20/ltr)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 29-06-2009 08:14
Vandaag navraag gedaan bij de dealer (Radrema): Ze gaven aan dat je dus toch geen synthetische olie mag gebruiken, omdat die niet verbrand en er zodoende een residu in de kamers achterblijft. Verder raden zij (natuurlijk) aan om Dexelia te gebruiken, maar ze zeiden niet dat dat per sé moet...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2009 09:53 Edited 29-06-2009 10:16
Melkie:

> Vandaag navraag gedaan bij de dealer (Radrema): Ze
> gaven aan dat je dus toch geen synthetische olie
> mag gebruiken, omdat die niet verbrand en er
> zodoende een residu in de kamers achterblijft.
> Verder raden zij (natuurlijk) aan om Dexelia te
> gebruiken, maar ze zeiden niet dat dat per sé
> moet...


Hoi Melkie,

Wat zegt / zou de mening zijn van Radrema betreffende het onderstaande waarin duidelijk wordt gepromoot met synthetische olie..........

Category: Gasoline Engine Oil.
Product Name: MAZDA SYNTHE-RENESIS RX-8 Special
Type: Full-Synthetic Motor Oil.
Part No: K004-W0-031
SAE: 0W-30
Volume: 4L
Packing: steel can, 6pcs/1case
Description: high performance genuine motor oil, specially formulated BY MAZDA for RX-8's ROTARY engine.

http://www.rx8club.com/attachment.php?attachmentid=136013&d=1238233610
http://jaytec-lubricants.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_18&products_id=177

{NB. mijn officiële Mazda-dealer had op de ene vestiging geen Dexelia 5w-30 in magazijn op voorraad (misschien ook omdat mijn nwe. Rex de enige was die hij ooit op voorraad had gehad en de enigste die hij zojuist had geleverd); ik wilde aldaar onlangs 1 ltr. Dexelia 5w-30 hebben, kreeg toen die ene ltr. die in de Mazda-showvitrine stond, er zat zo te zien wat stof op, dus die stond er vermoedelijk al langer; op de andere vestiging vroeg ik bij aflevering van mijn Rex om 1 ltr. olie om bij te vullen en kreeg 1 ltr. MPM premium synthetic 5w-30.
Ik heb sterk de indruk dat bij een eerstvolgende beurt deze synthetische MPM er gewoon in gaat.}

Groetjes, Ruud
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 29-06-2009 11:42
M.a.w.: De verwarring wordt vakkundig in stand gehouden door de Mazda dealers.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2009 11:49
Melkie:

> M.a.w.: De verwarring wordt vakkundig in stand
> gehouden door de Mazda dealers.


Inderdaad; de dealers weten het ook niet precies; komt ook doordat Mazda zelf dubbelzinnige adviezen geeft........

Groetjes, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2009 12:40
Niemand weet het precies :P

Nouja het zou verstandig kunnen zijn om de olie te gebruiken die mensen die een ton of meer hebben gereden met de originele motor hebben gebruikt :)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-06-2009 16:22
Matex:

> @ Caecil
>
> Welk soort Kroon hanteer jij ?
>
> mijn kroon Asyntho SP    5W30  API SL/CF ACEA
> A1,B1,A5,B5 (Euro <6.50 p/ltr bij 20/ltr)


die ja. Denk ik.
Maar heb het destijds gekocht in 5 liter verpakking. Zal wel ietsje duurder geweest zijn per liter.
Bij de dealer in Boxmeer wilde ik Dexelia kopen, maar die hadden ze daar niet. Ze wilden er toen "gewone" Shell in gooien, a E22,50 per liter. Volgens hun reed de door hun verkochte RX-8 er ook prima op. Toen ik vroeg hoeveel kilometer die al weg had, was het antwoord 18.000. Daar had ik dus geen enkel vertrouwen in. Dacht toen: als je er dan gewone Shell in zou kunnen gooien, dan kan dat vast wel goedkoper dan via een dealer, dus ben naar Brezan gegaan. Aldaar gevraagd om olie voor een RX-8 en na kwartiertje zoeken kwam medewerker met een printje van de enige olie die zij verkochten voor een RX-8 en dat was dan die ene Kroon.
Nou las ik later ergens op een forum dat die Kroon Asyntho exact dezelfde specificaties heeft als de door sommige dealers aanbevolen Dexelia. En zo heel speciaal is die Dexelia ook weer niet, wordt bij Mazda in heel veel nieuwe auto's gebruikt.
Overweging om Kroon te kopen i.p.v. Dexelia: geldbesparing! Ik heb het vermoeden dat het hetzelfde is als met de pindakaas van het huismerk van Albert Heijn, das dezelfde als van Calvè, zit alleen in een andere verpakking en wordt verkocht in andere winkels.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-06-2009 16:23
rudolphw:

> Melkie:
>
> Inderdaad; de dealers weten het ook niet precies;
> komt ook doordat Mazda zelf dubbelzinnige adviezen
> geeft........
>
> Groetjes, Ruud


Een waarheid als een koe!
- Van Matex (ForumPro) op 29-06-2009 19:43
Kroon oil is als ik mij niet vergis een onderdeel van het veeel grotere PENNZOIL.
Mijn dealer vult af met Shell fullsyntetisch 5W30 staat netjes op de factuur.
Ik vul na met de Asyntho 5W30 al 4 jaar lang voor E 6,45 p/liter (bij afname van een 20 ltr bus)

Maar dit is inderdaad een herhaling van zetten,er is al zoveel over geschreven op dit forum.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2009 21:20 Edited 29-06-2009 21:28
Matex:

> Kroon oil is als ik mij niet vergis een onderdeel
> van het veeel grotere PENNZOIL.


Volgens mij vergis je je. Ze hebben ooit de import gedaan van Pennzoil.
Americol, een andere Nederlandse olieboer, is wel opgekocht door Pennzoil.

Om de verveling van degenen die het olieonderwerp zat zijn te verdrijven zal ik nog even de dubieuze rol van Superman in de olieindustrie aan de kaak stellen:
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schuim in olie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill