Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Winterbanden
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 11-10-2004 20:59
Is er al iemand met enige ervaring met winterbanden ? Zijn er merken en modellen die goed bevallen ?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2004 21:19
Mogen we hieruit concluderen dat je al in je 8 rijdt?

Ik heb geen ervaring met winterbanden, en vraag me ook af of ik die hier (aan de kust) nodig heb. Zoveel sneeuw ligt hier nooit en in de enorme plensbuien, tot nog toe, heb ik geen problemen gehad.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 11-10-2004 21:23
Nope, eind van de week, maar 't wordt snel kouder.
Winter sloffen zijn niet enkel nodig als het al sneeuwt, onder de 7-9 graden schijnt het aan te bevelen zijn.
Iemand ervaring ?
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 12-10-2004 07:31 Edited 12-10-2004 07:37
Ik heb nu 4 Conti TS790 op 17" wielen. Ze werkten prima op mijn vrouw haar vorige auto (Boxster). Even in sneeuw was de Boxster gemakkelijk te rijden.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 10-11-2004 06:36
Ben gisteren op zoek geweest naar winterbanden. Blijkt de maat 225/45 18 in wintebanden bijzonder moeilijk te vinden. Bij verschillende bandencentrales geweest, bijna nergens te krijgen. In één geval konden ze in back-order geplaats worden (Continental) met vrij grote onzekerheid over de leveringstermijn voor de zachte prijs van EUR 1100! Andere velgen schijnen ook niet zo evident, omdat de omloopafstanden van de velg met band, bepalend voor snelheidsmeter en GPS, moeilijk overeen te stemmen zijn. (dixit de heer van de bandencentrale).
Iemand meer ervaring?

Antoon
- Van sebas (Deelnemer) op 10-11-2004 08:36
Hoi Antoon,

Ik zou je aanraden om een maatje smaller the nemen (215), want winterbanden zijn beter als ze smaller zijn. Zelf heb ik 225/50/17 winterbanden (en andere velgen) op mijn auto http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=159 zoals hier op de foto maar bij regen is het uitkijken voor aquaplanning op de snelweg.
- Van jos (SuperForumposter) op 10-11-2004 11:54 Edited 10-11-2004 15:06
Ik heb ook winterbanden gekocht, echter met een hele Suzuki Alto eraan vast. Véél goedkoper en zo houd ik ook mijn héle RX-8 uit de pekel. Na de winter weer verkopen, en volgende winter weer een "nieuwe" met een jaar APK. Nog een gigantisch voordeel:
Na een paar ritjes in de Alto waardeer je je RX-8 nog véél meer als voorheen.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 10-11-2004 16:07
Ik heb ze gevonden bij 2 bandencenters in de buurt. Pirelli snowsports 225/45R18, gemonteerd en wel, gebalanceerd met nieuwe ventielen EUR 240,- / stuk incl. BTW & ventielen. Goedkoop is het niet echt, maar de Pirelli's zijn wel goed, kijk eens op de sites, in Duitsland hebben ze ze getest.
Ook de www.tuningspecialist.com (S&G) waar a.s. vrijdag een meeting is (zie elders op het forum) kan alle bekende merken leveren binnen 1 week aan prijzen die tussen EUR 260-280 liggen.
Ik heb besloten om een set Pirelli's aan te schaffen, aangezien ik ze nergens anders goedkoper kan vinden. Ik moet alleen nog ffkes met de leasemaatschappij in de slag hoe we dat gaan verekenen.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 15-11-2004 15:43
Ook hier heb ik de pirelli's gevonden en besteld voor de net iets scherpere prijs van EUR 232 gemonteerd en gebalanceerd, worden morgen of overmorgen geplaatst.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-11-2004 11:38
Ik heb vredestein wintrac Xtreme in de maat 245/45-18 gekocht (voor een personeelsprijs die ik liever niet noem. Ik werk bij vredestein) Zie vredestein.com. Hoewel ik ook vind dat smaller op sneeuw waarschijnlijk beter is , staan 245 banden natuurlijk beter.Ik ben nog op zoek naar een set alu-velgen. Op heuts.nl staan mooie 5 spaaks velgen in de maat 8x18 met ET 50 (=origineel)die wel lijken op de originele.Kosten 145 euro.Mogelijk zijn er op de motorshow in Essen nog goedkopere.Ben tevens benieuwd hoeveel tuners er met de RX-8 staan.Ik zelf ga op 27-11-04.(de beurs is geopend van 26-11 tot 5-12) Vorig jaar de RX-8 voor het eerst hier gezien  
- Van antoon (Powerposter) [be] op 17-11-2004 17:52 Edited 17-11-2004 17:57
De pirelli winterbanden zijn gemonteerd op de originele velgen, smallere banden waren inderdaad verstandiger, maar nieuwe velgen vallen duur uit, gezien het feit dat mijn wagen meestal maar drie winters meegaat. Nog even inrijden voor de eerste winterse neerslag.
- Van mvo (Beginner) op 17-11-2004 20:23
Ben vandaag bij de bandenman geweest en heb de Pirelli's besteld, gaan er overmorgen op. Er zijn maar weinig bandenmerken die deze maat op voorraad hebben. Bridgestone en anderen hadden levertijden van 3-4 weken, net als de Sottozero's van Pirelli. En als je een keer een band stukrijdt ga ik er geen maand op wachten voordat ik een andere heb.
De vertegenwoordigers van Vredestein moeten misschien nog wat foldertjes uitdelen, want volgens de bandenman was er in 'onze maat' niets leverbaar bij Vredestein.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-11-2004 15:22
De exacte maat van de RX-8 (225/245-18) is inderdaad niet leverbaar bij vredestein.
De volgende maten zijn echter wel leverbaar en passen ook :235/40 of 235/45 of 235/40 of 235/45 of 245/40
Zie vredestein.com. volgende week krijg ik de bestelde velgen en kunnen de 245/40 erop.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 18-11-2004 16:02
Ik meende gehoord te hebben dat een hoogte 40 (225/40 ipv 225/45) meer dan 10%  verschil gaf in omloopafstand van een band een daardoor significante afwijkingen in GPS en snelheidsmeter veroorzaakte.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-11-2004 06:57 Edited 22-11-2004 19:19
De maat 245/40-18 is exact 1.0 % kleiner dan 225/45-18.
De berekening staat op http://miata.net/garage/tirecalc.html
Bij slijtage van een band onstaan er ook dergelijke omloopverschillen.
Bovendien staat de maat 245/40-18 aanbevolen als mogelijk vervanging op de vredestein site.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2004 19:33
antoon wrote:

> Ik meende gehoord te hebben dat een hoogte 40
> (225/40 ipv 225/45) meer dan 10%  verschil gaf in
> omloopafstand van een band een daardoor
> significante afwijkingen in GPS en snelheidsmeter
> veroorzaakte.


Outjers oplossing geeft verwaarloosbare verschillen.

De >10% verschil bij 225/40 vs 45 is royaal overdreven: het is in werkelijkheid 3.4%.
(ik heb de calculatorlink van Outjer maar even clickable gemaakt -> handig ding!)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-11-2004 07:00
Gisteren de winterbanden (met mille miglia velgen) gemonteerd.
Enkele opmerkingen:
-Wat is de carrosserie van de RX 8 stijf zeg bij het opkrikken en wat is wielophanging een technische lekkernij.
-Niet elke banden boer kan  banden monteren om 8 x 18 velgen. Mijn vaste adres in ieder geval niet.
-Sinds mijn '72 BMW 2002 heb ik niet meer meegemaakt dat de achterbanden eerder slijten dan voor.
-Restprofiel na 13000km :voor 7 mm en achter 6 mm. Weet iemand de nieuwwaarde?
-De nieuwe velgen hebben moeren met een sleutelbreedte van 19 ipv 21 mm(dus andere moersteutel in de auto )l
-Projectkosten totaal 916 euro.
-De originele velgen nog even poetsen en in de kelder leggen tot mei 2005.
-komende zaterdag ga ik op weg naar Beurs in Essen de stabiliteit op topgang even testen op de A 46(altijd leeg)
-Kom je nog  naar Essen Caecil? Ik ben om 12.00 u op de mazda-stand bij de folderbalie.
Nu nog even een collega vragen met een digitale camera een foto van de gemonteerde velgen te maken.
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 24-11-2004 07:10
Outjer wrote:

> -Restprofiel na 13000km :voor 7 mm en achter 6 mm.
> Weet iemand de nieuwwaarde?


Meestal hebben nieuwe banden een profieldiepte van 8 mm.

groeten, Eric
- Van antoon (Powerposter) [be] op 24-11-2004 07:32
Outjer wrote:

> Gisteren de winterbanden (met mille miglia velgen)
> gemonteerd.
> -Projectkosten totaal 916 euro.


Bij Vredenstein werken heeft zijn voordelen. Mijn 4 banden op de originele velgen waren goed voor zo'n EUR1000.
Een korting voor een groepsaankoop bij Vredestein, zou dat geen schoon en nobel project wezen voor jou Outjer ??  :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-11-2004 08:33
Werknemers van Rubber Resources (dit valt onder Vredestein ) mogen 4 banden per jaar bestellen.
Ik zou natuurlijk aan de collega's die er dit jaar nog geen besteld hebben kunnen vragen voor mij dit te doen.
Overigens gaat vredestein (zonder Rubber Resources) waarschijnlijk over in Russische handen begin volgend jaar
Daarom ga ik begin volgend jaar nog snel 4 zomerbanden bestellen.
 
- Van Kees (Deelnemer) op 25-11-2004 19:09
Vandaag winterbanden gekocht, pirelli 225/45 R18, bij de aankoop van de RX8 had ik chromen velgen gekocht en de originele velgen heeft de dealer ingeruild, deze heb ik vandaag weer teruggekocht zodat ik de chromen velgen in de winter kan sparen voor de pekel e.d.
Ik heb zelf geen ervaring met winterbanden maar hoor daar goede berichten over. Wij hadden graag met de herfstrit meegegaan maar hebben tot het laatst gewacht i.v.m. de slechte weersverwachting en het ontbreken van winterbanden durfde wij het niet aan. (achteraf was het weer beter dan voorspeld, dat was dus balen voor ons) De berichten en foto's hebben wij met plezier bekeken en gelezen maar hadden er liever zelf bij geweest. Dus beste mensen, de volgende keer, weer of geen weer, zijn wij van de partij.( dan zullen de winterbanden wel weer op zolder liggen) Nog even een vraag van onze kant, hoe zijn de ervaringen met een verlagings-set? Is de wegligging veel stugger dan normaal en kom je met goed fatsoen over die ergelijke verkeersdrempels heen zonder dat ik de boodschappentassen eruit moet halen.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 26-11-2004 08:51
Mijn ervaring is zeer goed. Hij wordt wel stugger, maar niet vervelend. Gaat ook perfect door de bocht heen.
Geen last van verkeersdrempels.
Wel door de dealer laten monteren en vragen voor opnieuw uitlijnen!! 
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-11-2004 12:00
Hier nog even voor de geinterrresseerden mijn ervaring met de vredestein wintrac xtreme.
Op weg naar Essen op de A46 lag de 8 zeer stabiel.(stabieler als met de Bridgestones)
2 x 30 km volgas (heen 224 op de teller) (s'nachts terug met max 229 op de teller) waarbij ik slechts 2 x 10 sec van de gas moest.
De grip op droge weg was bijna op het niveau van de Bridgestone's RE 040 in de zomer terwijl de grip op natte weg ook vertrouwwekkend was. De grip in de sneeuw moet ik nog ervaren.
Overigens was de vredestein stand in Essen naast de Mazda stand.
- Van eberkers (Beginner) op 03-12-2004 12:36
Ik rijd hier in Zweden met Pirelli's (225/50, 17") en die bevallen redelijk goed, hier ligt al een 3 weken ruim meer dan 10 cm sneeuw. Dagelijks op weg veel combinatie van ijs en sneeuw. Hoewel de meeste Zweden met spijkerbanden rijden (dat mag hier), heb ik zelf normale winterbanden omdat ik er anders Nederland niet mee in kom.

Had voorheen onder mijn Subaru wel banden (Vredestein) van een afwijkende maat (lager en een maatje smaller omdat dat beter zou zijn). Die Vredestein's waren vooral supergoed bij regen en sneeuw, niet zo goed op ijs. Hier is het ten strengste verboden om een andere maat onder de auto te hebben dan de typegoedkeuring (hoogte mag wel iets verschillen, vandaar die 17"). Zal zijn redenen wel hebben.

Heb gelezen dat de grip van die zomer Bridgestone in combinatie met sneeuw/ijs ongeveer gelijk is aan nul.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-12-2004 11:38
Heb jij een nederlandse RX8 ?
En heb jij nog geen nieuwe accu , gezien de lage temperaturen?
Welk vredestein winterbanden had jij op de Soeb ? Wintrac of snowtrac?
Mis jij tov. de Soeb de vierwielaandrijving?
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 11-12-2004 14:25
Deze week ook eindelijk mijn setje winterbanden, de Pirelli's waren inmiddels op, dus nu Conti TS790V laten monteren. Wat een verschil t.o.v. met de standaard bridgestones ! Veel meer grip. Waar ik op sommige plekken met de Bridgestones nog wel eens dwars dreigde te gaan lukt dat met de Conti's dus echt niet meer.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2004 15:24
Vandaag twee keer het "sliplampje" zien branden, beide keren op klinkers overigens. Hoop dat mijn banden spoedig geleverd worden.
- Van eberkers (Beginner) op 21-12-2004 08:52
Hee Outjer, op mijn (nog Nederlands gekochte) Subaru had ik Wintrac's, goed over te spreken. Grip in de sneeuw en regen (of gedooide sneeuw) supergoed. Nadat ik verhuisde naar Zweden moest ik wel even wennen aan al die sneeuw, en meest vooral aan de ongehoord hoge snelheden sommige Zweden rijden met sneeuw/ijs (doe ik nu ook ...). Met die Wintrac's heb ik met die Subaru 110 gereden in de sneeuw, ging perfect. Let wel, er was die avond 25 cm gevallen en nog niet alles was plat :-) Gigantische witte stofwolk achter die Sub (hi hi). Die Vredesteins zijn goedgekeurd hier in Zweden voor de omstandigheden hier, hoewel de meeste hier met spijkerbanden rijden omdat je ook veel ijs op de weg tegenkomt.

De keuze voor Pirelli's was simpel, die waren hier het best getest onder de spijkervrije banden (en die moet ik hebben anders kom in Duitsland en Nederland niet meer in). Die test was ge-ent op sportieve modellen. Kommentaar was ook dat dit type band nog steeds beter en beter wordt, als je de laatste generatie koopt zit je meestal goed. Ook hebben ze slijtage getest en blijkt dat de grip van dit type wel snel achteruit gaat (minder snel dan spijkers).

Rexy heb ik hier aangeschaft, viel om van verbazing toen ik de prijs hier zag (goedkoop, geen dure belasting). Hier wordt alleen de HP geleverd met alle opties behalve Navigatie, ik gebruik de GPS 2610 van Garmin met 1 GigaByte flash geheugenkaart voor heel Europa. Die bevalt super, zo raak ik hier de weg in ieder geval niet kwijt :-)

Lage temperaturen is hier niet echt een probleem. Vanmorgen was het -11 (is al wel kouder geweest). Ik heb er een 230V motorverwarming opzitten (dat is gebruikelijk hier), zodat de auto met timer eerder wakker wordt dan ik. Ook een extra interieurverwarming is normaal, zodat ze aangenaam op temperatuur is in de vroege uurtjes (alleen de stekker niet vergeten in te pluggen 's-avonds...). Start prima, als ik merk dat de accu minder wordt wil ik direct een nieuwe (heb noodaccu's thuis en startkabels mocht dat nodig zijn). Ben niet echt bang om de motor te verzuipen (nok nok).

De grip van Rexy in de sneeuw/ijs is beter dan ik verwachte, de banden doen veel, de LSD en traction control helpen goed mee. Met een AWD kun je vol gas weg in de sneeuw (cool bij de stoplichten), dat gaat niet met een tweewielaandrijver. Aangezien het koppel bij hogere RPM pas begint te werken is het vermogen goed te doseren. Banden zijn wel breed, daarom minder last van spoorvorming, wel iets meer "drijverig" maar goed te doseren.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-12-2004 11:48
Voor rijden in de sneeuw is de Snowtrac van Vredestein (nog) beter dan de Wintrac.
Spijkerbanden levert vredestein ook onder de naam Icetrac.Maar die mag je maar in een beperkt aantal landen gebruiken.
Op wintersport heb ik ook regelmatig gezien dat de plaatselijke auto's erg hard durven te rijden.Wel is het zo dat ,net als rijden op natte weg , je geneigd bent veel dichter op de grens te rijden.Belangrijk is een goede vloeiende rijstijl te hebben , ver vooruit te kijken en dan natuurlijk 100 % concentratie.
Wat heb je voor de RX 8 precies betaald? In Denemarken is de prijs het dubbele van in Nederland.(door extra belastingen)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-12-2004 18:15
Vandaag heb ik mijn winterbanden in gebruik genomen. Geweldig, wat een enorm verschil.

Outjer, bedankt voor je advies en bemiddeling!
- Van eberkers (Beginner) op 23-12-2004 05:52
Succes met je winterbanden, ik had ze indertijd ook in Nederland. Geen seconde spijt van gehad. De herst en dagtemperaturen onder de 10 graden was voor mij het moment om te wisselen, vooral vanwege de veel betere grip in de regen.

Wat prijzen betreft, hier in Zweden wordt alleen de HP versie geleverd, en kost 365.000 kronen, dat is 40.065 euro. Afleveringskosten kennen ze niet. Benzine is hier ook 10% goedkoper :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-02-2005 12:14
Caecil:

> Vandaag heb ik mijn winterbanden in gebruik
> genomen. Geweldig, wat een enorm verschil.
>
> Outjer, bedankt voor je advies en bemiddeling!


Ik heb net een test van onze Wintrac Xtreme gevonden in Autoweek nr 51 van 8-12-04 gevonden.
Heb een kopie gemaakt voor je komende bezoek voor de CC.De maximale toegestane snelheid is overigens 270 km/uur !!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-04-2005 09:09
Gisteren de vredestein Wintrac X-treme winterbanden weer verwisselt voor de zomerbanden.Restprofiel na 9000 km :voor 8 mm en achter nog 7 mm.Valt niet tegen.Vooral in Lelystad heb ik ze niet gespaard!
- Van Matex (ForumPro) op 10-04-2005 20:22
Stikstof

Ik rij sinds de aanschaf april 2004 met stikstof in mijn banden.
tijdens snelle ritten ( Duitsland ) een iets hogere banden spanning.
en verder op de voorgeschreven 2.3 bar.
ik controleer regelmatig de spanning maar ben nog nooit druk kwijt geraakt.
stikstof schijnt grotere moleculen te hebben waardoor je minder snel druk verliest.
en het reageerd ook veel minder op temperatuur verschillen.

Het wordt geadviseerd bij caravan rijders ( minder kans op klapbanden door temperatuur ).
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-08-2005 18:22
Florian van het duitse forum verkoopt aan forumleden winterbanden en winterbanden op aluminium velgen.
De prijzen zijn goed : 4 winterbanden op velg:17 inch vanaf 958 euro en 18 inch vanaf 1190 euro!
Zie http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=5855&sid.
De volgende winter komt beslist. (waar was trouwens die zomer dit jaar ???)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-11-2005 11:27
Vandaag de winterbanden(Vredestein Wintrac Xtreme) weer gemonteerd.
De zomerbanden (Bridgestones) hebben nu bijna 30.000km erop en hebben nog circa 4 mm profiel.
Valt niet tegen.Zeker ook niet na het uitstapje op Spa.
Er zaten nog rubber rolletjes aan de binnenkant van de velg als aandenken aan Spa.
Heeft er al iemand winterbanden/velgen in duitsland besteld??
- Van Maxfun (Deelnemer) [nl] op 14-11-2005 17:02
Hallo allemaal,

Velgen en winterbanden kan ik eventueel ook verzorgen en ook inclusief montage.
Ik kan al een aanbieding maken voor een 17" (ENZO H of DOTZ IMOLA) velg met 225/50x17 continental TS790 94H  kompleet incl 19% BTW EUR 1050.=
Voor montage/balanceren,ventiel,verwijderings bijdrage reken ik EUR 10,= per wiel.

Dus voor die prijs hoef je niet naar Duitsland.

Groetjes Robert "Maxfun"
- Van Eric (ForumPro) op 14-11-2005 18:07
Dat klinkt wel heel erg goed Robert.
Kun je ook aan LM velgen komen voor normaal gebruik. Via Brezan kan ik wat regelen (op mijn werk) maar daar vond ik nog niet wat me aan staat.
Alvast bedankt voor al je moeite.
Leuk trouwens om je te ontmoeten gisteren.

Groeten,

Eric
- Van Maxfun (Deelnemer) [nl] op 15-11-2005 07:46
Eric,

Vond het zondag ook leuk om de mensen te ontmoeten die ik tot dan toe alleen nog maar via het forum had gesproken.

Voor de RX8 kan ik 17/18/19/20" lichtmetalen velgen leveren.
Van enorme bling/bling velgen tot en met normale standaard velgen.
Hoofdleverancier bij ons is: Alcar
andere leverancier zijn: FZ Nederland , Greg Heeren en Reedijk uit Strijen.

Groeten Robert.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-11-2005 11:03
Heel goed, maar de aanbiedingen verder graag in commerciëel om e.e.a. duidelijk te houden.
- Van Maxfun (Deelnemer) [nl] op 15-11-2005 15:55
Je hebt gelijk Caecil,

Zal niet meer gebeuren. wilde eigenlijk meer een antwoord geven op de vorige vraag van al banden in duitsland gekocht.

Andere vraag cq zorgen die ik me maak en dat heeft wel degelijk met techniek te maken.
Mijn bak is kapot zoals je weet 6e versnelling doet niks meer.
Biesheuvel heeft kontakt gehad met Mazda importeur die heeft eerst gezegd: bakolie eruit nieuwe erin en weer gaan rijden.
Resultaat er is niks veranderd. Mazda importeur weer gebeld die heeft gezegd: geen meter meer mee rijden bak eronder uit en open maken en ons dan weer bellen, resultaat, mazda dealer kan niks vinden wel overmatig veel slijpsel in de olie en de bak.
Mazda importeur heeft gezegd breng de bak naar een gespecialiseerd revisie bedrijf die weet wel raad.
Bak gebracht door de dealer vorige week vrijdag tot op heden hebben zij ook niks kunnen vinden.

Ik begin me nu toch wel enorme zorgen te maken of dit allemaal wel goed gaat komen.

Heb nu al diverse keren met Biesheuvel gebeld en niemand die me een goed antwoord kan geven maar dat de bak niet goed is dat staat vast.

Wat moet ik nu??? Maar hopen dat het ooit eens goed gaat komen??? Misschien over 6 weken weer een rijdende auto??? Gaat m'n auto ooit weer schakelen zoals deze hoort te doen??? Moet ik een nieuwe versnellings bak gaan eisen??? Of moet ik maar afscheid van de RX8 gaan nemen???

Kortom ik wordt hier enorm verdrietig van zeker omdat ze je heel erg lekker in het onwetende laten. En wat me nog het meeste frustreerd dat niemand kan vinden waarom de bak kapot is zelfs een gespecialiseerd bedrijf in het reviseren van bakken. (Mazda nederland onderneemt naar mijn idee ook geen enkele aktie die laat z'n dealer maar lekker aanmodderen)

Weet iemand raad ????

HELP
Een zeer verdrietige RX8 rijder.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-11-2005 17:36
Ik zou in ieder geval nooit een rivisiebak accepteren. Heb je een goede rechtsbijstandverzekering?
Zoja dan zou ik de RB inschakelen. Je hebt niet voor niets 3 jaar fabrieksgarantie.
- Van Eric (ForumPro) op 15-11-2005 18:14
Robert,

Wanneer je iets koopt met garantie, dan mag je verwachten dat bij problemen, de verkopende partij zorgt voor reparatie en herstel.
Een versnellingsbak hoort te functioneren, niet meer en niet minder. Vooral bij een auto van deze leeftijd.
Ik maak me sterk dat er een partij is (Mazda of Biesheuvel) die zich tracht te kwijten van deze verantwoordelijkheid.
Blijkbaar wordt jouw probleem wel erkend.
Het is dus redelijk en billijk dat Biesheuvel via Mazda (of op eigen kracht) jouw probleem oplost.
Een gekocht product, in dit geval een auto, moet voldoen aan bepaalde verwachtingen. De verwachting dat een bak het doet is een redelijke verwachting.
Mocht een en ander tot een dispuut komen, trekt de dealer en de dealerorganisatie in dit geval altijd aan het kortste eind. Maar zo'n vaart zal het volgens mij niet lopen.
Ik wens je succes en hoopdat het probleem vlot verholpen gaat worden.

Eric
- Van Maxfun (Deelnemer) [nl] op 16-11-2005 17:06
Vandaag, Biesheuvel weer aan de telefoon gehad en de specialist heeft het probleem gevonden er zitten in het schakel gedeelte 2 kogels die ervoor moeten zorgen dat hij goed in de versnelling valt en 1 kogel schijnt helemaal vast te zitten, gevolg is niet goed in de versnelling te vallen en daardoor dus ook overmatige slijtage van de tandwielen.
Schakel mechaniek met kogels wordt vervangen en tevens alle tandwielen voor alle zekerheid.
Ze hopen deze week de auto klaar te kunnen hebben.

Naar het dus uitziet gaat het toch nog allemaal goed komen.
Charlyn en Eric bedankt voor jullie steun en advies.

Groet,
Robert.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-11-2006 20:50 Edited 09-11-2006 21:01
Eergisteren heb ik in Echt (Limburg) bij Auto Weber een setje velgen gekocht voor 95 (!) euro per stuk.
http://www.speurders.nl/autosonderdelen/onderdelenmazda/22942621/_nieuwe_5x114_3_japanse_autos_16_17_en_18_inch_va_65_.html?17.5.24815873_24614718_24602819_24601096_24551013_24444036_24328116_24312592_24117724_22844579_24090104_23947266_23868445_23559926_23436891_23385358_22942621.fsd061010810sd061010810st061010810limit0610200810sel0710cat0710id061030630810title0710descr0610velgen0810main0710cat0710id061020020810sub0710cat0710id061030630810state06100810postcode06100810straal06100810town06100810ad0710type061000810price0710min06100810price0710max0610.17.99
Dat is incl de bouten en centreerring.
Merk PCW (?)   Gemaakt in Indonesië.
Maat 7,5 x 18 inch.
Er zitten 2 steekcirkels in.
114,3 en 100 mm. Die van 114,3 zijn voor de mazda
ET is 40 en dat is dus kleiner dan de originele (50)
Hierdoor komen de velgen iets verder naar buiten en daarom haal ik (voorlopig) mijn spoorverbreders eraf als ik de velg monteer.
Vandaag heb ik de vredestein 245/40-18 winterbanden op deze velg laten monteren (25 euro totaal!)
Op de mille miglia velgen liggen nu de vredestein 245/40-18 zomerbanden.
De originele velgen zijn nu vrij voor de montage van slicks (of semi slicks) voor trackday-gebruik.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-11-2006 20:53 Edited 12-11-2006 10:40
En hier de Mille Miglia velgen met nu dus de zomerbanden. (deze foto stond al eens eerder in het forum)
- Van Matex (ForumPro) op 09-11-2006 21:17
Mooie velgen en al helemaal voor dat geld.

Wordt wel ingewikkeld als je naar een trackday gaat ( op winter schoeisel ).
Ik neem tenminste aan dat met je orginele velgen met sport rubber ook je spoorverbreders weer monteerd ?
Zo heb je straks toch een prive pit cru nodig voor het verantwoorde sleutel werk.

is de breedte van 7.5" bewust gekozen voor de 245 x 40 band?
of heeft het monteren van event sneeuwkentingen hier mee te maken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-11-2006 21:33 Edited 09-11-2006 21:43
Dank je Matex.

In de winter zijn er niet zoveel trackday's (hoewel er dit jaar op 18-13-06 inderdaad nog sneeuw lag rond Spa)

Die 7,5 " is niet gekozen maar dat was gewoon de aanbieding.
Ik heb niet eens sneeuwkettingen en daar zal ook niet echt plaats voor zijn (speling wiel in wielkast)
Misschien dat sneeuwsokken wel passen.
Helaas zijn die ook niet echt goedkoop en ze worden in de bergen ook niet erkend als alternatief.
Mijn ervaring is dat als je op winterbanden staat ze je altijd door laten rijden terwijl mensen op zomerbanden wel kettingen bij zich moeten hebben/moeten monteren.

De vredestein 245/40-18 winterbanden passen er goed op.
Dat komt omdat ze vrij smal uitvallen (tov een 245/40-18 zomerband) want eigenlijk is de maximale maat op een 7,5" velg , een 225/45-18 band.

Misschien dat ik toch nog de velg aan ga passen, zodat ik die spoorverbreders kan laten zitten.
- Van pommetje (Deelnemer) [us] op 16-03-2007 20:04
tja ik ben woonachtig in noorwegen, hier is het vanaf eind oktober verplicht met winterbanden.
ik rij met winterbanden met een speciale (nordic) rubbersamenstelling. deze zijn nog veel zachter dan de winterbanden die je in de rest van europa kan kopen.
en ik heb er ook nog es spikes inzitten.
als je deze es wil zien, ze heten NOKIAN Hakkapelita5
de auto had winterbanden zonder spikes eronder en die waren echt klote. dag nadat ik em gekocht had gelijk nieuwe banden eronder gezet.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-10-2007 18:50
En vandaag de winterbanden er weer op gezet.
Volgende week moeten ze er weer af voor Spa en daarna er weer op. Zucht.
- Van Matex (ForumPro) op 20-10-2007 21:10
Beter zo,
Je vakantie bestemming is Oostenrijk.
Laat daar nu net vandaag al sneeuw gevallen zijn.
Het is met vrouw en kinders stukken veiliger met die winter sloffen er onder.
dan maar wat meer werk !

Fijne vakantie toegewenst.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 08-12-2008 19:30
Vandaag winterbanden met nieuwe velgen laten monteren bij Profile in Echt: Yokohama W-Drive op Dezent F. Ik zal binnenkort wat foto's maken (en natuurlijk plaatsen).
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-12-2008 13:54
De foto's!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-11-2009 18:42
Vandaag de Vredestein Wintrac Extreme winterbanden erop gezet.
Ik had de Semi slicks er nog onder.
Ben ik meteen van het loopgeluid van die Toyo's af.

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-11-2009 06:48
Was gister zeker RX-8-winterbandenwisseldag. Bij mij zitten ze er nu ook weer onder. Vandaag moet de rode Tüv gekeurd worden en aangezien de zwarte velgen niet "sind eingetragen" moesten de originele velgen met de Wintrac's er wel onder.
- Van GUY (Powerposter) [be] op 12-11-2009 10:10
Jep
Ook bij ons heeft de tennisauto zijn winterschoenen aan sinds zaterdag.

Guy
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 12-11-2009 11:36
Ik ook sinds een week. De Oz wielen welke ik op mijn Mps had zijn nu voorzien van winterbanden.
Zie foto
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-11-2009 07:06
Niet te geloven, de Rex is gisteren afgekeurd!!!
Reden: op het kenteken staat dat de banden 225 zijn.
De Wintrac's zijn 245 breed.
En laat het nou exact dezelfde set zijn waarmee die 2 jaar geleden is goedgekeurd en een Duits kenteken kreeg. Vanavond maar eens zoeken op de papieren van 2 jaar geleden of de banden vermeld zijn. En anders de velgen wisselen met de witte. Gedoe allemaal.....
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 13-11-2009 09:28
Dit geeft weer aan dat zo'n controle op de breedte van de banden tijdens een keuring nergens op slaat, als je er na de keuring doodleuk wat anders onder kunt gooien...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-11-2009 15:55
Dat is voor de Duitse keuring ofzo dan? ...

De mijne was afgekeurd op het profiel, en de nieuwe banden die erop gingen waren ook 245 ipv 225....

Gedoe om niks zeg.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-11-2009 16:46
Was inderdaad Duitse keuring, 1 keer per 2 jaar. Soort APK, maar dan nog zeikeriger. Gaat echt helemaal nergens over. Dealer begreep ook niet waar men zich druk over maakt. maar ja, regeltjes......
Kan best zijn dat ze vorige keer niet goed naar die banden gekeken hebben. Toen kwam ik namelijk met die zwarte velgen bij het keurstation, die keurmeester meteen vragen waar de papieren van die velgen waren, heb ik niet, dus hals-over-kop naar huis om de originele velgen erop te zetten en toen was het meteen goed, hebben blijkbaar nergens meer naar gekeken..
Hadden we dit keer misschien weer moeten doen....

Goed. Van het weekend de velgen van de witte onder de rode, maandag laten herkeuren (13 euro), en dan de hele boel weer terugzetten.....
Grote onzin. Maar ja, tis niet anders.

Zou nog veel leuker zijn om de keuring weer bij de dealer te laten doen, en dan terwijl die witte nog zonder velgen op de brug staat, die rode ernaast laten keuren. Kijken wat zo'n man dan zegt.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-11-2009 16:59
Hahaha :P
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-11-2010 18:21
Gisteren de winterbanden onder de RX 8 en onder de Dacia gezet.
Het wordt de 7e seizoen voor de winterbanden van de Rex.

Hoewel we niet meer met de Rex op wintersport gaan is het zeker een goede investering geweest.
Morgen wordt er sneeuw verwacht.
Je kunt je RX 8 natuurlijk ook stop zetten, maar de afschrijving loopt wel gewoon door.
En ik zou niet graag 4 maanden geen Rex willen rijden.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-01-2012 19:23
Gisteravond toch maar de winterbanden gemonteerd.

Had gehoopt dat het dit jaar niet nodig was, maar de rit naar werk en terug was wel erg glibberig.
Ik was vergeten hoe een Rex zonder winterbanden rijdt op een sneeuwlaagje van 3 cm..
Elk stoplicht weer een uitdaging weg te komen.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-02-2012 09:37
Outjer:

> Elk stoplicht weer een uitdaging weg te komen.
>
> Outjer


Ha ha!

:-)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Winterbanden

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill