Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aanschaf RX8 2005/2006
- Van yellowpoint (Beginner) [nl] op 24-02-2009 16:10
Hallo,
Wij moeten zeggen dat de RX8 een prachtige auto is.
Nu overwegen wij zelfs om een RX8 uit 2005 of 2006 uit duitsland aan te kopen voor dagelijks woon/werk gebruik.
Nu zijn wij niet bijster technisch, maar willen wel weten waarom deze auto regelmatig word aangeboden en dat ze allemaal van die lage kmstanden hebben. Op zich wel opvallend, vinden wij.
Verder vragen wij ons af of een rotatiemotor evenlang meegaat(bij normaal gebruik) als een zuigermotor?
We zijn nu in 2009. Is de terugroepactie al voltooid (en is iedereen met deze actie geholpen en zijn de problemen uit de lucht)of moet je daar zelf nog achteraan gaan. Uberhaubt als het een 2005 word, is er dan nog ruimte om verhaal  te halen of is het dan echt allemaal voor eigen rekening?
Komt een nieuwe motor plaatsen regelmatig voor of valt dat wel mee?
Ik lees ook ellende bij koud starten, althans dat doet het dan niet. En als wij ergens een hekel aan hebben is het een auto die ongeacht wat, ons laat staan.
Je ziet ze wel te koop staan, renisis update of upgrade. Wat houd dit in?
Hoe is het trouwens gesteld met de roestvorming? sommige delen aluminimum. dus dat zal wel loslopen, maar de rest?
Hoe is de kleur rood, word deze ook zo lelijk (vaal, vlekkerig)als vele andere auto's?
Welke aankooptips kunnen jullie meegeven waar je echt op moet letten bij de aankoop van deze auto?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

met vriendelijke groet,

Misschien een toekomstige RX8  rijder.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 24-02-2009 16:13
Alle antwoorden op je vragen zijn te vinden op dit superforum:-). Besteed een paar uurtjes van je tijd aan het lezen van de topics en je weet alles wat je wilt weten en misschien nog wel meer.

Welkom trouwens.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-03-2009 11:06 Edited 15-03-2009 11:09
Wilde nog serieus antwoord gaan geven waarom Yellowpoint toch vooral een RX-8 moet aanschaffen, maar ik zie dat hij/zij hier na zijn/haar eerste berichtje niet meer is terug geweest. Jammer.

Ik beperk met nu tot de conclusie van GTO:
Kopen: JA!
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1352
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-03-2009 11:37 Edited 15-03-2009 11:50
yellowpoint:

> Wij moeten zeggen dat de RX8 een prachtige auto is.
> Nu overwegen wij zelfs om een RX8 uit 2005 of 2006
> uit duitsland aan te kopen voor dagelijks woon/werk
> gebruik.
> Nu zijn wij niet bijster technisch, maar willen wel
> weten waarom deze auto regelmatig word aangeboden
> en dat ze allemaal van die lage kmstanden hebben.
> Op zich wel opvallend, vinden wij.


Nou, toch even inhoudelijk reageren dan. Kan het niet laten, en misschien ook handig voor een andere geïnteresseerden

Het aanbod van auto's met een lage km stand is niet zo vreemd voor een auto die toch behoorlijk verbruikt. De meeste kopers, met name in Duitsland, hebben deze auto erbij voor de fun. Dagelijks woon/werkverkeer wordt ook wel gedaan natuurlijk, maar meestal niet van die giga afstanden, dan koop je in Nederland een diesel en niet een auto die 1 op 7 gebruikt.

> Verder vragen wij ons af of een rotatiemotor
> evenlang meegaat(bij normaal gebruik) als een
> zuigermotor?


Helaas is dit bij sommigen niet het geval gebleken. Overigens zijn, voor zover ik weet, alleen van de 2003/2004 modellen een aantal motoren vervangen, nog geen 1 van de nieuwere, ongeacht het aantal gereden kilometers.

> We zijn nu in 2009. Is de terugroepactie al
> voltooid (en is iedereen met deze actie geholpen en
> zijn de problemen uit de lucht)of moet je daar zelf
> nog achteraan gaan. Uberhaubt als het een 2005
> word, is er dan nog ruimte om verhaal  te halen of
> is het dan echt allemaal voor eigen rekening?


Terugroepaktie moet zijn uitgevoerd, kun je laten nakijken, is allemaal terug te halen in de computert van de dealert. Maar als de auto die je op het oog hebt uit Amerika komt en nu bv bij een autohandelaar staat, dan kan het zijn dat dat minder eenvoudig is te achterhalen.

> Komt een nieuwe motor plaatsen regelmatig voor of
> valt dat wel mee?


Ik heb het pas 1 keer gehad. ;-)

> Ik lees ook ellende bij koud starten, althans dat
> doet het dan niet. En als wij ergens een hekel aan
> hebben is het een auto die ongeacht wat, ons laat
> staan.


Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar ik denk dat je mogelijk informatie verkeerd hebt begrepen. Voor zover ik weet is er geen koude start probleem, hooguit een probleem bij lauw/warme start, als de auto helemaal warm gereden was, dan na ongeveer 20 minuten heeft stil gestaan, niet meer warm is maar ook niet volledig is afgekoeld. Een aantal van ons heeft dan wel eens een lastige start gehad, maar nooit zodanig dat ie echt niet meer ging.
Wel zijn er problemen geweest met accu's die na een week leeg waren (lekstroom ergens), problemen met de startmotor (maar die serie is vervangen) en is er het zogenaamde verzuipprobleem bij de eerste series. Dat verzuipen is simpel te voorkomen door je auto even warm te laten draaien voordat je hem weer uitzet, de problemen waren er alleen bij mensen die bv de auto 2 meter de garage uitreden om hem te wassen. Maar als je eerst een rondje van 200 meter rijdt (en natuurlijk ook weer voor je hem terug in de garage zet), dan kun je hem probleemloos uitzetten, ook al is de motor nog niet helemaal warm.

De nieuwe hebben dit overigens niet meer, ik schrok me helemaal lam toen ik de dealer de auto de hal uit zag rijden en meteen uitzette, maar dit probleem is dus opgelost.

> Je ziet ze wel te koop staan, renisis update of
> upgrade. Wat houd dit in?


Renesis update is een foute aanduiding. Typefout of een fout in de software van het hoofd van de aanbieder. De enige juiste term is Upgrade. In Nederland waren er 3 uitvoeringen, de SP (Standard Power, 192 pk) , de Upgrade (SP met Bose sound systeem en navigatie) en de HP (High Power, 231 PK).

Update slaat op de software, in de computer dus. De auto kreeg (met name in het begin) nogal eens een update van die software, ten behoeve van zogenaamd betere afstemming van het motormanagement.

> Hoe is het trouwens gesteld met de roestvorming?
> sommige delen aluminimum. dus dat zal wel loslopen,
> maar de rest?


Er zijn 2 plekjes bekend die gevoelig zijn, dat is in de dorpel van de achterdeurtjes en in een randje van de kofferbak aan de binnenkant.

> Hoe is de kleur rood, word deze ook zo lelijk
> (vaal, vlekkerig)als vele andere auto's?


Nee, mijne is nog heeeeeeeeel erg mooi, ondanks dat ie het merendeel van de tijd buiten heeft gestaan. Heeft te maken met de laklagen die Mazda gebruikt heeft voor deze kleur. Dit heeft helaas ook 1 nadeeltje, is bijna niet netjes zonder kleurverschil te spuiten na een ongelukje, maar ziet er na 5 jaar nog steeds toppie uit.
Enige is dat bij sommige rode exemplaren die rubberen stripjes in het dak gaan verkleuren. Mijne zijn al eens vervangen, maar opnieuw verkleurd.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 15-03-2009 16:32
Caecil, wat heb je dit keurig beantwoord!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-03-2009 20:20

>De nieuwe hebben dit overigens niet meer, ik schrok me helemaal lam toen ik de dealer de auto de hal uit zag rijden en meteen uitzette, maar dit probleem is dus opgelost.


Dat wist ik niet. Weet je misschien wat er dan precies gewijzigd is? Iets met het management, of iets in de motor zelf?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-03-2009 21:13 Edited 15-03-2009 21:15
Nieuwe computers vanaf 2006 of 2007, dat weet ik niet exact. En daarmee is er ook wat in het motormanagement veranderd. Volgens mijn dealer dan.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, durf het eigenlijk nog steeds niet om de witte meteen uit te zetten.  Ik ga met allebei hetzelfde om, altijd eerst een rondje voor ik hem uitzet.

Nieuwe computers in Europa kunnen overigens ook cruisecontrol ondersteunen. Dus in de witte hoef ik niet bang te zijn dat ik die kwijt raak na een update. Helaas kan die software niet op een oude computer draaien, anders had ik in de rode weer cruise-control gehad.

Overigens moeten nieuwelingen niet denken dat een auto van 2006 dat verzuipprobleem dus niet kan hebben. Het is namelijk zeer goed mogelijk dat de auto in 2003 of 2004 is geproduceerd, jarenlang bij een dealer binnen heeft gestaan en pas in 2006 of 2007 op kenteken is gezet.
- Van Omniterra (Beginner) [nl] op 27-06-2009 19:22
volgens mij hadden jullie denk ook niets anders verwacht van Caecil of wel ;)
ik las ergens in een post dat jij 2 RX-8'en hebt? als er één RX-8 super fan is dan ben jij het wel lol...niet aan gedacht om 1 RX-8 en 1 350Z te nemen dan ofzo?

OT:
Het is en blijft een aparte motor lijkt mij vandaar dat je hem niet zomaar uit kan zetten? ik bedoel normale benzine motoren kun je gewoon uit de garage rijden en dan effe paar meter verderop neerzetten om vervolgens lekker te gaan wassen...maar die laatste series van 2005/2006 moet je die dan ook 200 meter rijden of kan je gewoon ff paar minuutjes stationair laten draaien alvorens uit te zetten?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-06-2009 20:27 Edited 29-06-2009 20:33
Omniterra:

>
> ik las ergens in een post dat jij 2 RX-8'en hebt?
> als er één RX-8 super fan is dan ben jij het wel
> lol...niet aan gedacht om 1 RX-8 en 1 350Z te nemen
> dan ofzo?
>


Nee. Dat is nooit in me opgekomen.

Ik heb er wel over gedacht om naast de 2 RX-8en, 1 350Z te kopen. Ben ook lid van dat forum, al is het niet zo aktief, ben zelfs naar een 350Z meeting geweest en dat was beregezellig. Uiteindelijk is de keus toch op iets anders gevallen.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aanschaf RX8 2005/2006

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill