Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Doek RX-8 definitief gevallen
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-10-2008 22:25
bron: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2316288/__Doek_voor_Mazda_RX-8_definitief_gevallen__.html?p=16,1

"waddinxveen -  Er staan nog een hand vol exemplaren op voorraad, maar zodra die auto's verkocht zijn valt definitief het doek voor de Mazda RX-8 in Nederland. De kakelverse importeur, die sinds 1 oktober operationeel is, heeft net als het vorige importbedrijf besloten de RX-8 niet te voeren. De sportwagen is nog maar in een paar Europese landen verkrijgbaar.

De RX-8 is geen succes geweest. Niet in Nederland, niet in Europa. De vierdeurs sportcoupƩ haalde niet de verwachte verkoopaantallen. Enkele landen, waaronder Groot-Brittanniƫ, vormen een uitzondering. Daar is de sportwagen nog steeds verkrijgbaar. Ook de gefacelifte versie, die eerder dit jaar werd gepresenteerd, is daar leverbaar.

AutoTelegraaf.nl wist afgelopen december al te melden dat de opgewaardeerde RX-8 niet naar Nederland zou komen, zolang de toenmalige importeur het scepter over Mazda in ons land zwaaide. De woordvoerder liet destijds weten dat de nieuwe vertegenwoordiger van het merk in Nederland wellicht anders zou kunnen besluiten. Dat doet de top van de fabrieksvestiing niet. "

Des te interessanter is de special in het zoom-zoom magazine, waar Outjer afgelopen week over schreef.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-10-2008 23:38 Edited 30-10-2008 23:52
Goh, wat vreemd, dat ondanks de enorme reclameinspanningen er zo weinig verkocht zijn. Ondanks het enthousiast gemaakte dealernet, en de open informatieverstrekking rondom de specifieke eigenschappen van de wankelmotor, door niet te willen dat iedere dealer in nederland dit speciale produkt verplicht zou moeten voeren en zou moeten kunnen onderhouden. Door de talloze zaken die gedaan zijn om de bestaande klantenkring de grootste ambassadeur te maken door ze uit te nodigen voor trackdays, drivertrainingen, en bijeenkomsten te organiseren waarbij de bestaande klanten niet vergeten zijn.
Door niet, als het even zo uitkwam, plotseling met enorme kortingen te smijten, zodat niet de hele markt verziekt werd en de bestaande klanten gebruskeerd. Door niet in allerlei naburige landen terugroepacties op identieke voertuigen te doen, en in andere weer niet, zonder enige zinnige verklaring daarvoor. Door niet in het ene land de garantie op de motor te verlengen naar 8 jaar om het vertrouwen in de motor bij het publiek te herstellen, en in de andere dat niet te doen er het zwijgen toe te doen.

Al deze valkuilen zijn doeltreffend omzeild. Men had natuurlijk ook gewoon de auto kunnen importeren, er wat journalisten mee op pad kunnen sturen voor wat free publicity, er een keer ongeinspireerd mee op de AutoRai kunnnen gaan staan en achterover kunnen gaan zitten omdat een auto die zo bijzonder is zichzelf wel zou verkopen.

Zo zie je maar, je kunt nog zo je best doen, en geheel buiten je schuld mislukt het toch!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2008 05:48
Bespeur ik wat sarcasme? :D
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 31-10-2008 09:45
Ik snap Leo wel... waar andere merken trots zijn op hun sportieve modellen werd de RX-8 een beetje in een verdomhoekje geplaatst, vooral niet laten opvallen en in de spotlight zetten... Een groot verschil met bijvoorbeeld Nissan: Ik kwam laatst langs een Nissan dealer in Hengelo(GLD) en daar stonden wel 3 of 4 350Z's in de showroom(nieuw), 3 dicht en 1 open en volgens mij nog 1 buiten, kijk, dat lijkt mij reclame maken voor het sportmodel?

Ook was er wat betreft de betrouwbaarheid e.d van de Rex nooit echt openheid, anders hadden (nog) meer mensen 2x nagedacht voordat ze hem kochten. En er is in het algemeen ook gewoon te weinig reclame voor de Rex gemaakt: veel mensen die ik ken, en die best verstand hebben van auto's kennen de rex niet of vaag...
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 31-10-2008 12:32
wat leo zegt van die autorai dat is echt zo stom jo. staat er 1 RX8 met een ventje er naast van 18jaar oud met dat plastice model van het wankel princiepe. en dat stond daar maar inspiratie loos. echt on begrijpelijk. maar opzich vind ik het niet gek dat ze hier niet verkochten ze waren gewoon te duur door de BPM en slurptax. als je nu kijkt je koopt een Audi A5 voor dat geld.

het is jammer dat het nooit een succes is geworden maar aan de andere kant het laat hem hier in NL wel lekker exclusief en zeker als je een High power heb want daar zijn er nog minder van ;)

maar ik ben benieuwt hoe ze dit gat in hun segment gaan vullen of dat ze het net zo gaan aan pakken als bij toyota gewoon alle snelle auto's er uit en alleen maar gaan mikken op de winkelwagentjes en middenklasser.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-10-2008 13:50
jasper_vermaas:

>
> maar ik ben benieuwt hoe ze dit gat in hun segment
> gaan vullen of dat ze het net zo gaan aan pakken
> als bij toyota gewoon alle snelle auto's er uit en
> alleen maar gaan mikken op de winkelwagentjes en
> middenklasser.


Ik zag in de nieuwe prijslijsten nog wel meer gaten.

De MPS ontbreekt, de 2 liter diesel in de 3, kortom het is allemaal wat uitgekleed.
- Van Renesis (ForumPro) op 31-10-2008 14:35
Nu maar hopen dat de service niet wordt uitgekleed.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-10-2008 21:16
Sappige tekst Leo. Treffend.

Ondanks dat het er zat aan te komen, blijft het schrikken.
De geschiedenis herhaalt zich.
Dus zo moeten de RX 7 FD eigenaren zich in 1997 gevoeld hebben.

Wat een lafbekken , daar in Waddinxveen.
En natuurlijk op allerlei reklamemateriaal wel de RX 8 blijven gebruiken.
Belachelijk.

Maar dat zelfs in Deutschland er geen markt voor zou zijn, verbaast mij zeer.
Dacht ik op een van de komende Ruhrpottstammtischen die nieuwe eens van dichtbij te gaan bekijken, moet ik helemaal naar Engeland.
Daar gaan de heren parallelimporteurs geld aan verdienen.
Dan rij je hier echt in een exclusieve auto. (niet noodzakelijk mooier)

Outjer
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 01-11-2008 14:18
die 3MPS zit er wel aan te kommen als ze al rond scheuren met een 2009 3 MPS op "de ring" of ze nog een 6MPS doen vraag ik me af waren iets van 50 6MPSjes naar NL gehaald waar van ik er nog iets van 5 ofzo van de boot heb moeten rijden 2jaartjes terug in rotterdam!

maar denk zelf dat 2009 en 2010 een leuk jaar voor mazda gaat worden de 16X in de nieuwe RX zitten er wel aan te kommen en dat word zeker iets om naar uit te kijken denk ik zelf.

maar ik hoop zo dat ze de 6 als MPS gaan uitvoeren.

vind nu het gama een beetje erg zwakjes.
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2008 00:17
nu dat het  doek voor mazda RX-8 definitief gevallen is ( nu nog niet duidelijk maar kan gebeuren) dat is jammer.
maar hoeveel van die RX-8 rijden nu in nederland?? en hoeveel zijn er eingelijk gemaakt??
zo kan ik mijn kleinkinderen vertellen die autoRX-8 dat in de garage staat ,daar zijn niet veel van gemaakt leeftijd 2003 tot 2008

Groetjes Lings
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-11-2008 00:20
275 Rijden er rond ofzo. De rest staat bij de dealers, stuk of 50.
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2008 11:55
bedankt Faxie,
van die aantal heb ik een staan
Groetjes Lings
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-11-2008 18:18
Even een link van autoweek: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Mazda&modelserie=RX-8

328 Stuks op kenteken gezet. Import tellen we maar niet mee, dat zal wel verwaarloosbaar zijn.

En als je bij occasions kijk, zijn er 61 te koop.

267 Op de weg dus. Ruwe schatting dan.
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 10-11-2008 08:52
bedankt
het is duidelijk.
tevens heb ik ook maar autoweek in favorieten op geslagen
Groetjes Lings
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 27-11-2008 15:09 Edited 02-12-2008 11:43
Vandaag ff bij Volman Zevenaar geweest voor een routinecheck aan de 3 GTM ivm de garantie en de monteur wist mij te vertellen dat er maar liefst 50 nieuwe Rex'jes nog op een baasje staan te wachten! Voordat die allemaal weg zijn is het al een klassieker! Ik heb ook een kapotte rotorschijf* mogen zien die ze daar nog hebben liggen,vond ik persoonlijk wel ff interessant. Caecil je krijgt de groeten van de monteur die jouw Rex toen aan gort heeft gereden(het zit em nu nog dwars) en Henk ook... Dit terzijde:-)

*Was deze van jou Caecil?
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-12-2008 10:30
Caecil, was die kapotte rotorschijf die bij Volman ligt van jouw Rex?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-12-2008 15:08
Geen idee, kan de mijne of die van Henkie geweest zijn. Ik heb hem zelf nooit gezien.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 07-12-2008 16:30
De kapote rotorschijf is van Caecil,en dat ding is echt kapot.
Caecil je moet hem maar eens bekijken als je weer eens bij volman komt.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-12-2008 21:07
Ik vond het in ieder geval indrukwekkend om te zien, zo'n rotorschijf ziet er heel dik en solide uit en als je ziet hoe deze toegetakeld is... Zo zie je maar wat een krachten er spelen.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 29-12-2008 22:39
Hierbij een toevoeging wat betreft de aantallen RX-8 in Nederland,zal een stukje citeren uit een artikel in de Auto&Tuning die nu in de winkel ligt:

"Wat is nou echt zeldzaam en wat begint zeldzaam te worden? In 'Mobiliteit in cijfers', een uitgave van de BOVAG en de RAI, kom je zeer interessante getallen tegen. Zeker als je kijkt naar auto's die je een paar jaar geleden nog dagelijks tegenkwam.

"Om maar meteen een mogelijk misverstand weg te nemen: in het boekje gaat het om auto's die in gebruik zijn, niet om auto's in de handelsvoorraad of 'geschorste' wagens. Dat laatste zal zeker een rol spelen, want de peildatum was 1 januari 2008 en midden in de winter worden echte liefhebbersauto's vaak uit de pekel gehouden. Toch zijn de cijfers interessant." Einde citaat.

MAZDA RX-8: 336 stuks.
MAZDA RX-7: 244 stuks.

"Het lijkt er op dat die RX-7 snel verdwijnt"...

Kijk voor het complete artikel dus maar eens in de Auto&Tuning van deze maand, staan ook veel andere interessante auto's in met aantallen van 2007 en 2008, denk hierbij aan MX-3, Supra's,200 SX's,300 ZX's enz enz.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 30-12-2008 23:39
CasperRX-8:

> Ik vond het in ieder geval indrukwekkend om te
> zien, zo'n rotorschijf ziet er heel dik en solide
> uit en als je ziet hoe deze toegetakeld is... Zo
> zie je maar wat een krachten er spelen.



weetje wat ik nou gek vind mijn dealer heeft de meeste RX8tjes van nederland verkocht (5 of 6 dacht ik) en ze weten wel van de problemen die er kunnen zijn met de 13B-MSP maar ze hebben er nog nooit 1 gehad die kapot is gegaan gek he. ik ben de eerste die bij hun voor onderhoud komt met een vervangen motor (nou is die van mij wel bizar vroeg gegaan 47.000KM maar toch...)
- Van janr (Deelnemer) [nl] op 31-12-2008 15:19
wat is "3 GTM"? mijn garantie loopt ook over een paar maanden af. Zijn er meer checks die gedaan kunnen worden voor de garantie afloopt?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-12-2008 23:57
janr:

> wat is "3 GTM"?


Dat is iets wat hier op het forum gedoogd wordt maar er strikt genomen niet echt thuis hoort, tenzij de eigenaar een ex-RX-8 rijder is.  ;-)

Een "3 GTM" is qua uitvoering de meest sportief ogende en luxe uitvoering van een "standaard" Mazda 3 die in NL te koop is. Mazda 3 MPS is weer een ander verhaal, die is qua motor een wolf in schaapskleren.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-01-2009 11:52
En gelukkig ben ik een ex-Rex rijder want anders was ik er al lang vanaf geknikkerd:-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 02-01-2009 17:31
Haha, je weet hoe streng we hier zijn. :D

Mooi dat je je onderschrift heb aangepast, anders valt het doek ook voor 3GTM rijders.....
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-01-2009 20:19
Een 3 GTM is misschien nog zeldzamer dan een REX?? hahahaha...
Je ziet ze in ieder geval weinig.

Verder ben ik blij dat ik nog gedoogd word hier, ik probeer zo actief mogelijk te blijven als forum-lid:-)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-01-2009 12:38
Jeetje, moet ik nu ook iets in mn onderschrift zetten? :P
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 03-01-2009 13:22
Nee, maar ik heb de mijne ook maar even aangepast. ;-)
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 10-01-2009 16:53
klopt allemaal bijvoorbeeld die mx-3 de mijne was de laaste uitvoering 1996 inport uit duitsland volgens die kerel, maar ja  in nederland zijn ze zoek alleen op automarkplaats kan je ze vinden.
dan heb je ook de ford probe 1996 inport americaans model ook uit de markt
dus mijn MX3 in geruild voor RX8 , voor die probe ben ik nog geen geschikte ford tegen gekomen.
maar nog maals bedankt voor het beantwoorden hoeveel RX8 er zijn

Gtr. Lings
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Doek RX-8 definitief gevallen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill