Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Onbegrensde topsnelheid.
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 17:15
De rx8 HP is zoals bekend begrensd op 235km/u(245 op teller).

Is het mogelijk om deze begrenzer te verwijderen en hoeveel harder ga je daardoor.

Wat is dus de daadwerkelijke topsnelheid van de Mazda rx8 HP.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-10-2008 17:41
Wie heeft je dat wijs gemaakt?

Er is geen begrenzer.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 18:09
Nee inderdaad. Ben had het er eens over dat ze getest hadden (hoe weet ik niet) en dat ze 260 haalden.
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 18:21
Ik durf niet meer te zeggen waar ik het vandaan heb, maar ik dacht het dus zeker te weten.

Eigenlijk is dit ook geen vreemde redenering.
Met hetzelfde aantals pk´s als de rx8 worden zelfs hogere topsnelheden bereikt. De concurrentie gaat bijna allemaal zo'n 250km/u.
Theoretisch zou dit dus mogelijk moeten zijn.

Het is mij op de autobahn opgevallen dat de tellertop met airco aan bleef steken bij de 240.
Als ik deze uit doe, stijgt de top zonder enige moeite naar 244/245 km/u. Daarna stopt hij dus met klimmen.
Mijn vraag komt dus mede door deze redelijk moeiteloze acceleratie naar zijn top.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 18:27
De maximum snelheid van de RX-8 wordt vooralsnog begrensd door zijn vermogen. Dat ook niet zo groot is als van sommige concurrenten, zoals de 350Z, en ook niet zo groot is als opgegeven door Mazda. Lang niet zelfs. Het gegeven voorbeeld van de airco geeft al een indicatie: er lijkt ook geen "harde grens" te zijn: iets meer vermogen geeft weer iets meer snelheid. Het kan zijn dat er een limiet is, maar die heeft nog niemand gehaald voor zover ik weet.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 18:54
Leo:

> De maximum snelheid van de RX-8 wordt vooralsnog
> begrensd door zijn vermogen. Dat ook niet zo groot
> is als van sommige concurrenten, zoals de 350Z, en
> ook niet zo groot is als opgegeven door Mazda. Lang
> niet zelfs. Het gegeven voorbeeld van de airco
> geeft al een indicatie: er lijkt ook geen "harde
> grens" te zijn: iets meer vermogen geeft weer iets
> meer snelheid. Het kan zijn dat er een limiet is,
> maar die heeft nog niemand gehaald voor zover ik
> weet.


En dat vermogen schijnt weer van motor tot motor te verschillen...
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 19:05

>en
> ook niet zo groot is als opgegeven door Mazda. Lang
> niet zelfs.


Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
Ik ben bekend met de onderlinge verschillen van de motoren. Dit is echter maar minimaal.
Toch zijn er ook een hoop rx8en die het opgegeven vermogen wel halen, soms zelfs meer.
Er zit wel een groot verschil in de metingen. De wielpk's zijn inderdaad een heel stuk lager.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 19:13 Edited 27-10-2008 19:19
mx5rx8owner:

> Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
> Ik ben bekend met de onderlinge verschillen van de
> motoren. Dit is echter maar minimaal.
> Toch zijn er ook een hoop rx8en die het opgegeven
> vermogen wel halen, soms zelfs meer.
> Er zit wel een groot verschil in de metingen. De
> wielpk's zijn inderdaad een heel stuk lager.


Ik baseer me op wat in de loop der jaren her en der heb opgepikt, vooral dyno's uit de VS, want daar wordt tenminste nog wat gemeten af en toe.
Ik heb het niet paraat, maar herinner me grote discrepanties tussen het opgegeven vermogen en de gemeten waardes. Zelfs als je een verlies van 10% in de drivetrain meerekent.
Ik ben dan ook wel geinteresseerd in metingen die het ongelijk van mijn bewering aantonen. Jij moet gezien je uitspraak dat er "een hoop" het opgegeven vermogen wel halen, over een minstens even zo grote "hoop" meetgegevens beschikken of beschikt hebben. Hoe dat zo?
Ik heb er in het verleden hier al het nodige over gezegd. Anderen ook trouwens.
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 20:03
Zoals ik al aan gaf, zit er veel verschil tussen de berekeningen.

Ik ben verschillende metingen tegengekomen.

Van 175whp tot 201whp.
De auto's zullen onderling niet zo veel verschillen van elkaar. Dus dan komen we weer bij de metingen zelf uit.
Daar ga ik verder niet over discusseren omdat ik dat simpelweg niet kan.
Het verlies in de aandrijving varieert normaal gesproken zo'n 6,5% tot 14,5%.
Ik heb alleen niet precies een idee hoeveel het bij de rx8 is.
Vanuit deze oogpunten genomen kan het zelfs goed mogelijk zijn dat wij er allebei naast zitten.
Even voorhanden heb ik de metingen niet, maar eerlijk gezegd kom je met google al vrij er. ;)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 20:35 Edited 27-10-2008 20:37
mx5rx8owner:

> Zoals ik al aan gaf, zit er veel verschil tussen de
> berekeningen.
>
> Ik ben verschillende metingen tegengekomen.
>
> Van 175whp tot 201whp.
> De auto's zullen onderling niet zo veel verschillen
> van elkaar. Dus dan komen we weer bij de metingen
> zelf uit.


Punt is juist dat die wel heel veel verschillen! Er zijn auto's die op dezelfde dyno, bediend door de dezelfde mensen, zomaar 20-30 pk van elkaar verschillen! Identieke modellen.

> Daar ga ik verder niet over discusseren omdat ik
> dat simpelweg niet kan.
> Het verlies in de aandrijving varieert normaal
> gesproken zo'n 6,5% tot 14,5%.
> Ik heb alleen niet precies een idee hoeveel het bij
> de rx8 is.


Daar gaan we dus slecht achterkomen, met die wilde variatie aan metingen.

> Vanuit deze oogpunten genomen kan het zelfs goed
> mogelijk zijn dat wij er allebei naast zitten.


Nou, tenzij de aandrijflijn van de rx-8 inderdaad 14 procent verlies geeft, en dat is extreem veel, komen de metingen toch wel erg veel lager uit dan zou moeten. En zelfs dan levert dat dus aanzienlijk minder wiel-pk's op dan je zou mogen verwachten, ten opzichte van die concurrenten als de de 350Z, die wel degelijk de opgegeven waardes schijnen te benaderen.
Combineer dat even met de zojuist genoemde indruk dat de RX-8 eigenlijk een iets minder hoge top heeft dan de concurrentie, en de eerder door Mazda USA daadwerkelijk flink te hoog opgegeven vermogens.

> Even voorhanden heb ik de metingen niet, maar
> eerlijk gezegd kom je met google al vrij er. ;)


Ah, google.

Ik zal gebruikelijkerwijs mijn betoog afsluiten met de mening dat de topsnelheid natuurlijk nauwelijks interessant is. Behalve dan als gespreksonderwerp, samen met de te gebruiken olie dan.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 27-10-2008 21:26
mx5rx8owner:

>
> Het is mij op de autobahn opgevallen dat de
> tellertop met airco aan bleef steken bij de 240.
> Als ik deze uit doe, stijgt de top zonder enige
> moeite naar 244/245 km/u.


Het volgende dat je kunt proberen is andere banden. Stijgt je top op je teller ook van. Ik ga met zomerbanden veeeeeeel harder dan met winterbanden bv. (wel 3 kmpu!!!)
Vervolgens sloop je de katalysator eruit, ga je weer wat harder. Gooi je achterbank eruit, ga je nog wat harder.

Ow ja, het maakt ook nog uit of je oostwaards of westwaards op de Autobahn rijdt, vals-plat op, of vals-plat af.
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 21:41
Caecil:

>Gooi je achterbank eruit, ga je nog wat harder.


Nope, het scheelt wel met acceleratie. ;)
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 22:04
Leo:

>Punt is juist dat die wel heel veel verschillen! Er zijn auto's die op dezelfde dyno, bediend door de dezelfde mensen, zomaar 20-30 pk van elkaar verschillen! Identieke modellen.


Precies dezelfde discussie is momenteel gaande over de Nissan GT-R. Ook een gedeeltelijk hand gemaakte motor en ook behoorlijke verschillen. Zowel naar boven als beneden.

Maar bijna elke test is verschillend en onder andere omstandigheden. Hoewel je van dezelfde apparatuur ook dezelfde meetgegevens zou verwachten.

>Daar gaan we dus slecht achterkomen, met die wilde variatie aan metingen.


Ik hoopte er ook op dat iemand dat hier wist.

>Nou, tenzij de aandrijflijn van de rx-8 inderdaad 14 procent verlies geeft, en dat is extreem veel, komen de metingen toch wel erg veel lager uit dan zou moeten. En >zelfs dan levert dat dus aanzienlijk minder wiel-pk's op dan je zou mogen verwachten, ten opzichte van die concurrenten als de de 350Z, die wel degelijk de >opgegeven waardes schijnen te benaderen.
>Combineer dat even met de zojuist genoemde indruk dat de RX-8 eigenlijk een iets minder hoge top heeft dan de concurrentie, en de eerder door Mazda USA >daadwerkelijk flink te hoog opgegeven vermogens.


Topsnelheid is afhankelijk van meerdere factoren dan pk's alleen. Cw waarde en downforce beïnvloeden dit ook.
Bij de 350Z denk ik eerder dat de opgegeven pk's zelfs wat laag zijn.
Maar ach, Japanners zijn wel vaker vaag geweest met hun pk opgaves.
Wie zal het zeker weten?

>Ik zal gebruikelijkerwijs mijn betoog afsluiten met de mening dat de topsnelheid natuurlijk nauwelijks interessant is. Behalve dan als gespreksonderwerp, samen met de te gebruiken olie dan.


Voor mij dus wel. Ik bereik dit nog wel eens in Duitsland en het mag van mij gerust nog wat harder. ;)

En Google linkt verder naar andere sites. Veelal in Amerika.
Dus zo dom is dat niet.

- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-10-2008 10:02 Edited 28-10-2008 10:14
mx5rx8owner:

>Topsnelheid is afhankelijk van meerdere factoren dan pk's alleen. Cw waarde en downforce beïnvloeden dit ook.


En de ijlheid van de lucht, de windrichting, de stroefheid van het wegdek, de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid, de bandenwrijving, de energetische waarde van de benzine, de hoek ten opzichte van de zwaartekracht.
(smalle bandjes en weinig downforce zijn gunstig voor je topsnelheid. Rechtuit dan :-) )

> En Google linkt verder naar andere sites. Veelal in
> Amerika.
> Dus zo dom is dat niet.


Nee, natuurlijk niet, ik hoopte alleen op wat meer informatie uit de eerste hand. Je beweringen klonken zodanig dat het leek alsof je meer
wist dan de meesten hier.
- Van Renesis (ForumPro) op 28-10-2008 10:51
Ik heb hier wel een stukje over dyno-metingen.
Hierin word aangegeven dat afwijkingen snel onstaan en dat de correctiemethoden niet perfect zijn.
Hierdoor zou je dus onderlinge verschillen kunnen krijgen op dezelfde testbank.
http://www.racingbeat.com/FRmazda4.htm
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-10-2008 18:24
"De rx8 HP is zoals bekend begrensd op 235km/u(245 op teller)."
Deze topic had beter in de "zandbak" geplaatst kunnen worden... haha.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-10-2008 12:02
mx5rx8owner:

> Ik heb hier wel een stukje over dyno-metingen.
> Hierin word aangegeven dat afwijkingen snel onstaan
> en dat de correctiemethoden niet perfect zijn.
> Hierdoor zou je dus onderlinge verschillen kunnen
> krijgen op dezelfde testbank.
> http://www.racingbeat.com/FRmazda4.htm


Ik kom dan op een reclamepagina met veel ongetwijfeld interessante produkten.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 11-11-2008 15:45
Faxie:

> Nee inderdaad. Ben had het er eens over dat ze
> getest hadden (hoe weet ik niet) en dat ze 260
> haalden.


Is getest op een rollenbank.
Motor draaide 9000rpm in 6de versnelling en meter gaf dan 260km/h aan.

Op de snelweg heb ik een keer 250km/h gehaald bij 8000rpm in 6de versnelling.
(denk niet dat die dat nu nog loopt..., geen poging meer ondernomen.)

Ben
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-11-2008 17:37
is dat dan ge-ijkte snelheid en 100% correct? Omdat elke snelheidsmeter wel een afwijking heeft tot ongeveer 10%... dus dan mag je er bijna 30 kilometer vanaf tellen en dan klopt de fabrieksopgave weer van zo'n 230 kmp/u-235 kmp/u...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-11-2008 21:48
De Rx8 heeft toch niet zo'n grote afwijking?
- Van Matex (ForumPro) op 11-11-2008 22:42
Klopt ik heb met een Garmin GPS 60Cs de snelheid vergeleken.
en over het gemeten snelheid gebied was de afwijking constand 3 Km
gemeten van 50 Km/h tot en met 220 Km/h in Duitsland.

Dus 30 Km/h afwijking lijkt me erug veel
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-11-2008 13:32
Lijkt me trouwens dat de rollenbank die snelheid aangaf.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-11-2008 14:39
Ja ik weet het ook allemaal niet, daarom vraag ik het ook ff. Ik heb ook nog nooit een rollenbank in het echt gezien laat staan dat ik weet hoe het werkt. Wat dat betreft gaat er een wereld voor mij open hier op dit forum...
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 12-11-2008 14:50
Faxie:

> Lijkt me trouwens dat de rollenbank die snelheid aangaf.


Neeje, de snelheidsmeter in de auto gaf de opgegeven snelheden aan.
Hier zit idd nog wel een afwijking op maar die zit max. op 10km/h.
Als het al zoveel is want idd de vergeleken afwijking met GPS is bij mij max. 5km/h.
Is ook afhankelijk van je bandenmaat, maar ik heb originele maten.

Ben
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-11-2008 18:17
Ik heb gisteren even op de GPS gekeken, en ik zit met een afwijking van 3-4 km op het volledige bereik. Valt erg mee dus.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Onbegrensde topsnelheid.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill