Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Benzine
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-06-2008 19:53
He hallo,

vraagje uit nieuwsgierigheid:

Wat geven jullie de Rex te drinken? Euro 95, 98, V-Power?

Mijn dealer zegt dat de Rex het beste loopt op euro 98 maar dat 95 ook kan? Ik gooi er zelf V-Power van Shell in, tanken is toch al duur dus dan mag het ook wel 2 euro per tank meer kosten:-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-06-2008 20:17
Wij tanken altijd euro 95

Ik heb ook begrepen op de rx-7 club dat euro 95 beter is voor de rotatiemotor, tenzij er een turbo op zit, maar
dat is bij de rx-8 niet het geval.

Groetjes M&M
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 12-06-2008 20:44
Ik tank sinds kort euro 98 ipv euro 95 maar merk eigenlijk weinig verschil. Het is in België qua prijs bijna hetzelfde. Zou wel weer eens een keer een reset moeten doen misschien dan wel enig veschil.
Ik ga er eigenlijk van uit dat je het verschil niet kunt voelen of je zou het op een circuit moeten uitproberen.

Groetjes "tjeu-groesselt".
- Van Matex (ForumPro) op 12-06-2008 21:05
Tank van af dag 1 (nu 4 jaar en 2 maanden V Power)tussentijds incidenteel ook wel Euro 95 getankt.
Maar op Shell V Power is het verbruik iets lager 1:8,3 en met Euro 95 1:7,9
Het is maar een miniem verschil.
Ik tank Shell ook van af het begin i.v.m het volgens Shell schoner blijven van de motor.
of dit ook werkt zal de tijd moeten uitmaken.
Ben nu pas aan de 65000 Km
En er zijn forum leden die al veeeellllmeer kilometers hebben gereden zonder (motor) problemen.
.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-06-2008 01:19
Ik tankte eerst bijna altijd 98, maar nu eigenlijk alleen nog 95. Merk eigenlijk weinig verschil, ze lijkt wel iets zuiniger te zijn.

Maar de mijne is een amerikaan natuurlijk, en daar rijden ze volgens mij niet eens op 95.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-06-2008 12:02 Edited 13-06-2008 12:07
Ik tank bijna altijd diesel.

Edit:
Flauw.
Met de RX tankte ik in NL meestal 95, af en toe 98, maar ik merkte in het gewone verkeer bijna nooit verschil, ook niet in verbruik. Hooguit het idee dat ie eerder op maximum snelheid was, maar de suggestie dat ie beter loopt op duurdere benzine doet volgens mij ook wonderen.
Tegenwoordig in Duitsland moet ik er erg op letten dat ik er niet per ongeluk "Benzin" in gooi, dat is maar 91.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-06-2008 19:37
Het gaat toch puur om het octaan gehalte? 'Hoe hoger het octaan gehalte hoe beter de verbranding. Ook het punt van ontsteking wordt iets eerder.'

BP 98 staat bij de consumentenbond en diverse testcentra hoger aangeschreven. Bij mijn Saab hield ik altijd de kilometerstande bij (was makkelijker via boordcomputer) en mijn verbruik was bij BP 98 iets gunstiger dan Shell V-Power en zuinger dan Euro 95.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-06-2008 21:05
Ja klopt; 98 zorgt voor een betere verbranding dan 95, er wordt meer energie uit gehaald door de motor, en hij kan
daardoor ook zuiniger zijn.
Maar nogmaals, zoals ik het heb begrepen op de rx-7 club, is dit NIET van toepassing bij onze rotatiemotoren.

Groetjes M&M
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 26-06-2008 18:15
ik weet niet waar jullie je informatie van halen over euro95 en euro98 maar hier even van uit een insider uit de petrogemie industrie.

euro95 en euro98 staan voor het octaan. de energie waarde van euro95 en euro98 liggen na genoege naast elkaar. het verschil is dat de verbranding temperatuur hoger is van euro98 hoe hoger het octaan hoe hoger de verbrandings temperatuur (en dus een grotere/snellere expansie van gas)

hoe hoger het octaan getal hoe hogere druk je kan hebben van de brandstof voor dat het door compresie (en dus wrijvings warmte) uit zich zelf zal ontbrande)
somige Skylines word afgeraden om euro95 te tanken ivm de druk die de turbo en de zuiger maken nog voordat de zuiger hellemaal boven in is en dus een pingelende motor krijgt met als gevolg dat je krukas doormidden breekt. en je motor opblaast.

Shell V-power is euro95 met een aditief die verdampen versnelt en de injectoren schoon houd.
BP Ultimate is euro98 met een aditief die verdampen versnelt en de injectoren schoon houd.

in alle huidige brandstof zit een deel Bio ethanol(alchol) ik weet de verhouding niet maar in BP Ultimate zit meer Bio ethanol dan in Shell V-power

ik zou ook niet weten waarom er op het RX-7 forum word gezegt dat euro98 niet in 13B-REW van een RX7 zou kunnen en waarom die wel in de 13B-MSP van de RX8 kan. is de zelfde famalie enigste verschil is het inlaat/uitlaat port systeem en de rotortip rotorveren en inlaat/uitlaat systeem.

het octaan tussen 95 en 98 maakt niet veel uit maar wel als je genoeg volume per zuiger heb. en lang je compresie gebruikt (wat niet gebeurt bij een wankelmotor)

het verschil wat wel kan helpen is de aditief die verdampen versneld. aangezien een probleem met het injectie systeem nu is (via inlaat port) dat je benzine dampen tegen het rotor huis "spuit" dit is waarom de 16X van mazda een Verdamper/verstuiver die dirrect injecteerd onder een hoek naar de boegies spuit zodat er meer brandstof snel verdampt en dus minder brandstof hoeft in te spuiten en niet tegen de rotorwand aan spuit maar de damp in de ontbranding kamer komt.

alles van brandstof snap ik wel en het injectie systeem maar wat ik niet snap is het volgende...

topsnelheid: 235 km/h
acceleratie 0-100 km/h: 6,4 s
verbruik binnen beb. kom:15,8 l/100km = 1 op 6.39
verbruik buiten beb. kom: 8,9 l/100km = 1 op 11
verbruik gecombineerd: 11,4 l/100km = 1 op 8.77
CO2 uitstoot: 284 g/km

de CO2 en topsnelheid en acceleratie kloppen maar het verbruik....

ik ben nu een beetje aan testen met verbruik ik rij nu als een ouwe lul (schakellen bij de 2500 a 3000 toeren) en ik rij 1 op 6.5

nou kan het omdat we digitaal gaspedaal hebben en de computer bepaald hoeveel brandstof geinjecteerd moet worden dat die daarom niet zuinig is. maar die cijfers kloppen voor geen meter en normaal wel. is vooral gecombeneerd woon werk 36KM perdag heen en terug.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-06-2008 04:43
6.5.....da's wel erg weinig....

ik ben nog niet onder de 7 geweest, en ik ben niet zuinig verder.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 27-06-2008 15:15
nou bedankt voor de les in benzine.... Ik verbruik tussen de 1:7,2 en 1:7,9. Zuiniger lukt niet want ik rij voornamelijk korte afstanden en op zondags laat ik de Rex wel lang uit.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 27-06-2008 22:05
nou vandaag ff getankt en ja hoor 1 op 7.2 en dan heb ik gereden als een oude lul dus nu ff kijken wat er gebeurt als ik wat meer gas geef. en wat hoger in de toeren niet bij bij 2500 schakelen maar lekker bij de 4000
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 27-06-2008 22:13
Bij de 4000??? Dan komt ie pas net op gang...:) Je bent toch geen ouwe zak wel...??
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-06-2008 10:56
Van het rijden "als een oudere" wordt de wagen niet zuiniger. Mijn dealer zegt dat het een hoge toeren motor is waar je dus ook hoge toeren mee moet draaien. Hij is dan op zijn "zuinigst".
- Van lutgenf (Beginner) [nl] op 28-06-2008 12:09 Edited 28-06-2008 15:51
ik merk zelf dat de auto zuiniger is als je schakelt bij hogere toeren, dus tussen 4000 en 5000. Gemm. haal ik dan ongeveer 400km uit een tank (meestal net onder het kwart, en dan gaat er ~50 liter in). Vwb benzine, altijd euro95 van de merkpomp. Als mijn betere wederhelft in de auto rijd, schakelt zij al bij 2500-3000 toeren...ze is er een tijd mee naar het werk op en neer gereden en toen haalde ze maar 370km uit een tank...

edit: net getankt: 380 km gereden en 49 ltr moeten bijtanken, verbruik: 1:7,8
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 28-06-2008 22:18
lutgenf:

> ik merk zelf dat de auto zuiniger is als je
> schakelt bij hogere toeren, dus tussen 4000 en
> 5000. Gemm. haal ik dan ongeveer 400km uit een tank
> (meestal net onder het kwart, en dan gaat er ~50
> liter in). Vwb benzine, altijd euro95 van de
> merkpomp. Als mijn betere wederhelft in de auto
> rijd, schakelt zij al bij 2500-3000 toeren...ze is
> er een tijd mee naar het werk op en neer gereden en
> toen haalde ze maar 370km uit een tank...
>
> edit: net getankt: 380 km gereden en 49 ltr moeten
> bijtanken, verbruik: 1:7,8


ja maar jij hebt een SP en niet een HP en ik wel maar dan nog de dealer kan me van alles vertellen maar ik wil dan eerst zien met de computer er aan wat die doet zeg maar gewoon een boardcomputer wat in de 2008 RX8 ("2nd gen") zit misschien maar eens gaan zoeken naar een onboard ODB aan sluiting op de ECU of gewoon dirrect via het ODB signaal. en anders maar eens iets gaan maken misschien...
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 28-06-2008 23:09
Hoi Jasper,

Mijn HP gebruikt ook meer als ik schakellui rond pruttel. Nu is het bij een wankel wel zo dat het koppel bij deze lage toerentallen zeer laag
is en je dus het gaspedaal dieper in moet trappen om behoorlijk vooruit te komen. Onze electronische gasklep en de computer komen graag
aan je wens tegemoet door de weinige inlaatlucht eens extra te verrijken, oftewel veel verbruik voor weinig wol.
Ik merk wel als ik gewoon wat verder doortrek in de versnellingen (4000 tpm) dat je het gaspedaal maar een paar milimeter in hoef te trappen
om lekker vooruit te komen.
- Van Renesis (ForumPro) op 01-07-2008 14:22
Bij de dealer(een hele bekende voor mx5 bezitters) kreeg ik te horen dat een hoger octaangehalte voor de rx8 niets uitmaakt. Gewoon 95 tanken, kreeg ik te horen. V-power en soortgelijken hebben bepaalde bestanddelen die niet goed zijn voor het oliefilmpje tussen schijf en wand. Dat kan dus nadelen hebben. Het werd ons sterk afgeraden. Wij rijden dus gewoon euro95 en wij hebben geen last van vermogenstekorten. Ik heb wel begrepen dat je met een octaangehalte van 100+ (Duitsland,maar dan helaas V-power) vlammen uit de uitlaat krijgt. Dat is ook wel grappig.
- Van Renesis (ForumPro) op 01-07-2008 14:26
Vreemd. Mijn vriendin rijdt meestal onder de 4000toeren en ik heb juist het gevoel dat wij meer gaan zuipen als je daarboven komt. Wij hebben wel wat extra pk's en wat meer koppel over het hele toerengebied door de cold air intake, misschien maakt dat het verschil. Meer luchtaanvoer natuurlijk.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2008 21:13
Lijkt me niet hoor....

Een CAI zal je niet veel vermogen opleveren, omdat de originele al erg goed geoptimaliseerd is....

Lees de fora er maar op na....
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 03-07-2008 11:18
een CAI ziet er leuk uit maar als je een RVS pijp heb die langs het blok loopt en wat extra bochten er in dan zorg je eerder voor minder vermogen omdat die RVS buis warm word en de bochten een extra weerstand en dus niet echt een winst gevend effect. alleen geeft soms wel een leuk geluidje.

een ander inlaat spruitstuk of uitlaatspruitstuk kan wel wat vermogen op leveren
- Van Renesis (ForumPro) op 29-07-2008 16:44
Dat klopt, ik heb er dan ook een Mazdaspeed CAI onder zitten. Die doen wel degelijk wat, maar die kosten dan ook een stukje meer. Deze is niet helemaal doorsnee, ook niet vergeleken met de 'normale' Mazdaspeed CAI. Vorige eigenaar had geld teveel. :D
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Benzine

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill