Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / eerste afgiftedatum rijbewijs
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-02-2008 21:26
Voor het afsluiten van een autoverzekering in Duitsland blijkt het van belang te zijn hoe lang ik mijn rijbewijs heb. De Nederlandse no-claim is ook van invloed voor het volcasco gedeelte, maar al heb ik meer dan 20 jaar schadevrij gereden, dan wordt dit toch niet overgenomen, zolang ik niet kan aantonen dat ik ook al zo lang mijn rijbewijs heb.

Wat wil het geval, ik heb in februari 1983 mijn BE rijbewijs gehaald, in 1984 kwam daar een A bij. Ik kreeg dus een heel nieuw rijbewijs in 1984. Destijds waren die dingen maar 5 jaar geldig, dus die moest in 1989 verlengd worden. In 1986 is de regelgeving veranderd en zijn de rijbewijzen voortaan 10 jaar geldig, moeten dan vernieuwd worden met een recente pasfoto.
Vlak voordat ik vorig jaar ging emigreren heb ik alvast mijn rijbewijs verlengd, om te voorkomen dat ik volgend jaar moet hannessen met een verlenging van een NL rijbewijs in Duitsland. Even uitstel....

Maar nu. Op mijn prachtige nieuwe roze pasje staat nu als eerste afgiftedatum 1989. En daar doet de Duitse verzekering moeilijk over, want dit is dus minder dan de 23 schadevrije jaren die ik claim te hebben met een eigen auto.

Ik moet nu dus op één of andere manier aantonen dat ik al een rijbewijs had vòòr 1989. En ik heb geen idee hoe. Kan ik met die vraag naar de gemeente waar het laatste rijbewijs is afgegeven? Is er ergens een centraal bestand waar je die informatie kunt opvragen? Waar haalt de politie haar informatie b.v. vandaan als ze je staande houden en je gegevens natrekken?

Inmiddels ook een mailtje gestuurd naar het CBR, alhoewel zij helemaal niks te maken hebben met de papiertjes.

Iemand hier enig idee?
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 07-02-2008 22:37
Ik heb altijd de zelfde verzekeringsagent in nederland gehad en die heeft me toen in Duitsland geholpen met de no claim bewijs.
Dat had ik ook nodig want ik moest een auto met 320 pk in de verzekering hebben (cat+/- 20 )
- Van Eric (ForumPro) op 08-02-2008 06:28
Ik weet niet of het werkt, maar je zou bij het CBR kunnen informeren. Wellicht bestaat er bij hen een databank van eerste afgiftes en kun je daar een uittreksel uit hun bestand opvragen.

Succes.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 08-02-2008 12:02
Caecil, misschien kun je het aantonen met een snelheidsboete uit die tijd? Lol!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2008 12:23
Herbie:

> Caecil, misschien kun je het aantonen met een
> snelheidsboete uit die tijd? Lol!


Er werd toen nog niet gecontroleerd op snelheid.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 08-02-2008 13:08
Volgens mij is de gemeente van afgifte de plek waar je die info moet opvragen.

Groetjes "tjeu-groesselt".
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 16-04-2008 15:02
Voor wie het nog interesseert:

Via een mail van de RDW had ik vernomen dat ik aldaar een echtheidsverklaring moest aanvragen en expliciet op het formulier nog eens moest vragen om een eerste afgiftedatum.

Vandaag kreeg ik een briefje, de echtheidsverklaring (in het Engels). In de verklaring staat echter de verkeerde datum, namelijk die uit 1989. Meteen naar Veendam gebeld. Wat blijkt, ze hebben die gegevens helemaal niet meer. Dat was destijds een taak van de provincie en die gegevens zijn na verloop van tijd vernietigd o.i.d. In ieder geval niet meer te achterhalen. Mevrouw RDW legde vriendelijk uit dat daarom de schrijfwijze < 18-11-1989 gelezen moet worden als: u heeft hem langer, maar we weten niet precies meer hoe lang.

Ben benieuwd of de Duitse verzekering dit pikt. 
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-04-2008 17:50
hhm wel weer erg vervelend dit soort dingen :(:(

Maar 1 geluk, je hebt nu wel de oudste rx-8 die er ooit is gemaakt, heel speciaal!
Nog even wachten en hij kan door als oldtimer doorgaan :)

Maar goed ik ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat.
Succes!!

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 16-04-2008 19:13 Edited 16-04-2008 19:24
Het gaat hier om de afgiftedatum van mijn eerste rijbewijs, ten behoeve van de overname van Nederlandse no-claim naar een Duitse verzekering. Zie openingspost.

Niet om de vrijwaring van het Nederlandse kenteken van mijn RX-8. Wat overigens ook nog steeds niet in orde is, heb vorige week een briefje gestuurd naar de RDW in Venlo. Ik heb mijn auto namelijk niet eerst officiëel uitgevoerd volgens de manier die op de RDW website wordt gepromoot, omdat die manier nogal wat geld kost voor allerlei verklaringen, dagkentekenplaten, etc. Bij het Strassenverkehrsambt in Kleve verzekerde men mij dat ik gewoon mijn nieuwe Duitse kenteken kon aanvragen en dat zij de Nederlandse papieren naar Flensburg zouden sturen. Bij dat ambt in Flensburg zou men dan alles in Nederland afmelden, samen met die andere honderden Nederlandse kentekens die jaarlijks richting Nederland gaan. Ik zou dan automatisch bericht krijgen en een vrijwaring vanuit Nederland.

In de praktijk bleek dat iets anders te gaan.
Dat afmelden is blijkbaar niet gelukt, al heeft niemand nog enig idee waar de Nederlandse papieren van mijn auto gebleven zijn. En ja stom, ik heb geen kopiën gemaakt van te voren want voor ik het wist had de mevrouw van het Strassenverkehrsambt alles al "geregeld". Deutsche Grundlichkeit zullen we het maar op houden.....
De auto is nu wel goed verzekerd (in Nederland en in Duitsland) en ik betaal dubbele wegenbelasting, al is het Duitse bedrag te verwaarlozen, 94 euro voor het hele jaar.

Op een forum voor naar Duitsland verhuisde Nederlanders las ik dat het in ons Kreis (Kleve dus) wel vaker mis gaat met het omzetten van kentekens, terwijl in b.v. Nordhorn alles binnen een week geregeld was.  Wordt vervolgd.
- Van Matex (ForumPro) op 16-04-2008 20:49
Intersant !

Een forum voor naar Duitsland vehuisde Nederlanders.
misschien werkt het wel aanstekelig.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 18-04-2008 15:20
En toen zomaar opeens....

Nou nee, niet opeens, Brakefire heeft het hele verhaal (inclusief het zielige stukje dat ik nu alles dubbel moet betalen en boetes riskeer als ik mijn NL verzekering niet betaal + het feit dat ik een auto voor 6 mei 2008 moet laten keuren (APK) waarvan ik geen geldig kenteken heb) nog een keer in een mailtje in Hoog-Duits naar het kreisamt gestuurd. En zowaar, ik kreeg vandaag per post een verklaring van een mevrouw dat ze mijn Niederländische FZ-Papieren heeft ingenomen op de gegevens van het nieuwe kenteken en een kopie van het NL kenteken.

Gaat het toch nog goed komen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-04-2008 17:43
Super.

Maareh, 94 euro wegenbelasting per jaar ?? plus veeel lagere nieuwprijs.
Zou er jaloers van worden.

Outjer
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / eerste afgiftedatum rijbewijs

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill