Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Verbruik van je 8
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 13-02-2006 22:12
Wat is jullie gemiddeld verbruik met de Rx-8 ? (Geef even aan HP of SP)

Mezelf : HP -> gem. 16L/100km wat best stevig is.

Dit is bij gevarieerd gebruik tussen stad en autosnelweg.
Nu rijdt ik wel sportief, maar betrap me er wel op dat ik mezelf toch wat inhoud... :-)
(max. gemiddeld verbruik op straat 20L/100km)

Dorstige groeten,

Ben
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 13-02-2006 22:23 Edited 13-02-2006 22:27
Ik heb met mijn HP nagenoeg hetzelfde gemiddelde verbruik als jij Ben, eigenlijk altijd tussen de 15 en 17 liter op 100km.

Maar op de afstand Amsterdam - Lüdenscheid (D) 284 km, is het verbruik wat hoger, 1 liter op 5,1 km ofwel ook bijna 20L/100 km.
(wel lekker door gereden, record staat nu op 1 uur en 52 minuten van deur tot deur, moet in een droog voorjaar nog beter kunnen ;) )
- Van Eric (ForumPro) op 14-02-2006 06:19
Het gemiddelde verbruik in ruim 2 jaar, met een kleine 30.000 km was bij ons 1 op 7 gemiddeld, met een SP.
Het zuinigst reden we ooit 1 op 10 en het onzuinigst was 1 op 5,9.
- Van alfred (SuperForumposter) op 14-02-2006 19:43
Ik zit inmiddels op 40.000. Rij voornamelijk kleine stukken en haal meestal met de SP 1 op 7,5. Het zuinigst, de hele dag zo'n 300 km met 80-90 in 5, haalde ik 1 op 9,5, het onzuinigst 1 op 6
- Van Matex (ForumPro) op 14-02-2006 19:49
Het gemiddelde verbruik van mijn Hp is 1:6.8 km (voornamelijk korte stukken).
Wat mij verbaast is dat op snelle stukken (Duitsland)het verbruik niet ineens veel hoger wordt.
wel zit er bij ca 8000 ow/min in 6 een stuk gaspedaal beweging waar in niets gebeurd (versnellen cq inhouden).
dit verhelpen met een software update (nog met behoud van de cc)gaf geen enkele verbetering.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 14-02-2006 20:48
Matex,

In 6de krijg ik de motor ook niet meer boven de 8000 tpm (tenzij het bergaf gaat natuurlijk) en dat omwille van het feit
dat de motor niet genoeg koppel meer heeft om de wagen nog te versnellen in overdrive met de aanwezige luchtweerstand ed.
(op de testbank ging hij wel verder tot 9000 tpm, maar daar is er geen sprake luchtweerstand ed.)
Een software-update zal hier geen verandering in brengen.

En een verbruik van 1:6,8 is toch wel zeer netjes vind ik.
Dit bekom ik als ik gemengde stukken rijd.
Als ik bij enkel stadsverkeer een verbruik haal van 1:6 heb ik zuinig gereden :-)

FYI

Ben
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-02-2006 21:07
Ik heb vorig jaar voordat ik de wagen kocht deze vraag ook al gesteld. Ik vroeg me af of de wagen echt slechts 1:7 reed. Nou ik was al blij als ik dat zou halen. Ik rij op korte stukken 1:6. Ben met Jos uit Kerkrade naar de meating in Breda geweest en heb toen 1:8,5 gereden. En van Outjer kreeg ik ooit s het "compliment" dat ik dezelfde rijstijl had al die van Ceacil..hahaha. Het ligt dus een beetje aan je rijstijl, maar ik ben er nu ook wel van bewust dat je met deze wagen toch anders rijdt dan met een Astra. Dan maar een litertje meer.....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-02-2006 21:46
Ik verbruik nog steeds 11,5 liter. Dus 1:8,5
30 km (enkele reis) tussen sittard en maastricht woon werk verkeer. stukje stad, stukje buitenweg en rest autoweg Gewoon meerijden met het verkeer en hooguit 1 x per 60 km even doortrekken in de 2e en 3e versnelling.
Per tank kom ik gemiddeld 475 km ver.
Bij constant rijden op de (nederlandse) autoweg is 1:10 te halen. CC op 128 km/u.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 15-02-2006 09:09
Per tankbeurt kom ik gemiddeld 270km ver met mijn HP. Een gemiddeld verbruik dat gemakkelijk 18l/100km haalt, na ongeveer 40 000 km. Toegegeven ik rijd heel veel stad en heb een 'nerveuse' rijstijl.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-02-2006 11:10
Dan moet je geen K&N filter erop zetten.Ga je nog harder van rijden met dito gebruik!!!, maar het geluid maakt alles goed.
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 15-02-2006 21:17
ik heb met mijn HP de eerste 1000 km 1:8 gereden, maar dat is daarna nooit meer gelukt.
ik rijd meestal stukken van ca 15km op de snelweg en dan is het steeds 1:6,5.
alleen als mijn vrouw naast me zit op lange stukken is het ooit 1:7.
zij krijgt geen kick van hardrijden, maar kan vanaf haar plaats de snelheidsmeter ook niet zien.
- Van GUY (Powerposter) [be] op 16-02-2006 08:47
Volgens mij ligt dit uitsluitend aan het gewicht van de bestuurder.
Greet (57 kg)die de meeste afstand aflegt met HAAR rx8 (ligt nogal gevoelig)  heeft een verbruik van 1 op 7
Ik daarentegen, met een iets meer uitgebouwde carosserie (lees het dubbele) heb wel een litertje of 3 meer nodig per 100 km.
Wat het verbruik voor de kilometers die mijn zonen rijden betreft is de regel" te snel ...geen zakgeld "van toepassing.

groeten.

Guy
- Van antoon (Powerposter) [be] op 16-02-2006 15:26
  "Greet (57 kg)die de meeste afstand aflegt met HAAR rx8 (ligt nogal gevoelig)  heeft een verbruik van 1 op 7
   Ik daarentegen, met een iets meer uitgebouwde carosserie (lees het dubbele) heb wel een litertje of 3 meer nodig per 100 km."

En hoe zit het met het verbruik van jullie 8 ?? :-)
- Van GUY (Powerposter) [be] op 16-02-2006 17:45
In het drinken van Duvel klopt ze mij met gemak
maar dat was de vraag niet zeker?
- Van Hanzo (Deelnemer) [be] op 19-07-2007 00:07
ik heb een 5speed manual...ik doe met een tankbeurt 330km meestal...... :( een echte zuipbeest die auto grrrrrr ik rijdt wel sportief....lui rijden is voor oude mensen....koop dan een volvo ofzo lol
- Van Ron (Deelnemer) op 23-07-2007 11:36
Met verbazing lees ik over het hoge verbruik van de 8.
Mijn HP is van juni 2006 en is relatief spaarzaam met de brandstof. Het verbruik is de eerste 5000 km ongeveer 1 op 8,5 geweest, maar nu, bij een km stand van 17000 km verder ligt het op 1 op 9,1. Mijn rijstijl is nou niet bepaald sloom te noemen, in de eerste 4 versnellingen hoor ik regelmatig het piepje. De meeste km's maak ik op de snelweg. Na het monteren van een K&N vervangings luchtfilter is het verbruik zelfs nog heel iets lager geworden: 1 op 9,2
Ik denk dat de latere modellen een gunstiger verbruik laten zien.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-07-2007 17:15
Zullen we ruilen?
- Van Ron (Deelnemer) op 24-07-2007 06:10
Ik houd niet zo van rood, maar we kunnen beginnen met de velgen :) ?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 04-09-2008 09:26
Ik heb er nu 3 volle tanks op zitten:

1. Veel "proefritjes" met kennissen gemaakt: 450 km met 54 liter... 1:8,2
2. Normaal gereden: 450 km met 50 liter: 1:9
3. Rustig gereden: 540 km met 56 liter: 1:9,65

De laatste tank was om te kijken wat ik kon halen als ik echt rustig zou rijden. Ben toen nauwelijks boven de 3500 tpm gekomen, behalve tijdens wegrijden van de parkeerplaats op regenachtige dagen. ;)

Nu ga ik lekker genieten!
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-09-2008 12:17
Melkie:

> Ik heb er nu 3 volle tanks op zitten:
>
> 1. Veel "proefritjes" met kennissen gemaakt: 450 km
> met 54 liter... 1:8,2
> 2. Normaal gereden: 450 km met 50 liter: 1:9
> 3. Rustig gereden: 540 km met 56 liter: 1:9,65
>
> De laatste tank was om te kijken wat ik kon halen
> als ik echt rustig zou rijden. Ben toen nauwelijks
> boven de 3500 tpm gekomen, behalve tijdens
> wegrijden van de parkeerplaats op regenachtige
> dagen. ;)
>
> Nu ga ik lekker genieten!


Nette score. Ga het ook een keer proberen en kijken of ik de 1 op 7 haal ghehehe :p
- Van BlackRX8 (Beginner) [be] op 05-09-2008 20:50
Ik rij momenteel 1:5.71, misschien is dit wel een record is met een SP ?
Er worden voornamelijk korte trajecten gereden.
En ben aan het wachten op de nieuwe motor model year 2009 met 212pk die ik van Mazda onder garantie krijg.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 05-09-2008 22:15
BlackRX8:

>
> En ben aan het wachten op de nieuwe motor model
> year 2009 met 212pk die ik van Mazda onder garantie
> krijg.


Waarom? Kun je wat meer uitleg geven a.u.b.?
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-09-2008 15:32
Alweer 1....
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 07-09-2008 16:51
gemideld 1 op 7 vind ik een beetje gek als je naar het boekje kijkt maar ach ik zeg altijd maar tegen andere dat ik 2 op 14 rij dat klinkt al beter ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-09-2008 19:02
BlackRX8:

> Ik rij momenteel 1:5.71, misschien is dit wel een
> record is met een SP ?
> .


Nee hoor.
Ik rij op het circuit 1 op 3.
En dat is geen grap.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-09-2008 19:36
BlackRX8:

> > En ben aan het wachten op de nieuwe motor model
> year 2009 met 212pk die ik van Mazda onder garantie
> krijg.


Hoezo?

En wat is aan die motor anders dan de huidige?
Daar zal toch zeker ook andere software bijhoren.
Kan die dan zomaar erop gezet worden.

Outjer
- Van BlackRX8 (Beginner) [be] op 07-09-2008 22:22
Bij de nieuwe motor zijn de segmenten en dichtingen anders.
Er moet inderdaad heel wat veranderd worden :
- nieuwe motor
- volledig nieuwe collector (computer) met nieuwe software
- aangepaste koppeling
- andere bougies
- grotere oliecarter
- andere startmotor
Het kan zelfs zijn dat de uitlaat aangepast dient te worden (grotere opening)
De oude motor heeft 33000 km met een hoog verbruik zowel benzine als olie.
Motor werd getest door technicus van Mazda Belgium (invoerder) en had slechts 70% van zijn vermogen.
Ik hou jullie wel op de hoogte van de afloop van dit verhaal.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-09-2008 21:24
Wanneer zou de 16X motor de 13B vervangen? Dat zou mogelijk echt iets kunnen schelen. Lichter en sterker, meer koppel, en 20% zuiniger. Hmmmmm.

It’s been 40 years since Mazda introduced the first rotary engine in the Mazda Cosmo Sport in 1967. This year, Mazda puts another marker on the history of the Mazda rotary engine with the RENESIS 16X, the successor to the 13B-MSP in the Mazda RX8.

The new 16X rotary engine uses new trochoid-shaped chambers aimed at improving thermal efficiency and increasing torque across all engine speeds. Mazda has been continuously researching the best shape for the trochoid chambers ever since the first 10A rotary in 1967, followed by the 13A, 12A and now the 13B.

The new trochoid chamber has had its rotor housing width and thickness reduced while the trochoid outline has been increased, resulting in a displacement increase to 800cc per rotor - this means a 1.6 liter displacement as the engine’s 16X name indicates. This is despite exterior dimensions of the engine being about the same as the current 13B.

The trochoid shape has had its radius and eccentricity increased. Stroke has also been increased, this means better torque. Due to the change in shape, not only is an increase in displacement achieved but the surface area-to-volume ratio of the combustion chamber is reduced, enabling a reduction in cooling losses. Flame growth is also promoted. The engine uses side housings made of aluminium, and this together with other weight reduction methods make the new 16X lighter than the 13B.

The 16X rotary engine is also the first gasoline rotary engine to use direct injection. This was developed from the hyrogen injection system used in the hydrogen rotary engine. Gasoline is injected via a high pressure spray during the intake cycle. This spray also tends to reduce fuel adhesion to the chamber wall, promoting a more homogenous air-fuel mixture. This results in better torque and thermal efficiency. Power and fuel economy is expected to be 20% better than the technologies in the 13B can achieve.

A concept version of this engine is installed in the Mazda Taiki Concept, and in that car it drives the rear wheels through a 7-speed dry twin clutch gearbox.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 09-09-2008 17:33
Leo:

> Power and fuel economy is
> expected to be 20% better than the technologies in
> the 13B can achieve.
>
> A concept version of this engine is installed in
> the Mazda Taiki Concept, and in that car it drives
> the rear wheels through a 7-speed dry twin clutch
> gearbox.


nou ben benieuwd als dat 20% zuiniger is dan nu dan betekent dat inplaats van 1 op 7 dat je dan op 1 op 8.5 rijd wat nog steeds niet echt zuinig is tegen over een 2.3DISI Mazda3,6 MPS en CX7 die haalt de 1 op 10 met gemak.

die 7speed DSG bak lijkt me wel HEEEL interesant
daar kan je ook een beetje op winst lopen met verbruik...
- Van Matex (ForumPro) op 09-09-2008 18:53 Edited 09-09-2008 21:17
Da's goed nieuws, Leo

duurzamer - zuiniger - lichter
directe inspuiting meervermogen en koppel
en dat in combinatie met een 7 speed dubbelekoppeling versnelling.

doe maar zo'n torretje + bak
het chasis kan het hebben.

kunnen ze voor de herkansing gaan ,, Engine of The year"

allen te hopen dat je die 20% NIET moet vermenigvuldigen met de Mazda factor 0.75

van het RX7 forum http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=183733
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-09-2008 22:58
Ik heb ondertussen 4 oliebeurten de kilometerstand genoteerd.

Ik zit nu op 1 op 2000, met een HP dus.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 19-09-2008 08:10
Gooi je er dan telkens een liter in? En wat is je oliepeil dan precies? Tegen het minimum of nog ergens halverwege?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-09-2008 12:05
Dan gaat er een liter in ja. Oliepeil zit dan een streepje boven het minimum.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 19-09-2008 14:37
He dit is ff handig... Ik heb er nu 5000 km opzitten en ik moet voor het eerst olie bijvullen! Mijn peil staat net boven het minimum streepje dus wat zal ik er bij gooien dan? Eerst maar ff een halve fles? ik heb een SP, weet niet of er nog verschil in zit qua inhoud van het oliereservoir?
- Van Matex (ForumPro) op 19-09-2008 15:21
olie pijl stok

het verschil tussen minimum streep en maximimum streep is 33mm gemeten op de pijlstok.
en komt overeen met 1.7 liter olie.

dit betekend per milimeter 0.052 liter

dus als er 10mm = 1cm minder olie op de pijlstuk zit,betekend het ca 0.5 liter

makkelijk he.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 19-09-2008 15:26
Dat is nou eens handige info over de oliepeilstok...
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 19-09-2008 16:14
thnx!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-09-2008 16:20
Gewoon een liter d'r bij ;)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 20-09-2008 15:21
Het is wel zo dat als je er teveel bij gooit dat dat heel slecht is toch?
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 21-09-2008 10:33
het kan gebeuren dat als er teveel olie in je carterpan zit de Olie druk in de motor te hoog word en dat kan weer schaden aan de motor veroorzaken. maar een beetje meer of minder maakt niet echt veel uit moet alleen niet zo zijn dat je er een centimeter boven zit.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2009 15:50
Op de terugweg van Heelweg heb ik getankt, en op die tank heb ik 436 km gereden, wat na wat uitrekenen neerkomt op 1:8,3 , een nieuw record voor mij :)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-07-2009 18:15
Lange stukken rijden vinden ze fijn ja. Ondanks dat ik op de terugweg een stuk harder heb gereden dan ik normaal doe, ben ik momenteel toch een stuk zuiniger: Ik heb er nu zo'n 350 km op zitten en volgens de meter zit de tank nu nog ongeveer voor 36% vol...
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-07-2009 21:34
Vanaf daar gaat de meter snel(ler) naar beneden, zo lijkt het in ieder geval altijd :-(
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-07-2009 11:12
Melkie:

> Ik heb er nu zo'n 350 km op zitten en
> volgens de meter zit de tank nu nog ongeveer voor
> 36% vol...


Vergeten je teller op 0 te zetten bij de laatste tankbeurt?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-07-2009 12:33
Nee hoor Caecil. Ik rijd meestal zo'n 500 km met 1 tank... :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2009 16:13
Met een HP red je dat niet hoor :P
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 11-07-2009 17:52
Ook niet met een sp hoor. Normaal rijd ik bijna 400 km op een volle tank.
Heen en weer naar de meeting vorige week lag het verbruik door de lange afstand lager ondanks het volle gebruik van de airco.
Vandaag nog eens uitgerekend, met lange afstand erbij in een tank verbruik van  1:8,1.

Groetjes Tjeu.
- Van freggel (Deelnemer) op 11-05-2015 15:51
Euh hoe doet iedereen dit...

Ik rijd met een sp van 2005 en kom nooit lager dan 18,5l/100km.
Bij "normaal" rijgedrag,wat is normaal?, kom ik aan 18,5 maar dan ben ik een oud besje die op 3800 max 4000 toeren al schakelt.
Bij sportief rijgedrag,waarvoor de Rx8 toch ook dient kom ik aan een 20 en met een volle auto soms aan 21l/100km dus voor die twee liter per 100km gaan we niet trager rijden.
Maar ik klaag ook niet over het verbruik want dat weet je als je zoiets koopt zolang hij het dan ook goed doet. Maar hij doet het na een tijd (na 8jaar heftig gebruik) niet goed meer want daar is het compressieverliesmonster dan....
Geef me hoop en zeg dat het verbruik na het vervangen van de motor een stukje beter is zodat het prijskaartje minder aankomt....  :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2015 10:57
Ik heb gisteren 1:8,6 gehaald. Nieuw record voor me :D 1e motor, HP, en 180k. Dus ik stond er best van te kijken, want ik deed niet eens m'n best ofzo.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 17-05-2015 19:48
Ik zit gemiddeld met mijn HP rond de 1:8.5 (11.8l/100km) Het is wel sterk afhankelijk van wat ik rijd: heb op de Autobahn een tank er in 300km door heen gedraaid (1 op 5.5, 18.2l/100km). maar heb ook ooit 1:9.5 gereden. Ik probeer wel altijd in de hoogste versnelling te rijden, 53-56kmh gaat prima in de 6.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2015 21:37
.............Ik probeer wel altijd in de hoogste versnelling te rijden, 53-56kmh gaat prima in de 6.............

Dat komt neer op ca. 1900 rpm van de excenteras en slechts 630 rpm van de wankelschijven...........en dat in de hoogste versnelling c.q bij de grootste overbrengingsverhouding!
Daar ben ik echt huiverig voor.......lijkt mij gewoon zeer slecht voor de excenteras, die bij de bij de hogere lagerbelasting welke optreedt in 6e (evt 5e) versnelling en bij dit lage toerental wellicht onvoldoende hydr-dyn. druk (dragende smeerfilm)  in de glijlagers kan opbouwen met als gevolg kans op lager/as contact............

mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2015 22:12
Ik ben het met Rudolph eens, al ga ik ook heel laag in 6. Langzamer dan 65 km/h op een vlakke horizontale asfaltweg zonder tegenwind geeft me "geen prettig gevoel". 30 km/h in 3 daarintegen is wel te doen. Hoe lager de versnelling, hoe minder druk op de lagers, ongeacht de snelheid. Ik heb dat een keer uitgerekend, maar kan het topic zo gauw niet vinden.

Groeten,
Olof
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 18-05-2015 08:00
Beetje raar dat mensen het "gevoel" hebben dat lage toerentallen slecht zijn voor een (wankel)motor...
Het mooie van de wankel is dat deze zowel op lage als op hoge toeren mooi draait.
Daarbij is een motor (en ook de wankel) efficiënter (en ook schoner aldus Mazda) als de belasting in de buurt van het maximum ligt (dus volgas rijden is efficiënter dan half gas).
Mazda zelf doet de meeste tests bij 1500RPM.
Enige is dat je af en toe de motor wel warm genoeg moet draaien om de koolstof onder de afdichtingen weg te halen, maar dit moet ongeacht welk toerental je rijdt.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2015 09:06
..............Beetje raar dat mensen het "gevoel" hebben dat lage toerentallen slecht zijn voor een (wankel)motor........
Kan je eens uitleggen hoe dat zit met die hydr. dyn. smering van de excenteraslagers?

bvd, mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2015 12:01
Sorry Bart. Ik heb het woord "gevoel" gebruikt omdat ik anders een lang verhaal moest herhalen dat ik zo gauw niet terug kon vinden. Ik heb het even voor je opgezocht en gevonden. Hier volgt mijn "gevoel":
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/forum_search.pl?words=hydro&user=Olof&board=0&field=body&min=&max=&order=desc

Groeten,
Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 18-05-2015 12:05
Zeer boeiend, maar dit gaat toch op bij alle auto's of niet? Kan nu niet dat andere artikel op mijn werk doorspitten..
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2015 12:22
Ja, in principe gaat dit op voor alle glijlagers die belast worden bij het afgeven van vermogen bij alle soorten motoren.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2015 13:14
............Zeer boeiend, maar dit gaat toch op bij alle auto's of niet? Kan nu niet dat andere artikel op mijn werk doorspitten................

Natuurlijk........met een Lotus, Porsche of Ferrari moet je echt niet 60 kmh in z'n 6e/hoogste versn. rijden; hartstikke slecht..........zelfs voor een klassieke Saab is dit te laag....

mvg, Ruud
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 18-05-2015 14:13
Het gaat wel off-topic hier. De enige technische reden waarom rijden in een hoge versnelling slechter zou zijn voor een motor dan in een lage versnelling is dat de IMEP omhoog gaat en er dus meer belasting op de inwendige componenten is. De meest kritische lagers zijn met oliedruk gesmeerd en die hebben genoeg smering om zelfs stationair onder volle belasting geen metaal op metaal contact te maken. Daarbij, pragmatisch gezien zijn dat niet de eerste onderdelen van een motor die slijten dus er is geen enkele reden om boven de 2000 RPM te moeten blijven tijdens een constante snelheid.
Dat de glijlagers te weinig smering hebben kan gewoon berekend worden en dit zal met de toerentallen van een automotor niet voorkomen. Het is onjuist wat hier beweerd wordt: de smering is wel direct gerelateerd aan het toerental waarin het lager beweegt. Dat de belasting hoger wordt bij een contante snelheid (in een andere versnelling) is wel waar omdat de IMEP dan omlaag gaat, waardoor de relatieve smering inderdaad afneemt. Doe je dezelfde som met maximale belasting zal je zien dat het niets uit maakt in welke versnelling je staat.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2015 15:13
Zou je kunnen uitleggen wat de IMEP is? Ik ben maar een leek, altijd bereid om te leren.

Groeten,
Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2015 04:29
Bij 65 zit ik hooguit in m'n 4. Ik heb dat ding gekocht om er in te rijden hoor :D
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2015 12:55
Ik heb hem ook voor het rijplezier. Maar als ik bijvoorbeeld op een stuk 70km weg zit, gaat-ie in zijn zes en op de cruise control. Zodra ik moet optrekken schakel ik terug.

Groeten,
Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 21-05-2015 18:52
Hmm ik heb dit nooit zo geweten... ik vind het wel raar dat de smering juist minder is bij hogere toerentallen en versnellingen... met name omdat de 3 een prachtige versnelling is waar je lekker rustig in kan toeren en ook als een speer weg kan zijn... grappig...

Ik hou m bij 'cruisen' tussen de 2500-3500rpm. Dan rijdt ie het leukst naar mijn idee.
- Van roy (Powerposter) [nl] op 21-06-2015 18:09
op zijn zuinigst rijd ik 1 liter op 7 km (mijn rechter voet is nogal zwaar) de tank binnen 200 km leeg is ook wel eens gelukt moet ik er wel bij zeggen dat hier toen ook een stuk snelweg continu 200+ bij was ..... btw het is een HP uitvoering en per jaar maak ik momenteel ongeveer 2 a 3 duizend km en niet meer.

Groeten
- Van streetmachine (Powerposter) [nl] op 18-09-2015 14:38
Met mijn RX 8 HP van 2007 automaat een verbruik van
393 kilometer op een verbruik van 37,54 liter is:
Een gemiddeld verbruik van 10,47 km per liter
Vnl snelweg van Zwolle naar Den Haag een stukje
file en wat stadsverbruik.
Groet Ruud
- Van roy (Powerposter) [nl] op 26-09-2015 16:18
Even een update laatste tijd redelijk wat rustige snelweg kilometers gemaakt met een snelheid van 140 a 145 km/h en hierbij op een gebruik van ca 1 op 8,2 uitgekomen .... btw tijdens deze snelweg kilometers was het niet al te druk en heb ik weinig hoeven afremmen en weer versnellen.
- Van T91 (Beginner) [nl] op 06-11-2015 09:44
Ik heb laatst 1 op 10 gereden, dat was vanuit Nurnberg naar Praag. Toen reed ik echt als een oma, en kwam ik niet boven de 100km/h uit.
Zal de bonnetjes nog even opzoeken, dan kan ik het met zekerheid zeggen, maar veel zuiniger dan dit zul je echt niet rijden...

Maargoed, we hebben deze auto niet gekocht om zuinigheidsrecords te breken ;) Warm dat ding rustig op en trap em op z'n staart.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Verbruik van je 8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill