Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Meegereden met de Mazda6 MPS!
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 08-09-2005 20:06
Vanmidag een ritje gemaakt met de nieuwe Mazda6 MPS! De 260pk (@ 5500 tpm) sterke 2.3 turbo-sedan met 4WD en 380 Nm @ 3000 tpm

Eentje op Duits kenteken en het is een pre-productiemodel (geen smart-card, geen regensensor, geen lichtsensor bv). Wel een bijna final-exemplaar. Dus bijna productierijp. Van buiten is hij me niet tegengevallen! Op foto's en op de Parijs Motor Show vond ik hem niet zo geweldig maar zo IRL is hij echt super! Oke, de achterbumper is nog steeds niet helemaal top qua design maar hij is verder erg dik maar vooral subtiel. Toen ze zeiden dat ik even uit het raam moest kijken hier in pand zag ik wel een rode Mazda6 staan maar ik had in eerste instantie niet door dat het de MPS was..

Maar als je beter kijkt zie je de enorme uitlaten en de chique 18" velgen. De voorkant is enorm bruut met de verhoogde motorkap, flinke voorbumper en zwarte koplampen. Van binnen vond ik hem wat tegenvallen. Enige wat anders was de stiksels op de lederen bekleding (die verder hetzelfde zijn als de normale Executive, Active en GT-M stoelen (hoewel ze goed zijn is het wel een minpunt!), aluminium pedalen, andere pookknop en een teller dat door gaat tot 280 km/h. Paar alu elementen op het stuur bv zou al wat leuker geweest zijn... maar dit allemaal maakt het wel tot een auto die ook zakelijk te gebruiken is. Hij is ondanks de uiterlijke wijzigingen toch redelijk subtiel en ingetogen

Helaas... ik mocht niet zelf rijden. Ik mocht er uiteraard wel naast zitten. De stoelen zaten verder best goed al vond ik het jammer dat de passagiersstoel niet electrisch is terwijl de bestuurderstoel wel zo is te verstellen.

Een collega had vroeger eens een Subaru Impreza gehad dus die wist wel wat ie deed. Maar goed, rijden met dat ding! Sleuren wat dat ding doet! Allemachtig! Het trekt als een jongen van 16... Maakt niet uit welke versnelling. Rij 120 in z'n 6, geef gas en het gaat nog met een razendtempo vooruit! Lijkt geen einde te komen. Helaas kwam het wel steeds tot een einde omdat het redelijk druk was op de weg... we hebben 'slechts' de 200km/h aan kunnen tikken.

4WD doet zijn werk enorm goed. Vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Geef vol gas met een voorwielaangedreven Mazda3 2.0 en de voortrein klappert en de voorwielen zoeken z'n weg. De Mazda6 MPS doet niets van dat. De neus zie je omhoog komen en je versnelt vooruit zonder enige kik! Prachtig! Bochten zijn al helemaal een lachtertje natuurlijk. De normale Mazda6 is al een messcherpe auto met een uitstekende wegligging, de MPS is dat natuurlijk nog 3x zo erg... de besturing was volgens de testpiloot gewoon heerlijk direct. Maar dat zijn we ook al gewend van de Mazda6

Nog iets wat absoluut niet tegenviel was het comfort. Ik had eerlijk gezegd een wat meer die hard sportsedan verwacht. Natuurlijk is ie steviger afgeveerd maar verre van oncomfortabel. Sowieso kan je er ook gewoon rustig mee rijden en dan verschilt het niet eens zoveel van de normale Mazda6en. De MPS is dus ook hiervoor uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Keerzijde is dat ik hem net ietjes teveel vond overhellen. Echt niet veel maar net teveel voor zo'n snellerik

Het uiterlijk, de wegligging.. nog iets vergeten? Ahja.. het motorgeluid. Tegenvaller.. een turbo hoor je niet en een donkerder geluid eigenlijk ook nauwelijks. Dat had best wat sportiever gemogen! Wie weet komt dat nog wel goed en anders verzinnen ze er wel wat op zoals bij de RX-8 ook is; daar staat namelijk in de optielijst "sportuitlaat" en "Luchtuitlaat accent". Wie weet...

Al met al een lekker dikke, doch ingetogen sportsedan met een uitrusting waar je u tegen zegt en over de wegligging en trekkracht niet te zwijgen... dat laatste is stukken beter dan dat bij de RX-8. Maar goed, de RX-8 is dan weer een stuk unieker (en mooier naar mijn mening)

+ Kleeft aan de weg
+ Blijft doortrekken
+ Zeer compleet
+ Kan dagelijks gebruikt worden

- Interieurmissers
- Motorgeluid/uitlaatgeluid (het ontbreken ervan..)

Ik heb foto's met mijn foon gemaakt en die hoop ik volgende week hier neer te kunnen zetten
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-09-2005 20:34
Mooi verhaal !
Maar kun je dan niet voor de helft van het geld een Subaru Impreza nemen. Waarschijnlijk net zo snel en in ieder geval standaard een lekkere uitlaatroffel. Blijft alleen dat zakelijke, but how cares.
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 09-09-2005 14:09
Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD - 45.495. Wel sneller, maar minder luxe, minder groot, wat verouderd en meer hardcore. Als je dat juist aanspreekt zit je goed natuurlijk. Maar de Legacy 3.0R spec. (46.995) is eigenlijk de directe concurrent van de Mazda6 MPS. Netals de toekomstige Opel Vectra OPC
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-09-2005 14:25
MattFast:

> Ahja.. het motorgeluid. Tegenvaller.. een turbo
> hoor je niet en een donkerder geluid eigenlijk ook
> nauwelijks. Dat had best wat sportiever gemogen!
> Wie weet komt dat nog wel goed en anders verzinnen
> ze er wel wat op zoals bij de RX-8 ook is; daar
> staat namelijk in de optielijst "sportuitlaat" en
> "Luchtuitlaat accent". Wie weet...
>


Ik heb nog niet gemerkt dat de luchtuitlaat accenten iets aan het motorgeluid veranderd hebben. Maar dat kan natuurlijk komen omdat die van mij niet origineel van Mazda zijn.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-09-2005 10:32
MattFast:

> Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD - 45.495. Wel
> sneller, maar minder luxe, minder groot, wat
> verouderd en meer hardcore.


Zat te denken aan de gewone WRX voor 30.500 euro. met 220 pk ipv 265.
Die zal toch minder zwaar zijn dan de MPS en dus waarschijnlijk even snel.
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 11-09-2005 15:27
0-100 in 6,2 s ;) Maar dan heb je wel een minder moderne auto, sowieso een auto uit de compacte middenklasse (dus een klasse lager), veel minder luxe en sowieso vind ik hem qua karakter niet te vergelijken met de MPS
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 12-09-2005 16:46
De foto's (met telefoon gemaakt)



















- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 15-09-2005 07:36
Een schip met MPSen voor ons land is al onderweg. Half oktober zullen ze waarschijnlijk arriveren. Er zijn vier kleuren beschikbaar:

Black
Moist Silver
Titanium Gray II
Velocity Red
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-09-2005 18:59
Ze kunnen dan wel half oktober in Nederland zijn,maar ik ben vandaag bij de Mazda dealer geweest om mijn RX8 in te ruilen op een MPS.
Te leveren in april 2006!!! De rest zijn demo's of reeds door de dealers besteld. Ik ga dus niet 7 maanden wachten op een auto.
Ook de inruilprijs is een lachertje of is er een Mazda dealer welke snel een MPS kan leveren en een normale inruilprijs wil geven?
Ik weet dat er ook verkopers van Mazda op deze site kijken.
Of ik kan mijn eerdere idee om een Fiat panda erbij te kopen weer van stal halen. Waarschijnlijk ben ik dan goedkoper uit.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2005 21:56
Al iemand ervaring met een MPS ?
Die bij mijn dealer gaat in januari op kenteken, ik mag hem dan meenemen voor een lange testrit.
- Van Matex (ForumPro) op 04-01-2006 18:30
Hallo Dirk,

Het is nu Januari (dus is er een kenteken voor de MPS).
Wanneer heb je die lange test rit gepland ??

En maak dan een uitgebreid verslag op deze site !!!
Ik wordt al behoorlijk nieuwsgierig (en met mij vele anderen).

Het lijkt me een mooie tweekamp (mits objectief) de RX-8 versus 6MPS.

!!
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-03-2006 16:16
Dirk, wij( ik dus) zitten nog te wachten op het verslag van de testrit met de zwarte MPS. Als toekomstige bezitter van een MPS ben ik hier heel benieuwd naar.
Of is de testrit niet doorgegaan?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2006 16:37
We spraken Baphi afgelopen zaterdag, hij had een MPS bij zich, te leen van de garage.

Hij is blij dat hij de auto maar een paar dagen te leen had, hij vreest voor het behoud van zijn rijbewijs als hij eigenaar zou zijn van de MPS. ;)
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Meegereden met de Mazda6 MPS!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill