Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Spoorverbreders
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-12-2005 14:22 Edited 10-12-2005 14:25
De 30-er spoorverbreders van H&R die ik in Essen op de beurs besteld en betaald (2 x 90 euro) had zijn aangekomen.
Ze zijn dus 15 mm dik en hebben eigen tapeinden waarmee de velg vastgezet wordt.
De verbreders worden op de tapeinden van de naaf van de auto met bijgeleverde moeren vastgeschroefd.
Om ze te plaatsen zijn er in de velgen uitsparingen nodig.
Er zijn 2 typen originele velgen.
Het verschil zit in de diepte van de uitsparingen.
Ik heb de ondiepe uitsparingen (maar 3 mm diep)
De tapeinden van de naaf van de auto steken 25,4 mm uit en de gemonteerde moer steekt 5,5 mm uit de verbreders uit.
De uitsparingen in de velg moeten dus 3 mm verdiept worden met een diameter van 20 mm om plaats te maken voor de moeren.
De tapeinden van de naaf moeten 5 mm ingekort worden (of de uitsparingen in velg nog 5 mm verder verdiepen)
De wanddikte van de velg ter plaatse is 23 mm (volgens Matex)
 
- Van Matex (ForumPro) op 10-12-2005 19:05
Dat wordt dus toch een boormal en een faze boor.
De Boormal om de juiste positie aan te centeren rond 12.5 x 90'.
En de fazen boor rond 12.5 lang 6 (excl punt)overgaand in rond 20.5mm (minimaal) lang 6.
En dit (de boor) in een uivoering die in een krachtige handboormachine past (maximaal rnd 13mm opname).
waar bij ook nog een diepte aanslag (stukje buis) op de boor zit ( om te niet te diep te boren)
Bij het handhaven van de orginele draadstang lengte 25.4 va de wielnaaf wordt de totale boor diepte van de rnd 12.5 boring dan ca 13mm

Die H&R maakt tenmiste spoorverbreders die in geen keer passen.

de materiaal dikte van 23 mm heb ik gemeten met een schuifmaat en een pasblokje (i.v.m de voorm v.d uitsparing)
het maken van de productie tekeningen van de tools wordt gestart (centerboormal - centerboor - fazeboor - diepte aanslag)
de productie van de tools is komende week gepland.

De diameter van de spacer bevesiging moeren is NIET groter dan 20 mm?

.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-12-2005 20:29
De bijgeleverde moeren hebben een sleutelwijdte 17 en een grootste maat (over de punten) van 19 mm.
Je kunt als aftekenmal voor het boren natuurlijk ook de losse spacer op de velg leggen en dan met een pen rond 15 mm met centerpunt de boorplaats aantekenen.
Als je dan een teruggedraaide 20 mm boor hebt die in een handboormachine past kun je aan de gang.
Af en toe de diepte controleren tijdens het boren.
Als je tot slot de originele tapeinden nog iets inkort ipv het extra 12,5 mm gat kom je niet te dicht bij de kritische boordiepte.
Maar een boormal is natuurlijk beter.
Al dit gedoe is niet nodig bij het ander type velg en natuurlijk ook niet bij 40 of 50 mm verbreding (allleen heb je dan weer wettelijk problemen)  
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-12-2005 18:00 Edited 11-12-2005 18:53
Ik heb intussen rechts-voor de spacer gemonteerd.
Hiertoe moest ik de mille miglia velg velg (met de winterband) net als de originele velgen aanpassen.
De aanwezige uitsparing was wel diep genoeg , maar niet op de juiste plaats.
Dus aan de gang gegaan met boor en frees.Wat een gedoe.
Voor de andere velgen wacht ik wel tot de boormal gereed is van Matex.
Misschien moet je de 20 mm boor iets groter nemen ivm. toleranties.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-12-2005 18:06
Hier de spacer op de naaf.
Let ook op de gele koni's en het ontbreken van roest op de naaf. (Is nog nooit iets aan gebeurd)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-12-2005 18:08
.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-12-2005 18:09
.
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:15 Edited 14-12-2005 22:16
De spacers zijn binnen 2 sets EUR90.0 p/set plus EUR10.0 verzendkosten
op de pakbon het juiste art nr: - op de factuur het juiste art nr - en in de verpakking,ja hoor 2 verkeerde sets.
geleverd is art nr:3065662 dit had moeten zijn 3065672.
het verschil is de centrale boring i.p.v rond 67.1 RX-8 is deze rond 66.0mm (ruim 1mm te kleine diameter)

Toch de vrijlopen maar geboord bij een wiel,om de tools te testen.
En morgen maar bellen met KS motorsport om de spacers om te ruilen !

1e met behulp van de boormal en diepte aanslag het gat rond 12.5 diep 12mm geboord.
2e daarna met een penboor rond 20.5 en een pen er aan van rond 12.5 lang 6mm de vrijloop voor de moeren geboord.

met deze hulpmiddelen is het een peace of cake.
je moet tussentijds wel ff de spanen verwijderen,anders boor je niet diep genoeg (spannen hopen zich op).
per wiel ben je ca 20 minuten bezig ( 5x rond 12.5mm en 5x rond 20,5 mm )
Ook moet je de boormachine goed vast houden bij deze forse boren in metaal (anders wapper je zelf in de ronte).
en niet tevergeten alle boringen voor de definitieve montage ff chekke ( anders sluit je wiel niet goed aan).
zie foto's

.
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:17
De Boormal

 
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:39
Boren rond 12.5mm
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:43
vrijloop voor de moeren
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:49
Het resultaat whala
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 21:58
Ook de maatvoering correct ( handels merk van Matex)
- Van Matex (ForumPro) op 14-12-2005 22:09
ff de binnen zijde in de was zette (goed onderhoud geeft schone handen) tegen de pekel.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-12-2005 07:36
Mooi werk , Matex!!
Jammer dat je moet wachten op de juiste spacers.
Wanneer kan ik even langs komen??
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-01-2006 17:59 Edited 07-01-2006 18:56
De H&R spoorverbreders zijn intussen rondom gemonteerd.
De Mille Miglia velgen (met winterbanden) zijn aangepast en de originele velgen zijn aangepast
met de MBT (= Matex Boor Tools). Waarvoor super bedankt Matex.
Ik stuur maandag de boorset terug.
Als je ziet hoe weinig speling er nog overblijft tot de spatbordrand met de 245/40-18 winterband geloof je niet dat het niet raakt bij inveren. Perfect resultaat.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-07-2010 01:49
Zijn er ook verbreders die in 1 keer goed passen ondertussen?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-07-2010 19:39
Hangt van je velgen en van de verbredingmaat af.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-07-2010 20:51
Standaar 18 inch Rex velgen, en hooguit 30 mm :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-07-2010 05:38
30 mm? Als je geen kamertjes hebt zul je die moeten maken.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-09-2010 17:11
Nouja, ik heb Eibachs gevonden, en die kunnen d'r direct op. Wat is een aanbevolen maat per spacer?  Ik zat zelf aan 20mm te denken, maar weet niet of dat problemen met de wielkast oid oplevert?
- Van Matex (ForumPro) op 01-09-2010 21:18
De maximaal toegestane tolerantie t.o.v de fabrieks spoorbreedte is (RDW) 2%
Dit betekent dat de wettelijke spoorbreedte 1500 mm +/- 2% = 1530mm maximaal
Is dus 15mm spacers.
i.c.m 245 x 40 banden geeft dit ook met een verlaging set 30mm GEEN problemen of aanlopen.

Het feit dat er een tolerantie bestaat op de spoorbreedte houdt niet automatisch in dat dit mag.
Spacers zijn verboden,in geval van een ongeval kun je problemen krijgen.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 01-09-2010 21:32
Dan kun je dus beter op zoek gaan naar velgen met een lagere ET-waarde.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2010 04:40
Ik ben wel aardig verliefd op de standaard velgen....

Wordt de spoorbreedte opgemeten bij de APK? ... stomme vraag misschien....
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 02-09-2010 14:41 Edited 02-09-2010 15:51
Faxie:

> Ik ben wel aardig verliefd op de standaard velgen....


Inderdaad, ik vind die ook best passen op de Rex.
Ik heb een tijdje geleden er nog 4 op de kop kunnen tikken voor 160 €, om er mijn winterbanden op te steken.
Die heb ik deze week besteld, 4 Blizzaks van Bridgestone, 750 €. Iemand ervaring met Bridgestone Blizzak winterbanden ?
(oei misschien een beetje offtopic maar kom .. :-)
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 02-09-2010 17:16
Faxie:

> Zijn er ook verbreders die in 1 keer goed passen
> ondertussen?


Misschien niet duidelijk. De ene RX8 heeft velgen waar de Spoorverbreders direct oppassen en de andere ( zoals bij Outjer) weer niet. Bij mijn eerste RX8 pasten ze er direct op. Ik had 15mm H&R aan iedere kant, hij was verlaagd en ook 245x40x18 banden. Zie foto's van mijn eerste RX8.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2010 18:06
Faxie:

> Ik ben wel aardig verliefd op de standaard velgen....
>
> Wordt de spoorbreedte opgemeten bij de APK? ...
> stomme vraag misschien....


Nee, dat word niet opgemeten.

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2010 18:17
Martine:

> Faxie:
>
> Nee, dat word niet opgemeten.
>
> Groetjes M&M


Dan ga ik zelf eens opmeten hoeveel ruimte ik nog heb onder de kasten :) 15 mm vind ik eigenlijk wat weinig, 30 lijkt me weer te veel. Ik neig naar 20 of 25, even kijken of dat gaat passen.
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 19:06
Ik geloof dat wij 15mm verbreding per kant hebben.
Bij zware belading willen de achterbanden bij drempels nog wel eens de wielkast raken.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2010 19:14
Je onderschrift zegt 25 :)

Maar ik ga eens aan de slag met een duimstok om te kijken hoeveel speling ik heb. Zware belading heb ik eigenlijk nooit verder.

Merk je d'r trouwens iets van als de voorkant iets lager ligt dan de achterkant, zeg maar een cm hooguit? Geen ervaring mee namelijk...
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 20:34
Dat is echt suf..
Kom ook net uit bij de huisartsenpost vandaan. Helaas hadden ze geen pilletjes voor suffe reacties. ;)

Maar goed. Inderdaad 25mm. En dat gaat dus net wel-net niet. Het is maar hoe je het wil bekijken.

Theoretisch gezien zou je door ongelijke verlaging de gewichtsverdeling kunnen beïnvloeden. Een lagere voorkant zou dan het gewicht naar de voorkant verplaatsen, met onderstuur als gevolg.
- Van Matex (ForumPro) op 02-09-2010 21:01
Mischien een beetje suf..

Maar je band breedte 225 of 245 is van wezelijk belang.
Met 245x40 hou je nog een kleine speling met je spatboard over.
Monteer je dikkere spacers dan kun je je spatborden laten rollen.
Met een apparaatje de omgezette velsrand verbuigen.
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 21:05
Wij rijden met 225/45-18.
Gewoon standaard dus. ;)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2010 21:44
Een ET waarde is in mm neem ik aan? Dus velgen met een ET van 30 verbreden de auto 1cm aan elke kant, correct?

Misschien toch eens een beetje rondneuzen.....
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-09-2010 22:05
Faxie:

> Een ET waarde is in mm neem ik aan? Dus velgen met
> een ET van 30 verbreden de auto 1cm aan elke kant,
> correct?
>
> Misschien toch eens een beetje rondneuzen.....


Klopt: http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 16-09-2010 07:32
Diezelfde wiki maakt ook melding van:

> Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk
> boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is
> dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.


Met spoorverbreders zullen naar alle waarschijnlijkheid je wiellagers
meer op hun sodemieter krijgen (in ieder geval anders belast worden).

Cosmetica is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van de techniek.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2010 12:50
Die krijgen een iets hogere belasting ja, dat weet ik. Valt in de praktijk wel mee denk ik.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Spoorverbreders

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill