Het stukje staat in Autoweek. Kom er niet echt goed vanaf.
Ik heb de schrijver toch de volgende reactie gestuurd:
Hallo Nic,
Ik heb net het artikel klokje rond betreffende mijn RX-8 in Autoweek 2022-20 gelezen.
Leuk stukje, maar wel eenzijdig negatief. Ik lees niets terug van de positieve zaken die Tim aan de RX-8 zag, zoals wielophanging en rijgedrag.
Ook een paar onjuistheden:
Ik heb nooit beweerd dat ik de hoogste km-stand met een RX-8 heb, er zijn meerdere bekend met een hogere km-stand, maar niet met de originele (eerste) motor,
Ook degene die jij noemt met 260.000km op de teller rijdt al rond met een gereviseerde motor (bij een lagere stand dan ik nu heb). Dus mijn bewering dat ik, voor zover als bekend, met de hoogste km-stand met eerste (ongereviseerde) motor in Nederland rondrijd staat nog steeds. En daar gaat het nou juist om bij de rotatiemotor. De claim betreft meer de prestatie van de motor, dan die van de auto.
De motor heeft twee kamers en niet drie, zoals jij noemt en de seals scheiden ook niet de kamers van elkaar, maar dienen als afdichting van de rotor in de kamer. Net zoals de zuigerveer in de normale motor voor de
compressie zorgt, zo zorgen de seals op de rotor voor de
compressie. Versleten seals zorgen dus voor
compressieverlies en dus vermogen verlies. Dit heb ik door te pre-mixen enigszins weten te compenseren.
Haha, had ik er maar een drie kamer rotatiemotor in liggen, dan had ik meer dan 400 PK vermogen gehad!!
Tim heeft overduidelijk met een aanlopende rem rondgereden, jammer dat hij dat niet heeft meegenomen in zijn oordeel over het vermogen van de auto.
Dat was een momentopname en tijdens het filmen en de thuisreis heb ik daar geen last meer van gehad.
Overigens heb ik de bewuste remklauw inmiddels vervangen en is dat probleem verholpen.
Uiteraard is er sprake van vermogensverlies, maar dit wordt mede veroorzaakt door een blijkbaar niet meer goed werkende tweede inlaatklep (één van de twee foutmeldingen) en deze is van belang bij het doorversnellen rond de 4000 toeren en dat mis ik al een tijdje (sinds ik die foutmelding heb).
Wat betreft de uitlaat: Die is niet zo scheef gemonteerd en er zat toen ook geen deuk in. Er is met achteruitrijden een obstakel geraakt waardoor de uitlaat ingedeukt is en de buis enigszins krom is komen te staan. Dit is verder niet zo belangrijk, maar het lijkt nu net of Hoebeke deze er zo krom onder heeft gehangen, wat dus niet zo is.
Succes verder met jullie hele leuke rubriek.
Groet Ger.