Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Kou plus vocht geeft storing.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2022 15:20
Tijdens de laatste weken met in de vroege ochtend temperaturen van net boven nul en een relatieve vochtigheid van tegen de 100%, doet zich bij mijn HP die al 16 jaar buiten slaapt een vreemd verschijnsel voor. In de genoemde omstandigheden is de auto tijdens het instappen geheel bedekt met condens, alleen aan de buitenkant natuurlijk. Direct na het starten springt de radio aan. Vanwege de condens geef ik dan de ruitenwissers een tikje, laat de zijruiten even zakken en zet de achterruitverwarming aan (ook voor de buitenspiegels).

En dan gebeurt het. De radio begint als een gek te storen. Als ik de achterruitverwarming uitzet verdwijnt de storing. Weer aan en de storing komt terug. Ik zet de radio dan dus maar uit. Ik heb inmiddels ontdekt dat ik na 10 minuten de radio en verwarming weer zonder problemen tegelijkertijd kan gebruiken. Ook heb ik de rest van de dag geen last meer, maar de volgende morgen is het weer raak.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? De oorzaak zal waarschijnlijk in de (aansluiting van de) achterruit zitten. Of in de buitenspiegels, of ergens in de bekabeling. Zolang het probleem niet erger wordt, ben ik niet van plan hier iets aan te gaan doen. Dat is trouwens onmogelijk, omdat het niet altijd gebeurt en dus niet te controleren is.

Vriendelijke groet,
Olof
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 23-01-2022 22:37
Onbekend probleem, nooit last van gehad.
Groet Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2022 00:09 Edited 24-01-2022 00:15
*****
Idem........
Dit probleem nooit gehad.....(staat wel 6 koude mndn. stil in opslag)
PS: misschien wat experimenteren door telkens één zekering van een betreffend circuit ff eruit te halen?
Weet echter niet of alles daarvoor "zekeringsmatig" voldoende gescheiden is........
Je kan ook nog (heel voorzichtig!!) een plus of min aansluitstekkertje aan je achterruit loshalen om deze ruit ff uit te schakelen.
Sterkte Olof....
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2022 00:34
Bedankt, Ger en Ruud, ook voor de tips. Voorlopig wacht ik even op beter weer. Ik denk dat ik vervolgens begin met het heel voorzichtig maar toch grondig schoonmaken (heb ik al jaren niet gedaan) van de binnenkant van de achterruit, ik weet nog niet waarmee. De koperdraadjes mogen natuurlijk niet loslaten en het middel mag absoluut niet geleiden. Enig idee met welk schoonmaakmiddel? Daarna lijkt het me een goed idee om eerst de achterruit en daarna de spiegels een voor een los te koppelen.

Ik zie wel. Als het probleem niet erger wordt, valt ermee te leven.

Groetjes,
Olof
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 24-01-2022 06:50
Lastig probleem inderdaad... klopt het dat de antenne van de radio door de achterruit loopt...? Ik dacht namelijk van wel en misschien heeft het hier mee te maken.

Succes in ieder geval..
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2022 11:51
Dank je. Ja, de antenne zit op de achterruit gelijmd, net als de verwarming. Ze zitten dus heel dicht bij elkaar. Als er door vuil een elektrisch  bruggetje geslagen wordt tussen de beide systemen heb je de poppen aan het dansen. Tenminste, dat is mijn 'leken'-mening. Het gebrek doet zich alleen voor bij lage temperatuur, waardoor condens neerslaat, waardoor geleiding optreedt, is mijn theorie.

Vandaar mijn vraag aan een electronica-vakman: met welk middel maak ik de ruit schoon? Als ik met veel kracht ga poetsen, loop ik het gevaar dat ik de draadjes beschadig en dan ben ik nog verder van huis. Misschien moet ik het probleem eens voorleggen aan 'Carglass'. Daar werken volgens hun reclame uitsluitend de beste vakmensen.

Eerst maar eens beter weer afwachten. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,
Olof
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 24-01-2022 22:34
Ik ben benieuwd of je een oplossing kan vinden, ik heb precies hetzelfde probleem. Als je Googled kom je bij heel veel forums van andere merken dit probleem ook tegen, oplossing die je dan tegenkomt is nieuwe achterruit plaatsen. Ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb.

Groeten, Martin
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2022 23:44
Hoi Martin,
Bedankt voor je bericht. Ik ben blij dat ik niet de enige ben en zal ook eens gaan googlen. Voorlopig doe ik nog even niets, zoals ik al schreef, maar ik laat het weten zodra er iets te melden valt.
Groeten,
Olof
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 25-01-2022 09:17
Goedendag 
Probleem met schoonmaken is trikkie  van de achterruit, i.v.m. loslaten van de verwarming .

Optie niet schoonmaken maar aansluitingen van de verwarming en antenne inspuiten met siliconen spray dit als 1 st. eens proberen.
Hopelijk heeft dit resultaat garantie niet, maar je weet maar nooit.
Groet Jos       &   Succes
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2022 15:05
Je achterraam kun je gewoon schoonmaken
Met glassex, net als alle andere ramen.

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2022 15:30
Het probleem lijkt op een massaprobleem,
Wat ik zou doen, kijk of je stekkers van de achteruit verwarming los kan maken en de stekkers licht opschuren (er kan corrosie op de stekkers onstaan in loop der jaren door vocht)
Kleine moeite.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2022 16:26
Bedankt voor de tips!. Ga ze allemaal proberen, alleen weet ik nog niet wanneer.
Er bestaat ook nog speciaal spul van Loctite (3863 of 3888) waarmee je beschadigde draadjes kunt repareren.

Groetjes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2022 12:21
Ja, klopt maar dat is wanneer er "draden" beschadigd zijn, en dat is hier niet van toepassing.
Plus het ziet er na reparatie niet uit!

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2022 12:53
*****
Klopt......ziet er niet uit.....dan zou ik zelf maar doorgaan met kortstondige "malfuncttion".......
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 27-01-2022 13:32
Als ik het zo lees, komt in mij het idee op van een heel kleine schuurtje in een van de draadjes. Zo klein, dat alleen bij koude door het krimpen van het materiaal de afstand zodanig wordt, dat er geen contact is. En misschien ontstaan er dan ook microvonkjes, welke dus op je antenne storen. Als het raam door de overige wel werkende draadjes opwarmt, zet het materiaal uit en maakt wel weer contact.
Dit zal kunnen verklaren, waarom het even later verdwijnt.

Als je in de auto stapt en gaat ontwazemen, let er heel goed even op, of er niet een draadje is, waar het vocht net even later begint te verdwijnen. Dat zal mijn idee kunnen bevestigen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-01-2022 23:53
Goed idee.Ik houd het in de gaten.
Groet,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2022 13:52
Ik heb de achterruitverwarming in de gaten gehouden en gezien dat de condens langs alle draadjes van de verwarming gelijkmatig verdween, ook bij koud weer.

Inmiddels is het weer wat beter geworden met wat hogere temperaturen 's morgens en zie: het probleem is verdwenen! Van de ene kant is het natuurlijk fijn dat het is opgelost. Van de de andere kant is het vervelend dat ik niet weet wat de oorzaak was. Maar er is natuurlijk hoop dat het in het najaar weer terugkomt...  :-)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Kou plus vocht geeft storing.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill