Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Nieuwe Lotus Evora GT410Sport opgehaald bij de Lotus importeur v.d. Kooi-Houten
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2021 19:36 Edited 28-04-2021 20:09
*****
Twee weken geleden heb ik mijn (al eens eerder op dit forum genoemde) Lotus Esprit Turbo SE uit 1990 (in uitmuntende staat / 51.300 km) ingeruild voor een gloednieuwe Lotus Evora GT 410 Sport IPS.
De (midden) motor is een 3,5 liter V-zescilinder met compressor (water radiator / luchtgekoeld); een gekoelde 6-traps automaat met schakelflippers; vermogen 416 pk me een vlakke koppelkromme van 410 Nm tussen de 3000 tot 7000 tpm.
Lotus koopt de motor in bij Toyota en modificeert deze; de compressor is van "Edelbrock"; de (gekoelde) automaat is door "Aisin" gemaakt voor Toyota en wordt vaak tezamen met het 3,5 ltr motorblok toegepast (o.a. Lexus)......prettig dat deze essentiële onderdelen van gerenommeerde merken zijn.
De wielen zijn gesmede lichtmetalen / lichtgewicht velgen, voor 19 inch, achter 20 inch / breedte 285 mm; Eibach veren en Bilstein schokdempers.
De 4-zuiger remklauwen zijn van AP Racing (formule 1 huisleverancier), de remschijven 3 delig; Michelin cup 2 banden.
Er is veel carbon toegepast om hem lichter te maken; lichtgewicht Lithium Ion accu (ca. € 1000,-) inkl. OptiMate Lithium 4s 5A druppellader; het interieur en stuur zijn geheel uitgevoerd in alcantara; airco en navigatie; geluidsinstallatie incl. sub-woofer; achteruit rij camera, etc.
Inwendig is de Lotus verrassend ruim; flinke ruimte tussen hoofd en dakhemeltje .......met mijn lengte van 190 cm. moet ik mijn linkervoet strekken om met mijn tenen de "voetenplank" te kunnen aantippen; ik heb in 60 jaar nog nooit een auto gehad waarin de beenruimte (lengte) zo groot is.......stuur axiaal en in hoogte verstelbaar voor een ideale rijpositie.

Ik hoop binnenkort 78 jaar oud te worden en er nog vele jaren van te kunnen genieten
Ik ben er heel erg blij mee en ook dankbaar dat ik mij het kan veroorloven.

Groetjes, Ruud










- Van Matex (ForumPro) op 29-04-2021 09:10 Edited 29-04-2021 09:17
Whow, Ruud !!!!!

Wat een fantastisch mooie stuur/rij machine heb je jezelf hier cadeau gedaan.
Fenomenale auto met supersport specificaties, en ook een erg mooie kleur.
Hier ga je zoveel plezier mee beleven.

Veel hele mooie ritten toegewenst, in een goede gezondheid.
En je bent zeker nooit te oud om te genieten van de mooie dingen in het leven.

Je hebt het super voor elkaar.
Ik hoop je ooit nog eens te treffen met dit juweel.

Matex
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-04-2021 10:26
Hoi Matex,

Hartelijk dank voor je spontane en leuke reactie.
Doet mij goed.

Vriendelijke groeten,
Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-04-2021 13:36
Geweldig Ruud, wat een prachtwagen!

Die is bij jou vast en zeker in goede handen. Geniet ervan en laat hem af en toe even goed los (op een vliegveld of zo, ha, ha. Soesterberg is gesloten, maar de baan ligt er nog volgens mij). Wees er niet te zuinig op, bedoel ik. :-)

En alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Ik loop een jaar op je achter...

Hartelijke (en een beetje jaloerse) groet,
Olof
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 29-04-2021 15:05
Gefeliciteerd met je verjaardag  alvast.
Zeer mooi "paard(en) "  geniet er van, effe wachten nog bij mooi weer lekker toeren (is toch leuker/prettiger).

Nog vele KM dan  Groet Jos  uit het mooie Zuid beveland ( Zeeland )
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-04-2021 15:05
Hoi Olof en Guchte,

Ik zal er zeker van gaan genieten = ook voldoende rijden!
Hartelijk dank voor jullie reactie; wordt zeer gewaardeerd.

Hartelijke groet,
Ruud
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 29-04-2021 15:06
Trouwens mooie foto`s    TOP
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-04-2021 19:31
Wat een prachtige auto!!
Hele chique kleur :-)
Heel veel plezier gewenst en veel veilige kilometers.

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-04-2021 20:17
Hoi Martine,

Hartelijk dank voor je compliment....

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 30-04-2021 06:31
Tsjonge Ruud, wat een auto. Machtig prachtig. Geniet er van.

Ik heb mij een anderhalf jaar geleden ook een nieuw voertuig aangeschaft, volledig carbon, frame en wielen. Was lang niet zo duur. Aantal pk's is nul. Slechts 1 OM (oude man, slechts 71 jaar). Deze gebruik ik een paar keer per week en heb er dit jaar alweer 3500km opzitten. De Rex gebruik ik maar weinig de laatste tijd. Mijn zoon heeft er meer in gereden dan ik.

Nogmaals Ruud, gefeliciteerd met je fantastische aankoop en dat je er nog héél lang plezier van mag hebben. Hoe ouder hoe gekker.

Groet Ger.
Bijlage: 20210227_125652.rsz.jpg (415k)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-04-2021 08:19
Hoi Ger,

Dat is een prachtige fiets, zo geheel uit carbon.....behoorlijk kostbaar........en weegt maar heel weinig.
Grote klasse dat je daar een paar keer per week op rijdt.....goed voor je conditie en gezondheid.
Ik neem aan dat als je naar Polen rijdt wel weer zelf met de Rex rijdt, toch?

Verder nog hartelijk dank voor je compliment betr. mijn nieuwe Lotus. 

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-04-2021 08:19
WAUW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 02-05-2021 10:02
Het is nooit te laat om je dromen waar te maken...

Wat een gave bak is dat. De rode accenten in het interieur, gaaf!

Ik zal hem wel voor je willen keuren ;-)

Veel plezier ermee, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-05-2021 22:54
Hoi JGM & BebeMischa,

Hartelijk dank voor jullie reacties........

Met vriendelijke groet,
Ruud

PS:....Onder de carbon motorkap...........de Edelbrock compressor met koeler......

- Van JGM (ForumPro) [nl] op 03-05-2021 06:21
Sorry Ruud voor mijn korte antwoord, maar dit is wel echt een hele gave mooie auto... en bedankt voor het delen van de foto's. Ga je deze auto ook zo vertroetelen, conserveren en waar nodig verbeteren zoals je RX-8?

mvg.

Hans
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-05-2021 08:29
*****
Hoi Hans,

Joh, korte reacties worden ook zeer gewaardeerd!
Ik ga deze auto wel goed verzorgen maar niet zo mee aan de gang als de RX-8........heeft eigenlijk niet zo erg veel zin achteraf gezien......
De Evora zit zo goed in elkaar, daar kan ik haast niets aan doen.........ik moet rijden en genieten en niet als maar bezig zijn.

Vriendelijke groeten,
Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 03-05-2021 13:28
Gelijk heb je!
Geniet ervan, dat kan niet moeilijk zijn ;)

Mvg.

Hans
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 03-05-2021 20:21
De bedoeling is dat ik in juni weer naar Polen ga, uiteraard in mijn Rex. Eerst proberen de 220.000km te halen en dan zien we wel weer verder. Ondanks geringe gebruik,  nog altijd starten en lopen (ik niet, maar de motor,  haha).

Veel rijplezier met je prachtigs Lotus.
Groet Ger.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-05-2021 17:37
Wauw,  wat een kanon!!
Zeer lekkere specificaties.
Zelfs Cup 2 banden.

Je hebt duidelijk een voorliefde voor het extra speciale.

Ik heb de Vette ook nog steeds en heb nog geen dag spijt gehad van mijn keus

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-05-2021 18:02
Hoi Outjer,

Dankjewel voor je compliment!
Inderdaad heb ik wel een voorliefde voor het extra speciale.........
Fijn dat je nog steeds zo blij bent met de Corvette........
Dat is een nog zwaarder "kanon" dan mijn Evora.
Mijn ingeruilde Lotus Esprit Turbo SE is inmiddels, vrij snel verkocht aan een Engelsman in bezit van Ferrari's, Porsche en TVR.

Groetjes, Ruud
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 19-05-2021 11:11
Jeetje dat is een mooie bak!! Fraaie auto, wist niet dat je zo'n auto liefhebber bent.
Nog meer verrassingen in de garage staan?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2021 00:02 Edited 20-05-2021 10:50
*****
Hoi mluyben,

Bedankt voor je leuke reactie......

Het deksel van de Edelbrock compressor wordt door Lotus geleverd in rood en zwart.
Die bij mij was zwart.
Ik vond rood mooier bij alle rode details in de Evora en heb hem daarom opnieuw met rode krimplak gespoten en gebakken bij 110 gr. C.; daarna nog enkele lagen 2K heldere / matte lak.
Tevens heb ik 3 temp. meters en voelers geïnstalleerd voor 1) de motorolietemp.; 2) de oliekoeler temp. van de automatische (flipper)bak en 3) de koelwater temp. van de compressor koeling

Groetjes, Ruud










-
-

https://youtu.be/_BSMXJLirB4
-
-
-
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 21-05-2021 06:23
Haha,

dus toch weer een beetje verbeteren en aanpassen! Heel mooi en netjes zoals altijd!!!

En, hoe is de wegligging in vergelijking met onze oude RXjes?

mvg.

Hans
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2021 08:21 Edited 21-05-2021 08:24
*****
Hoi Hans,

Ja die temp. meters miste ik.
Mijn beide Mazda's hebben ook een nauwkeurige digitale motorolie temp. meter; dezelfde als welke in de Lotus is gemonteerd.
Lotus heeft de filosofie dat ze je puur willen laten concentreren op het rijden en zo min mogelijk willen afleiden met bijkomende zaken.
De temp. signalering bij de Evora is dan ook slechts een blauw lampje dat brandt zolang de motor niet voldoende warm is en een rood waarschuwingslampje als de motor of automaat te heet wordt.
Het systeem grijpt dan verder ook zelf in en beperkt het vermogen.

De wegligging is weliswaar beter dan de RX-8, echter de RX-8 staat toch ook op een heel hoog niveau en is telkens weer een genot om in te rijden.

Per 1 juni haal ik de Rex weer uit de halfjaarlijkse winterstalling.........vind ik best fijn en leuk, echter begin ik mij af te vragen of ik hem niet beter kan verkopen omdat ik anders met de splinternieuwe Lotus niet voldoende km's kan maken.
Ik ben ook al tamelijk gevorderd qua leeftijd, dus van "oprijden" zal nooit sprake zijn.
Daarnaast heb ik voor dagelijks gebruik dus een fijne Mazda 2 1,5 GT-M.
Echter de 2e hands Rex prijzen zijn op dit moment bedroevend slecht en die van mij is nog van bouwjaar 2008 / in mei 2009 nieuw in de showroom gekocht, z.g.a.n.....zeer goede compressie en er is ontzettend veel aan gedaan / heel veel verbeteringen / voorzorg voor zwakke punten van de Rex; o.a. qua roestbescherming (kan je thans wel zien).
Er heeft zelfs nog nooit iemand achterin gezeten, alleen een paar keer een bijrijder naast mij.....
Het is een HP / 231 pk, net nieuwe Bridgestone banden en ca. 70.000 km.
Ik zou er echter waarschijnlijk naar mijn gevoel te weinig voor krijgen, ofschoon ik niet de hoofdprijs hoef.
Dat vind ik ook weer "zonde" / moeilijk te verteren....tja.

Groetjes,
Ruud

- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 21-05-2021 09:30
Hallo, Ruud

Fijn om dit alles te lezen  en blijf genieten.

tzt  wel interesse om deze RX te kopen , van mij staan nu 80.000 km op en pas nieuwe sloffen laten monteren ,was echt nodig.
dit i.v.m. met keuring  en ZEKER de veiligheid.

groet en geniet,  Jos
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2021 09:37
Hoi Jos,

Bedankt voor je fijne reactie!

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 21-05-2021 17:35
Het is toch zonde om je prachtige perfecte rx8 van de hand te doen.
Als je het geld niet nodig hebt en je kan er nog steeds van genieten zou ik 'm zeker niet weg doen. Het is dat ik er zelf al een heb anders had ik de jouwe zeker wel gewild!
Zelf rijd ik met mijn rx8 1500 km per jaar....
Met mijn suzuki B King (hayabusa blok) 2500 km per jaar.
Met mijn aprillia rs125 (laatste 2 takt wegmotor) 500km
Mijn pa rijdt met zijn rx8 (ex van Jos) 500km per jaar en met zijn celica t-sport 1500 km

En niets van dat alles wordt weggedaan zolang het kan, en zolang je ervan kan genieten!

Goh, ik zou die nieuwe auto van jou wel een keer in t echt willen zien... gaaf YouTube filmpje trouwens!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2021 19:12
*****
Hoi Hans,

Tjonge, jij en je vader maken ook niet veel KM's per jaar.
Ikzelf rij ca. 15.000 km. per jaar waarvan het meeste met de compacte en heerlijk rijdende Mazda 2 GT-M.
Ik heb 3 auto's en een motorfiets; Honda Goldwing GL1000 K1........als ik dus vnl, met de Mazda 2 rijdt blijven er weinig km's over voor de RX-8 en/of de Lotus.
Mijzelf kennende pak ik dan voor het gemak vaker de RX-8 dan de Lotus en maak ik dan niet voldoende km's met de laatste en dat is zonde.
Nou ja, ik begin 1 juni met de Rex uit de winterstalling te halen....ik zie wel.
Als je de Lotus wil zien moet je een keer langs komen, ik woon in het midden van het land; je bent van harte welkom.

Vriendelijke groeten,
Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 22-05-2021 05:39
Hoi Ruud, bedankt voor de uitnodiging, het is niet bij de deur maar wellicht dat ik toch eens die kant op kom!

Uit welke Toyota komt de 3.5 v6 oorspronkelijk?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-05-2021 11:22
Hoi Hans,

Deze 3,5 ltr V6 motor wordt in een aantal modellen van Toyota en Lexus toegepast o.a. de  Lexus RX 350, Lexus ES 350 en Toyota Camry en Venza........

Groetjes, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 25-05-2021 06:11
Bedankt Ruud,

van oorsprong niet echt een "race"-spec motor. Maar zo aangepast dat ie dat dus wel is geworden. Met de Toyota filosofie kan een origineel blok ook veel meer aan.
Dat geluid, man man!!!
super!!!
- Van UbboH (Deelnemer) [nl] op 01-06-2021 10:24 Upvotes 1
Hallo Ruud,

Gisteravond op de site gekeken en zie dat het laatste nieuws op 25-05-2021 is geplaatst.
Dit had ik nog niet gelezen en word geconfronteerd met het bericht over een LOTUS EVORA GT410Sport van Ruud.
Wauw, wat geweldig dat je je hiermee hebt verwend. Gefeliciteerd met deze toch wel heel bijzondere auto.
Dit is een super sportwagen. Een echte rijdersauto met geweldige techniek.
Hierin is elke gereden kilometer volop genieten.
Ruud heel veel rijplezier en dat je er maar mooie lange ritten mee mag maken.
O ja, als ik het woord "LOTUS" noem denk ik altijd direct aan Colin Chapman en Jim Clark.
Nu dus Colin Chapman, Jim Clark en Ruud.

Groeten,

Ubbo.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2021 14:26
*****
Hoi UbboH,

Wat een leuke reactie van jou.
Dat wordt zeer gewaardeerd.
Inderdaad is deze Evora een heel fijne rijdersauto........ik ben er ontzettend mee in mijn nopjes.
Het is elke keer weer heel erg genieten....ook bij wat rustiger rijden.
Ik hoop dat het goed gaat met jou en je zeer exclusieve rode RX-8 3-serie.
Ik wens je al het beste toe en nogmaals bedankt voor je reactie.

Groeten, Ruud
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Nieuwe Lotus Evora GT410Sport opgehaald bij de Lotus importeur v.d. Kooi-Houten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill