Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Katalysator verwijderen, ok, niet ok?
- Van bonhomme (Beginner) [be] op 07-05-2020 20:14
Hallo, mijn rx8 HP (2006) nieuwe motor op +-100.000km, daarna volledig gereviseerd op 40.000km.
Na revisie een 2takt olie resevoir en oliepompje laten plaatsen om niet te moeten mixen.
Alles OK , de eerste paar duizend km.
Nu, na wat korte afstanden gereden te hebben (ik weet het: niet goed voor de rx8) , alles ok tot +-7000rpm, daarna houd hij in (blauwe rook uit uitlaat (motorlampje knipperd dan) voor +-1minuut ) na deze +- minuut en blauwe rook komt hij erdoor en gaat hij terug als een raket.
Ik denk (weet het niet zeker) dat deze 2takt olie blijft zitten in of voor de katalysator en als ik langere (hete temperatuur motor) afstanden doe, deze door de kat gaat (blauwe rook).
Kan ik de kat zomaar verwijderen (wat met de aangesloten sonde) (gaat het gele motorlampje branden) ?
Dank Marc
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 08-05-2020 08:48
Even wat op een rijtje, 2 takt olie reservoir, goed gedaan, maar premix is dan nog steeds aan te raden ivm het gemis van 3e olie injector en om meer smering te krijgen.
Het probleem lijkt meer op een kapote bobine, knipperend motorlampje is bij mijn weten altijd een kapote bobine (misschien ook bougie en/of kabel) van de Leading bougie, correct me if I'm wrong...
Wanneer is de ontsteking vernieuwd?
Kat verwijderen kan, alleen dan kan het motorlampje na verloop van tijd wel aan gaan. Dit is eruit te schrijven evt.
Grootste voordeel van Decat, lager temperatuur van de motor ivm betere hitte afvoer.

succes!
- Van bonhomme (Beginner) [be] op 08-05-2020 09:21
Bij de revisie 4 nieuwe bobines en bougies geplaatst. Alle seals vervangen en rotors terug gevlakt.
Probleem is telkens als ik wat kortere aftanden heb gedaan (of dikwijls gestart heb tussendoor) en daarna een langere afstand (en hogere toeren) wil doen.
Als hij dan inhoud is dit na 30sec -1 minuut voorbij (blauwe rook) en is alles terug normaal.
Is mijn kat vesleten?

Wat bedoel je met de 3de olie injector?
Dank Marc
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 08-05-2020 09:48
ok, maar een knipperend motorlampje is altijd en alleen maar iets met de ontsteking.

http://www.rx8help.com/flashing-check-engine-light.html

Onze motoren hebben 2 olie injectoren, de laatste generatie rx8 motoren hebben er 3, naast nogal wat meer verbeteringen:

https://www.rx8club.com/series-ii-technical-trouble-shooting-160/mechanical-changes-rx-8-series-i-ii-161665/

Blauwe rook is o.a. bij Dennis ook gebeurd toen hij zijn olie te hoog op peil had staan. Dit waarschijnlijk i.c.m. zijn racing beat inlaat, maar de auto hield toen niet in volgens mij....

Je kunt controleren of je kat versleten is door deze eronderuit te halen en doorheen te kijken, met behulp van een lampje aan de andere kant. Het licht moet dan door de cellen schijnen, ook mag de kat niet rammelen van binnen o.i.d.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!
- Van bonhomme (Beginner) [be] op 08-05-2020 15:14
Als hij het de eerste keren had, laten uitlezen en inderdaad fout : vonkoverslag, was ook telkens 1 bougie vuil,nat van de olie , (lampje motor brand/knipperd) als hij het heeft (blauwe rook en geen power), als ik dan een paar keer geleidelijk aan gas geef, komt hij erdoor en gaat het motorlampje uit.
Zou het kunnen dat de 2takt olie ophoopt in of voor de kat, zodanig dat er teveel tegendruk is en de bougie overslaat?(vuil wordt)?

Heb mijn kat zojuist uitgekapt en terug geplaatst.
Hoop dat het helpt.
Groeten Marc
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-05-2020 16:29
Nee 2-takt olie is niet echt slecht voor je kat, motorolie daarin tegen wel ;)

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2020 11:51
Ik hoop voor je dat je de katalysator niet voor niets hebt 'uitgekapt' (leeg gemaakt?). Dat zijn dure dingen...  :-(

Succes,
Olof
- Van bonhomme (Beginner) [be] op 10-05-2020 14:12
Inderdaad, leeg gemaakt.
Deze was op verschillende plaatsen gebarsten in de lengterichting van de buisjes.
Tot nu toe geen problemen meer.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-05-2020 01:35
Fijn dat het gelukt is!

Groeten,
Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Katalysator verwijderen, ok, niet ok?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill