Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX8 Shinka gekocht :)
1 2 3 4 Terug Volgende  
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 16-08-2011 18:36
Inderdaad knap.
Ik heb de kennis en het geduld niet hiervoor :-)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2011 20:12
Mooi man!
Hulde voor je doorzettingsvermogen!
Altijd leerzaam zo'n ervaring.
Ik ga hem bekijken op 28 augustus hoor! ;-)

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-08-2011 10:50
hahaha leuk!!!! en heel uniek :):)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-10-2011 18:35
Bij het monteren van de winterbanden ga ik gelijk de remblokken vervangen. Ze zitten er nu al 112.000 km onder, en bij flink remmen gaat het waarschuwingslampje aan sinds een week, wat hoogstwaarschijnlijk duidt op iets verlaagd remvloeistof niveau vanwege de versleten remmen.

Er piept nog niets, en hij remt nog prima, maar 't zal onderhand wel tijd worden.

Ik ga er Hawk HPS onder zetten rondom.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-11-2011 19:36
Zo de remblokken zijn vandaag binnengekomen. Even kijken wanneer ik tijd en zin heb om ze eronder te zetten. Dan gaan gelijk de winterbanden er weer onder.

Zal bevindingen over remkracht/geluid/remstof wel een keer neerzetten hier :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2011 14:04
Winterbandjes zitten er weer onder, en de remblokken zijn vervangen.

Ik raakte lichtelijk in paniek bij de achterste remmen. Ik kreeg de cilinders niet ingedrukt en had geen gereedschap om ze te draaien. 't Is me uiteindelijk gelukt met een bahco en een schroevendraaier om moment mee uit te oefenen.

Nu de banden weer even op spanning brengen en de remmen inrijden. Ben benieuwd :)

De oude remblokken waren trouwens wel aardig versleten....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-12-2011 11:04
Bij het indrukken van de remzuiger moet je die zuiger ook draaien. Dan gaat het makkelijker. Echt gemakkelijk gaat het nooit.
Heb nu al mijn 7e of 8e setje erin.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2011 11:18
Klopt, zonder draaien is het niet te doen kwam ik achter. Maar ik had eigenlijk niets om mee te draaien, maar heb geimproviseerd ;)

De auto remt weer goed nu, en het waarschuwingslampje is uiteraard uit. Of het beter remt dan de originele remmen durf ik eigenlijk niet te zeggen. Zal wel meevallen denk ik.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2012 16:59
Kleine update, heb de roosters geplaatst.

De witte prut die je op de onderste rand kan zien, is hotglue. Ik ga nog zwarte kit halen om die rand mooi af te werken.

Volgens de beschrijving zouden er links en rechts op de bumper een plaatje moeten zitten waar je de grille achter kunt klemmen, maar die ontbraken bij mij dus. Misschien iets voor Engelse versies ofzo. Nouja heb alles maar met tyraps gedaan, en de onderste rand vastgelijmd. Ik had geen andere materialen om te gebruiken, en boren was ook geen optie. Nouja het zit goed vast nu, en als ik die rand afwerk zie je er niks van.

De bumper ging er trouwens verrassend makkelijk vanaf.





- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2012 17:00
Ow en gelijk maar de luchtmassameter, harmonicabuis en gasklep schoongemaakt. Maar gelijk het hele gasklephuis verwijderd, kon ik 'm echt helemaal schoonmaken, en controleren of er verder in het inlaattraject geen prut zat.

In de harmonicabuis zat weer wel prut :(
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2012 17:34
Ook een rammel in m'n rechter spiegel opgelost. Bleek dat een stukje plastic langs het scharnier afgebroken was. Hoe dat gekomen is, geen idee, maar 't gerammel is weg nu, samen met het afgebroken stukje haha. Ding was niet nodig gelukkig.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 19-05-2012 14:37
Zwart gaas!!! netjes.... en rammels zijn altijd irritant, goed opgelost dus ;)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-05-2012 16:53
Faxie:

>
> In de harmonicabuis zat weer wel prut :(


Wat was dat dan voor prut?

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-05-2012 23:14
Olie weer...

Ik vermoed dat het er komt via die slang bij de olievuldop.

Ik ga maar eens een trechter halen met een lange buis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2012 05:36
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2057
Dat heb ik ook gedaan en tot nu toe gaat dat naar verwachting.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-06-2012 17:25
Nieuwe tankdop binnen vanwege het check engine lampje dat kwam en ging.

Er staat gewoon op dat je 'm goed moet aandraaien omdat je anders het lampje kan krijgen haha :)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-06-2012 17:26
Haha!
Ja, eigenlijk is het wel logisch maar je moet het net weten hé?

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2012 16:49
Boegies ook maar eens preventief vervangen. Wiel d'r af, en dan kan je er min of meer bij met een ratel plus extensies.

Boegies die d'r uit kwamen hadden er 55k opzitten denk ik, en zagen er nog niet echt slecht uit ofzo. Leading boegie van de achterste kamer had een olievlek, verder waren ze allemaal een tikkie zwart, maar niet overdreven. De contactjes zagen er allemaal nog wel goed uit eigenlijk.


- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2012 17:33
En, loopt ' ie nu beter of merk je geen verschil?
Ben benieuwd hoe die van mij er uit zien na 77.000km...
Goeie tip wat betreft dat wiel, ben er wel blij mee!

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2012 18:45
Ik heb alleen een stukje naar m'n ouders en terug gereden, 5 km. Leek wel iets beter, maar niet noemenswaardig. Kan het pas zeggen na een langere rit.

Als je de boel ver genoeg kunt opkrikken kan je er van onder bij.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2012 18:47
Deze wou ik jullie niet onthouden trouwens, van de laatste toertocht, met dank aan Roy :)

- Van RS8RX (Powerposter) [nl] op 05-06-2012 19:40
een mooie rex, absoluut!
maar geparkeerd op de snelweg????
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-06-2012 03:24
File ;)
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-06-2012 06:02
Hahhahaha indd file maar geen dank. Jammer alleen dat filmpje niet gelukt is. Maar hij. Blijft erg mooi zo
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-06-2012 21:04
het is idd een prachtige foto!!  zeker met die aparte achtergrond, komt de rex er ZO MOOI uit!!

Groetjes M&M
- Van rx-8driver (Deelnemer) op 15-07-2012 20:00
wat is het verschil met een gewone rx-8 en een shinka ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2012 21:04
Stuk teruglezen, 't staat er allemaal ergens hoor ;)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-07-2012 15:53
;-)
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 16-07-2012 19:16
Zeer mooi kleur!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 14:22
Startmotor vervangen vandaag. Kostte een half uurtje.

De oude was wel aan z'n eind gekomen, oude type ook nog.

- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 19:51
mooi dat het zo simpel ging :)
De kleine is het oude type?

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-10-2012 04:26
De kleine is de oude ja.

Auto start nu binnen een halve seconde. Niet normaal dat verschil :)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-10-2012 19:00
Knap dat je dat zelf "ff" doet
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-10-2012 19:03
't Stelt echt niks voor hoor ;)

Accu even loshalen, auto opkrikken linksvoor (wel een steun plaatsen natuurlijk) en dan kan je er net onder kruipen. 2 Aansluitingen losmaken, 2 bouten los, oude eraf, nieuwe erop, en weer vastbouten en aansluiten.

Kan gewoon niet misgaan ;)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2012 17:22
Warm starten is ook perfect nu :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2013 23:38
Vergeten foto te maken, maar zit nu net over de 150.000 km. Niet slecht voor een HP met 1e motor dacht ik zo :)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-03-2013 02:37
Gefeliciteerd!!!

Olof
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-03-2013 08:23
gefeliciteerd man, en die foto hier ver boven die we hebben kunnen maken op de a10 tijdens de proefrit vind ik nog steeds top
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-04-2013 18:21 Edited 22-04-2013 09:28
Alpine IVA W202R eruit, Pioneer F30BT erin :D

Ingebouwde BT en eindelijk GPS op het schermpje. Kan ik dat losse geval dumpen :)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2013 08:09
En dan "vergeet" je een fotootje te plaatsen?!!
:-)

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2013 09:29
Nouja zoveel anders ziet het er niet uit hoor :P Maar de Pioneer is wel beter verzonken dan de Alpine. Die kreeg je niet open als hij te ver verzonken zat.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2013 09:43
Oke even wat foto's dan:

Oud:



Nieuw:





De BT microfoon heb ik bovenin de A stijl gedaan. Daar is hij het mooiste weggewerkt. Mocht het niet helemaal werken (m'n hoofd er tegen stoten oid) dan gaat hij verder richting het raam. Wel beter verstopt dan, maar minder netjes weggewerkt...



En een fototje hoe het eruit zag toen beide radio's op tafel lagen om de bekabeling om te bouwen:

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2013 11:14
De GPS antenne heb ik trouwens heel mooi onder de centerpanel kunnen bouwen, boven de ventilatieopeningen. Echt ruimte zat daar.
- Van KrelisH (Powerposter) [be] op 22-04-2013 21:41
Ah dan toch een Pioneer gaan halen? :)  is toch een enorm verschil qua inbouw...
Merk je al een verschil qua kwaliteit tss het oude en de nieuwe  :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-04-2013 04:42
Ik had hiervoor al een 2DIN he, dus het was voornamelijk draadjes omgooien ;) Een Alpine. Alleen daar zat geen GPS op, ik vond de interface wat oubollig, en hij stak te ver uit anders ging die niet open. Kwa geluid was het wel een goed ding, Alpine blijft toch top wat dat betreft. Alleen de equalizer was nogal beperkt vond ik.

Het was sowieso al een flinke verbetering van het geluid. Het Bose systeem heeft wat vreemde EQ curves.

De Pioneer bevalt nog beter kwa geluid. Vooral te danken aan de 8 bands EQ, en de unit heeft timeallignment. Dat zag je vroeger alleen op hele dure modellen en losse DSP's. Pioneer heeft ook een autoEQ functie om een RTA meting te doen en zo een vlakke curve te krijgen voor jouw interieur. Ik moet alleen nog de meetmicrofoon binnenkrijgen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-06-2014 17:11
Zag vandaag wat olie onder de auto liggen achter het wiel aan de bestuurderskant. Even met een lampje geschenen, en het lijkt een van de koppelingen te zijn van de olieleidingen...

Afspraakje gemaakt bij Hoebeke....
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 20-06-2014 18:23
Cool! Mooie auto! Waar heb je het zwarte gaas vandaan? Ik wil die koelribjes ook wel beschermen...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-06-2014 18:40
Je had er een van Zunsport, maar omdat die erop geklikt worden, vallen ze niet mooi in de bumper. De mijne zijn van Lockwood: http://www.lockwoodinternational.co.uk/rx-8-grilles-c442.html

Je moet de bumper dus demonteren, maar dan vallen ze wel achter de mistlampen en achter de luchtinlaat. Ziet er veel netter uit vind ik.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-06-2014 23:11
Olielek blijkt een slangetje te zijn die van de motor zelf af komt. Dus niet de koppeling bij de slangen van de oliekoeler.

Gelukkig maar. Slangetje kost nog steeds wel 176,- maarja.... dat moet dan maar.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 25-06-2014 14:08
Wat een geld weer... Maar gemaakt is gemaakt. Moet toch ff
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-05-2015 23:01
Ik heb 'm nu ook in het klein :D Eindelijk die kit van 7 jaar terug in elkaar gezet :P

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2018 18:50
Dus.... na 204000 km op de originele motor ga ik nu toch maar een afspraak maken voor een nieuwe. Rib uit m'n lijf, maar voor dat geld koop je toch niet iets gelijkwaardigs en de auto is verder nog goed.

Starten gaat tegenwoordig erg lastig, ondanks premixen, R3 starmotor en D585 coils. Motor loopt op zich nog prima, maar bij volgas merk ik dat hij in de hogere toeren ook geneigd is tot pingelen nu.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2018 20:22
het is een prachtige km.stand!!! dus dan zit het helaas aan te komen...

Bij wie ga je het laten doen? Bij Kees gok ik....

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2018 21:21
Martine:

> het is een prachtige km.stand!!! dus dan zit het
> helaas aan te komen...
>
> Bij wie ga je het laten doen? Bij Kees gok ik....
>
> Groetjes M&M


Moet zeggen dat ik er niet ontevreden mee ben. Zeker voor een HP. Maar het was leuker geweest als de motor gewoon nog goed was :P

Ik heb her en der wat nagevraagd, en de prijzen liggen niet zover uit elkaar. Dus ik ga het gewoon lekker bij Kees laten doen ja. Moet nog een afspraak maken overigens, maar had al begrepen dat de motoren op voorraad zijn bij Mazda NL.

Het zal tegen de 7000,- aan zitten. Iets minder. Maar dan kan ik er wel weer 2 ton tegenaan, en misschien wel meer omdat ik van plan ben van het begin af aan te premixen nu.

Maar voor dat geld plus inruil wat ik nog zou krijgen (wat niet veel is met een bijna kapotte motor) ga ik niet in een lelijke Golf oid rijden.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2018 02:37 Edited 05-02-2018 03:43
Jammer voor je, maar toch is 204.000 km een geweldige km stand......gefeliciteerd....en wellicht de volgende keer nog meer.
€ 7.000,- is veel geld, echter elke ander automerk motor van min. 200 pk kost nieuw net zo veel
Wees maar blij geen Porsche Panamera te hebben.......bij de 6 en de 8 cilider benzine-motoren lopen meestal binnen de 50.000 km de zuigers vast en kost de reparatie € 20.000,-
Verder gaan die prachtige "carbon remschijven" meestal niet meer dan 100.000 km mee en moeten dan vervangen worden....setje van 4 stuks kost € 20.000,-
Ja ja, dat is echt Deutsche Wertarbeit c.q. Made in Germany......

Sterkte en geniet van je prachtige en unieke Shinka-Rex met een nieuw hart,
Ruud

http://www.autobild.de/artikel/porsche-panamera-gebrauchtwagen-test-13137587.html

PS---FAXIE;
1) Vanaf welke km. stand ben je gaan premixen.
2) In welke mengverhouding.
3) Over de gehele levensduur dezelfde verhouding of nog veranderd.......(wanneer/wat)
4) Welke motorolie viscositeit gebruik jij,

Zou fijn zijn als je dit wil vermelden....bvd!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2018 13:44
rudolphw:

> Jammer voor je, maar toch is 204.000 km een
> geweldige km stand......gefeliciteerd....en
> wellicht de volgende keer nog meer.
> € 7.000,- is veel geld, echter elke ander automerk
> motor van min. 200 pk kost nieuw net zo veel
> Wees maar blij geen Porsche Panamera te
> hebben.......bij de 6 en de 8 cilider
> benzine-motoren lopen meestal binnen de 50.000 km
> de zuigers vast en kost de reparatie € 20.000,-
> Verder gaan die prachtige "carbon remschijven"
> meestal niet meer dan 100.000 km mee en moeten dan
> vervangen worden....setje van 4 stuks kost €
> 20.000,-
> Ja ja, dat is echt Deutsche Wertarbeit c.q. Made in
> Germany......
>
> Sterkte en geniet van je prachtige en unieke
> Shinka-Rex met een nieuw hart,
> Ruud
>
> http://www.autobild.de/artikel/porsche-panamera-gebrauchtwagen-test-13137587.html
>
> PS---FAXIE;
> 1) Vanaf welke km. stand ben je gaan premixen.
> 2) In welke mengverhouding.
> 3) Over de gehele levensduur dezelfde verhouding of
> nog veranderd.......(wanneer/wat)
> 4) Welke motorolie viscositeit gebruik jij,
> Zou fijn zijn als je dit wil vermelden....bvd!


Dat zijn nogal prijzen ja :o Dan komen we er met een RX8 nog goed vanaf.

Wb je vragen:

1: Ben gaan premixen vanwege startproblemen, dus niet zo heel lang geleden. Denk op een km of 195000.
2: 1:200
3: Doe nu ietsje meer, maar maakt niet echt verschil.
4: Standaard Dexelia 5w30 vanaf het begin.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2018 13:53 Edited 05-02-2018 14:04
@ Faxie,
Hartelijk dank voor je informatie....!
Echt mooi, dat je met 5w30 en eigenlijk nooit premix zo ver bent gekomen...
PS:... ik zou zelf voor de nieuwe motor minimaal 1:125 doen en 5/10w40 gebruiken.....en Dexelia is niet nodig; Dexelia wordt namelijk bij Total gevuld.........
Overigens.......vwb. "Hoebeke en premix".......tegen de ene persoon zegt hij "niet nodig"; tegen een ander "prima".....
Het zou fijn zijn als hij je oude motor nog ff uit elkaar zou halen.........als n.l.  extra slijtage zou zijn te constateren bij de apex/side-seals, dan zeker premixen........en bij één van de excenteras-lagers (vaak de achterste), dan zeker 5/10w40 nemen.

Groetjes, Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 06-02-2018 12:26
Jammer Faxie, maar toch een hele mooie km-stand bereikt met je eerste motor.
Voor wat betreft de bekende standen (in de database) heb jij voor NL het record. Gefeliciteerd.

Ik heb mijn km-stand (eerste motor) nu net boven de 176.000 staan en heb dus nog 28.000km te gaan. Ik ga er voor.
Ik ben al een tijdje aan het pre-mixen, zeer tot mijn genoegen, want de motor is er veel sterker en rustiger van geworden.
Heb onlangs wel een grote kostenpost gehad vanwege een defecte oliepomp (oil metering pump), dus ik hoop dat die €7000,00 voor een nieuwe motor nog even op zich laat wachten.

Succes en veel plezier straks met je nieuwe motor.

Groet, Ger
- Van JGM (ForumPro) [nz] op 08-02-2018 07:29
Wauw, echt heel knap gedaan!!!
Met de 1e motor over de 2 ton!!!

Veel langere stukken gereden toevallig?

En ga je nu ook je koelsysteem vernieuwen, radiator en slangen? Ik hoor dat bij sommige deze het wel eens willen begeven... vaak net na een revisie, met alle gevolgen van dien...

Nogmaals echt knap. Ik hoop dat je er zo weer 2 ton bij draait. Heb je een rx8 met 4 ton op de teller, das pas gaaf!!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2018 12:50
Thnx :)

Combinatie van lange en korte stukken. Gewoon normaal gebruik eigenlijk.

Ik heb nog nooit iets gelezen over falende koelsystemen...  wel gaan de koppelingen bij de oliekoelers nog eens vervangen worden.

Toen ik begon met premixen merkte ik ook gelijk verschil, motor liep iets soepeler. Alleen na een paar ritten viel het al niet meer op. Maar de motor zat toen al behoorlijk laag in de compressie.

Vorig jaar februari nog laten meten overigens, en op alle kamers zat ik tussen de 5 en 5,5.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2018 16:33
Tjonge,
Nog kunnen "rijden" en dat met een compressie van 5,0-5,5 en dat al een jaar geleden.......
Zo zie je dat zoals vele andere Wankelmotoren met < 6 bar compressie (min. ondergrens), dat de motor nog gewoon een tijd(je) blijft doorgaan.........alleen op een gegeven moment is het niet prettig meer.
Dat je na verloop van tijd niets meer van het soepele draaien onmiddelijk zoals na start met premix merkt komt gewoon door gewenning........het effect is blijvend aanwezig.
mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2018 16:50
rudolphw:

> Tjonge,
> Nog kunnen "rijden" en dat met een compressie van
> 5,0-5,5 en dat al een jaar geleden.......
> Zo zie je dat zoals vele andere Wankelmotoren met <
> 6 bar compressie (min. ondergrens), dat de motor
> nog gewoon een tijd(je) blijft
> doorgaan.........alleen op een gegeven moment is
> het niet prettig meer.
> Dat je na verloop van tijd niets meer van het
> soepele draaien onmiddelijk zoals na start met
> premix merkt komt gewoon door gewenning........het
> effect is blijvend aanwezig.
> mvg, Ruud


Ja rijden lukt nog wel. Stationair ook nog heel soepel. Maar koud starten begint wel echt een ramp te worden, en merkte laatst bij doortrekken in de 2 dat hij rond 7k wat gaat haperen... durfde niet verder door te trappen.

Ik had ook wel het idee dat het gewenning was. Maar ben me ook bewust van het placeboeffect dat wellicht op kan treden.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2018 17:54
Betr: ........Maar ben me ook bewust van het placeboeffect dat wellicht op kan treden.
Nee hoor, iedereen die gevoel heeft voor motoren valt dit bij premix onmiddellijk op.......
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2018 20:36
Na een paar ritten had ik dat gevoel anders al niet meer...

Maar oke, auto staat bij Hoebeke nu dus binnenkort spint hij weer als een jong katje :)
- Van JGM (ForumPro) [nz] op 16-02-2018 22:32
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen straks met je nieuwe motor... maar dat laat je vast hier weten ;).
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-02-2018 12:32 Edited 21-02-2018 12:35
Zeer verstandige keus!
Zo draai je niet je centerplates en eventueel andere dingen zoals rotors aan gort mocht het echt fout gaan tijdens het rijden.
De housings zullen wel niet meer te gebruiken zijn.
Dus:

Uitbouwen.
Seals en lagers vervangen.
Inbouwen.
Klaar.
6K lichter, of niet? ;-)

Edit: of is reviseren duurder dan een nieuwe motor?

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-02-2018 19:25
Dennis:

> Zeer verstandige keus!
> Zo draai je niet je centerplates en eventueel
> andere dingen zoals rotors aan gort mocht het echt
> fout gaan tijdens het rijden.
> De housings zullen wel niet meer te gebruiken zijn.
> Dus:
>
> Uitbouwen.
> Seals en lagers vervangen.
> Inbouwen.
> Klaar.
> 6K lichter, of niet? ;-)
>
> Edit: of is reviseren duurder dan een nieuwe motor?
>
> Grtz Dennis.


Ik laat de gehele motor vervangen. Housings zijn 1200 per stuk en de ervaring bij Hoebeke leert dat die vaak ook vervangen moeten worden (en dan zit de mijne over 2 ton) dus tel dat op bij de revisie en dan zit je behoorlijk in de buurt van de kosten voor een nieuwe motor, en dan heb je nog steeds geen volledig nieuwe motor.

Het gaat op zo'n 6750,- uitkomen, mits de koppeling in orde is (verwacht ik wel)

Ik verwacht eind deze week of begin volgende week een belletje.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2018 16:58
Nou de nieuwe motor zit erin hoor!

1 Keer rondgaan en starten. Dat is wel weer even wennen haha :D

Merk wel dat er meer pit in zit, maar voorlopig nog even voorzichtig rijden. Ik blijf nu wel gewoon premixen, met 100ml per tank.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2018 17:56
Gefeliciteerd......!
Premix, heel verstandig, mag best wat meer dan 100 ml per tank (is wel erg zuing) ........kan rustig tot zelfs 400 ml per tankvulling.....
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2018 18:45
Mooi Ronald!
Lekker lijkt me dat zeg...!
Veel kilometers toegewenst!

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2018 21:10
Ik sluit me bij Dennis aan. Gefeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe motor.

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2018 23:23
Dank allemaal!

Trouwens....400ml.... dan kan je volgens mij onderhand zonder motorolie draaien. 100ml Moet volgens mij wel voldoende zijn voor net dat beetje extra, en van wat ik kan zien zitten de meeste mensen tussen 100-200. Heb ook weer geen zin om door die flessen 2-takt te vliegen...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2018 01:36 Edited 25-02-2018 01:39
Faxie:

> Dank allemaal!
>
> Trouwens....400ml.... dan kan je volgens mij
> onderhand zonder motorolie draaien. 100ml Moet
> volgens mij wel voldoende zijn voor net dat beetje
> extra, en van wat ik kan zien zitten de meeste
> mensen tussen 100-200. Heb ook weer geen zin om
> door die flessen 2-takt te vliegen...


Natuurlijk, het is een eigen keuze voor deze nieuwe motor...
Vwb. die 400 ml .....dit is heel betrekkelijk.........bij een "refill" van 40 ltr benzine is dat een extra smering van slechts 1:100 dus 1% 2t-olie en 99% benzine ......de 2t-olie is maar net terug te vinden.......(aanschouwelijk gemaakt met 1 cm op een lineaal van 1 meter).
Een toepassing van 100 ml 2t-olie op 40 ltr is heel weinig.....immers de standaardinhoud van 1 st. gemiddeld "theelepeltje" = 5cc........toepassing van "100ml 2t-olie bijmengen per refill" betekent dus 2,5 cc per 1 ltr benzine; dus slechts een half theelepeltje per 1 liter benzine.......( 1:400 = 2,5 mm op een lineaal van 1 meter).......dat heeft (naast de std. OMP 4takt smering van gemiddeld 2,0 tot 2,5 cc per 1000 ml verbruikte benzine) slechts een gering effect.
2-takt olie koop ik per 20 ltr-vat voor ca. € 65,-........daar doe je héél lang mee; ca. 18.000 km..........ikzelf dus meer dan 2 jaar.
PS: in de USA wordt meestal geadviseerd 1/2 tot 1/1 oz per gallon........dwz. een verhouding 2takt olie/benzine van 1:256 tot 1:128
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2018 04:28
Tja dat lijkt misschien weinig, maar meer dan 200ml op een tank is gewoon onzinnig voor normaal gebruik. Lees alle fora overal er maar op na. Heb het er met Hoebeke ook nog even over gehad. 400ml Is iets wat mensen doen die de OMP hebben uitgeschakeld. Een motor krijgt z'n verbranding nog steeds op benzine, niet op olie. Meer dan een 'gering effect' heb je niet nodig. Met alle respect, je overdrijft weer eens...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-02-2018 10:46
Hoi Faxie,

204.000 km. Mooi!
Daar heb een flinke plas benzine voor nodig gehad.
Maar gelijk heb je.
Het blijft een zeer bijzondere sportauto !

Ik premixte nooit.
En toen Kees mijn blok opende, bleek ook dat de smering altijd perfect in orde was geweest.
Maar gewone slijtage van de seals is en blijft nu eenmaal onvermijdelijk bij een wankel.

Nu dus weer heel veel fijne kilometers in het vooruitzicht.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2018 13:34
Outjer:

> Hoi Faxie,
>
> 204.000 km. Mooi!
> Daar heb een flinke plas benzine voor nodig gehad.
> Maar gelijk heb je.
> Het blijft een zeer bijzondere sportauto !
>
> Ik premixte nooit.
> En toen Kees mijn blok opende, bleek ook dat de
> smering altijd perfect in orde was geweest.
> Maar gewone slijtage van de seals is en blijft nu
> eenmaal onvermijdelijk bij een wankel.
>
> Nu dus weer heel veel fijne kilometers in het
> vooruitzicht.
>
> Outjer


Hey! Leuk om te zien dat je hier nog steeds rondhangt :D

Zegt wel wat ja. Je ragde de auto toch behoorlijk af op het circuit.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2018 19:44
Trouwens... ik gebruik Motul 710 en dan zit je al aan 60,- voor 4L
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2023 18:37
Na 15,5 jaar begint het te kriebelen voor een nieuwe auto, en ik ga deze zaterdag een proefrit maken in een Mazda 3, maar de dealer is nog even aan het uitzoeken waar ik een proefrit met een MX5 RF kan maken want die heeft de voorkeur. Ben alleen een beetje bang dat die misschien toch niet praktisch genoeg is, maar daar is de proefrit dus voor.

Moet alleen nog even kijken wat ik met de Shinka ga doen... particulier verkopen of inruil. Het is zo dat het koetswerk niet helemaal mooi meer is van dichtbij... beginnende roestvorming bij de wielkasten, de bekende roestproblemen bij de kofferbak, en her en der wat kleine dingetjes. Maar motorisch nog helemaal goed, want begin 2018 is er een nieuwe motor in gegaan en die heeft nu nog maar 27k gelopen. Verder is het interieur ook nog vrij goed, afgezien de bestuurdersstoel die de standaard slijtage heeft. Dan natuurlijk nog de velgen, RB uitlaat, 2DIN radio ombouw, set winterbanden op de originele (niet mooi meer) velgen etc.

Nouja, nieuwe auto zal toch pas na juli geleverd kunnen worden, dus kan er nog even over nadenken.

Als iemand hier interesse heeft, of iemand kent, mag je me altijd een berichtje sturen :)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-01-2023 17:42
En daar gaat weer een oudgediende. :-)
Een MX5 lijkt me niet echt praktisch, en of je daar bij een proefrit achterkomt? Misschien met een trekhaak.

Je hebt het in ieder geval flink uitgehouden met deze, respect.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-01-2023 18:52 Upvotes 1
Mag wel na zoveel jaar he :P

Ik bedoelde over de MX5 eigenlijk meer of het bij langere ritten oid niet een stuiterbak is, en of die voor het gevoel in bv de spits niet te klein is en het interieur niet te klein aanvoelt.

Voor vervoer van groter spul heb ik al een goedkoop barrel (Suzuki WagonR) ivm hobby, dus dat is het probleem verder niet zo.

Ik kreeg vandaag een mailtje van de dealer, en die weten morgen wanneer er een nieuwe RF beschikbaar is voor een proefrit. Afgelopen zaterdag heb ik een proefritje gemaakt in een Mazda 3 sedan met automaat, maar als het de RF niet gaat worden ga ik voor een Mazda 3 hatchback met pook. De automaat beviel me niet echt, maar dat is wellicht gewenning. Ik schakel liever zelf. Wel een heel mooi ding van binnen moet ik zeggen.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX8 Shinka gekocht :)
1 2 3 4 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill