Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bobine's en Sohn adapter
- Van briantel (Beginner) [nl] op 10-01-2018 22:04
Zojuist mijzelf toch maar aangemeld.

Sinds kort ben ik in het bezit van een zwarte RX-8 uit 2006 met bijna 72.000km op de teller.
Kenteken is 84-SZ-TD, mogelijk van een forum lid geweest? Volgens de papieren tot 2015 dealer onderhouden en in 2017 een beurt gehad bij Hoebeke. Voor mij reed de RX8 rond in Limburg, nu in Almere.

Voor de aanschaf al veel informatie ingewonnen over de RX8. Vanaf aanschaf gelijk begonnen met het premixen met Castrol Power RS, omdat Idemitsu heel lastig is te verkrijgen, of kijk ik gewoon verkeerd?

Inmiddels heb ik een hele lijst aan onderdelen besteld waaronder ngk bougies, olie en meerdere filters. Ook wil ik de bobines preventief gaan vervangen voor nieuwe. Door de bobines zie ik door de vele aangeboden bobines het bobinebos niet meer. De dealer vraagt de hoofdprijs voor OEM bobines, de onderdelenboer vraag ook veel te veel voor merkloze bobines, en via internet word het nog lastiger zoeken. Zijn er mensen hier die bobines via ebay hebben besteld en zo ja welke en welke adverteerder is een beetje te vertrouwen. Het liefst koop ik de bobines gewoon in een webshop in nederland zodat ik weet dat ik geen dure invoerkosten ga betalen.

Verder heb ik mij de afgelopen dagen ingelezen over een Sohn Adapter kit, deze zijn via Ebay te bestellen, zijn er mensen die ervaring hebben met het bestellen van deze kit? Op internet lees ik er alleen maar positieve recensies over.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-01-2018 23:20
Welkom Briantel.

Mooie kilometerstand! Onderhoud ziet er gunstig uit. Ik wens je veel mooie kilometers.

Wat bobines betreft, persoonlijk houd ik mij aan de originele Mazda bobines. Deze hebben inmiddels al een paar upgrades gehad. Ze zijn momenteel bezig met 'C' achter het part number. Ik betrek mijn spullen van MazdaRotaryParts.com. UK, Europees dus (voorlopig nog) geen douanegedoe. Gegarandeerd de originele. Stuk goedkoper dan in Nederland, zelfs inclusief verzending: https://www.mazdarotaryparts.com/brx8-100-genuine-mazda-ignition-n3h1-18-100c-coilsb-1399-p.asp

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-01-2018 00:39 Edited 11-01-2018 00:54
Hoi Briantel,

Welkom en veel plezier met je Rex.
Idd MazdaRotaryParts.com.UK verkoopt OEM Mazda bobines tegen aantrekkelijker prijzen dan de dealer
Geen goedkope via eBay kopen; bijna altijd Chinese namaakrommel.

Vwb 2 takt olie voor premix kan je heel goed in Nederland MPM 43000 2-Stroke Oil Synthetic TC+ kopen...............in grotere verpakking betaal je nog minder.
http://www.mpmoil.nl/pdf/tds.php?code=43000&action=show_and_create

Premixen met Castrol Power RS is onnodig duur.........

Ik bestel mijn synthetische 2-takt olie tegenwoordig in Duitsland........MANNOL 2-Takt Plus - synthetisches Mischöl / Motoröl
Deze kost per 20 ltr € 45,99 plus € 9.90 verzendkosten
Bijgaand de betreffende bestellink:
https://www.oel-guenstig.de/2-Takt-Mischoel-Benzin/MANNOL-2-Takt-Plus-synthetisches-Mischoel-Motoroel::1561.html

mvg, Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 11-01-2018 09:28
Briantel,

Ik heb jouw RX-8 toegevoegd aan de database en je inmiddels ook daartoe geautoriseerd.
Je kunt je eigen auto onderhouden, de anderen alleen bekijken.

Mogelijk was jouw auto van een forum lid, maar stond nog niet in de database, dus minder waarschijnlijk.

Welkom op het forum!

Ik pre-mix ook, ik gebruik net als Ruud de Mannol olie en dit bevalt uitstekend.
Ik heb mijn bobines ( en bougiekabels) ook bij MazdaRotaryparts.com besteld (zeer tevreden).

Mijn Rex staat momenteel in de garage met een P1688 melding, waardoor de motor in noodloop (limp mode) belandt en waardoor je er nog net langzaam mee naar de garage kan rijden.
Mogelijk is de olie verstuiverpomp defect, gaat een duur grapje worden.
Huidige kilometerstand is 175.500 met de eerste motor. Hoop de twee ton te halen.

Groet, Ger
- Van briantel (Beginner) [nl] op 11-01-2018 13:04
Leuk om te lezen dat ondanks dat het forum redelijk rustig is er nog wel actieve leden zijn.

Via Duitsland heb ik al diverse onderdelen besteld wat toch al een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Morgen ga ik de olie en het filter verversen met de aanbevolen olie van Mazda.

Met een beetje mazzel komen volgende week ook de bougies en filters binnen, zodra deze binnen zijn worden die ook vervangen. Tijdens het vervangen gelijk de bobines bekijken hoe die er uit zien en dan maar voor 415,98 euro aan nieuwe bobines bestellen vanuit Engeland. Als ik ze hier koop kosten ze mij 711.48 euro.

Het Omp systeem wil ik gaan schoonmaken, op internet heb ik mij er al over ingelezen en dit moet te doen zijn. Zijn er hier forumleden die ervaring hebben met de Sohn adapter? En zo ja waar hebben jullie deze besteld?

Ik zal aankomende week enkele foto’s maken van de auto om met jullie te delen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-01-2018 15:59 Edited 11-01-2018 16:05
Sohn adapter is best een mooi systeem mede ook om zo min mogelijk carbon afzetting in de verbrandingsruimte te bereiken.
Echter bij toepassing van premix; zeker bij 1:100 zoals ik doe blijkt in de praktijk bij demonteren motor dat er nauwelijks koolaanslag is, e.e.a. met name veroorzaakt doordat er gepremixed wordt.
Bij motoren met een flinke km stand blijkt bij toepassing van premix de carbon langzamerhand te verdwijnen, mede omdat de carbon door de 2 takt olie "zachter" wordt waardoor hij gemakkelijker met verbrandingsgassen wordt afgevoerd.
Een Sohn systeem is voor mij persoonlijk te veel gedoe.........daarnaast blijft premix toch nog aanbevelingswaardig om voldoende smering van de apex- en side-seals te bereiken.
B.g. informatie heb ik vergaard bij jarenlang deelnemen aan USA, UK en Duitse forums.

PS 1) Ik zou de bobines, gezien de km stand "plus 60.000 km" en het feit dat ze vermoedelijk nog nooit vervangen zijn in elk geval vervangen.....de kans op falen gaat toenemen.
     2) Bijgaand mijn eigen OMP vacuum leiding ervarings-bijdrage op het USA forum in 2014..........

Old 05-24-2014, 03:06 PM    #167
Rudolph
Registered
Cleaned my OMP lines today from top of the engine bay by removing battery plus battery tray.
Seems to be much easier as by removing the passengers wheel and access from the underside of the car, since handling of the lines and the cleaner from top is clearly visible with sufficient available space.
This first method is in detail showed in the UK-forum as per topic:

......"...RX8 Owners Club ? View topic - Cleaning OMP Lines in situ...".......

The access to the OMP lines is really perfect from top.
My 2005 231 hp had 25.600 miles on the odometer and I wanted to be sure that the OMP lines were free.
Immediately I saw that the lines were rather clean and actually a cleaning seemed to be overdone.
Nevertheless since the battery plus tray were removed at that point I cleaned the detached lines by soaking them in injection nozzle cleaner (so called "Petrol Injection Cleaner") since we have hardly seafoam available in continental Europe.
The bolts were easy to unscrew and turned out to be without any debris
With the engine running at 3.500 rpm each line in turn perfectly slurped the cleaner out of a small container filled each time with 3 oz cleaner.
The operation was started with approx. 2 gallon gasoline left in my tank (reserve warning light in operation); I added synth. 2-stroke oil up to a mixture of 1:50 to eliminate the lack of OMP injection during the time that after the cleaning the lines will be completely filled by the OMP. (No problems with starting the engine with 1:50)
After attaching each line I noticed that the lines were starting to be filled by the OMP (incl. some small bubbles streaming) relatively quickly; however cpl. filling will take some time and therefore the 1:50 premix.
(By the way, I regularly premix since new with approx 1 oz per gallon.)
Last edited by Rudolph; 05-24-2014 at 03:09 PM.


https://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/possible-mop-oil-line-cleaning-method-225321/
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-01-2018 19:42
welkom hier op de site :)

Wij pre-mixen ook, zelf gebruiken we Total 2t racing jaso fd

We hebben nog geen sohn adapter, het schijnt dat het nogal veel werk is
om hem te monteren wanneer het blok er nog in zit....

Groetjes M&M
- Van briantel (Beginner) [nl] op 15-01-2018 08:29
Gisteren de olie ververst voor de aangegeven Mazda olie. Ik moet zeggen hij lijkt wel rustiger te lopen of dit kan ook komen door het premixen.

De Sohn adapter gaat besteld worden, als ik de YouTube filmpjes mort geloven is deze vrij makkelijk te monteren en vervolgens heb je er alleen maar voordeel van.

De bobines die ik vanuit Engeland kan bestellen zijn een stuk goedkoper dan in Nederland, weten jullie of hierover nog inklaringskosten en btw betaald moet worden op het moment dat ze Nederland inkomen?
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 15-01-2018 10:23
Het meeste werk bij het plaatsen van een Sohn adapter is het aanpassen/vervangen van het ruitenwiswater reservoir of plaatsen van een extra 2 takt olie tank ergens waar het niet in de weg zit en toch hoog genoeg is geplaatst.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-01-2018 12:36
Dat rustiger lopen komt door de premix. Kenners kunnen dat horen. Mijn ervaring is dat het brandstofverbruik ook met 4% afneemt.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-01-2018 14:22
Ik onderschrijf beide constateringen van Olof geheel.
Dat rustiger lopen door de meer/betere smering ten gevolge van premix toont duidelijk aan hoe schraal de motor in std uitvoering eigenlijk wordt gesmeerd hetgeen zich manifesteert in een sterkere slijtage c.q kortere levensduur van de delen/seals in de verbrandingsruimte en ter zijde van de rotoren.

Op je Engelse bestelling heb je VAT (soort BTW) moeten betalen.....in Ned. krijg je geen inklarings- en BTW kosten meer.
- Van briantel (Beginner) [nl] op 23-01-2018 21:53 Edited 23-01-2018 21:58
Hierbij ook maar een foto van de auto.



Vorige week diverse onderdelen besteld en deze gelijk preventief vervangen.
Olie ververst, filters vervangen, bougies, bobines en bougiekabels. Opvallende was dat er drie merkloze bobines inzaten die nagenoeg nieuw leken (geen grijze vlek) en een oude originele welke denk ik zijn beste tijd heeft gehad en niet meer werkte gezien de bougie die daar op aangesloten zat helemaal vuil was.


De Sohn adapter is de volgende upgrade die er aan gaat komen om de levensduur van de motor te verlengen, deze update kom ergens de aankomende maanden er in. Eerst maar eens kijken of er een webshop is die de complete kit verkoopt en goedkoper is dan Ebay. Via Ebay kom ik uit op ongeveer 270 euro inclusief invoerkosten.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 24-01-2018 07:17
Goed dat je je bobine's ook vervangt, want aan deze bougie te zien heeft ie al een aardig tijdje niet meer gevonkt.
Gave auto, geweldige "kleur".
Succes!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2018 12:02
Het is een plaatje! En het uiterlijk nog helemaal origineel. Zo zie ik ze het liefst.

En dan die bobine. Goed dat je er op tijd bij was. Hij zal nu wel prettiger oppakken bij lage toeren.

Groetjes,
Olof
- Van briantel (Beginner) [nl] op 24-01-2018 21:05
Origineel gaat hij ook blijven, de vorige eigenaar heeft wel parkeersensoren laten inbouwen (bij de Mazda dealer) maar dat vind i kwel een goede toevoeging. Ik gebruik de RX-8 als dagelijkse auto dus een bodykit of een andere uitlaat ga ik mij alleen aan irriteren (geluid enzo).
Ik heb ook originele bobines aangeschaft na het lezen van allemaal horror verhalen over namaak bobines.

De updates die er op gaan komen zijn enkel verbetering updates voor een zo lang mogelijk leven zoals een Sohn adapter.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2018 21:57 Edited 25-01-2018 07:31
Betr: ......updates voor een zo lang mogelijk leven zoals een Sohn adapter.
Mijn persoonlijke mening:
Een mogelijk langer leven wordt eerder bereikt door Premix dan met een Sohn adapter, ofschoon dat laatse enigszins helpt.....het deels! verbranden van 4 takt carter olie is niet zo rampzalig voor de levensduur van een (gezonde/juist afgestelde) motor.
De 2 takt olie bij Premix houdt je motor grotendeels vrij van carbonafzettingen en elimineert op den duur eerder aanwezige carbonafzettingen.
Met name de extra smering op de door de OMP minder goed bereikbare plaatsen biedt grotere kansen op een (wat) langere levensduur.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 25-01-2018 12:32
Deze heb ik liggen voor inbouw:
https://www.ryanrotaryperformance.com/shop/oil-metering-pump-omp-bypass-adapter

Ik ga deze omp adapter plaatsen en premixen als de nieuwe motor er weer in zit.

Marcel
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2018 16:23
Op de website staat vermeld dat je nu ook synthetische olie mag gebruiken. Die restrictie gold volgens mij alleen voor de RX-7 en daarvóór. In de RX-8 was synthetische olie vanaf het begin al in het carter toegestaan.

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2018 20:26
@ Rudolphw, ik vind het erg moeilijk te begrijpen wat je bedoelt.

Ook in een Sohn adapter gaat 2 takt olie en deze vervangt het inspuiten van de motorolie uit het carter.

Bij premixen voeg je een beetje 2 takt olie toe, maar er wordt nog steeds motorolie verbrand.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2018 01:02
Je hebt gelijk, ik heb het ook wel erg onhandig geformuleerd. Ik bedoelde het volgende:

Op de website van rotaryperformance.com wordt beweerd dat je nu ook synthetische olie kunt gebruiken in het carter, omdat een apart reservoir de verbrandingskamers van olie voorziet. Rotaryperformance.com suggereert hiermee dat er in de verbrandingsruimte geen synthetische olie terecht mag komen. Echter, synthetische olie was altijd al toegestaan in de RX-8 vanwege andere seals. Dit in tegenstelling met eerdere motoren, zoals die van de RX-7.

Rotaryperformance.com: "Another benefit due to the engine oil not reaching the combustion chamber is that you can run fully synthetic oil in the sump which increases stationary bearing protection and increases service intervals."

Groeten,
Olof
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 26-01-2018 07:58
Ik haak hier ook nog eventjes in....

Bij premix komt er olie op plaatsen waar de olie injectoren van de OMP niet komen. Dat is dus hét grote voordeel van premix!

Dat volledig synthetische olie beter voor de hoofdlagers is geloof ik meteen, maar bij de rx-7's met dezelfde hoofdlagers die op 10w40 half syntheet draaide is het verslijten van de hoofdlagers nooit een issue geweest. Dit verslijten (inslijten) van de hoofdlagers is iets wat bij onze RX-8 (helaas) veelvuldig is voorgekomen. Dit omdat er is overgestapt naar 5w30. Hier kun je uitgebreid alle informatie erover lezen:

http://rotaryrevs.com/garage/help/best-oil-for-rx8/

Voordeel van een Sohn adapter is dat je sowieso altijd "schone" 2T olie in je verbrandingskamer krijgt. Maar als je je olie regelmatig ververst, en Premixt, zie ik het duidelijke voordeel van een Sohn adapter ook niet zo 1 2 3...
- Van UbboH (Deelnemer) [nl] op 29-01-2018 11:13
Briantel,

Proficiat met de Rex, ziet er goed uit en wens je veel veilige kilometers.
Heb het bovenstaande gelezen en wanneer technisch alles in orde is, zou je kunnen overwegen de Rex een goede anti-roest behandeling te geven.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bobine's en Sohn adapter

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill