Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schokdempers achter
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-11-2017 22:21
Vandaag de APK gehad. De teller staat nog niet eens op 86.000 km en ik doe geen rare dingen met mijn Rex. Toch moet ik nu voor de TWEEDE keer aan nieuwe schokdempers achter! Een kant lekt en de andere kant begint al te zweten, net als de vorige keer. Ik mocht de ellende persoonlijk onder de wagen bekijken.

OEM dempers die maar 40.000 mee gaan, dat valt me toch ernstig tegen van Mazda. Bij de vorige vervanging dacht ik nog aan toevallige pech, maar daar geloof ik nu niet meer in. Het blijkt gewoon rotzooi, het merk Mazda niet waardig. Daarom nu maar gele instelbare Koni's Sport besteld. Die zijn nog een stuk goedkoper ook (Winparts.nl). Mijn dealer zet ze er volgende week onder.

Groetjes,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-11-2017 22:32
Dat is idd erg snel en eigenlijk 2x te veel voor slechts 86.000 km........die horen normaal gesproken veel en veel langer mee te gaan....in elk geval dik boven de 100.000 km voor de OEM set.......
Groot gelijk dat je een ander merk neemt....
Succes er mee volgende week!
mvg, Ruud
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-11-2017 14:29
Koni geel had ik ook eronder rondom.
Om de achterdemper in te stellen moet ie eronderuit.
Voor zat er een instelwieltje op en hoeft de demper er niet onderuit.

Ga je alleen de achterdemper vervangen?

Outjer
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-11-2017 13:31
Nou, als jij er ook mee hebt gereden, vind ik dat ik een goede keuze gemaakt heb, ha ha!

Ik laat alleen achter vervangen. Voor ziet alles er nog goed uit en geen rare geluiden of klachten.

Wat is jouw advies voor de eerste afstelling: zacht, hard of ergens ertussenin? Ik vind mezelf een rustige rijder en kom nooit op een circuit. Wel kan ik genieten van hoge snelheden, maar dan alleen op de snelweg, autoroute of Autobahn.

Alvast bedankt en groeten,
Olof
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-11-2017 22:18
Hoi Olof,

Ik denk dat je de koni dempers in de lichtste stand moet zetten.
Ik heb in 2005 de oude en de nieuwe dempers op de werkbank vergeleken.
Gewoon in en uit trekken.
De originele hebben bijna geen ingaande demping. De koni's geven daar al behoorlijk weerstand
Alleen de uitgaande demping van de gele koni's is instelbaar. En als je niet teveel comfort wilt in leveren moet je ze zacht zetten.
Dan is ie nog steeds een stuk harder dan de originele in nieuwstaat.

Maar daar krijg je veel meer stabiliteit op hoge snelheid voor terug. Echt geen vergelijk !!

Hier de thread van 2005.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=19348;hl=koni

Outjer
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-11-2017 00:57
Bedankt voor het advies, Outjer.

Ik zie dat ik toen ook al gereageerd had op je post, omdat ik mijn dempers toen voor de eerste keer had moeten vervangen. Was ik glad vergeten.  :-)

Ik zal ze in de lichtste stand laten monteren. De montage wordt trouwens uitgesteld omdat ze pas eind deze maand weer geleverd kunnen worden.

Groeten,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2017 14:58
Nog even ter afsluiting. De gele Koni's zijn vandaag gemonteerd. Het voelt meteen al als een groot verschil. De wagen stuurt veel zekerder op de beklinkerde veenwegen vol hobbels en kuilen langs de Zaan. Net op tijd trouwens, want de oude Mazda-rommel begon na 40.000 al aardig te rammelen. Op aanraden van Outjer staan ze in de zachtste stand, maar ze voelen inderdaad stugger. Kortom, ik ben er blij mee.

Ik kan ze iedereen aanraden. Bovendien kosten ze bij Winparts maar de helft van de Mazda OEM prijs.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2017 16:16
Olof,
Bedankt voor alle relevante informatie.....!
mvg, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 09-12-2017 10:57
Bedankt voor de feedback!!!

als ze aan vervanging toe zijn weet ik wat ik kies!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2017 10:58
altijd handig om ook de feedback weer te lezen :)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schokdempers achter

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill