Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Weer een lange rit met de Rex gemaakt, km-stand nu > 169.000 met 1e motor
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 28-07-2017 12:10
Twee weken geleden weer op en neer gereden naar Polen met de RX-8.
Op de heenweg niet zo hard gereden (110-140km/u) en toen reed 'ie best zuinig, bijna 1:10.
Op de ring Berlijn nog 10km met een Duitse blauwe RX-8 opgereden, even 180km/u gereden. Wederzijds "Thumbs-Up".

Op de terugweg heb ik het laatste stuk voor Nederland aardig hard gereden (200km/u), iets minder zuinig, 1:8.
Ik merk dat het meer moeite kost om hele hoge snelheden te rijden dan vroeger  (auto is weliswaar zwaarbeladen), maar hij loopt verder nog steeds als een zonnetje.
Start altijd uitstekend, zowel koud als warm. Kilometerstand is nu 169.100km. Ik hoop de 200.000 te halen (en meer!!).
Helaas staat hij altijd buiten (zomer en winter) en dat begint zich langzaam te laten zien. Hier een krasje, daar een deukje en de kofferbak deksel wordt echt minder, veel roest bij derde remlicht.
Maar ik rijd er nog steeds met veel plezier in en hoop over een paar weken weer naar Polen af te reizen.

Ik zag dat Faxie al meer dan 200.000km met de 1e motor heeft gehaald. Doorgaan zo Faxie.

Groeten Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2017 12:33 Edited 28-07-2017 12:42
Tjonge, dat is echt geweldig die 169.000 km........
Dat hij iets minder snel wil lopen dan vroeger is een bekend verschijnsel......de compressie zal n.l. inmiddels ook fors minder zijn; wellicht zo'n 6,5 kg/cm2........echter gewoon doorrijden net zoals vele andere Rexen met zo'n hoge km-stand en lage compressie (USA-forum)......
mvg, Ruud

PS: ..**  in aug 2015 bij 158.450km. schreef je ook al......."Ik heb wat meer moeite om op 200 te komen dan vroeger".............
.......**   met stevig premixen krijg je een iets hogere compressie en een nog wat langere levensduur.....
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 28-07-2017 14:27
Ik loop al een tijdje rond met die gedachte om te gaan premixen.
Waarschijnlijk een goed idee, zeker met deze km-stand.
Ruud bedankt, ga het uitproberen.

Groet Ger.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2017 14:42
Ger,

Ter info.....= een kopie uit een post naar iemand anders....

Ik gebruik een mengverhouding van ca. 1:120 .....(1 cc 2-t olie op 120 ml benzine)....dat "lijkt" misschien veel olie, maar denk een lineaal van 120 cm.........daarvan is slechts 1 cm olie en 119 cm benzine.........een "pietsie" dus.

Mijn Rex en de meeste Rexen leggen ca. 8 tot 8,5 km per 1 ltr benzine af.
Ik hou per rit (via de rittenteller)  bj hoeveel km ik de laatste keer heb gereden en kijk voor het tanken naar mijn teller....... als ik b.v. 350 km heb gereden dan doe ik er 350 ml 2-takt in vóór het tanken van de benzine.
Het zit dus zo......na 350 km bij 1 ltr per 8,5 km heb ik dus eigenlijk 41,2 ltr benzine verstookt.
Als ik 1:120 wil bereiken dan moet ik voor die 41.000 cc benzine gedeeld door 120 = 343 cc (stel 350 cc) synth. 2-takt olie toevoegen.
Dat doe ik dus al jaren.

Ik heb een  1ltr 2-takt brommerolie fles.voorzien van een uitschuifbaar tuitje, die je als cpl. gevulde set bij brommerzaken kan kopen.
Als hij verbruikt is dan vul ik die met de 2 takt die ik ergens koop..........ik kan dan via het tuitje en met behulp van de schaalverdeling op de fles precies, zonder morsen bepalen wat ik in de tank schenk.

Ik gebruik elk soort 2 takt olie, als het maar goedkoop en synthetisch is!!!!!!............

A)  .b.v. de 2 takt olie van MPM-----neem de 20 liter.....(ze hebben ook 1 of 5 ltr) heb ik al veel gebruikt..........verkrijgbaar bij de meeste automaterialenhandels....

MPMOIL.NLPRODUCTEN
2-Stroke Oil Synthetic TC+

http://www.mpmoil.nl/products/index.php?product=43000

B)  Op dit moment gebruik ik, omdat hij erg goedkoop en goed is:  
MANNOL 2-Takt Plus - synthetisches Mischöl / Motoröl

​Deze koop ik per 20 ltr en is erg goedkoop​ en prima.......uit Duitsland...20 ltr thuisbezorgd voor ca. 65 tot 75 Euro....!!!!

https://www.oel-guenstig.de/2-Takt-Mischoel-Benzin/MANNOL-2-Takt-Plus-synthetisches-Mischoel-Motoroel::1561.html
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 29-07-2017 18:48
Erg netjes Ger! Deze berichten stellen me gerust! En Ruud wederom bedankt voor de extra info...
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 29-07-2017 21:35
Ruud bedankt voor de tips.
Ik heb net 20 liter Mannol besteld in Duitsland. Kosten net geen 65€. Ongeveer 3,25 per liter.

Ben benieuwd naar de resultaten, zodra ik daar enige ervaringen mee heb, deel ik die hier.

Groet Ger.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 30-07-2017 09:59
Grappig, ik gebruik ook Mannol 2takt olie. Wel net de de andere, geen idee welke beter is maar deze heeft API TC+
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motorrad-kart/2-takt-mischoel/9755/20-1x20-liter-mannol-7805-scooter-2-takt-premium-mischoel
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-07-2017 10:57
kijk dat zijn de betere kilometerstanden!! :)
op naar 2 ton!

Groetjes M&M
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 13-08-2017 10:19
Premixen:

Ik liep al een tijdje met de gedachte "Ik moet dat premixen ook eens gaan proberen" rond.
Hoebeke had al eens een opmerking gemaakt dat het goed voor de motor is en het verhaal van Ruud was het laatste duwtje dat ik nodig bleek te hebben.
Afijn ik ben er dus ook mee begonnen.

Mijn ervaringen:
In één streep door naar 225 km/u, terwijl ik hiervoor nog moeite had om de 200 te halen.
Ik heb voor het eerst de barrière van 1:10 geslecht, met nog een 5 á 10 km rond de 210 km/u. Weliswaar maar net (1 op 10,02), maar toch.
De auto rijdt heerlijk soepel en heeft voelbaar meer vermogen.
De mindere compressie bij oude motoren wordt blijkbaar met premixen gedeeltelijk hersteld.

Ik ben om en blijf premixen.
Huidige km-stand > 170.000.

Groeten Ger
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2017 11:24
Goed zo!

Groetjes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2017 12:48
Leuk, hoeveel ml mix je nu?

Groetjes M&M
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 13-08-2017 15:42
Ik heb ongeveer 1 op 150 gemixt.
Jullie mixen ook, hoeveel doen jullie?

Gr. Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2017 16:35 Edited 13-08-2017 18:08
Ger,
Gefeliciteerd met je hogere topsnelheid en het betere draaien van de motor (door iets hogere compressie/betere afdichting seals door de 2 takt olie).
Ik gooi 100 ml 2 takt olie per afgelegde 100 km..........dus na 350 km = 350 ml.........in de benzinetank.......dit komt bij mijn gemiddeld verbruik van 1 ltr benz. op 8,7 km neer op een mengverhouding van ca. 1:120
Deze mengverhouding is vergeleken met wat er gemiddeld wordt toegepast aan de hoge kant.
Daarnaast werkt mijn OMP (dosering 4 takt olie) met een door mij gewenste 50 % hogere opbrengst.
Beide opgeteld komt het dan uit op een verhouding van 1 ml 2 takt (+ 4 takt) olie op 100 ml benzine = mengverhouding1:100
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2017 15:37
we mixen nu 200ml tot 250ml bij een lege tank. (vorig jaar 400ml op een lege tank)

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 15-08-2017 08:12
Ik zit zelf ook op 250ml per bijna lege tank. (ongeveer na 350km)

@ Ruud: Hoe heb je de dosering van je omp verhoogd?

Mvg.
Hans
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2017 08:49 Edited 15-08-2017 08:52
@ JGM,

Door in de vac. leiding naar de het injectorblok van de OMP een restrictie aan te brengen van 2 mm. (zie locatie aangegeven op de 2e foto)
Werd in Dld 6 jr. geleden door een flink aantal mensen gedaan........werd wel "Woorrmser-Adapter" genoemd, naar de naam van de "bedenker".......
Kan op allerlei manieren o.a een afgezaagde ballpoint punt met een puntopening van "x" mm.........
Kan ook 3 mm of meer; dan is de extra verhoging van de OMP opbrengst minder......
Voor hoe het werkt en waarom...... s.v.p. de 2 Duitse links "doorspitten".....

mvg, Ruud

1)
http://rx8forum.de/index.php/Thread/26291-Sammelbestellung-%C3%96leinspritzmengenerh%C3%B6hung-bestellschluss-30-4-2011/?postID=654084&highlight=kugelschreiberspitze#post654084

2)
zie ook bericht nr. 30 in volgende link:
http://rx8forum.de/index.php/Thread/25963-SSV-Ventil-Reparatur/?pageNo=2



- Van JGM (ForumPro) [nl] op 15-08-2017 16:11
Dank je. Ik zal het eens doorlezen.
Mvg. Hans
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 27-08-2017 10:09 Edited 27-08-2017 10:19
Ben vrijdag teruggekomen uit Polen met de volgende resultaten:
Vanaf de Poolse grens (Kolbaskowo) tot Bad Oeyenhausen tussen de 110 en 130 km/uur gereden,  met af en toe wat file rijden, afstand meer dan vijfhonderd kilometers op 1 tank, benzinemeter stond net onder de kwart.  Een nieuw record gevestigd, 1 op 10,49! Daarna vanaf Bad Oeyenhausen tot de Nederlandse grens  uitgetest hoe hard de Rex (behoorlijk zwaar beladen) nog wil. Eerst geracet met een (moet haast wel getunede) Mazda 6 tot boven de 230 km/u, toen die eindelijk aan de kant ging spoot ik hem voorbij en liet ik hem ver achter. Later nog met twee Mercedessen, die hadden ook niet veel in te brengen tot boven de 220 en later nog een stuk alleen tot 230 km/u.
Uit deze ervaringen is voor mij zonneklaar bewezen dat premixen een heel gunstig effect heeft op de Wankelmotor. Ik blijf het dus doen!
Motor loopt stationair rustiger en geen nadelige invloed op het starten,  zoals altijd starten en lopen, warm en koud.

Ik had weer dat gevoel als toen ik voor het eerst in mijn Rx-8 reed. Alsof je je kadootje nog eens opnieuw mag uitpakken.

Huidige km-stand 171600.

Groet Ger
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-08-2017 12:16
Geweldig en gefeliciteerd! Ik buig het hoofd. Je hebt mijn persoonlijk record van 1:10,3 ruim overschreden.  :-)

Groetjes,
Olof
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 29-08-2017 08:57
Vind het geweldig te lezen dat er ook goede motoren geleverd zijn door Mazda.
Mijn huidige RX8 met maar 60k KM op de teller heeft een bedroevende compressie.... :(
Dus de motor gaat aangepakt worden.
Maar 1:10!!! Daar kan ik alleen van dromen, mijn beste verbruik op een 80km weg (aan de snelheid houden) was 1:8,5.
Daarentegen heb ik ook wel vanaf Brabant naar Friesland gereden met een te hoog tempo (170+) en dan was het verbruik 1:7,5
Meteen voor mij ook geen reden om zuinig te rijden, verbruik verandert toch nauwelijks :)

Ga je de motor oprijden tot hij het begeeft (seals te kort en dus einde verhaal) of toch van te voren aanpakken voordat hij kapot draait?
Kan me niet voorstellen dat de seals nog erg hoog zijn...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 09:59
Mooi record man!
En dan die mooie kilometerstand! Top!
Ook leuk om te lezen dat je motor nog zo goed draait!
Ik denk echter dat je niet kan stellen dat het door premixen komt want je hebt ditzelfde niet gedaan door eenzelfde rit te doen zonder premixen.
Maar ben blij dat je er een goed gevoel bij hebt.

Volgens Kees Hoebeke is het juist af te raden om extra te premixen omdat je meer olie verbrandt en dus ook meer koolafzetting krijgt, vooral bij de inlaatpoorten.
Af en toe hoge toeren draaien na rustig rijden is zeker aan te raden, volgens Kees.
Maar ja, hoge toeren is ook weer extra belasting voor je lagers....
Ik vraag me af of je bij hogere toeren zoveel merkt van premixen daar je sowieso al veel minder lekverliezen hebt, juist door die hogere toeren.
Just my 0,02.
Anyway, leuk dat je toch ff je ervaringen deelt!

Grtz Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 12:02
Ter info aan toffe Peer.......(in aansluiting op mijn vorige posts aan jou)

Alle bekende USA wankel(re)builders berichten op het grootste USA RX-8 forum (met voorbeeld foto's) dat na openen van een wankelmotor de gepremixte motoren, in tegen stelling tot niet-gepremixte motoren, nauwelijks carbonaanslag vertonen.
Reeds sterk met carbon vervuilde motoren vertonen na geruime tijd bij toepassing van premix een vermindering/afbouw van de koolstofaanslag.
Alom wordt er op gewezen dat de grootste veroorzaker van koolstofaanslag de in benzine aanwezige carbon is die bij de verbranding van die benzine vrijkomt.
Bij premix (in een voldoende verhouding) wordt eveneens geconstateerd dat de nog aanwezige carbon "softer" is dan bij niet-gepremixte motoren.

mvg, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 29-08-2017 12:22
Dat is ook wat ik gelezen had. Feit is dat de benzine de grootste boosdoener is m.b.t. carbonaanslag.

Maar wat een verhaal Toffe Peer. Doet me goed dat je eerste motor al zo lang meegaat. Ik denk dat ik hem persoonlijk niet zou reviseren, totdat de motor het begeeft, al is het maar om te weten hoeveel km dat de motor kan halen (tenzij er problemen ontstaan die met een revisie nog te verhelpen zijn voordat de motor het begeeft).

Ik zeg, verdubbelen die km stand ;)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 15:04 Edited 29-08-2017 15:34
Dat benzine, naast olie, een koolwaterstof is mag bekend wezen en is voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de "carbon", correct.
Echter, het vervelende van olie is dat dit niet makkelijk verdampt en dus niet "schoon" verbrandt en als koolaanslag achterblijft, terwijl benzine verbrandt als koolmonoxide (onvolledige verbranding) en kooldioxide welke beide gassen zijn en dus via de uitlaat de motor verlaten, net als NOx, SOx en uiteraard H2O.
Wanneer je je dan toch verdiept in de materie moet je wel de juiste dingen zeggen en niet zomaar klakkeloos wat overnemen omdat dat toevallig interessant klinkt, no offence trouwens.
"Je weet niet wat je niet weet", zeg ik altijd maar. ;-)
Ik heb een chemisch/analytische en technische achtergrond, vandaar.
Van mij mag je zoveel premixen als je wil, ik ben er geen voorstander van vanwege bovengenoemde reden.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 16:55
@ Dennis, het aparte is dat Kees tegen mij, (nog voordat wij gingen premixen, vandaar onze vraag hierover richting Kees),  zei; dat het juist goed was om te premixen....
Dit was ook de reden dat wij besloten om het dan toch maar te gaan mixen.

Dus tja.. zeg het maar.... 1 man, 2 verschillende antwoorden...

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 16:56
Precies, dat is een beetje vreemd idd.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2017 16:57
Ook de hoeveelheid te mixen is altijd een gok,  en niet echt ergens op gebaseerd, behalve op ervaringen en meningen....

Groetjes M&M
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 29-08-2017 20:27
Ik heb veel ervaring met 2 takt motoren en met de juiste 2 takt olie is er nauwelijks carbon opbouw.
Lage spec 2 takt olie verbrand slecht idd en veroorzaakt kool, moderne synthetische 2 takt oliën verbranden vrijwel asloos.
Iets wat de geïnjecteerde motor olie NOOIT zal doen, misschien bij gebruik van DPF olie uitgezonderd.
Premix bij een S1 doe je ook omdat er een olie injector mist tov de S2/R3, de 2 takt olie geeft dan ook extra smering waar de relatief dikke geinjecteerde motor olie niet komt.
Ik ga dus ook over op Sohn adapter, 2takt olie voor cylinder/kamer smering is altijd beter dan motor olie.
Maar ieder zijn ding, ik ben ervan overtuigd dat 2 takt premix ook een reinigende werking heeft.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 30-08-2017 20:25 Edited 30-08-2017 20:38
@Dennis & M&M: Kees heeft ook mij gezegd dat premixen aan te raden valt, dus dat en andere reacties op het forum hebben mij doen besluiten, het ook te gaan proberen.

Groet Ger
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 30-08-2017 20:28 Edited 30-08-2017 20:38
@Dennis: Lees eerdere topics over lange afstanden die ik heb gereden en je zult lezen dat ik voor het premixen met moeite 200 km/u kon halen en nu met gemak naar de 230 km/u ga. Dus het premixen heeft wel degelijk een positief effect op het vermogen van de motor. De motor voelt ook een stuk krachtiger aan.

Groet Ger
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 30-08-2017 20:35 Edited 30-08-2017 20:37
@mluyben: Mijn plan is inderdaad net zolang door te rijden met de motor tot deze er mee ophoudt, dan zie ik wel of er nog wat te reviseren valt.
Ik ben best nieuwsgierig hoe ver ik met deze motor kan komen.
Mijn eerstvolgende mijlpalen zijn 180.000 en 200.000 daarna stellen we nieuwe doelen.

Groet Ger
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2017 06:54
@mluyben, een tweetakt zuigermotor is niet te vergelijken met een Rotatiemotor.
De verbranding is veel heter en veel efficiënter.
Wanneer je dagelijks op het circuit rijdt met een Rotatiemotor zou het misschien ook zo werken maar bij normaal gebruik krijg je evengoed koolaanslag.
Geen enkele olie verbrandt schoon, dat is een fabeltje.
Maar bij goede ervaringen zou ik ook zeggen: gewoon doen.

@Gert, bij welke temperatuur heb je vergelijkingen gedaan?
Dit kan een groot verschil maken, ook op hoogte in de bergen trouwens.
Maar goed, het zijn jouw ervaringen dus kan dat niet tegenspreken.
Ik ben in ieder geval blij dat je motor het zo goed doet met premixen.
Misschien ga ik er zelf ook wel mee door.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-09-2017 19:33
Aan zo,n  Shon adapter zit ik ook vaak te denken, gewoon omdat het makkelijk is.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Weer een lange rit met de Rex gemaakt, km-stand nu > 169.000 met 1e motor

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill