Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Voorste keerring waarschijnlijk lek
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2017 14:25 Edited 07-05-2017 14:30
Nu ik een brug in de garage heb gezet kan ik nu eens fatsoenlijk de lekkage bekijken die er al een tijdje zat.
Eerst eens schoongemaakt, nog eens in de gaten gehouden maar het lekken gaat wel door.
Soms hoop je dat het vanzelf weer ophoudt maar goed, we weten dat dat eigenlijk nooit gebeurd, lol!
Ik dacht eerst dat het de OMP was maar de olie zit ook aan de andere kant van het blok.

Ik verdenk eigenlijk de voorste keerring van de excenteras maar kan dat nog niet met 100% zekerheid zeggen.
Even een nieuwe keerring scoren (nee, niet bij de dealer...) en dan gaan we de boel misschien vervangen.
Iemand hier ook al eens last van gehad?

To be continued.

PS Dit is de allereerste reparatie die plaatsvindt omdat het onderdeel faalt, niet preventief dus.
Niet slecht na 13 jaar en 100.000+ km!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-05-2017 19:19
Een natte boel zo te zien...een voordeel van dit is dat het op de plekken waar de olie, zit niet gaat roesten hahaha.

Succes met de klus!

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 08-05-2017 19:44
Hier wil ik nog steeds een keer een topic over maken, en ja, ik heb dit ook gehad.

Let op, dit is niet zo maar 1 2 3 te vervangen omdat je aan een paar regeltjes moet voldoen

Ik heb, met hulp uiteraard, me aan deze regels gehouden van rx8club.com

https://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-front-eccentric-shaft-oil-seal-246275/

Om het vliegwiel vast te zetten heb ik een hulp stuk laten maken welke ik op de plaats van het startmotor heb geplaatst, het rempedaal heb ik met een houten balk vastgezet, (met bescherming voor de stoel).
De bout van de excentrische as poelie zit echt, echt heel erg vast!!!

Nu is die van mij weer dicht, maar het schijnt wel vaker voor te komen, ik heb er nu 78.000km op zitten en de auto is 12 jaar oud. De keerring die eruit kwam was ook helemaal "hard"geworden.

Succes in ieder geval en ik hoop dat je er wat aan hebt.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-05-2017 20:15
Idd, waar olie zit, zit geen roest, lol!

Maar zeker dat die bout goed vast zal zitten.
Dat met het vastzetten bij de opening van de startmotor had ik ook al bedacht.
Mag ik vragen waarom je de rem hebt vastgezet?
In de topic op RX8-club hebben ze het over het koppelingspedaal wat meer logisch is...

Ik ga me eens verdiepen in deze vervanging want het schijnt nogal tricky te zijn "if not done right"...

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2017 14:52
Nou, ben ingelezen hoor.
Bedankt JGM.
Het indrukken van het koppelingspedaal zet dus druk op de excentrische as zodat het druklager aan de voorzijde er niet afvalt.
Belangrijk ja.
Ik ga morgen er eens naar kijken.

To be continued.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2017 15:00 Edited 09-05-2017 15:06
Hmm, maar daar zit meer op, onder andere het tandwiel voor de ketting van de oliepomp toch?
Ik kijk nog ff verder.

EDIT:
Nou hierom dus (en om de ingestelde speling van de excentrische as te behouden):
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 09-05-2017 16:21
Dom van me... het koppelingspedaal moet je inderdaad helemaal indrukken... sorry...
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 09-05-2017 16:22
En Let erop dat het veiligheidspalletje blijft zitten.... want anders kan je hele blok in de soep lopen...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2017 16:30
Heb je daar een foto of iets anders van?
Ben nogal visueel ingesteld...

Grtz Dee
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 09-05-2017 16:37
Ik zal proberen een bijlage toe te voegen die het een en ander verduidelijkt.
Maar het internet is wat roestig nu ivm een verhuizing...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2017 18:04
Ik heb inmiddels een officiële procedure gevonden.
Bedoel je soms de spie in de spiebaan?

Grtz Dee.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 09-05-2017 18:33
Jep. Die houdt nog het een en ander op zijn plek... ik heb op het werk nog een andere afbeelding die ik er morgen op zal zetten. Succes in ieder geval!!!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2017 19:09
whow dat is een lastige klus!!
Bij ons is hij nog droog, maar ik zal er binnenkort eens echt goed naar kijken...

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 10-05-2017 07:10
Bij deze bijgevoegd, hierin staat wat er kan gebeuren als je de "key" niet op zijn plaats houdt.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-05-2017 11:04 Edited 10-05-2017 11:06
Is geen lastige klus hoor, je moet er alleen op letten dat de drukring niet tussen het vliegwiel en de spacer valt.
Dan heb je een probleem.
Maar volgens mij kun je ook gewoon de voorste cover er afhalen om zeker te stellen dat hij goed zit (wel ff weer nieuwe​ pakking plaatsen).
Het is gewoon een dingetje waar je op moet letten.

Ik heb inmiddels de keerring (gratis) gekregen dus wanneer ik tijd heb zal ik de zaak eens loshalen.
Volgens mij moet ik ook een nieuwe koperring hebben.

Grtz Dennis

PS Bedankt JGM voor de bijlage, erg duidelijk.
De spie zorgt er trouwens alleen voor dat de poelie goed op de as komt (i.v.m. timingschijf) en ook het vliegwiel en tandwiel van de oliepomp meeneemt.
Dit staat los van de drukschijf waar het om gaat.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-07-2017 18:17
Nou, ben begonnen aan de klus.
Koppelingspedaal met balkje vastgezet.
Startmotor gedemonteerd en met een profiel en blokje het vliegwiel vast gezet (in geval de koppeling los schiet o.i.d. "just to be sure").
Daarna een profiel gemaakt voor op de poelie.
Normaal gesproken zet je het vliegwiel vast met een "special service tool" maar ik zet liever geen 400+Nm op de excenteras...ook al schrijft Mazda dit voor.

Na wat moeilijkheden is het uiteindelijk gelukt om de bout los te krijgen.
De zaak verwarmen was de oplossing.
En met een slagmoersleutel kom je er gewoon niet bij.

To be continued!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-07-2017 19:25
Nou, dit was dus de oorzaak: roest op de poelie!
Zelfs na polijsten zaten er nog oneffenheden op...
Geen risico, gewoon nieuwe kopen.
Nu ff verder prutsen om de keerring eruit te wurmen.
En die spie, daar moet je gewoon afblijven.
Echt vet blij dat ik de drukgroep onder spanning had staan...(don't ask).

To be continued.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2017 18:27
Morgen krijg ik waarschijnlijk de poelie.
Vandaag maar even de keerring vervangen.
Als het goed is kan morgen de zaak weer gemonteerd worden en de tolerantie gemeten worden.

To be continued.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2017 15:47
Done.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2017 18:20
Goed gedaan hoor
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 11-08-2017 13:29
Netjes!!!! Top
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2017 21:28 Edited 13-08-2017 21:33
Dus ik proefritje maken...
Nou, geen lekkage meer zo te zien maar wel wat anders...
Continue "check engine", ikke Torque gestart en code opgevraagd.
P301, misfire cylinder 1 detected.
Wat nu weer?!!
Toch niet m'n nieuwe bobines defect???
...
Wat blijkt nu?
Wanneer je het timingwiel er afhaalt evenals de CAS, schoonmaakt en weer monteert, er minime verschillen zitten in positie wat de CAS meet en wat de auto in z'n geheugen heeft staan...
Dus contact op ON en 20 keer trappen, oliedrukmeter beweegt, voilá, gereset.
Tja, moet je net weten hè?
Bij deze... :-)

Grtz Dennis
Bijlage: received_10212085822014794.jpeg - De nieuwe tweedehands poelie, mooi glad dus. (88k)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2017 15:34
monteurtje hoor die Dennis!! helemaal super!! (:(:

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Voorste keerring waarschijnlijk lek

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill