Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / LS2-kit zelf bouwen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 12-03-2016 12:57
Ik heb zelf een setje bobines gekocht en ben nu bezig om de zaak in te bouwen.
Kabelharnas en bougiekabels heb ik los gekocht.

Beugeltje is reeds klaar voor het passen.
Later meer.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2016 15:42
ziet er netjes uit!
Maar is dit beter dan wat er origineel inzit? (dat is helaas al snel bereikt, origineel is er weinig, echt super))

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 12-03-2016 15:52
Thx Martine,
Dit zijn ACDelco D585's, deze worden ook gebruikt in de upgrade kits van Bennett Build en BHR (Black Halo Racing) voor de RX8.
Ik wilde niet hun set kopen want die is erg prijzig.
Daarom heb ik zelf uitgezocht welke bobines ze gebruiken.
Bovendien passen deze prima bij onze RX8-"dwelltijd".
Niet alleen is de kwaliteit beter, ze presteren ook veel beter.
Kijk hier maar ff bij "Another Example: LS2 Coils":
http://www.megamanual.com/seq/coils.htm

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 13-03-2016 15:06
Niet tevreden met de set-up dus nieuwe beugel gemaakt.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 13-03-2016 16:55
Opgebouwd pakket.
Morgen inbouwen.

Grtz Dennis
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2016 18:46
En dat "beter" presteren, waar moet ik dan aan denken? ... de levensduur van de bobines of iets anders...

Het ziet er in ieder geval wel heel chique uit!!

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 13-03-2016 18:56
Inderdaad, zeker de levensduur maar net zo belangrijk, de vonk is veel krachtiger.
De D585 laadt binnen de "RX8 dwell time" (ca. 5ms) sneller volledig op wat bij de orginele veel minder kan worden of al is, zeker bij hogere toerentallen.
Je moet natuurlijk wel ff de link lezen hè? ;-)
Deze bobines zijn "the bomb"...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2016 19:18
We hadden de link wel gezien, maar de letters staan in de verkeerde volgorde, en dat leest wat lastig ;)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 14-03-2016 19:47
Hoe bedoel je?
De linktekst of de tekst van de site zelf?
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 15-03-2016 12:34
Erg mooi, ben ook al een tijdje aan het denken aan deze upgrade.
Ben benieuwd naar een foto van hoe hij uiteindelijk in de auto past. Heb jij die tekening digitaal van het plaatje? (zo ja, kan je hem dan posten?)
Heb jij ook nieuwe LS2 leads gekocht? En RX-8->LS2 connector harness?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 15-03-2016 18:11 Edited 15-03-2016 19:29
Harnas staat overal wel op internet te koop.
http://m.aliexpress.com/item/2015892829.html

Leads ook wel.

http://m.ebay.com/itm/RX-8-Ignition-WIRES-to-GM-Truck-LS2-Coil-SALE-/191820770576?nav=SEARCH

Ik heb het ontwerp niet digitaal (geen zin in) maar hier ff een paar maten ingevuld, kun je hem zelf tekenen als mal, moet toch, vandaar.
Gaten zijn 6,5mm voor M6.

Grtz Dennis.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 16-03-2016 08:06
Zodra ik mijn beugel(voor IGN-1A bobines) in 3D heb staan ga ik deze bestellen bij een online metaalboer, ik kan eventueel bovenstaande tekening ook wel digitaliseren en eventueel mee bestellen :)?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 16-03-2016 09:27
Goed idee, wanneer ik een exemplaar mag ontvangen heb ik daar geen moeite mee.
Misschien leuk om er "©Miller Performance" in te laten zetten...
Dan mag jij ze verkopen, win/win! :-)

Grtz Dennis.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 16-03-2016 13:14
Is goed! Doe ik :). Mag je eerst testen of ie past ;).
Verkopen zal een te kleine markt voor zijn in NL vermoed ik. Maar voor de club is het misschien leuk om er direct 5 te bestellen, scheelt voor iedereen in de kosten.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 16-03-2016 23:18 Edited 17-03-2016 11:46 Upvotes 1
Het gaat er vrijdag in.
Dus wanneer ik de foto plaats weet je dat het goed is, al weet ik dat zelf al wel.
Echt leuk idee om dit binnen de club te gaan doen.

Grtz Dennis.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-03-2016 10:35
Ziet er goed uit!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 17-03-2016 11:47
Ingebouwd.
Passing is prima.
Nog ff motorsteunen vervangen en we kunnen testen.

Grtz Dennis
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 17-03-2016 20:58
Ziet er mooi uit! Heb je nog nagedacht over afscherming tegen de hitte?
Als ik je tekening in Autocad moet zeggen moet je maar even roepen, is zo gebeurt. Zal wel volgende week gebeuren, nu eerst een weekje wintersport.
Als er een oplage tegen een normale prijs komt wil ik meedoen!
Zag op ebay zowel de leads als de Harness staan en was benieuwd of je dat zo had opgelost of dat je iets anders verzonnen had. Ik neem nu aan dat je zowel de harness als de leads hebt gekocht.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 17-03-2016 23:11 Edited 17-03-2016 23:14
Hitte?
Het wordt daar hooguit 80°C, daar kunnen ze tegen.

Wesley gaat het oppakken hoop ik.

Grtz Dennis.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 18-03-2016 08:14 Upvotes 1
Ik merk dat er wat interesse is voor de montage plaatjes (ook via PM's). Ik zal even een apart topic openen vandaag/morgen om daar even de animo te checken. Het zou mooi zijn als we tot ~5 man komen, dat doet érg veel voor de prijs. Dan dit weekend even de boel in 3D zetten, kan ik maandag een offerte op vragen. Totale kosten zullen meevallen vermoed ik.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 18-03-2016 11:32
Dat had ik ook al ontdekt m.b.t. mijn pm's.
Goed bezig Wesley!

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-03-2016 11:37
Is deze set dan compleet en is het dan plug en play?
Wat gaat deze set kosten?

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 18-03-2016 11:56
Dat weet Dennis straks heel goed, nadat ik een prijs van een beugel kan geven :).
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 18-03-2016 14:56
Voor de duidelijkheid, het is geen plug&play.
Je moet alles zelf bij elkaar zoeken, daarvoor heb ik ook de links gegeven.
De set moet je zelf in elkaar zetten, ga ik in ieder geval niet doen, is ook niet moeilijk.

Dus resume:
Beugel zal te zijner tijd bij Wesley te krijgen zijn.
Zelf kopen: bobines, harnas, bougiekabels, M6-draadeind voor vier pootjes, moertjes etc.

Grtz Dennis.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 18-03-2016 15:02
Moertjes en dergelijke kan ik misschien nog wel sourcen, om het compleet te maken. Bobines, bougiekabels en kabelbomen zou je zelf moeten kopen inderdaad. Kabelbomen heeft wellicht nut om ook per 5 te kopen, dan wordt het wat goedkoper met verzendkosten, echter potentieel dan weer wel importkosten, terwijl je dat met 1 kabelboom niet hebt. Die afweging zal dus even gemaakt moeten worden.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 03-04-2016 17:01 Edited 03-04-2016 17:05
De test en de proefrit...
Beide zeer geslaagd!
Motor loopt mooi regelmatig (beter dan het was) en klimt ook goed in toeren.
Ben dik tevreden!
Op naar de volgende 100.000km! :-)

Grtz Dennis.

PS De eerste vid is van de D585-bobines (de upgrade).
De tweede is van de orginele Mazda-bobines.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 04-04-2016 18:47
Helemaal leuk!!! Ik heb ze van Bennett en rijden uber...
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-06-2016 10:24
Ik heb nu ook de ls2 "zelf" gebouwd, dankzij dennis, dat wel.
Ik heb de "echte" AC-delco 585 bobines, uit mexico, de MSD bougiekabels en een harness van ali-express.
Wel heb ik een vraag over de dwell timing. Moet deze aangepast worden?
Wat zijn de voor en of nadelen hiervan als ik dit doe, en wat zijn de voor en of nadelen als ik niets doe...
Ik hoop dat iemand mij hier een passend antwoord op kan geven.

Alvast  bedankt!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2016 12:03
Nee, dat is juist het mooie.
Deze bobines laden sneller op dan de orginele in de standaard dwell time.
Bovendien laden ze 100% op, waar de orginele verdacht worden om minder dan 100% op te laden wat kan leiden tot misfires, zeker naarmate ze ouder worden (kwaliteitsdingetje).
Ik verwacht zeker 50.000km met mijn D585-setje te doen, het is maar wat je duurder vind hè? ;-)

Grtz Dennis.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-06-2016 12:28
Bedankt voor het snelle antwoord. Duidelijk verhaal zo...

Wel vreemd dat er op de site van bennettbuilt wordt aangeraden om de dwell setting aan te passen...

http://www.bennettbuilt.net/products/rx8-ls2-ignition-swap-kit.

Waarom is me dan een vraagteken.

Nog iets, misschien toeval, misschien niet.
Sinds ik deze set heb gemonteerd heb ik het idee dat mijn RX-8 ietsje langzamer is geworden. Gevoelsmatig, maar dat is bedrieglijk, maar ook omdat ik v.t.v. een paar keer op de invoegstrook van een stuk snelweg een sprint heb gedaan van 50-140 in z'n 3.Toen reed ie met de oude set een gemiddelde tijd van 9,7 s en nu met de LS2 10,2 s. Uiteraard met een volle tank en geprobeerd om de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden (temp. etc.) Dit gaat wat ver, ik weet t, en of het heel nauwkeurig is valt ook te betwijfelen, maar dit in combinatie met gevoel....
Wel heb ik i.p.v. de RE7C-L bougies(zaten erin, gewisseld door de vorige eigenaar) de RE8C-L bougies gemonteerd. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Verder start de auto perfect, warm op een wat laag rpm, dat wel. Loopt ie mooi stationair en klimt ook gestaag in rpm.
Toeval, of toch iets anders... geen idee.

Nogmaals bedankt voor je snelle antwoord Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2016 13:29
Betreft:.......JGM.....Toeval, of toch iets anders... geen idee.

Voor zover ik weet stappen nogal wat "Rexers" in Duitsland inmiddels over van D585 en dergelijke naar AEM bobines (vanwege problemen en tegenvallende levensduur c.q. fuctionneren mbt D585 etc.).....of beginnen helemaal niet meer aan de D585 maar direkt met AEM........
Noodzakelijke verstelling van dwelltime schijnt een issue te zijn......
Overigens mijn MAZDA-OEM bobines B-Type (inkl. hitteisolatie met keramische tape tussen draagplaat en bobines) functioneren al 52.000 km perfekt, zonder een enkele misfire......
Mijn verbruik is nog steeds ca. 8,5 km (tussen 8,3 en 8,7) op 1 ltr......pas geleden nog een keer 9,2 km op 1 ltr {508 km op 55,4 ltr; er zat dus nog 4,6 ltr in de tank; ik vul altijd zeer nauwkeurig (horizontaal) randvol af / premix}.........hij start koud en warm nog steeds binnen 1, hooguit 2 sec.....soms in een fractie van 1 sec.....
Desalniettemin ga ik ze bij 65.000 km vervangen uit voorzorg tegen veroudering........ik heb al/nog 3 sets (nwe type) OEM-Mazda op voorraad.......telkens, besteld bij Zapparts-USA, totaal ca. Euro 200,- gekost.......is niet zo veel geld vind ik......
Overigens merk ik dat op buitenlandse forums steeds meer opmerkingen verschijnen dat de OEM-Mazda bobines van de verbeterde types B en C inmiddels tamelijk goed zijn en er als het ware een soort "eerherstel" van de originele bobines plaats vind...
Meer info betr. AEM op Duitse RX-8-forum:

http://rx8forum.de/index.php/Thread/37633-Umbau-auf-AEM-Spulen-Wankelshop/?pageNo=1
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-06-2016 14:16
Bedankt voor je antwoord,

Ik ben benieuwd hoe je bobines eruit zien na zoveel km aan de onderkant. Mijn oude bobines hebben al duidelijke witte plekken aan de onderkant, en dat na slechts 24.000 km. De bougies kwamen er wel keurig uit, alle 4 mooi "koffiebruin". Het zet me dan toch weer aan het twijfelen over de LS-2 kit...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2016 14:23
Advies: ..........lees het Duitse forum goed door........veel extra informatie.......

Foto onderkant van mijn bobines na 30.000 km..............onlangs bij 50.000 km nog net zo (geen foto)........





- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2016 22:16
Zoveel mensen zo veel meningen.
Wat ik ervaar is dat de motor veel mooier stationair draait, ook oppakken bij lagere toerentallen gaat veel beter.
Lees anders even wat anderen vinden van LS2-coils (D585), onder "Another Example: LS2 Coils":
http://www.megamanual.com/seq/coils.htm

Vraag is ook of men "op het Duitse forum" wel de echte D585 heeft daar ook Bennethbuild de chinese variant geleverd heeft.
En we weten inmiddels dat daar kwaliteitsproblemen kunnen ontstaan.
Hier vooralsnog geen problemen dus.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2016 22:22
Rudolph, je moet de contacten meten.
Dat de bobines niet wit zijn zegt totaal niets over de spoelen intern.
De nieuwere types slaan niet meer naar buiten door maar intern.
Meten is weten.
Bovendien merk je niet wanneer de trailing bobines kapot zijn.
Heb zelf de nieuwe variant gehad en daar bleek ook één van doorgeslagen, dat was voor mij echt de druppel...

Grtz Dennis.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 01-07-2016 07:22
Dan ben ik blij dat ik niet de chinese variant heb.
Wel zit ik nog steeds met de dwell time.
Klopt het dat de RX8 standaard een dwell time heeft van 3,5 ms en dat de LS2 AC585 eigenlijk 5ms nodig hebben om het volledige potentieel eruit te halen...

Hierover vond ik nog een test van 3 verschillende bobines en dwell time:

don't know much about ignition, however there have been some coils testing going on and ts time to share the results.

first up is this misfire under boost, have log

like the post says, we assume more energy is better, but have no idea about peak voltage vs spark time.

then i asked to have the FC, Rx8 and LS2 truck tested, here they are at max power

Click the image to open in full size.

and then we retested at "factory" dwell times

finished test at 2 ms

FC
2 ms charge = 240 mV peak, 0.8 ms duration
4.5 ms charge = 510 mV peak, 1.3 ms duration

LS2
2 ms charge = 630 mV peak, 0.25 ms duration
6 ms charge = 1300 mV peak, 0.5 ms duration

RX-8
2 ms charge = 630 mV peak, 0.4 ms duration
4 ms charge = 840 mV peak, 0.5 ms duration

so under 3ms charge, rx-8 coil is the best of the three
__________________

conclusions? dwell time is important!


link: http://www.rx7club.com/naturally-aspirated-performance-forum-220/coil-thread-1035364/

Hieruit blijkt dat de rx-8 coil onder 3ms charge een ongeveer net zo'n sterke vonk geeft als de LS2 (iets minder sterk) maar wel een langere duur heeft van de vonk. En bij hoge RPM heeft de rx8 coil minder tijd nodig om op te laden wat ook weer ten goede komt.
Hieronder nog een stuk uit deze discussie...

the peak voltage shows how "hot" a coil is.. the hotter the coil, the easier it will be able to bridge a spark plug gap in adverse conditions (high boost, rich mixtures, using water injection, etc).

but there is also the factor of spark duration, which is how long the coil takes to fully discharge, or how long the spark plug is lit. longer discharge means the more energy storage capability of the coil. a hot output is no good if it does not last long enough to fully ignite the mixture, especially in the long combustion chamber of a rotary

the charts above show the LS2 having the hottest output, but shortest duration. the FC coil has the lowest output, but longest duration. The IGN seems to be a good compromise between both. The rx-8 coil seems to work best with low charge times (high rpm)

In general, the physically larger the coil, the more coil inductance, which means longer duration. its no surprise the FC coils are the largest of these

i will add some more plots of LS1, as well as what happens when you overcharge them (and if they auto discharge)


M.a.w. is 5ms niet een te lange oplaadtijd bij hoge rpm...?

Ik ben benieuwd naar jullie mening/bevindingen. Bedankt alvast.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2016 11:12
Hallo JGM,

Dat heb je mooi uitgezocht / gevonden........bedankt voor het delen van de informatie.
Ik vind het moeilijk om er een gefundeerd commentaar op te geven.........daarvoor beschik ik over te weinig kennis.......echter gezien de conclusies in de informatie heb ik het idee dat ik met mijn (persoonlijke) mening over de OEM bobines niet helemaal fout zit.
Ik ben zelf zeer tevreden met de *) hitte-geisoleerde) OEM-Mazda coils en heb geen redenen (technisch, performance of prijs) om ze niet te gebruiken.
Ik begin nu gezien de bovenomschreven bevindingen wat meer te veronderstellen dat de OEM bobines specifiek voor deze RX-8 motor / het rotatieverbrandingsproces zijn ontworpen.........het is maar een aanname........Mazda is niet dom natuurlijk en ofschoon je over een enkel techn. aspekt / oplossing / construktie van de RX-8 best kritiek kan hebben op Mazda zijn er ook veel indicaties dat ze dikwijls het beste hebben nagestreefd bij het ontwerp van de RX-8 en veelal beslist niet de goedkoopste constructie.
Omdat het rotatieproces een heel specifiek verbrandingsproces heeft en Mazda er nu tientallen jaren ervaring mee heeft neem ik aan dat behalve Mazda niemand anders er zo veel over onderzocht heeft en er zo veel mee geëxperimenteerd heeft om het beste compromis te bereiken.........er zijn inmiddels meer dan 2 millioen Mazda Wankelmotoren geproduceerd.
Wel ga ik binnenkort mijn huidige (50.000 km) bobines even doormeten; e.e.a. n.a.v. tip/advies/ervaring Dennis.............ik verwacht echter nog geen problemen, aangezien de Rex echt "tadellos" rijdt, start, van lage tot hoge rpm lineair zonder een enkele misfire "hochjubelt"....

JGM........bedankt......
mvg, Ruud

*) hitte geisoleerd is minder snel kortsluiting / afbraak van de isolatiemassa binnen in de bobine ???
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2016 13:01
Wat ik er van begrijp is dat je een zo kort mogelijke dwell time moet hebben (in tegenstelling tot mijn eerdere veronderstelling).
Er is zo veel informatie en meningen dat het antwoord ergens in het midden moet liggen.
En wel hierom:
http://www.megamanual.com/ms2/configure.htm#dwell

Misschien handig voor degene die de juiste dwell setting wil gaan instellen.
Standaard 3,5ms OEM-setting voldoet prima wanneer je uitgaat van wat er in de link hierboven vermeld wordt.
Echt het lezen waard, er komt meer bij kijken dan alleen "een gevoel" dat er wat aangepast moet worden doordat er "ergens" wat op internet door "iemand" wat geschreven wordt.
Ik inclusief uiteraard. :-)

Grtz Dennis.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 01-07-2016 17:25
Bedankt Rudolphw en Dennis!
Ik denk dat de dwell tijd misschien maar niet aangepast moet worden, zeker omdat onze motor zoveel rpm maakt en, dacht ik, hierbij nog vaker vonkt dan een gewone 4 cilinder met hetzelfde rpm. Ik ben het wel met Rudolphw eens dat ze bij de constructie van de rx8 zeker ook over de bobines hebben nagedacht. Waren er toen al iets van LS2 coils... nog niet volgens mij... nogmaals, de motor loopt goed en start goed, maar dit doet hij zeker ook op een set goede originele coils.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 21-06-2017 14:08
Heeft iemand al eens ipv de moeilijk te vinden D585 bobines deze MSD bobines gebruikt of uitgetest?

MSD Street Fire Street Fire Bobines, GM L-Series Truck
http://www.ignitionproducts.eu/nl/street-fire-by-msd-street-fire-bobines-gm-l-series.html#

of misschien nog beter..

MSD ignition Blaster Bobines, GM LS Truck
http://www.ignitionproducts.eu/nl/msd-performance-blaster-bobines-gm-ls-truck.html

Deze zijn gewoon hier in nederland te bestellen.

Marcel
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2017 20:40
Nee dus kan er weinig over zeggen behalve dan dat MSD een bekend merk is met een goede reputatie.
Wat voor bobines dat zijn....wel een kek kleurtje, doet het wel leuk.
Maar of een leuk kleurtje nou echt helpt wat betreft betrouwbaarheid...

Grtz Dennis
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / LS2-kit zelf bouwen.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill