Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Mazda RX-8 - Mechanische: Aanpassingen, Prestatievermogen, Wegligging.
- Van Yngwie0304 (Beginner) [be] op 25-01-2016 01:30 Edited 25-01-2016 01:36
Hallo iedereen

Ik heb een onderwerp geopend omtrent enkele vragen die ik heb rond de Mazda RX-8 om zo de goede en vooral juiste informatie te weten te komen en te delen. Hopelijk kan het natuurlijk andere forumgebruikers helpen. Alvast bedankt aan de forumgebruikers voor de informatie dat ik tot nu toe altijd snel heb ontvangen :D

Wat ik persoonlijk met de Mazda RX-8 wil bereiken is meer vooral kwaliteit, dus een motor die vlotter werkt en vertrouwbaar is. Ook wat er kan verbeterd worden aan wegligging en ook het vermogen(niet tenkoste van kwaliteit).
Dus KWALITEIT is het belangrijkste aandachtpunt :D.

Als u uitleg geeft over een bepaalde versie van de Mazda RX-8 Bijv. de 192pk versie. Gelieve het er dan bij te zetten om verwarring te voorkomen.

Wat upgraden aan de Mazda RX-8? Wat kan/mag en andere tips.
Hier zal ik al opsommen wat ik zou willen doen met de Mazda RX-8. Wat ik dus wil vragen is wat jullie van volgende aanpas ideeën vinden? Ik zal ook een "+" typen bij wat ik wil doen en een "-" bij wat ik niet weet of voor of nadelen heeft, en welke.
Onderstel
+ Draagarmrubbers en andere eventuele onderstel rubbers vervangen naar Polyurethaan
+ Aanpasbare veringset voor & achter
-  Betere stabilisatorstangen v&a

Remmen
+ Nieuwe volledig remset(Klauw,Schijf,Blok), Welk merk/type is nog beter dan de OEM?
+ Staal gevlochten remleidingen voor betere respons.

Luchtinlaat Wat kan je hier allemaal aan verbeteren?
+ Ik zou graag een inlaatsysteem hebben dat ook echt beter is(niet voor pk's want dat krijg je er toch niet mee) maar een beter lopende motorf

Uitlaat
+ Volledig uitlaatsysteem en uitlaatspruitstuk

Motor & rest
+ Graag zou ik als eerst aanpassing een ECU computer plaasten. Hiermee zou ik in het begin de standaard waarden gebruiken. Later kan ik bij iedere aanpassing onmiddelijk mijn ECU controleren en eventueeel aanpassen zodat het nieuwe onderdeel goed en effectief werkt.
+ Lichtgewicht velgen. Winter = 16"  --  Zomer = 18"
+ Banden: W = 225/60 R16  --  Z = 235/45 R18

Ook nog vroeg ik mij af wat jullie denken van de stevigheid van het chassis? Is het de moeite waard om verstevegingen aan te brengen. Ik zal een Gif bijvoegen als overzicht van de "Strut bars".

Dit is zowat alles wat ik van aanpassingen voor het moment kan bedenken. Graag dus jullie mening over wat wel/niet of wat er eventueel beter is.
Alvast bedankt
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-01-2016 20:21 Edited 25-01-2016 21:34
Alles wat je opnoemt is een verbetering, behalve een andere ECU (hier kom ik nog op terug).

Waar wil je de RX8 voor gebruiken, gewoon normaal dagelijks woon/werkverkeer, beetje touren etc, af en toe circuit rijden of juist heel veel circuit rijden?

Omdat ik een paar keer per jaar op het circuit rijd heb ik zelf ook e.a. aangepast, + het is hobby voor mij.

Onderstel/handling
- Ik heb verlagingsveren van Eibach op de oem schokbrekers, ik merk/vind dat de wegligging hierdoor beter wordt, het voelt iets stugger aan.
- Daarnaast heb ik voor en achter veerpootbruggen van Cusco. Opzicht is dit niet direct merkbaar, maar het komt de stijfheid van de chassis ten goede. Daarnaast zit er een Brake cylinder stopper op de voorste veerpootbrug wat zeer merkbaar is bij hard remmen.
- Swaybars moet ik nog upgraden, ik vind dat de stock swaybars niet stug genoeg, de auto helt nog net iets teveel in de bochten.
- Rubbers onderstel vervangen met PU is een goeie upgrade, langere levensduur en stugger. Ik heb dit zelf nog niet vervangen.
- De 18" stock velgen zijn raar genoeg al erg licht. Ik heb aftermarket velgen van Enkei die zijn een paar honderd gram zwaarder, wel heb ik een offset van 35 waardoor ze meer naar buiten komen, wat ik persoonlijk mooier vind.
- Wil je lichtere velgen dan stock, gewoon omdat het kan? Dan kost dat geld, Rays, Work, Enkei etc. Dus niet Rota, Tenzo en soortgelijke replica merken.
- Banden zijn uiteraard zeer belangrijk, ik heb zelf 225 (stock/oem maat) eronder liggen, Toyo Proxes T1R. Zeer veel grip op het droge, sucken op nat wegdek en slijten als een malle ;)

Remmen
- Wat betreft de remmerij heb ik voor en achter gegroefde schijven, blokken en rvs remleidingen van Stoptech. Beter respons rempedaal, remt harder etc. Goeie merken zijn Stoptech, DBA, Hawk (je kan het zo gek maken als je wil Endless, Brembo etc).

Uitlaat
- Uitlaat is persoonlijk wat betreft het geluid, qua vermogen zal het weinig tot niets toenemen. Sportcat, catdelete levert wat vermogen op, maar catdelete geeft een pokkeherrie. Er zijn leden met uitlaten van Pettit/Milltek, Racingbeat, RE Amemiya, die klinken allemaal goed.

Intlaat
- De stock inlaat is eigenlijk al zeer goed. Enkel de Mazdaspeed/AEM of Racingbeat zijn goede alternatieven. Is het merkbaar? niet echt, maar het geeft wel een mooier geluid en het ziet er mooi uit ;)

ECU
- Stock ECU is (zo goed als niet) te tunen.
- Aftermarket ECU zijn er wel maar kost wel wat. Bij een NA setup met aftermarket inlaat en uitlaat traject haal je er evengoed weinig vermogen uit, 10 a 20 pk max. Wellicht loopt het net wat soepeler, of het echt merkbaar is? Not sure...
- Kenneth die ook lid is gebruikt een Accesport met mapping door Mazdamaniac, wellicht kan hij hier meer over vertellen.
- Een turbo setup is uiteraard een ander verhaal.

Advies
- Het is beter om je ontsteking te upgraden aangezien dit een enorm zwakte punt is van de RX8. Bijv. http://black-halo-racing.myshopify.com/collections/rx8-engine/products/ignition-upgrade

May the force be with u my padawan.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 25-01-2016 20:42
Kwaliteit, Aiii, wellicht een andere auto moeten kopen dan een RX8 :-P.
PU draagarmrubbers kan je over een maand antwoord op geven ;-)
Aanpasbare vering klinkt goed, maar als je niet een die-hard circuit wagen hebt heb je er niets aan, meestal zet je hem in een stand en kost het teveel werk om ze daarna aan te passen. Koop gewoon een goede set coilovers.
Stabies: zijn al vrij dik bij de RX, bij stijver krijg je veel last van NVH
Remmen: Bijna elke *duurdere" aftermarket set is beter, maar waar ga je het voor gebruiken? Begin met originele schijven en betere blokken, voor af en toe een rondje is dat meer dan genoeg. (hier is best veel over te vinden, RX8 remmen staan niet bekend als super goed)
Gevlochten remleidingen: doen, maar verwacht geen wonderen.
Luchtinlaat: niet aankomen. bijna alle aftermarktsets geven je minder vermogen en slechtere loop, Mazda heeft hier echt waanzinnig veel energie in gestoken!
Uitlaat: doen. PK's winst zijn minimaal, maar die wankelroffel, heerlijk :D
Een custom ECU is vreselijk duur en het niet waard (ook je interieur mag je vervangen). Enige reden voor een custom ECU is een custom motorblok.
Banden is een kwestie van persoonlijke smaak.
Chassis is al stevig. Front lower bar zou je kunnen vervangen en de tower strutt, maar echt veel preformance ga je er niet door halen.

Overigens zijn met een beetje zoekwerk deze antwoorden bijna allemaal te vinden op t forum. Tip: focus je op een ding, werk dat af en ga dan pas naar het volgende.
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-01-2016 20:45 Edited 25-01-2016 20:48
Ik zie dat je in België woont, die hebben zo'n geweldige keuring die je het leven zuur maakt als je al die upgrades toepast :P

Ps meldt je voor de gezelligheid hier aan: https://www.facebook.com/groups/1447035652237330/
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-01-2016 21:14
Olieleidingen vervangen is ook een goeie upgrade, risico van het doorroesten vermijden. Ik heb mijne nog niet hoeven te vervangen, maar is wel een goede voorzorgsmaatregel.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2016 21:17
Stabies: zijn al vrij dik bij de RX, bij stijver krijg je veel last van NVH...?????? nvh....lichte vertaling ;)

Groetjes M&M
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 25-01-2016 21:28 Edited 25-01-2016 21:30
Onderstel/handling
- Ik heb de KWv3. Heel tevreden van, heel veel instellingen waar ik nog niet aan begonnen ben :p komen met papieren voor Belgische keuring. Nadeel, expensive shit.
- Daarnaast heb ik voor en achter veerpootbruggen van Mazdaspeed. Of het merkbaar is of niet, laat ik buiten beschouwing, ik heb wel opgemerkt, sinds die dingen er in zitten is het chassis een stuk stijver. Daarnaast zit er een Brake cylinder stopper op de voorste veerpootbrug wat zeer merkbaar is bij hard remmen.
- Rubbers onderstel vervangen met PU is een goeie upgrade, langere levensduur en stugger. Ik heb dit zelf nog niet vervangen, maar staat wel op de planning.
- Ik heb Enkei RPF1 velgen die een stuk lichter zijn dan de stock wielen (2kg per velg), alle beetjes helpen :) maar zoals al gezegt, als je ander velgen wil, neem dan iets wat kwaliteit is.
- Banden zijn uiteraard zeer belangrijk, ik heb zelf 245/40 eronder liggen, Yokohama Advan Sport. Ben er tevreden van, maar worden misschien nog vervangen door semislicks (AD08R)
- Aanvullend heb ik de Progress Tech swaybars, de voorste op medium en de achterste op soft. Een van mn beste upgrades, ik heb op deze setup vrijwel geen tot weinig body roll en samen met de KWv3 heb ik een kart like driving experience.

Remmen
- Wat betreft de remmen heb ik voor en achter stock schijven (andere staan op de planning), Hawk HP+ blokken, rvs remleidingen van Russel (worden vervangen door Goodridge) en Motul RBF600 remolie. Beter respons rempedaal, remt harder etc. Stock remmen zijn gewoon goed, enige reden om groter en duurder en weet ik veel wat te gaan, is als je constant op een circuit zit en je stock remmen faden. Maar mijn setup en die van Minh voldoen perfect voor een sessie van 15/20 min circuit knallen. Dus Bart, ik weet niet waar je dat van haalt dat stock remmen niet zo geweldig zijn, maar zowat overal worden ze geprezen.
- Even een sidenote: voor de keuring mag je niets verandere in België, zeker je remleidingen en schijven dan. De rest zien ze toch niet.

Uitlaat
- Uitlaat, tjah veel keuzes en zoals al gezegt een beetje persoonlijk. Ik heb zelf de RE Amemiya, vooral omdat ik een fanboy ben :D ik heb ook een BHR midpipe steken, het lawaai is...euhm.. loud :p maar nog doenbaar in mijn ogen. De buren denken er misschien anders over maar kom. Midpipe heb je ook veel keuzes, mijn keuze voor BHR is de demper die ze gebruiken. Vooral voor het geluid doen, beetje de rotary sound vrijmaken :) pk winst is ook vrijwel weinig tot niks.

Inlaat
- De stock inlaat is eigenlijk al zeer goed. Ik heb zelf de AEM Cold air intake, vooral omdat hij mooi is en wat plaats onder de kap vrijmaakt. Voor pk winst moet je het niet doen.

ECU
- Ik heb een Cobb Accesport, gekocht bij Mazdamaniac. Bij deze heb ik ook al 2 maal een mapping laten doen, de methode is via testen/logs en deze doorsturen waardoor hij bepaalde waardes aanpast. Voor pk winst moet je het ook niet echt doen, kan wel zijn dat ik een iets betere gasrespons heb maar voor de rest heb ik geen bewijs van winst. Maar met dit ding zijn meerdere dingen aan te passen, wat wel een effect hebben. OMP waardes kunnen hoger (iets hogere oliedruk), Fans kunnen eerder aan gezet worden. Dwelling kan aangepast worden als je voor een LS coils ontsteking gaat. En verder kunnen er ook foutmeldingen mee uitgelezen worden en eventueel geblokkeerd (zoals de foutmelding van de CAT, moest je die vervangen door een midpipe). Een Accesport kost 600 of 700 dollar, maar je krijgt er wel een half jaar tuning sessies bij van Mazdamaniac. In mijn ogen is dit voor een NA RX8 een van de beste opties als je toch iets van de ECU wil aanpassen. Al de aftermarket opties zijn het in mijn ogen niet waard voor een stock blok. Ga je turbo of swappen, dan is het een heel ander verhaal. En persoonlijk zou ik dan Adaptronic kiezen.

Ik heb verder nog de ReMedy oliedruk regelaar (draai op full load rond de 8bar oliedruk) en waterpomp steken.

Advies
- Zoals al gezegt, je onsteking aanpassen is een meerwaarde waar je zeker geen spijt van zult krijgen. Verder zou ik toch kijken voor wat extra metertjes (op zn minst de olietemperatuur). Ik heb zelf de Racingbeat meterhouder + Autometer watertemp/olietemp/oliedruk meters.
- Let op met dingen te plaatsen die wat zichtbaar zijn voor de keuring. België is een kut land op dit gebied, heel veel mag hier niet.
- Verder zou ik niet teveel ineens gaan doen, maar stap voor stap en bekijk wat iedere upgrade voor je auto doet, dan apprecieer je het veel meer en kan je er ook veel beter de toegevoegde waarde uithalen. En vooral de punten bekijken waar het kan mislopen (onsteking, olieleidingen, koeling) zodat je een goede basis hebt om te beginnen.

Ik heb nu nog een to do lijst waar ik schrik van krijg, al zit ik met een dilemma of ik het nog allemaal ga doen of iets anders ga beginnen. Maar voor mij is de rx8 meer en meer een trackcar aan het worden die wat er goed moet uitzien ipv enkel een show wagen, zoals ik de eerste 5 jaar dacht.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 28-01-2016 14:00
NVH: Noise, Vibrations and Harshness (https://en.wikipedia.org/wiki/Noise,_vibration,_and_harshness)
Dus meer geluid en trillingen, Harshness is wat lastiger te vertalen, maar gaat over hoe de auto "voelt". Hoe stijver je ophanging, hoe minder comfortabel je auto wordt dankzij de trillingen het geluid en het gevoel, dit is een afweging waar autofabrikanten altijd een keus in moeten maken.
@Knet: Met de remmen heb ik zelf geen ervaring mee, ik lees alleen dat iedereen die de auto echt pushed na verloop van tijd de remmen vanzelf gaat vervangen. En zoals ik al schreef: een paar blokken kan inderdaad ook al wonderen doen. Wel leuk dat je mijn stelling (jeeej ik heb instelbare vering/demping maar verander hem eigenlijk nooit) bevestigt. Mooi om te zien dat je je auto zo langzaam helemaal je eigen maakt, doe je dit zelf of laat je dit doen? (fotos?)
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 28-01-2016 21:15 Edited 28-01-2016 21:20
Alle stock remmen faden als ja gaat pushen :D tis alleen een kwestie van hoe snel. Maar mits je deftige remblokken en remolie gebruikt zijn de stock remmen ruim voldoende voor circuit.

En het is niet dat ik niet aan mn instellingen van mn ophanging pruts, dat ik het niet wil. Ik ben er nooit aan toegekomen en ik ken er zelf veel te weinig van om zomaar even te gaan prullen. En de auto is mij net wat teveel waard om zomaar dingen te veranderen en ergens de banden in te vliegen omdat het compleet niet klopt. En de huidige instellingen voldoen voorlopig nog voor mijn circuit ervaring. Ik ben nog lang niet aan de limiet van de auto gekomen. Maar toch blijf ik er bij dat het 1 van de beste upgrades is wat er op staan, zoals ik al zei, samen met mn swaybars heb ik praktisch geen body roll meer. En zonder de swaybars was het al heel fel verminderd. Het enige wat ik na verloop van tijd heb gedaan is op mn voorste swaybar van soft naar medium instelling gegaan.

Foto's van mijne staat ergens in de Rx8 discussie en dan de foto topic. Meeste is gedaan door mijn dealer, die zelf altijd met wankels bezig is geweest. Vader heeft races gereden met een FB en de zoon en broer hebben een FD gehad. Maar nu probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, kwestie van dingen bij te leren en ook omdat het uurloon van een garage stilaan niet meer te betalen is als je grote aanpassingen laat doen lol :D
- Van Yngwie0304 (Beginner) [be] op 30-01-2016 02:57 Edited 30-01-2016 03:04
@V.M.Ly

Beste (Ook een Star Wars fan :D)

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Op gebied van onderstel weet ik nog niet echt wat ik wil, ik zal er mij wat op toeleggen en laat je nog iets weten. Ik ben uiteraard bereidt wat te investeren in de onderdelen aangezien ik enkel het beste wil :D. De ECU mag wel wat kosten, het idee is vooral al een goede basis te hebben, dus zou ik dat als eerste willen aankopen. De onstekingen op de websitelink zijn wel interessant ik laat je weten wat ik ervan vindt.

Mijn doel met de auto en waar ik hem voor wil gebruiken.
Momenteel zal de Mazda RX-8 mijn hoofdgebruik auto zijn maar ik zou er graag op regelmatige basis mee op het circuit gaan, ik heb wel wat een voorkeur voor overstuur(drift) wel rekening houdend dat het toch nog wel een stabiele wegauto moet blijven. Ik ben al tevreden met de wegligging maar ik zal ook zeker het chassis verbeteren met stijvere strut bars en stabilisators voor en achter.

Op gebied van prestaties.
Ik zou graag natuurlijk geaspireerd wat meer pk's en koppel krijgen. Ik dacht dus upgrade van bougies, bobines en bougiekabels, sterkere benzinepomp, rvs remleidingen, inlaatsysteem en uitlaatsysteem daar wil ik wel wat aan uitgeven, dus topkwaliteit of zelfs custom made. De uitlaat zonder cat zou wel nog interessant zijn aangezien ik wel meer het typische wankel geronk wil horen(als je daar nog tips voor hebt :D).

Korte samenvatting wat ik wil:
- Goede wegligging (veersysteem van Eibach is inderdaad interessant)
- Stijver chassis (zoals de stabilisators dat je vernoemde)
- Mooi geluid van de wankel motor in stilstand en rijdend (Het is al een prachtgeluid maar ik heb het nogal voor ruw/hard klinkende auto's)
- Met de tijd wat meer pk's (ik ben wel al onder de indruk van de 192pk). Ik zou eigenlijk zoveel mogelijk pk en koppel willen verkrijgen, dat veilig is voor de motor natuurlijk want kwaliteit blijft het belangrijkste, maar liefst natuurlijk geaspireerd blijven. Turbo tuning wil ik pas doen als ik binnen 1 jaar mijn studies automechanica heb afgerond. Ik ben ook voorstander van natuurlijk geaspireerd.

Groeten
- Van Yngwie0304 (Beginner) [be] op 30-01-2016 03:09
@ BartvdEnde

Beste

Ik dacht eigenlijk ECU te nemen als basis om nadien, bij aanpassingen aan de onderdelen, alles probleemloos te laten werken. Ik had ook al gehoord dat inlaatsystemen niet echt veel uithalen, maar ik ben wel bereid een redelijk budget aan kant te zetten voor de rx8. Dus dacht ik voor het beste te gaan(ik weet wel nog niet wat dat is op het moment) voor inlaat en uitlaat, misschien zelfs custom made. En wat dacht u van een ander uitlaatspruitstuk? Ik ben voorstander van natuurlijk geaspireerd dus als u mij verder kan helpen met meer pk en koppel te halen met als laatste in gedachte, turbo tuning.

Alvast bedankt :D
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 30-01-2016 12:15
Steek u geld dan niet in custom dingen van uit/inlaat. NA gaat ge echt teleurgesteld zijn van de winst wat ge er uit krijgt. Zelfs een andere ECU kan hier niks aan veranderen. Stock ECU kan zich makkelijk zelf aanpassen aan een andere inlaat. Doe vooral u ophanging, daar gaat ge het meeste plezier aan beleven en ook merken dat het een positief effect heeft op het rijgedrag. En als ge turbo gaat, begin al maar met uwe blok te reviseren en versterken anders gaat em niet lang meegaan :) trust me ik ben er al heel lang mee bezig welke richting ik uit wil.

Zoals ik gister al zei tegen Minh, ik heb de perfecte build voor de rx8 in mn hoofd zitten, het moet alleen gerealiseerd kunnen worden.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 30-01-2016 18:38 Edited 30-01-2016 19:54
Om heel erg eerlijk te zijn heb je een verkeerde auto gekozen als je meer PKs/koppel wilt halen uit een RX-8. Zeker wanneer je zegt normally aspirated te blijven. De RX-8 komt vanuit de fabriek al geheel geoptimaliseerd, Mazda heeft dit echt érg goed gedaan. Bijna elke "upgrade" die je toevoegt op motorisch gebied zal vooral een ander geluid geven, maar weinig extra echte prestaties leveren. Dat gezegd hebbende zijn er zeker wel dingen die je kunt aanpakken:
- Ontsteking, wanneer dit tip top in orde is en je het vervangt met een 'upgrade' BHR onsteking zal dit weinig extras opleveren, wellicht net wat soepeler. De stock ontsteking gaat echter niet erg lang mee, en kan dus de auto wat "lui" aan laten voelen als er al wat meer kilometers op de bobines staan. Het vervangen van de ontsteking kan de auto dus zeker weer erg fris en dus vlotter aan laten voelen.
- Midpipe, hiermee verplaats je over het algemeen vooral het koppel mee, dus minder koppel onderin, meer bovenin. Kan uiteraard weer helpen aan de "snellere" ervaring. Als je voor een goede midpipe zoals de BHR midpipe kiest krijg je er ook een leuker (wankel) geluid bij cadeau :). In combinatie met een geheel uitlaat systeem is hier wat winst uit te halen, maar blijft marginaal.
- Intake voorlopig niks aan doen, hooguit een K&N paneelfilter voor een net weer wat sportiever geluid. Mazda heeft dit deel erg goed gedaan, weinig winst in te behalen. Maar uiteraard wel het filter op tijd vervangen.
- Cobb accesport, daarmee kun je je huidige ECU tunen, maar bijvoorbeeld ook het motorstoring lampje uitzetten als je een andere midpipe neemt. Al met al kan je de boel net wat beter afstellen, en in combinatie met geupgrade ontsteking (dwell tijd aanpassen) en een wat beter uitlaat systeem nog net wat winst pakken. Verwacht er niet veel van, het is een ongeblazen systeem, maar de juiste tune kan er wel voor zorgen dat alles net wat vlotter aan voelt.
Een 192PK doet vanuit de fabriek met frisse onderdelen zo'n 160pk aan de motor, een RX-8 met een wat versleten ontsteking, vieze filters, wellicht een kat die wat slechter wordt zal minder dan dit hebben. Stap 1 is naar mijn mening zorgen dat alles weer presteert zoals uit de fabriek, daarna kijken of je er meer uit kunt persen.
Gelukkig is er meer dan performance, de handling van de RX-8, stock al erg goed, maar ook nog zeker verbetering bij te behalen, krijg je ook meer voor terug voor je geld. Maar daar Knet je veel beter bij helpen denk ik :). Vergeet trouwens ook de bandjes niet. Toen ik mijn RX-8 kocht zaten er de (stock) Bridgestone Potenza RE040 op. Deze waren alweer wat ouder en versleten en presteerde in natte omstandigheden behoorlijk slecht. Nu ik rondom Michelin Super Sport heb plak ik aan de weg, ook met nat weer.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-01-2016 21:21
Wil je meer vermogen uit een rotatie halen, zal je moeten gaan poorten!! (laten doen) :)
Hier zijn verschillende gradaties in, kost wat heb je wat ;) :)

Groetjes M&M
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 30-01-2016 22:30
En tot op vandaag is er niet een die met concrete cijfers komt dat porting op een renesis de moeite loont zoals het bij eerdere NA 13b wel was. Er zijn er heel veel die er over praten, street port en bridgeport, maar als er bewijzen moeten komen van dyno cijfers, dan hoor je niemand meer.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 31-01-2016 10:50
Buiten dat gaat de levensduur, zeker met een bridgeport, er ook nog eens op achteruit :(.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-01-2016 11:58
Buiten dat gaat de levensduur, zeker met een bridgeport, er ook nog eens op achteruit :(.

Ja, dat klopt idd.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Mazda RX-8 - Mechanische: Aanpassingen, Prestatievermogen, Wegligging.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill