Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Nieuwe katalysator gekocht
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 21-08-2015 21:26 Edited 21-08-2015 21:46
Deze week een nieuwe katalysator uit Duitsland ontvangen! Heb toch gewoon voor een replica van de originele gekozen.
Ondanks de verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld een lege kat te monteren heb ik er voor gekozen om het zo origineel mogelijk te houden.

Nu nog een afspraak maken om hem te laten monteren.

bestellen via webshop is perfect verlopen. Maandag avond besteld, woensdag middag thuis bezorgd, en dat uit Duitsland!
Dus voor mensen die ook nog op zoek zijn:

http://www.autoteile-preiswert.de/Abgasanlage/Katalysator/Katalysator_Mazda_RX_8_26_Wankel_i25_52285_0.htm
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-08-2015 22:03
Mooi, lijkt mij een prima en goedkoop alternatief voor Mazda-OEM.
Laat s.v.p. nog ff op forum weten of hij goed/gemakkelijk/direct paste............
.. en over langere tijd eens weten of hij nog steeds goed is (ik verwacht van wel, maar ben, net zoals vele anderen denk ik wel benieuwd)
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-08-2015 22:11
Wil je ons op de hoogte houden over hoe de montage verliep en of er nog dingen opvallen tijdens het rijden?

Bij voorbaat dank en groeten,

Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-08-2015 22:13
Jij was me weer voor...   :-)
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 22-08-2015 08:02
Bij die site heb ik al veel besteld, super snelle verzending. Kwaliteit is meestal net wat minder dan origineel, maar goed de prijs is vaak maar 10-25% van het origineel.
Succes met de montage, op zich niet z'n heel lastig klusje.... Als alles makkelijk los gaat...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-08-2015 08:07
ik ben er ook erg benieuwd naar, ik weet dat de pasvorm meestal wel goed is, maar het probleem met een imitatie kat. voor een rex is
bijna altijd de levensduur!
Deze kats. zijn vaak niet bestand tegen de enorme hitte van de rotatiemotor....

Maar goed alles kan veranderen, en verbeterd zijn! :):)

En de prijs van een originele kat gaat echt nergens over!! :(:( ,dus ik hoop dat dit een goede oplossing is.

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-08-2015 21:30
Waarom zou je niet een tweedehands originele kopen en leeg maken?
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 02-09-2015 20:52
Vandaag de katalysator bij Hoebeke laten monteren, en tevens een nieuwe APK en olie wissel.
Monteren is prima verlopen, de pakkingen zijn iets anders dan de originele maar uiteindelijk netjes passend gemonteerd.
CEL is uit. Katalysator functioneert prima, en heeft een goede doorstroming.

Cees nog gevraagd naar opties zoals een lege kat en de APK keuring etc. Hij gaf aan dat een emissiemeting ook voor de RX8 verplicht is tijdens de APK maar dat deze tijdens stationair draaien gedaan moet worden. Dus niet op toeren. Een RX8 zonder werkende katalysator kan tijdens stationair draaien afgekeurd worden op deze test. Advies is om gewoon een werkende katalysator te hebben. Voorkeur heeft natuurlijk een originele. Maar replica kan financieel toch een aantrekkelijkere optie zijn. Zoals ik hiervoor gekozen heb. Uiteindelijk kan ik voor de prijs van een originele bijna 4 replica's kopen.

Kortom: Tot nu toe zeer tevreden, afwachten wat het op de langer termijn doet.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2015 21:25
Hartstikke bedankt voor deze eerste terugkoppeling........wordt erg gewaardeerd...!
Hou ons op de hoogte s.v.p.
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2015 21:56
Ik sluit me bij Ruud aan. Bedankt!

Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2015 18:20 Edited 08-11-2015 18:47
Beste forumleden,

Helaas moet ik al op korte termijn bij jullie terugkomen op de katalysator.
Deze is op 2 september onder de auto geïnstalleerd. Na 5 weken rijden plots een rammelend geluid onder de auto en een CEL.
Katalysator gedemonteerd en het binnenwerk blijkt dus defect. Blijkbaar is deze aftermarket katalysator toch van slechte kwaliteit.

Heb inmiddels de leverancier een mail gestuurd en ben nu in afwachting van (hopelijk) een nette oplossing. Vraag mijzelf nu af wat de beste oplossing is voor de katalysator.
Ben om eerlijk te zijn ook niet erg onder de indruk van de OEM mazda katalysator. misschien een katalysator met metalen binnenwerk?

Heeft er iemand nog een gebruikte OEM katalysator liggen voor een paar tientjes met nog een intact binnenwerk? in de regio West-Brabant?
Voor het geval ik deze aftermarket moet terugsturen naar de leverancier.
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2015 21:29
Bij wie heb je deze gekocht? En welk merk is het? Is voor ons op het forum wel belangrijk zodat wij weten waar je deze aftermarket-katalysator NIET moet kopen
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2015 21:38
Beste Relfer,

Lees de voorgaande berichten in deze topic.
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 08-11-2015 21:55
Je hebt gelijk mijn excuses, had ik even niet gezien....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-11-2015 22:24
Hallo Woudenbaard,

Hartstikke shit voor jou............
Heb het nog even op het Duitse Rex-forum aangeroerd / bericht.....misschien volgt bruikbaar commentaar........
http://rx8forum.de/index.php/Thread/37516-Z%C3%BCndanlage-und-mein-Kat/?postID=670911#post670911
Bedankt voor de informatie...........ben benieuwd hoe de leverancier reageert......vertrouwen is natuurlijk wel weg.......

mvg, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-11-2015 22:29 Edited 08-11-2015 22:48
Krijg wel heel snel antwoord..........plus info over een "groupbuy" van het Duitse Rex-forum die tot 30-11-2015 loopt (via een Rex-forumlid die kennelijk bij KKS werkt)......tot nog toe 4 deelnemers.........nou ja KKS zou dus een goede kat zijn...........



8rx8 schrijft .........."Die KKS sollen für den RX8 am besten sein!"...........
http://rx8forum.de/index.php/Thread/37492-Winter-Goupbuy-KKS-Performance-RX8-Sportkat/


Ervaring van Andreas.M in Dld........:"ich hab meinen jetzt 10 Monate und 10T Km und muss sagen der ist Top."............

mvg, Ruud
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 09-11-2015 08:43
Beste Rudolph,

Inderdaad wel klote ja.
Super bedankt voor het meedenken en actie op het Duitse forum!

Zoals ik het begrijp kan 'groupboy' een KKS sportcat inkopen met een groepsprijs van 500 euro.
Ook lees ik mensen schrijven over dat er 10 PK bijkomt met deze katalysator?

Over het algemeen ben ik redelijk goed van vertrouwen, maar om via een forumlid 'groupboy' via het duitse forum voor 500 euro direct deze kat te kopen...
vooraf overmaken en dan afwachten. Aantal reacties zijn in ieder geval goed ja. Weet iemand toevallig ook wat voor binnenwerk deze katalysator heeft?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-11-2015 10:31
Zie hier........http://www.japspeed.com/index.php?page=product&info=1101

en hier.........http://www.wankelshop.com/product_info.php?info=p787_kks-performance-sportkat-rx-8-300-cpsi.html

mvg, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-11-2015 10:31 Edited 09-11-2015 10:49
PS.....bij deze groupbuy maak je het geld direkt over naar KKS zelf waar dus dat forumlid werkt (gaat dus niet via forumlid),,,,,,,,,,(als ik er eentje nodig had zou ik het direkt doen, het Duitse forum is een betrouwbaar forum en deze post met al deze knapen ziet er betrouwbaar uit)...........overigens het is een "sportcat" dus iets meer geluid; zelf vind ik dat niet zo fijn......ik heb trouwens geen idee hoeveel de geluidstoename is....
mvg, Ruud
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 09-11-2015 10:48
Hij lijkt erg op deze:

http://www.japspeed.com/index.php?page=product&info=1321

Welke voor 327 euro in NL geleverd wordt.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-11-2015 10:54 Edited 09-11-2015 11:02
Dat is geen KKS (o.a fabrikant van turbochargers)..........ziet er ook anders uit..
Na jouw slechte ervaringen zou ik het risico van een onbekend / naamloos merk niet meer durven nemen......ikzelf heb vanwege de historie van KKS vertrouwen in dit merk
Bel of mail de leverancier anders gewoon even (evt in Engelse taal)........
Wordt KKS ook in Ned. geleverd?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-11-2015 22:00
https://youtu.be/_-fO_FYtBFU
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2015 17:00 Edited 25-11-2015 21:10
Ik heb ondertussen meegedaan met de KKS-Groupbuy-Dld en heb hem ( Sportkatalysator 300 cpsi )voor € 462,- (inkl. verzending naar Ned.) aangeschaft. (normaal in Dld. € 659,- excl. verzendkosten)
Is vandaag 25/11 aangekomen; (13/11 besteld).........ik heb hem als "reserve op de plank" voor als mijn OEM-cat (thans 52.000 km) defect zou raken (wat ik natuurlijk niet hoop en voorlopig ook niet verwacht.......ik hoop hem eigenlijk nooit nodig te hebben).
Ik was nr.9 bij de aanmelding.......er was veel belangstelling voor.......toen er 15 bestellingen binnen waren heeft KKS de aktie op een gegeven moment gestopt omdat ze uitverkocht waren. (........er zaten er nog 3-5 aan te komen). Volgend voorjaar komt er een nieuwe (soortgelijke) aktie........kan je dus deelnemen als je wil; gaat erg soepel...bestellen bij KKS zelf....internet-factuur van KKS.... betalen via bankoverschrijving.......2 dgn later wordt de cat verzonden........na 2 dgn in huis; zeer professioneel verpakt)
1 van de 15 deelnemers ("Sacha k") wil/moet hem voor de aankoopprijs van € 450,- weer verkopen omdat zijn Rex inmiddels kompleet "rot" / defect blijkt te zijn.......triest!
http://rx8forum.de/index.php/Thread/37492-Winter-Goupbuy-KKS-Performance-RX8-Sportkat/?pageNo=13

- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 25-11-2015 18:55
Nu het forum weer online is kan ik mijn vervolg ook met jullie delen:

@ Rudolphw
Jammer dat je de KKS sportkat gekocht hebt om alleen als reserve te bewaren. Ook relatief prijzig om enkel als sparepart weg te leggen.
Ik zou namelijk erg benieuwd zijn naar je bevindingen.

Tegen je advies in (wat overigens wel zeer gewaardeerd wordt!) heb ik toch gekozen om de 200cpi sportkat van Japspeed te kopen. Deze is inmiddels binnengekomen en gemonteerd onder de auto. Het binnenwerk van de defecte katalysator lijkt de grote druk (en misschien temperatuur) van de uitlaatgassen niet aan gekund te hebben. Deze sportkat van Japspeed heeft een metalen binnenwerk met een betere doorstroming die hopelijk vele malen beter bestand is tegen de hoge druk en temperaturen. Mocht blijken dat ik ongelijk heb dan ligt het in iedere geval niet aan Rudolphs advies. De sportkat is nu enkele dagen gemonteerd en tot op heden naar tevredenheid. Montage zelf is probleemloos verlopen, prima passing en alle materialen waren meegeleverd. Mijn eerste bevindingen: Geluid is inderdaad iets rauwer geworden, maar totaal niet ordinair. Zowel binnen als buiten de auto is het niet storend. Auto lijkt iets sneller te pakken bij het intrappen van het gas. Ben momenteel nog in afwachting van de lambda sensor eliminator welke ik besteld heb. De tweede lambda sensor bevind zich namelijk nog voor de katalysator waardoor de CEL zal blijven branden. Ik heb ook een OBDII reader besteld, dus zou hem ook handmatig kunnen uitzetten. Iemand ervaringen met de lambda sensor eliminator? Heb hier op Duitse en Amerikaanse forum al wel over gelezen. maar hier nog niet.

Voor de defecte katalysator heb ik meerdere malen gemaild naar de leverancier. Na 5 dagen geen reactie heb ik ze maar gebeld. Ze hebben de katalysator inmiddels laten ophalen door DPD. Na ontvangst hebben ze hem doorgestuurd naar de producent ter beoordeling. Indien de producent de klacht accepteert zal het volledige aankoopbedrag teruggestort worden op mijn rekening. Maar dit zou maximaal 4 weken duren.

Dus wordt vervolgd...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2015 19:03
Ziet er erg goed uit.......ik hoop echt voor je dat je je geld terug krijgt.........in ieder geval; het is een Duitse leverancier en dat zijn niet de allerslechtste leveranciers.
Klasse dat je alles hier deelt..........ook je problemen.......!!
Veel succes en heel veel levensduur van de Japspeed toegewenst!!!
m.vr.gr, Ruud
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 25-11-2015 19:15
Bedankt voor je toffe reactie en support.

Het delen van alle positieve én negatieve ervaringen is denk ik het belangrijkste uitgangspunt van dit forum.
Hiermee helpen we elkaar het beste, en bouwen we een bruikbare database op.
Het vinden en delen van kennis/informatie was voor mij ook de reden om lid te worden van het forum.

Zodra ik meer nieuws heb wordt de topic vervolgt.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2015 20:40
ik ben zo benieuwd welke cat het wel gaat uithouden. behalve de originele natuurlijk.

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 02-12-2015 17:39
Gister tijdens een rit bij gas geven plots een 'rammelend' geluid van onder de auto afkomstig van het uitlaat systeem.
Vandaag daarom naar weer onder de auto gekropen. 'gelukkig' bleek dit slechts het hitteschild van het spruitstuk te zijn.
Deze met een metalen slangklem stevig vast gezet. Nu maakt het nog steeds wat geluid bij gas geven vanwege metaal op metaal.
Binnenkort even wat isolatieband tussen de klem en het hitteschild doen. Of iemand een ander goed idee?

Inmiddels ook de lambda sensor eliminator gemonteerd. En met obdII reader de p0420 verwijderd. Nu afwachten of de CEL uitblijft en de eliminator dus wel of niet werkt. Ik laat het jullie binnenkort weten!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-12-2015 21:08
Die langwerpige moer is een soort verloop?  En daar draai je de lambda sensor weer in?

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 02-12-2015 21:56
M&M, klopt inderdaad, gewoon een tussenstukje zodat de lambda sensor zelf niet direct in de uitlaat zit.

Deze zou er voor moeten zorgen dat de gemeten waarde van lambda-sensor 2 niet gelijk is aan de waarde van sensor 1 (in het spruitstuk).
Als deze waardes gelijk zijn (of bijna gelijk/onder de norm) zorgt de katalysator niet voor de juist omzetting en gaat de CEL (p0420) dus branden.
In theorie manipuleer je dus de meetwaarden zodat het altijd lijkt af de katalysator de juiste omzetting heeft en je geen CEL krijgt. Of dit in de praktijk werkt zal ik de komende tijd ontdekken.

Op verschillende forums lees ik verschillende verhalen, vond het wel de moeite waard om het zelf te proberen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2015 06:05
oke duidelijk verhaal :) ik ben benieuwd!!

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 07-01-2016 19:03
Het vervolg:

Nadat ik de defecte katalysator heb terug gestuurd kreeg ik een ontvangstbevestiging en de mededeling dat de katalysator door de producent onderzocht zou worden. Indien de producent de klacht zou accepteren zou ik het aankoopbedrag terugkrijgen. Doorlooptijd kon oplopen tot 4 weken. Na 4 weken was ik daarom benieuwd wat de status was. Na veel aandringen per mail heb ik dan vandaag na een week of 6 eindelijk het aankoopbedrag terug gehad.

De sportkat met metalen 200cpi kern functioneert tot op heden nog steeds prima. De lambda spacer is aangevuld met een minikat adapter zodat de cel uit blijft.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-01-2016 19:23
Gelukkig maar.......eind goed, al goed......
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-01-2016 21:11
"De lambda spacer is aangevuld met een minikat adapter zodat de cel uit blijft."

En wat betekent dit voor de leken onder ons?
Misschien wat plaatjes :)

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 08-01-2016 17:06 Upvotes 1
De lambda spacer die ik voorheen had gemonteerd was helaas niet voldoende om de CEL permanent uit te schakelen.
De spacer is een hol verlengstuk waarmee de sensor zelf uit de gassenstroom in de uitlaat gehaald wordt. Maar er vind geen omzetting van de gassen plaats waardoor de sensor nog steeds onvoldoende omzetting waarneemt. Een minikat is in principe eenzelfde onderdeel, maar bevat daarentegen een vergelijkbare kern met dezelfde edelmetalen als een katalysator op normale schaal (zie afb). Doordat de gassen hierlangs stromen vind er wel omzetting plaats waardoor de sensor de juiste meet waarde doorgeeft. Dit is althans de theorie.

Ik heb eerst de spacer gemonteerd. Daarin een metalen perlator van een kraan geplaatst, als soort extra filter. In de spacer heb ik de minikat gedraaid en daarin weer de sensor. Op deze manier krijg je dus een soort katalysator op schaal voor de sensor.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-01-2016 17:57
Knap en vindingrijk gedaan hoor!
mvg, Ruud
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 17-01-2016 14:27
Knap en vindingrijk, maar helaas nog niet voldoende. Opnieuw een lambda 2 gerelateerde CEL.
Daarom ga ik deze week een nieuwe lambda aansluiting ná de katalysator laten lassen. De kabel van de lambda sensor zal daarvoor verlengd moeten worden.
Doorknippen, verlengen en solderen durf ik niet aan omdat ik denk dat de meetwaarden daardoor wellicht 'verstoord' worden. Daarom heb ik na een lange zoektocht een verlengkabel met OEM connectors gevonden. Gewoon plug en play dus, en de originele sensor blijft ongedeerd. Hopen dat door deze oplossing de CEL permanent uitgeschakeld blijft.

PS: Misschien dat deze topic inmiddels verplaatst of voortgezet moet worden onder 'techniek'?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2016 21:51
Ik ben nog steeds erg blij met je feedback hierover! :)
En helemaal dat je steeds een andere oplossing probeert !

Hopelijk lukt het nu wel!!

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-01-2016 00:52
@ woudenbaard,
Joh, wat jammer en vervelend nu dat hij toch nog stoort.
Succes met de definitieve oplossing en bedankt voor het posten en de zeer verhelderende foto's!
mvr, Ruud
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2016 08:06 Edited 19-01-2016 08:14
-Stond eerst een nutteloze bijdrage-
Gezien dat beide O2 voor de kat zitten; zou ik niet al die moeite doen, maar gewoon de kat-bewaking weg laten schrijven uit je ECU.
Denk niet dat een sport-kat niet genoeg "kat-werking" heeft om je probleem om te lossen. Daarom zal hij ook zo ontworpen zijn dat de 2 sensoren van tevoren zitten, kan de ECU beide gebruiken en dus minder kans op storingen als hij goed geprogrammeerd is.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2016 09:38
In de originele configuratie zit sensor 1 in het spruitstuk en sensor 2 midden in de katalysator.
Bij deze sport-kat zit sensor 2 vóór de kat. De waarden van 1 en 2 zijn nu dus in principe exact hetzelfde. ECU geeft dus een CEL.
Door sensor 2 ná de kat te plaatsen worden de waarden van 1 en 2 zeker verschillend.
De vraag is inderdaad: komt de omzetting van de totale sport katalysator overeen met de omzetting van de originele katalysator (halverwege de kat).
Dat zal blijken nadat deze verplaatst is.

Indien dit inderdaad ook niet voldoende is, is mijn laatste oplossing een aanpassing in de ECU.
Ik vraag me af hoe dit gedaan wordt. Het brandstof mengsel wordt geregeld door de metingen van de lambda sensoren. dit is een dynamisch gegeven.
Een aanpassing in de ECU zorgt dat de verhouding een vaste waarde wordt waarop de motor dan constant loopt?
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 19-01-2016 14:45
De 2e sonde dient niet voor de mengselregeling. Deze sonde controleert alleen de werking van de katalysator. Daarom wordt deze ook wel vaak de "controlesonde" genoemd.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2016 14:55
Die kun je permanent uitschakelen met bijvoorbeeld een accesport. Daarmee kun je erg veel variabelen aanpassen in de ECU, waaronder het geheel deleten van de catalysator error. Zo'n accesport is helaas alleen erg duur..
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2016 15:52
Helaas heb ik zelf alleen een simpele OBD reader. Maar indien mijn oplossing niet blijkt te werken kan ik deze error eventueel laten uitschakelen.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2016 15:54
Ik verwacht dat je dit wel bij de betere Mazda specialist kunt laten doen. Jeroentje.nl zal hier wel vaker mee te maken hebben en dit ook wel kunnen doen.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2016 10:17
Ik rijd nu al een tijdje compleet zonder katalysator met alleen een lambdasonde-spacer, alleen heel zelden verschijnt bij mij het welbekende lampje.
(Welke ik vervolgens zelf weer uitlees en reset)
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2016 10:43
Beste Michael,

heb je tussendoor al een APK gehad, en zo ja, was dit een probleem zonder kat?
Is deze optisch wel of niet aanwezig?

Met enkel de lambda-spacer kreeg ik toch eens per week de CEL. Inderdaad vervolgens wel zelf uitlezen en resetten.
Maar ik heb liever dat hij langere tijd of definitief uitblijft. Gister daarom ná de sportkat gemonteerd, fingers crossed....
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2016 11:06
Hij is zelfs op dezelfde dag van de montage nog voor de APK geweest bij de Mazda dealer ;)

Ik heb een "optisch aanwezige kat", dus het lijkt alsof er 1 aanwezig is (dit is voor de APK verplicht en staat zelfs in de wet)
Echter wordt er geen meting verricht en valt er dus niet te controleren of het alleen optisch is of echt een katalysator. Gewoon APK goedkeuring dus.

Houdt er wel rekening mee dat de CEL (oftewel "Check Engine Light") niet mag branden tijdens een APK!!!

Door de locatie van de 2e lambdasonde (dit is degene na de kat welke je wilt "bypassen") en het feit dat bij mij alles van RVS is (dus ook de spacer) valt het bijna niet op dat er gebruik wordt gemaakt van een verlengstuk voor de sonde.

Een definitieve oplossing voor het voorkomen van de CEL is het niet (de dubbele lambdasonde is namelijk een zeer vernuftig stukje elektronica), echter komt het bij mij nog zeer zelden voor dat deze gaat branden (en dan gelukkig meestal juist bij lage rpm!).

Definitief oplossen van het probleem is of een accesport gebruiken, of deze laten disabelen door een chiptuning bedrijf (goedkoper dan de accesport).

Houd er bovendien wel rekening mee dat het niet gebruiken van een katalysator de uitstoot koolmonoxide aanzienlijk verhoogt, dit gas kun je niet ruiken maar is in een afgesloten garage o.i.d. wel dodelijk!  

Bovendien is de geur die je wel ruikt uit de uitlaat ronduit bijzonder te noemen maar wordt vooral vaak bestempeld als een smerige stank :p
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2016 11:49
Bedankt voor de info!

We moeten toch nog wel een uitstoot meting bij stationair doen? Enkel bij verhoogd toerental is toch vrijstelling van?

Ik ga zelf voor een BHR resonator midpipe, zonder kat, denk ik.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2016 12:19
Graag gedaan :)

Geen enkele emissiemeting is nodig (de Mazda dealer heeft bij mij ook geen enkele meting uitgevoerd).

De rotatiemotor staat vrij van de emissietest vanwege 2 hoofdredenen;

- Er wordt standaard olie verbrand door het design
- Er bevindt zich een luchtpomp op het uitlaatsysteem

Beide dingen zorgen ervoor dat een emissietest hoe dan ook rare meting zou laten zien omdat de sensoren als het ware worden "vergiftigd".

BHR maakt degelijk materiaal, echter wel jammer dat hun midpipe niet meer gepolijst leverbaar is (dus bij een RVS systeem is de midpipe dof en niet glanzend als de rest, niet dat je het ziet tijdens het rijden....maar toch)

Hoe dan ook: lang leve de ROTARY!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2016 12:52 Edited 26-01-2016 16:51
@ Michael Z

Betreft:
....."In nederland hebben wankelmotoren vrijstelling op keuring van het emissie bestrijdingssysteem"......
....."Dus hoef je geen gasmeting uit te voeren."..........

.....is onjuist.........de emissiemeting tijdens de APK keuring (​voor "Personenauto’s, uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"........dus ook een rotatie/wankelmotor!!!), bestaat uit 2 delen (1) met verhoogd en 2) met stationair toerental) en dan voor de rotatiemotor als volgt: .....a) geen gasmeting voor verhoogd toerental.......b) wel gasmeting voor stationair toerental.......
De meeste garage-APK keurmeesters kennen deze nuance niet en laten b) (meestal/vaak) achterwege.......indien je echter een APK keurmeester treft die zijn pappenheimers kent of belt met de RDW voor advies dan ben je voor keuring bij stationair toerental het haasje......helemaal natuurlijk als hij nog eens per steekproef moet worden gekeurd; die keuringsambtenaren weten het precies (overigens geen probleem voor een gezonde Rex met katalysator; die voldoet hieraan ruimschoots/= eigen ervaring)

ZIE:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor of een C.N.G.-installatie kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.

Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
Geen/nergens uitzondering voor rotatiemotor!

ERGO:
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental". Zie punt 3.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe/wettelijk worden uitgevoerd.

mvg, Ruud
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 28-01-2016 07:27
Zoals hierboven uitgelegd klopt het en zo staat het ook in (mijn) apk-boek.

Wel meting stationair, geen meting verhoogd toerental.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 15-02-2016 11:22
Zo heeft cees hoebeke 'dé RX specialist' het mij ook uitgelegd inderdaad. Volgens hem is het ook mogelijk dat een RX8 stationair wordt afgekeurd op de emissietest.

Om terug te komen op mijn pogingen om de CEL uitgeschakeld te houden:

De laatste oplossing werkt tot dusver. De lambda aansluiting is verplaatst naar achter de 200cells metal sportkat. De voorste aansluiting is gewoon dichtgemaakt met een plug.
De sensor is verlengd met een speciaal harness, dus niet door te knippen en te solderen. Tot op heden is de CEL niet meer teruggekomen. Inmiddels al weer een paar honderd km gereden.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2016 19:40
hhmm klinkt hoopvol :):)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 14-03-2016 19:28 Edited 14-03-2016 19:39
Misschien handig om te weten WANNEER je een CEL krijgt.
Zo kun je dit ook voorkomen.
Hier de voorwaarden:

DTC P0420: Catalyst system efficiency below threshold

DETECTION CONDITION:
• The PCM monitors the input voltage from the rear HO2S and the front HO2S output current when the following conditions are met.

If the input voltage change is extremely large compared to the output current change, the PCM determines that the catalyst system has deteriorated.

MONITORING CONDITION:
– ECT (engine coolant temp): more than 70°C
– Catalyst converter temperature: more than 400°C
– Engine speed: 1,500- 3,500 rpm
– LOAD: 20-50% (maximum calculated load value varies depending on engine speed)
– Time with purge control system does not operate: more than 20s.

Diagnostic support note:
• This is an intermittent monitor (Catalyst).
• The MIL illuminates if the PCM detects the above malfunction condition in two consecutive drive cycles or in one drive cycle while the DTC for the same malfunction has been stored in the PCM.
• PENDING CODE is available if the PCM detects the above malfunction condition during the first drive cycle.
• FREEZE FRAME DATA is available.
• The DTC is stored in the PCM memory. 
POSSIBLE CAUSE
• Looseness of front HO2S
• Leakage exhaust gas
• Purge control system malfunction
• VSS malfunction
• ECT malfunction
• Eccentric shaft position sensor malfunction
• PCM malfunction 


Ik heb zelf geen cat en rij meestal op de snelweg en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst de CEL moest resetten.
Ik rij nogal stevig zeg maar (>3500rpm).
Voor jou nu om uit te zoeken hoe te rijden om buiten de detectie te blijven en een CEL te veroorzaken...
Een beetje kort door de bocht maar wanneer je met een sportcat rijdt en je een CEL krijgt, rij je gewoon te rustig (en da's sowieso slecht voor een Rotatiemotor).
Ik hoop dat je er wat aan hebt. :-)

Grtz Dennis.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 15-03-2016 17:09
Bruikbare info, bedankt!

Tot op heden geen CEL meer gehad, dus probleem voor mij is opgelost.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-03-2016 18:52
eindelijk gelukt!!! helemaal super :)

En wat kost deze oplossing?

Groetjes M&M
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 11-04-2017 08:41
Vandaag is de RX afgekeurd op een te hoge CO waarde :-( 0.45/0.5 gemeten op 2500 en op 3000RPM.
Nu geeft hij ook af en toe een CEL, dus ik denk dat de kat echt naar de knoppen is.
De zoektocht naar een vervanging is dus begonnen... Al ga ik nog een ander APK station proberen, hopelijk doen ze daar geen viergastest omdat er verder geen foutcodes in het systeem zijn... Wordt vervolgd...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2017 09:37
Joh, hartstikke rot voor je........
Succes verder....
mvg, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 11-04-2017 10:19
Verhoogd rpm hoeft toch niet gemeten te worden??? Alleen stationair...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2017 11:22 Edited 11-04-2017 11:33
Verrek, JGM, nu je het schrijft....het was mij niet opgevallen in de laatste post van BartvdEnde.....
Inderdaad alleen meting bij stationnair toerental....
Ik had gisteren toevallig mijn jaarlijkse APK en meteen ook nog eens een steekproefkeuring van de RDW..........
Er is toen alleen bij stationnair gekeurd........de APK meester van de RDW bevestigde dat alleen stationnair behoeft te worden getest...!
Mijn uitslag bij stationnair (ca 900tpm dacht ik) was 0,1 .........( mag 0,5 zijn vlgs keurmeester)
mvg, Ruud

PS.........BartvdEnde
Die APK monteur van jou zit fout.............!!!
Overigens is het wel de vraag of je bij stationnair meten voldoet bij zo'n hoge uitslag/waarde bij verhoogd toerental.....

Print anders de onderstaande tekst uit en laat hem zien als men OOK BIJ VERHOOGD TOERENTAL wil testen (ik heb de tekst ook in mij instr. boekje voor geval dat)

Betreft:
....."In nederland hebben wankelmotoren vrijstelling op keuring van het emissie bestrijdingssysteem"......
....."Dus hoef je geen gasmeting uit te voeren."..........

.....is onjuist.........de emissiemeting tijdens de APK keuring (​voor "Personenauto’s, uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"........dus ook een rotatie/wankelmotor!!!), bestaat uit 2 delen (1) met verhoogd en 2) met stationair toerental) en dan voor de rotatiemotor als volgt: .....a) geen gasmeting voor verhoogd toerental.......b) wel gasmeting voor stationair toerental.......
De meeste garage-APK keurmeesters kennen deze nuance niet en laten b) (meestal/vaak) achterwege.......indien je echter een APK keurmeester treft die zijn pappenheimers kent of belt met de RDW voor advies dan ben je voor keuring bij stationair toerental het haasje......helemaal natuurlijk als hij nog eens per steekproef moet worden gekeurd; die keuringsambtenaren weten het precies (overigens geen probleem voor een gezonde Rex met katalysator; die voldoet hieraan ruimschoots/= eigen ervaring)

ZIE:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor of een C.N.G.-installatie kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.

Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
Geen/nergens uitzondering voor rotatiemotor!

ERGO:
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental". Zie punt 3.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe/wettelijk worden uitgevoerd.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2017 11:52
Bedankt,Ruud. Goed dat dit allemaal weer eens duidelijk herhaald wordt. Het onderwerp komt steeds weer terug.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2017 12:05
Bedankt Olof....
mvg, Ruud
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2017 08:13 Edited 12-04-2017 08:15
Mijn auto in onlangs bij de RDW in Arnhem gekeurd, voor NL kenteken en APK. Er is geen meting met verhoogd toerental gedaan.
En zij zullen het toch echt wel weten lijkt me.
Overigens was dit voor de TUV wel verplicht.
Mijn ex is een keer met de rode Rex ter keuring geweest in Duitsland, niet voldoende warm gereden, meteen die meting en afkeur.
Na flink warm rijden een poosje later weer geweest, goedgekeurd. Terwijl er niks aan de auto veranderd was.......
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 12-04-2017 20:40
Hmm vreemd dat ze dan bij een Mazda service garage wel een verhoogd toerental doen...
Als ik in het handboek kijk, staan er zowel bij artikel 40,41 en 43 geen uitzonderingen voor een rotatie/wankelmotor.
Ook in de lijst met voertuigspecifieke gegevens staan de wankels er niet bij: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/SiteCollectionDocuments/Lijst%20met%20voertuigspecifieke%20gegevens.pdf
Dus als iemand mij een linkje kan geven naar een overheids website waar dit staat ben ik er pas zeker van....

Zelf nog even gezocht:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-04-01#BijlageVIII
In bijlage bij artikel 42 (die niet in het RDW handboek staat) lid 3 staat: Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor, kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.

Overigens twijfel ik of hij stationair er wel door komt, maar 1 manier om erachter te komen. Ik zal ze morgen eens bellen voor een nieuwe afspraak en om hun oren slaan met het wetboek...

Edit: Owja en iedereen die heeft gereageerd: Bedankt voor de hulp!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2017 21:53
ZIE:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor of een C.N.G.-installatie kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.

Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
Geen/nergens uitzondering voor rotatiemotor!

ERGO:
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental". Zie punt 3.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe/wettelijk worden uitgevoerd.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2017 13:40
Niet zo vreemd hoor. Mijn Mazdadealer deed een paar jaar geleden ook "per ongeluk" een meting bij hoog toerental. Toen ik ze erop aansprak, kreeg ik het bedrag voor de viergasmeting terug. Overigens waren de meetwaarden (bij ongeveer 65.000km) binnen de normen.

Groeten,
Olof
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Nieuwe katalysator gekocht

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill