Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Lampjes vervangen
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 06-04-2015 13:31 Edited 06-04-2015 20:15
Sinds ik de RX8 in mijn bezit heb vond ik de kofferbak altijd zo'n donker hol. Vooral als je s'avonds spullen in- en uit wilt laden.
Toen ik vandaag mijn hoofd wat verder in de kofferruimte stak ontdekte ik dat er gewoon een lampje boven zit in het midden! Kapje eraf gehaald en het lampje was natuurlijk gewoon stuk.
Nieuw lampje erin en er was licht in de duisternis! Waarschijnlijk binnenkort nog een keer wisselen voor een witte led met net wat extra lichtopbrengst.

Overigens kwam ik deze link tegen, hierin staat voor alle lampjes in de RX8 hoe je deze kunt wisselen, erg handig:

http://kereta.info/how-to-replace-light-bulbs-on-your-mazda-rx8/
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-04-2015 14:07
Handige link. Dankjewel!

Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 23-08-2015 19:01
Toen mijn vader laatst achter mij reed merkte hij op dat mijn het 3e remlicht niet werkt.
Snel een nieuw W21W lampje gekocht en deze vervangen, maar helaas nog steeds geen licht.
Vervolgens even zekeringen doosje onder de klep nagekeken maar kwam er niet aan uit onder welke deze valt.
Zit wel een zwart blokje voor 'TAIL' , is dat het? Iemand een idee? naast zekering eventueel nog een andere mogelijke logische oorzaak?

Is dit een afkeurpunt voor apk? overige verlichting + remverlichting werkt gewoon naar behoren.
wordt 3e remlicht enkel als extra gezien voor de keuring?
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 25-08-2015 15:18
Even de multimeter erop zetten of je wel spanning krijgt en of je (nieuwe) lampje nog heel is. Bij gebruik aan multimeter even een andere constructie verzinnen om je lampje te testen. Je zou nog de linkerbekleding in je achterbak loshalen (5 min) en meten in het grote stekker. Het relais (dat zwarte blokje in zekeringenkast) kan ook kapot zijn, al denk ik dat dit niet het geval is. Als ik het me goed herinner is het remlicht slechts één kabel voor alle 3 die lampen, dus de kans dat het ergens tussen stekkerblok en achterlamp zit is het grootst.
En ja, 3e remlicht moet werken voor APK indien aanwezig. Anders afkeur.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 25-08-2015 16:36
Bedankt voor je uitleg met duidelijke instructies! Morgen eerst zelf maar eens deze op deze punten controleren voordat ik het betaald moet laten oplossen voor de APK.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 26-08-2015 21:00
Voordat ik vandaag de spanning ging meten trof ik toevallig bij het openen van de kofferbak direct de oorzaak van het probleem aan.
Kabelbreuk in het stukje kabel tussen de carrosserie van de auto en de klep, bij de scharnieren. Erg voor de hand liggend zou je zeggen.
Probleem opgelost door de draad te repareren met een krimpkousje en vervolgens netjes met zwarte isolatie tape verpakt en beschermd.

Lampje brand weer! en heb nu een reserve lampje...
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-08-2015 00:35
Enorm bedankt, Woudenbaard!

Ik ben natuurlijk meteen even onder mijn achterklep gaan kijken. Die van mij heeft hetzelfde, alleen nog niet zo erg als bij jou. Bij mij begint het geribbelde omhulsel ongeveer een cm lager te breken. Dankzij jou ben ik er nu op tijd bij. Even checken allemaal! We zullen wel niet de enigen zijn...

Groetjes,
Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 27-08-2015 06:32
Dit stukje kabel is natuurlijk onderhevig aan de weersomstandigheden. Temperatuursverschillen en vocht maken het kunsstof van het omhulsel en de draad door de jaren heen bros. Het steeds open en dicht scharnieren van de klep kan dan een keer resulteren in een kabelbreuk. Gelukkig op deze plaats wel gemakkelijk te repareren. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 27-08-2015 11:33
Kijk, mooi dat het opgelost is! Altijd goed om er eens rustig over na te denken :-)
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 27-08-2015 16:24
Nee, dat heb ik ook al eens gerepareerd.
Groet,
Ger
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-09-2015 13:38
Ook ik heb maar effe gekeken hoe het kabeltje van 3de rem licht bij hangt tijdens grote poets beurt en ja hoor...ook bij mij zit nu het er aan te komen,
effe snel bij wezen dus,
bij mij vind ik de randen rond achterruit en voorste portier ruiten erg snel groen worden,.
en ook lastig schoonmaken is rond de achterklep cilinders en bij de achterportier scharnieren..
, kost tandenborstels hana.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Lampjes vervangen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill