Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Bijna op 160.000 km (eerste motor), controle bij Hoebeke
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 16-08-2015 17:54
Afgelopen twee maanden drie keer met de Rex naar Polen gereden. Behalve de bekende kwaaltjes, zoals het rode lampje van de koelvloeistof (de Akropolis) en één keer ten onrechte het lampje van de olie (zie opmerking hierover elders op het forum), eigenlijk probleemloze ritten. De ene keer rustig gereden, andere keren wat sneller en de laatste keer erg hard (veel rond de 200 km/u met een uitschieter naar 220, dus niet zo zuinig!!). Ik heb wat meer moeite om op 200 te komen dan vroeger en aangezien ik nu elke keer de melding "Het voertuig is gereed om de uitstoot te testen" krijg met de melding P0037 (2e sensor op de cat) na het starten van de motor, vond ik het tijd de gezondheid van de motor eens te laten checken. Dus Hoebeke gebeld voor een afspraak.

Afgelopen vrijdag ben ik daar heen gereden. Allereerst een compressietest (beide kamers tussen de 6 en 6,5) volgens Cees Hoebeke een gemiddelde waarde, dus daar kan ik nog wel even mee verder. Cat heeft 'ie getest, Werkte nog. En ook de sensor die elke start een melding geeft lijkt nog gewoon te werken. Dus volgens Cees goed letten op de olie en lekker doorrijden, van de meldingen niets aantrekken. Volgens Cees zou de airco nog een (meer dan normale) nadelige werking op het vermogen kunnen hebben, hij had het gevoel dat de airco pomp erg zwaar draaide (mogelijk teveel vloeistof?).

En passant bij Hoebeke nog kennis gemaakt met Maya Brittijn, redacteur van het RX-7 clubblad. Ze vond de km-stand van de Rex en dat ik er zorgeloos mee op neer rijd naar Polen toch wel bijzonder en vroeg of ze hierover een artikel in het blad mocht plaatsen. Dat leek mij wel leuk, dus even in de gaten houden! Overigens wel gemeld dat er nog twee Rexen in onze database staan met een nog hogere km-stand met eerste motor dan ik al heb. Volgens Hoebeke rijdt er daar (in Zeeland) ook nog één rond met 175.000 km op de teller.

Dus vrolijk weer naar huis met de gedachte "op naar de 200.000!". Maar de laatste 10 a 20 kilometer reed 'ie ineens niet meer zo lekker (wel erg zuinig) en vlak bij huis sloeg de motor (in de laatste bocht en voor de verkeersdrempel 50 meter van huis) zo maar twee keer af. Koppeling op laten komen en hij liep weer, maar toch?!?! Daarna heb ik er niet meer mee gereden, dus even afwachten wat dat laatste te betekenen heeft. Ik zal eens proberen met de airco uit of het dan beter gaat.

Ik houd jullie op de hoogte.
Huidige kilometerstand stand is 158.450km.

Groet,
Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2015 00:21 Edited 17-08-2015 00:25
Bedankt voor het delen van je ervaring(en)..........!
Tjonge....."veel rond de 200 km/u".........allemachtig jij durft wel hoor,qua techniek/levensduur gezien.........afgezien daarvan geloof ik overigens wel dat die lange ritten van en naar Polen op zich beslist niet nadelig zijn voor de RX-8. 
Mooie kilometerstand..........
Misschien haal je de 200.000 nog wel.......je weet maar nooit.
Succes.....!
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2015 01:23
Toch de catalysator, ik bedoel dat er iets losgebroken is en de boel verstopt?
Gefeliciteerd met je kilometerstand!

Groetjes,
Olof
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 18-08-2015 20:02
Hey Ger, mooi verhaal weer en ook leuk om te lezen. Voor wat betreft het afslaan vlak bij huis je weet toch hoe dat werkt. Auto,s zijn soms net vrouwen (kijk maar naar de film Christine van Stephens King) als je aan ze twijfelt nemen ze heel subtiel wraak. Dus morgen gewoon vol vertrouwen in je auto stappen en lief doen dan zul je zien dat het probleem is opgelost. Auto,s hebben namelijk ook een ziel.......

Geluk! Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 18-08-2015 21:42
Gisteren en vandaag nog een paar korte ritjes met de Rex gemaakt.
Mogelijk heeft Hoebeke het e.e.a. gereset en dan wil het toerental wel eens te laag zijn daarna. Dat heb ik eerder gehad bij een accu wissel. Aangezien het motormanagement deels zelflerend is herstelt zich dat meestal vanzelf. En ja hoor het stationaire toerental ging geleidelijk van rond de 800 naar boven de 900 rpm. Hij start en rijdt weer als normaal dus ik hoop er nog vele kilometers plezier aan te beleven.

Groet,
Ger
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 19-08-2015 09:59
De rode dame dacht gewoon dat je haar naar het asiel bracht... Nooit meer doen :-)
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 19-08-2015 14:53
Ik zal haar nog eens flink strelen en complimenteren ;-) Hihi...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-08-2015 19:18
Is na iedere keer dat je de accu losmaakt. Duurt net zolang als de eerste rit. Wanneer je dan weer start is alles normaal. Inleren ecu.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Bijna op 160.000 km (eerste motor), controle bij Hoebeke

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill