Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Even voorstellen
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 13-04-2015 14:55 Edited 13-04-2015 17:50
Nu ik ondertussen al ruim een half jaar in het bezit ben van een prachtige RX-8 en al langer dan een jaar fanatiek lezer ben op dit en het US-forum, vind ik het toch eens tijd om me voor te stellen.

Ik ben Roel Kusters. Ben 24 jaar en woon midden in het heuvelland, in Vijlen.
Ik ben sinds september vorig jaar de trotse eigenaar van een RX-8 SP in de kleur Sunlight Silver.

In de afgelopen maanden is genoeg aan mijn auto gedaan.
De pech begon al op de dag dat ik de auto kocht. Nog geen 20 km mee gereden: Sterretje in de ruit. Beetje pech, maar ach, snel laten maken en verder genieten.

Helaas was dat zorgeloos genieten maar van korte duur. Na enkele weken ging het motormanagement lampje aan.
Ik heb toen maar besloten om sowieso de hele ontsteking preventief te vervangen.
Dit bleek ook naderhand een goede keus, de bobines en bougies hadden hun beste tijd namelijk al gehad.
Hierbij had ik ook maar meteen mijn motorsteunen laten vervangen. Deze waren namelijk in net zo een slechte staat.

Helaas bleek daarna dat mijn katalysator door de slechte ontsteking genoeg te verduren had gekregen.
Met als gevolg… dat deze ook zijn beste tijd had gehad.
Al had ik geen symptomen van een kapotte kat (behalve het motormanagement lampje dan).
Had geen ‘marbles in a can’ geluid, de kat werd niet roodgloeiend na een flinke rit en van vermogensverlies was ook geen sprake.
Enfin, toch uiteindelijk maar besloten om de katalysator te vervangen voor een Racing Beat resonated midpipe.

Ten slotte dan nog een bekend RX-8 probleem gehad:
één achterlicht had in de wintermaanden meer weg van een aquarium, dan van een achterlicht.
Dit heb ik toen opgelost door de standaard pakking te verdikken met opvulband. Daarna nog de naad tussen de zwarte en het doorzichtige plastic deel met kit gedicht.
En sindsdien gelukkig geen problemen meer gehad met vocht.

Al de nodige ellende achter de rug dus.
Maar uiteraard heb ik zelf natuurlijk ook wat leukere dingen aan de rex gedaan.
Zo heb ik zwart gaas ter plekke van openingen bij de oliekoelers geplaatst.
Na wat geëxperimenteer, besloten om de mistlampen achter het gaas te monteren. Zo ‘verberg’ je de mistlampen een beetje, terwijl het gaas vrijwel geen belemmering vormt als de mistlampen aan zijn.
Al heb ik me er niet in verdiept of dit wel volgens de regeltjes is…
Verder heb ik 20mm spoorverbreders gemonteerd. De RX-8 krijgt hierdoor toch een iets agressiever uiterlijk.  
De emblemen heb ik met plasti-dip zwart gemaakt. Al ben ik er nog niet uit of ik dit zo moet houden. Maar dat is het grote voordeel van plastidip: gaat er snel genoeg ook weer af. 
Ten slotte heb ik laatst nog een rotary crest en aluminium dorpellijsten via forumlid Miatabluer1 besteld en gemonteerd.

Ik moet zeggen, na alle problemen die ik heb gehad de afgelopen maanden, ben ik nog steeds even verliefd op de auto dan toen ik de auto voor de eerste keer zag. Zo niet, nog meer.
En nu maar hopen dat ik ook nog zo lang mogelijk van deze geweldige auto kan blijven genieten!

Groetjes,

Roel

p.s. foto’s voeg ik zo snel mogelijk toe.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2015 15:18
Welkom Roell. En veel plezier hier op het forum.

Groeten,
Olof
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] op 13-04-2015 16:37
Welkom Roell,

Inderdaad al een heel verhaal.

Post ook eens een paar detail foto's van het gaas voor de oliekoelers ?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 13-04-2015 17:09
Welkom! We zijn fotogeil, dus ik zou zeggen..... :-)
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 13-04-2015 17:31
Gelukkig is het lang licht vandaag. Dus na het werk nog snel wat foto's kunnen maken.
Alleen geen geweldige kwaliteit (camera van telefoon heeft kuren)
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] op 13-04-2015 18:28
Dat gaas voor de mistlampen is best wel knap.
Heel stealth ;-)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2015 19:23
Keurig, dat zwarte plakje op de dorpel(s). De plek waar hij bij iedereen roest. Die van mij gaat eind van deze maand naar de spuiter en dan werkt hij het af met transparante folie.

Groeten,
Olof

Je lensje is waarschijnlijk vies/vet.
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 13-04-2015 19:56
Dat zwarte plakje is inderdaad de plek waar ik de roest heb laten wegwerken. Dit is natuurlijk wel een goedkope oplossing. Maar ik vind het niet storend.

En wat betreft de lens.. Deze is niet vettig. Gewoon stuk haha.
Lensje is gebarsten na een kleine valpartij. Dus vandaar dat de foto's een beetje wazig zijn.

Groetjes,
Roel
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 14-04-2015 16:50
Welkom! Misschien spot ik je nog wel een keer! Als je een zwarte met witte wielen ziet bij de ijskraam in Epen spreek je me maar aan :p
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 14-04-2015 17:22
Dankjewel!
Ik rij er vaak genoeg langs. Maar ik zal voortaan goed controleren of er niet een RX-8 te spotten valt ;-).
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 15-04-2015 11:04 Edited 15-04-2015 11:18
Hoi Roel,

leuk dat je je hebt aangemeld.

Zo te lezen heb je inderdaad ook al de nodige issues gehad met de rx8(helaas) maar toch leuk om te lezen dat je de rex er nog steeds bij hebt.
Het werkt met het gaas ziet er leuk uit.

Mocht je het leuk lijken aarzel dan niet om je eigen op te geven voor Japfest,staat garant voor een gezellige dag.
Aanmelden kan via Forum en FB.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 15-04-2015 11:29
Issues zat inderdaad. Maar die vergeet ik allemaal op het moment dat ik achter het stuur kruip!

Over Japfest was ik nog aan het twijfelen.
Rotarystock staat in ieder geval wel al met dikke letters in mijn agenda. Al moet ik eerlijk bekennen, dat ik geen flauw idee heb waar ik me kan aanmelden :')
Heb even gezocht, maar vind op Facebook of RX7 forum niets betreft de aanmelding..
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 15-04-2015 17:36
Mooi! Heb je 20mm verbreding totaal of 20mm per kant?
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 16-04-2015 08:49
Bedankt!
Ik heb op elk wiel een verbreder van 20mm. Dus in totaal een verbreding van 40mm.

Ik zag net dat jij de vent gauge holder binnen hebt.
Hoe is de bestelling gegaan qua levertijd? Ook tevreden met de kwaliteit?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 16-04-2015 13:21 Edited 16-04-2015 13:23
Hoi Roel,

ik ben dit weekend in limburg om te sleutelen aan mijn Rex... je kunt de meterhouder komen bekijken eventueel. Ik ben tevreden over de kwaliteit; klokje past er perfect in. Ik ben dan bij mijn ouders in Merkelbeek.
Ik PM je mijn 06 wel even. Zondag zou mij het beste uitkomen aangezien ik zaterdag aan de klus ben bij een vriend van me, tenzij je daar ff wil aankomen en dan is in Amstenrade.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 16-04-2015 13:30
Dat zou heel fijn zijn!
Mijn zaterdag is ook helemaal vol gepland, dus dat wordt dan sowieso zondag.
Ik bel of stuur je nog een bericht als ik het zondag red om langs te kunnen komen.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 22-04-2015 11:24 Edited 22-04-2015 11:35
De laatste tijd nogal veel gelezen over de RX-8 en olie. Zowel over de viscositeit als het premixen.
En nu ben ik toch overtuigd om hier wat mee te gaan doen.
Zo ga ik nu de 5W30 (die er nu nog in zit) langzaam mengen met 10W40 olie. Zeker omdat het nu ook wat warmer begint te worden.
Bedoeling is dat ik in de toekomst in zomer volledig op 10W40 rij en in de winter terug ga naar 5W30.
Misschien elke keer de olie samen met de banden gaan omwisselen...

Ik ga ook met het premixen beginnen. Alle verhalen hier op het forum hebben me toch weten over te halen.
Ik ga voorlopig even beginnen met een verhouding van 1:200. Misschien dat ik nog wat met de verhoudingen ga experimenteren.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2015 12:27
Join the club! Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn 1:150 (400ml per tank) en ga niet meer terug naar niks. Eigenlijk een beetje spijt dat ik er niet eerder mee begonnen ben.

Groeten,
Olof
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 22-04-2015 12:36
Na zo veel positieve berichten kon ik ook niet meer achter blijven.
Ik ben benieuwd of ik ook direct het verschil ga merken. Maar daar kom ik eind deze week wel achter.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 22-04-2015 13:04
Top! Hij loopt soepeler en daarnaast rijd ik nu zeker 50km  verder op een tank.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2015 14:57
Dat is erg veel. Zou neerkomen op zo'n 10% zuiniger. Ik houd het op maximaal 5%. Het is een indruk van korte en lange ritten door elkaar. En natuurlijk stelt dat als "wetenschappelijke meting" niets voor. Maar dat ik nu zuiniger rijd is zeker.

Jaren geleden heb ik ooit mijn persoonlijk record gevestigd van 1:10,3. Dat was een lange nachtelijke rit op een stille snelweg naar Spanje. Absoluut vol getankt met warme motor en in één keer bijna leeggereden, waarna tot de laatst mogelijke druppel opnieuw volgetankt. Cruise control op 110 km/u, airco uit, banden op 2,4 bar rondom, laag gewicht (geen passagiers en weinig bagage), droog wegdek en buitentemperatuur 15 graden. Het was voornamelijk heel saai, maar ik wilde per sé weten wat haalbaar was.  :-)

Als ik dit record ooit nog eens breek, zal ik dat zeker melden.

Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 23-04-2015 06:39
Denk ook dat dit nu met nieuwe bougies en ontsteking en het warmere weer te maken heeft. In de koudere maanden was dit 35 km.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 23-04-2015 07:24
50km lijkt me ook veel. Dat zou betekenen dat de magische grens van 500km op een tank aardig in de buurt zou komen.
Maar ik ben al blij met elk kleine beetje winst wat ik kan halen.
Maar als ik jullie zo hoor, is het verschil wel duidelijk te merken.
- Van tzeunis (ForumPro) [de] op 23-04-2015 10:30
Zo magisch is 500 niet hoor... meestal als ik tank zit ik op 450 tot 470... en dan brandt 't lampje net...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-04-2015 17:45
hmmm ik kom niet verder dan 350 :):)

Groetjes M&M
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-04-2015 14:28
Ik zat gemiddeld ook op 350(in de stad), 1 keer een tank met veel snelweg gereden 370KM
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 24-04-2015 14:32
Zal er natuurlijk ook aan liggen of je met een SP of HP rijdt.
Uit mijn ervaring, is dat met een SP de 400km vrij eenvoudig te halen is.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 25-04-2015 12:16
De rijstijl is waarschijnlijk toch wel van invloed op het gemiddelde verbruik.
Terwijl ik meestal tank vóór mijn lampje gaat branden, haal ik bijna altijd meer dan 400 km.
Ik heb meerdere malen meer dan 500 km. met één tank gehaald.
Mijn record is 555 km. met een gemiddelde van 1:9,63.
Mijn hoogste gemiddelde is 1:9,76.
De 1 op 10 van Olof heb ik nog niet weten te evenaren. Top Olof, ik doe nog eens een poging!
's Zomers rijd 'ie zuiniger dan 's winters en de laatste tijd is mijn verbruik ook iets gestegen.
Mijn overall gemiddelde ligt nu 1:7,91 (62038 KM met 7843,03 LTR).
Een tijdje terug lag mijn gemiddeld verbruik nog boven de 1:8, maar dit daalt echter langzaam.
Eén van mijn laagste gemiddelden was 1:5,68 toen ik terugkwam van wintersport en bijna continue rond de 200 km/uur heb gereden.
Ik rijdt overigens een SP en rijd hem (op de snelweg) ook regelmatig laag in de toeren (zo rond 2500 RPM).
Ik trek mij niets aan van de gangbare mening dat je hem ALTIJD boven de 3500-4000 toeren zou moeten houden.
Dat met lage toerentallen slecht zou zijn voor de motor zou best waar kunnen zijn, maar gegeven de kilometerstand van bijna 151.000 met de eerste motor, waag ik dat toch te betwijfelen.
Groet,
Ger
- Van tzeunis (ForumPro) [de] op 25-04-2015 17:31
Mee eens Ger. Hoe hoger de toeren des te meer hoger de baslsting op de seals. Niet anders dan bij een zuigermotor. Netjes warmhouden, normaal rijden en zo nu en dan lekker pittig rijden. Echter trek ik mijn sp nooit tot aan het schakel piepje door.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-04-2015 10:28
Roel,

wat heb je onder je dorpel op je roestplekjes geplakt? Ik was van plan mijn kleine plekjes even op te schuren en af te lakken met de stift en dan 'iets' erover heen te plakken.

@ Olof: wat kost de professionele oplossing als ik vragen mag?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-04-2015 11:01
Tzeunis, begroot op ongeveer € 250,-- totaal voor beide kanten. Ik heb gevraagd of ze het willen afmaken met doorzichtige folie, om herhaling te voorkomen. Ze zijn er nu aan bezig. Morgenmiddag haal ik hem op bij de spuiter. Dan weet ik de prijs precies.

Groeten,
Olof
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 30-04-2015 14:11
Tzeunis, ik gok dat de dealer een of andere beschermtape heeft gebruikt om het mee af te werken.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-05-2015 21:07 Edited 04-05-2015 22:56
Update:

Auto terug van de spuiter. Beide dorpels over de volle lengte opnieuw gespoten. De bekende plekken zijn met transparante folie afgeplakt. Is hier tot volle tevredeneid gebeurd (even reclame maken): http://www.oudenaren.nl/  :-)

Op de foto kun je zien dat de roestplek niet terug te vinden is. Goede hoop dat de roest nu niet meer terugkomt. Als je goed zoekt, zie je de folie zitten in het midden van de foto. De kosten waren € 250,-- zoals begroot.

Groeten,
Olof
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 05-05-2015 06:42
Fijn dat je tevreden bent Olof! Ziet er ook weer goed uit.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 05-05-2015 06:57
mooi gedaan!
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 30-05-2015 22:52
Vandaag heb ik mijn pakketje van Rotaryfx binnen gekregen. De inhoud:
-  Zwarte fender vents
-  Ventieldopjes met rotary symbool
-  RVS afwerking van schakelpook
-  Rotary sleutelhanger
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-05-2015 02:13
Heel fraai!
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] op 31-05-2015 07:32
Weeral mooi spul :-)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 31-05-2015 08:34
Mooi, strak.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 31-05-2015 21:46
Naiz!
- Van Tinus (Deelnemer) [de] op 02-06-2015 08:59
Ziet er goed uit!
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 02-06-2015 10:52
Bedankt!
De fender vents stonden al een lange tijd op mijn verlanglijstje.
Al ben ik benieuwd of ze wel lang blijven zitten. Ze zijn alleen bevestigd met wat dubbelzijdige tape aan de achterkant (geen klemmen o.i.d. zoals bij de standaard vents wel het geval is).
Maar de eerste kilometers hebben ze in ieder geval al overleefd!
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 05-06-2015 16:34
Vandaag ging weer de deurbel.
Volgende pakketje:
Dual vent pod holder.

Ik heb alleen nog geen metertjes. Dus nu zal ik nog even moeten wachten.
Eindresultaat blijf ik jullie dus nog eventjes schuldig.
Maar hier alvast een preview:
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 05-06-2015 19:28
Depo meters. Super spul.
- Van Tinus (Deelnemer) [de] op 10-06-2015 09:33
Ben benieuwd naar het eind resultaat!
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 15-07-2015 11:20
Update:
Meters waren eindelijk binnen. Wat bleek, verkeerde inbouwdiepte.
Vergeten rekening mee te houden *dom! dom! dom!*.
Dus weer teruggestuurd en maar een set gekocht met de juiste inbouwdiepte. Nu dus weer wachten...

Afgelopen maandag wilde ik naar het werk rijden.. niks. Accu overleden.
Vandaag nieuwe er onder laten zetten (samen met nieuwe remblokjes).

Ten slotte nog vorige week mijn nieuwste aanwinst binnen gekomen en kunnen monteren.
Een setje carbon hooddampers van Greddy.
Volgens het bedrijf waar ik ze kocht zou Greddy deze niet meer maken. Ik zou dus de laatste set hebben bemachtigd voor een RX8.
Maar of ik dat moet geloven....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-07-2015 20:58
dat is idd een mooi setje :) moest je nog gaatjes boren?

Groetjes M&M
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 21-07-2015 21:32
Dat was niet nodig.
Er zit op die plekken al standaard gaten. Dus eerst op die plekken de boutjes er uit draaien. Vervolgens dan de meegeleverde bevestingspunten op die plekken weer vastzetten. Dempers er op.
En voila.. gemonteerd.
Was een klein half uurtje werk.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 21-07-2015 22:42
En heb je een typenummer of iets dergelijks? Ziet er wel koning uit!
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 22-07-2015 06:25
Typenummer voor de Greddy hood lifter is: 18540102

Ik moet er wel nog bij zeggen, dat de motorkap op de plek van de dempers een paar milimeters omhoog komt.
Hierdoor krijg je dus wel een iets grotere naad van de motorkap.
Ik maak wel wat foto's vanmiddag. Dan mag je zelf beoordelen of je dit storend zou vinden of niet.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 22-07-2015 06:38
Thanks! Iedere keer die kap omhoog houden is ook niks en dan die stok eronder.. ;-)
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 22-07-2015 07:38
Daar heb je helemaal gelijk in!

Als je ze ook wilt bestellen zou echter wel eerst even vragen naar de levertijd.
Bij mij duurde het in ieder geval bijna twee maanden voor ik ze binnen had.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 01-10-2015 14:21
Voor mij is het RX-8 tijdperk (voorlopig) ten einde.
Ik ga vanaf komende week namelijk minder uren werken, waardoor er natuurlijk ook minder geld in het laatje komt. En aangezien de RX-8 als dagelijkse auto nogal prijzig is, kwam ik helaas voor een lastige keuze:

- Zo veel mogelijk geld aan de kant leggen om alsnog de rx-8 te kunnen blijven rijden en onderhouden zoals het hoort;
- De auto waar ik zo gek op ben inruilen/verkopen en maar in een goedkopere auto gaan rijden;
- Een extra baan erbij nemen om alsnog de RX-8 te kunnen blijven rijden.

Na heel lang getwijfeld te hebben, heb ik toch maar besloten om voor een andere auto te gaan kijken.
Deze heb ik uiteindelijk gevonden in de vorm van een Renault Clio. Ik kreeg een aardig bod op mijn RX-8, waardoor ik gisteren helaas afscheid heb moeten nemen.

Ik heb thuis nog wat spulletjes liggen die voor de RX-8 bedoeld waren. Deze zal ik vanavond dan ook inclusief foto's nog te koop zetten hier op het forum. Het betreft:
- dual vent gauge holder
- olietemperatuur meter
- oliedruk meter
- RacingBeat oil adapter (nodig voor het aansluiten van de meters)
- Winterbanden Vredestein Wintrac Xtreme 225/45-R18 (2x 6mm en 2x 7mm)
- Greddy motorkapdempers van carbon
- drie flessen olie (2x Dexelia 5W30 en 1x MPM 2-takt om mee te premixen)
- 5 stuks zwarte ventieldopjes met rotary logo

Ondanks dit, zal ik het forum toch blijven volgen. Want wie weet wat de toekomst brengt...
Hopelijk was dit enkel het begin van het wankelvirus!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 01-10-2015 19:10
Jammer zeg! Ik heb eventueel wel interesse in de Greddy dempers...
- Van Surreal (Beginner) [nl] op 24-10-2015 09:20
Hoi,

Ik heb interesse in de:
- dual vent gauge holder.

Kun je mij e-mailen?
Surrealperformance@gmail.com

Bij voorbaat dank!

Mvg

R
- Van Roell (Powerposter) [nl] op 24-10-2015 12:45
De Dual vent gauge holder is al verkocht. Ik heb de spullen al in het stukje "commercieel" te koop gezet.
Alles is al weg.
Mocht je ze toch echt graag willen hebben,  moet je hier maar even kijken en ze daarna misschien zelf bestellen:

http://www.mazdas247.com/forum/showthread.php?123753844-Custom-Defrost-Vent-Gauge-Pods-for-your-MS3-MS6-CX-7-RX-8
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Even voorstellen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill