Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / RX-8 SP Zwart
1 2 3 Terug Volgende  
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 22-06-2014 10:31 Edited 22-06-2014 12:29
Nou even mijn post voortzetten onder het goede forumkopje :-)

Helemaal happy na de aankoop en inmiddels 1000km verder. Wat een genot; de rust... het gejank wanneer je meer toeren maakt. De blikken van andere weggebruikers die kijken naar de auto.... heerlijk!

Mijn to-do list:
- echte compressietest uitvoeren
- zwart gaas monteren in de openingen van de bumper
- tablet monteren ipv navigatie want die is om je janken :-)
- K&N 57i of andere short ram monteren voor een iets dieper grommetje








- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 23-06-2014 15:29
Vandaag eerste 'mod' verricht: een ELM OBD stekker geplaatst.. haha..



Verder vandaag aangeschaft:
- K&N 57i set voor 99 euri gloedje nieuw! Beste shop had er nog 1 liggen indien er nog een liefhebben is.
- Asus Memo Pad HD7 om mijn navigatiescherm te vervangen.
- Extra navigatieklapschermunit (leuk woord) om mee te knutselen; dan kan ik de oude altijd terugplaatsen indien nodig.
- Staalborstel, reactiestangetje links achter, scheepsteer en zinkspray

De eerste 3 MODs zullen even moeten wachten. Erg druk momenteel. Aankomend weekend bij een kennis de put op en dan de onderkant even aanpakken en wat (vlieg)roest plekjes aanpakken. Niks ernstigs, maar wel even wegwerken. Wat ik overigens wel erg vreemd vind, is dat de achterdemper IN de pijp van de middendemper zit. Normaal wordt de diameter groter naarmate je naar achter gaat ivm de luchtstroom. Waarom ik dit bemerk? Omdat die ring welke de achterdemper en middenpijp samen houden aant roesten is en ik deze wilde vervangen met origineel mazda. Maar niet los te krijgen...
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 14:17
Allereerst wens ik je heel veel succes met het inbouwen van de tablet en de andere mods.

Lange tijd heb ik er ook over nagedacht om een tablet in te bouwen maar tot op heden toch vanaf gezien.
(al blijft dit onderwerp toch regelmatig in mijn hoofd rond spoken,heel stiekem wil ik het er eigenlijk gewoon in
hebben).

Ik zit namelijk met het volgende over het inbouwen van het scherm:

-3G dekking ik vraag me tot op zekere hoogte af of je goed bereik hebt tijdens het rijden maar ook als je net in een wat meer afgelegen gebieden komt om nog niet te spreken over het 3g verbruik.
Straks valt het tegen en dan gaat het grootste doel van de tablet aan zich voorbij(dit zelfde geld voor GPRS)
-Tegenover mijn huidige Head unit heeft een tablet op internet en navigatie na geen meerwaarde en ik zie mezelf ook geen spelletjes erop  spelen.
-Ik ben nog geen grootgebruiker van navigatie sinds de aanschaf in januari heb ik hem net 6 keer gebruikt waarvan de laatste keer op Japfest.
-De navigatie knoppen gaan toch meer als sier dienen.
-and last but not least ik ben niet zo heel handig dus zal dit wel door een garage/vakman moeten laten doen.

Kortom het heeft geen meerwaarde voor mij maar wil het wel graag hebben ;)

Nogmaals veel succes en zie graag het resultaat.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 24-06-2014 14:25
Dank!

Internet op de tablet vind ik niet zo heel boeiend eigenlijk. Het gaat mij om een makkelijk up te daten navigatie, muziek EN Torque en/of dashcommand. De console is verre van deze tijd. Ik heb dus een tweede unit op de kop getikt zodat ik de auto altijd origineel kan herstellen. Sja, die knoppen... een andere middenconsole is er ook zo ingeplaatst. Mooiste zou het zijn om die  met de tablet werkend te krijgen, maar das een onbegonnen zaak. Nou, mocht het hele proces meevallen, ben ik best bereid om je te helpen hoor.

Enige twijfel is de K&N... dat motorhuis wordt me toch heet na een ritje... Weet niet ik die echte ga plaatsen; miss verkoop ik hem weer... zijn er mensen hier met de K&N? Zo ja, merken die iets van de warme lucht die aangezogen wordt?
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 14:29
Ik heb zelf ook een tablet erin zitten en dit bevalt prima. Ik gebruik mijn telefoon als hotspot voor mijn tablet. Hierdoor heb je niet 2 internet rekeningen. De GPS werkt prima en laat me bijna nooit in de steek, vergelijkbaar met een tom tom.
Verder heb ik geen internet nodig voor de navigatie. Heb voor 60 euro een licentie aangeschaft bij Sygic. Hiermee kan ik alle Europese landen intern op de tablet opslaan, incl. levenslange updates.
Verder kan je natuurlijk gemakkelijker bij je muziek en video's. En het allerbelangrijkste, je kan er een flitser-app opzetten :D

Je moet natuurlijk naar je eigen wensen kijken met betrekking tot de entertainment in de auto. Mij bevalt het wel.

mvg,
Rinesh
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 15:50 Edited 24-06-2014 15:58
Ja ik ben echt een twijfelaar op dit punt. maar neem bovenstaande zeker mee.
Dit zou de rx8 namelijk wel helemaal up to date maken :)

Hebben jullie er ook een soort van gleuf aan de bovenkant ingemaakt zodat je de tablet er gemakkelijk in en uit kan halen?
of is het als tie er eenmaal in zit dat dat het onbegonnen werk is om hem er weer uit te halen?
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 18:43
Bij mij zit het vast. Ik kan hem er niet meer uithalen.
Dennis heeft het zo gemaakt dat hij de kap er gemakkelijk af kan halen. Moet je even bij zijn post kijken.

mvg,
Rinesh
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 24-06-2014 18:51
Volgens de manual moet ik bijna het hele dashboard eruit halen? Klopt dit?

(1) Lower panel (See LOWER PANEL REMOVAL/INSTALLATION.)
(2) Console (See CONSOLE REMOVAL/INSTALLATION.)
(3) Center panel module (See CENTER PANEL MODULE REMOVAL/INSTALLATION.)
(4) Center ventilator grille (See VENTILATOR GRILLE REMOVAL/INSTALLATION.)
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 19:00
Helaas wel -,-
Na een aantal keer alles eruit gehaald te hebben begint dat best vervelend te worden.

Gelukkig is het niet zo heel lastig om alles te demonteren. Let wel op met het demonteren van de radio. De kabels zijn heeel kort.

mvg,
Rinesh
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-06-2014 08:28
Ik moet zeggen dat het dashboard demonteren nu een fluitje van een cent is.
Je weet precies hoe het moet nu je het een keer gedaan hebt.
Geldt trouwens ook voor de voorbumper.
Dat die van mij via de bovenkant eruit te halen valt is slechts een kweste van een paar seconden.
Wel heb ik een extra, makkelijk verwijderbaar, latje overdwars ingebouwd om het tablet tegen het huis aan te drukken, maar dat terzijde.
Ik beleef er nog steeds heel veel plezier aan m'n tablet!
Navigatie (Sygic) werkt uitstekend en als ik die niet nodig heb rij ik altijd met Torque met RacingMeter Pro.
Moet je die mensen eens naar binnen zien gluren bij het stoplicht...lol!

Grtz Dennis.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 29-06-2014 14:11 Edited 29-06-2014 15:08
Tijdens het regenachtig weekend het begin gemaakt met het onderhoud van de RX8.
- reactiestangetje vervangen.
- alles in de WD40 gezet (4 bussen!).
- onderkant vliegroest weggehaald, roestomvormer erop, tectyl en Bitac erna
- oliekoppelingstukjes toch erger eraan toe dan verwacht; volgende keer vervangen. Geheel ontroest, omvormer erop en bitac voor nu.


- interieur schoongemaakt en leer ingevet. Als nieuw weer :-)
- motorhuis schoongemaakt.







(op de achtergrond de Boxter)

To do:
- tablet (test sessie gedaan)
Tablet test RX8:
http://youtu.be/4Q96ZEFlX8I
- K&N
- oliekoppelingen vervangen (welke het beste aan te schaffen, iemand ervaringen/suggesties?)
- uitlaatklem middendemper/achterdemper is erg geroest; kan nog jaren mee, maar puur vervangen voor de optiek.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2014 19:34
lekker bezig!!!

Wij hebben de oliekoeler leidingen vervangen voor die van Racing Beat.
Ze zijn erg mooi om te zien en van zeer goede kwaliteit!!
Het is alleen echt een pokke klus om te doen, maar dan heb je wel wat hahhahaha

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2014 08:39 Edited 30-06-2014 10:16
Dag Tzeunis,

Welkom. Het is niet de bedoeling om hier externe fotosites te gebruiken (en ook nog eens overbodig). Veel stoppen na een tijd(je) met hosten, en dan hebben we weer een post met dooie links. Ik probeer de posts ook na lange tijd leesbaar te houden. Je vindt hier tien jaar oude threads die nog gewoon bruikbaar zijn.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-06-2014 11:42 Edited 30-06-2014 17:24
Leo:

> Dag Tzeunis,
>
> Welkom. Het is niet de bedoeling om hier externe
> fotosites te gebruiken (en ook nog eens overbodig).
> Veel stoppen na een tijd(je) met hosten, en dan
> hebben we weer een post met dooie links. Ik probeer
> de posts ook na lange tijd leesbaar te houden. Je
> vindt hier tien jaar oude threads die nog gewoon
> bruikbaar zijn.


Okidoki, ik zal ze via de site posten. Misschien is het een idee om de wijzigen optie in de eerste post altijd te laten werken? Zo kan de beginpost steeds bijgewerkt worden en hoef je niet door alle replies te gaan?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 02-07-2014 15:59
Volgende upgrade is ook binnen.... :-)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 06-07-2014 13:23
Nou de K&N filter is retour, oud model en na doorlezen US en UK forum toch maar vanaf gezien.

Vandaag de RVS uitlaatsierstukjes gepolijst; als nieuw! Alleen de binnenkant zit veel olie wat meerdere malen nodig heeft en nu lekker in de WD40 staan te weken...

Dacht nog ff slim te zijn na het lezen van het UK forum aangezien daar een post staat dat je USB MP3 player ook kunt installeren zonder je hele dash te demonteren.... Inderdaad kan dat, maar helaas alleen bij een RHD auto... Sja.. beetje blond en beetje kater van gister...

Nu op zoek naar een mooi prijsje voor racing beat oliekoeler slangen....
Bijlage: 2014-07-0614.44.49-1.jpg (727k)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 08-07-2014 16:48
Volgende item ook gearriveerd:

een nieuwe zenderbehuizing aangezien de originele erg bekrast en lelijk was; de andere originele is als nieuw en dat hou ik graag zo. 8 dollar met verzenden op Ebay... :-)

http://www.ebay.com/itm/270977679035?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 09-07-2014 08:08
Goed bezig! Puur de behuizing die vervangen is dus? Alles werkt zoals eerder? Top!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 09-07-2014 08:51
CasperRX-8:

> Goed bezig! Puur de behuizing die vervangen is dus?
> Alles werkt zoals eerder? Top!


Jip, alleen de behuizing.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-07-2014 15:01
Volgende 'upgrade': LED verlichting :-)

Ik vond de achterlichten wel een foto waard. Tevens LED dimlicht besteld ipv de geplande HID upgrade.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-07-2014 15:50
Ik heb een ander afstand bediening,
bij mij zit er geen rode knop op. Alleen een autotekening dat ik alarm uit kan schakelen bij gesloten voertuig
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 21-07-2014 19:57
Achja en om China maar draaiende te houden:

http://www.ebay.com/itm/331229847463?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Ben benieuwd! In plaats van Xenon HID.
- Van Vinii (Deelnemer) [gb] op 24-07-2014 08:29
Hey,

Ik heb vorige jaar ook een tablet ingebouwd, ik kan hem er ook niet meer uithalen!

Ik heb toevallig ook de ''Asus PAD HD7'' ik moet zeggen dat ik er goeie ervaringen mee heb.

Ik gebruik i-net (voor navigatie bijvoorbeeld) via hotspot (telefoon). Werkt prima en snel!

Ik heb dit ingebouwd omdat ik zelf veel gekopieerde cd's of usb sticks had. Originele radio van mij was kapot gegaan door het draaien van de gekopieerde CD's, en de navigatie die erin zat dat was dramatisch, vandaar dat ik ervoor had gekozen om een tablet in te bouwen. Ik heb een SD-card van 32GB in zitten, muziek zet ik via bleutooth erop. Je kan natuurlijk ook erop downloaden.

Enige probleem, maar ik denk dat misschien andere dat ook hebben, nu met deze temperaturen (25+ graden) als mijn auto dan 1/2 volledige dagen in zon staat geparkeerd dat mijn tablet even niet doet totdat deze is een beetje is afgekoeld (10/20 min).
Logisch, want zulke apparaten zijn niet bedoeld om in de zon te liggen! Wat ik nu tegenwoordig doe is zo'n doek voor mijn voorruit plaatsen zodat de hitte niet zoveel binnenkomt, dit werkt prima en overigens is mijn leer niet meer super heet:)

mvg,

Vinii
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-07-2014 14:41 Edited 24-07-2014 14:44
ja ik heb de tablet even op een lager pitje moeten zetten,omdat ik eerst mijn bobines,bougies en boegies kabels ga vervangen.
Met me de nieuwe headunit kan ik  muziek en via usb,aux en telefoon(bluetooth afspelen),dus de tablet heeft voor mij niet zo heel veel meerwaarde meer behalve de navigatie.
Ik ga tevens alsnog proberen om er een moderne kaart op te zetten op de huidige navigatie(ja ik weet dat er al vele pogingen zijn gedaan om dit te doen en dat de leverancier navteq geen kaarten meer voor de rx8 uitbrengt),als dat eventueel zou lukken dat laat ik de tablet definitief varen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2014 15:53
Ik hoop dat het je lukt met die kaartupdate. Ik heb al alles geprobeerd en zelfs een brief gestuurd naar de Mazda directie in Japan. Dus ik ben heel benieuwd...

Groeten,
Olof
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 24-07-2014 17:09
Die leds voor je achterlicht, waar heb je die van als ik dat mag vragen.

Ik heb er een tijd terug besteld van RotaryFX, maar heb ze er op het achteruitrijlicht na, allemaal terug verwijderd en de lampjes terug gestoken. De lichtopbrengst was ronduit zielig.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 24-07-2014 17:14 Edited 24-07-2014 20:09
Knet:

> Die leds voor je achterlicht, waar heb je die van
> als ik dat mag vragen.
>
> Ik heb er een tijd terug besteld van RotaryFX, maar
> heb ze er op het achteruitrijlicht na, allemaal
> terug verwijderd en de lampjes terug gestoken. De
> lichtopbrengst was ronduit zielig.


Van Ebay, maar kwam er vandaag achter dat ze door het lockmechanisme niet passen :-s... Dus retour gestuurd. Op zoek naar meer....

Deze passen wel: http://www.ebay.com/itm/2X-7443-40-LED-SMD-5-ARMS-SPIDER-BULBS-TAIL-LIGHTS-RED-LAMPS-7440-7441-7444-992A-/141354900081?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3ARX-8&hash=item20e9689a71&vxp=mtr
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-07-2014 07:01
@olof il keep jou updated.

Ik moet eerst de kaart  erop zien te krijgen.
en hoop ik dat de knoppen gelijk werken anders wordt dat ook nog een uitdaging.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 29-07-2014 19:18 Edited 29-07-2014 19:20
Zo... de LED H7 kit is binnen... wat een units... schrok er wel even van... Van de week maar eens kijken of het past... slik... Achterkant zit een kleine fan in voor de koeling :-) 8 dagen levertijd vanuit "the land of the rising sun".

Zag met de koplamp vervangen dat er een of ander raar kunstof houdertje op de lamp zat en dat hield de lamp op zijn plek... achterlijk constructie ook weer, maja...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 31-07-2014 17:20
En de nieuwe stadslicht upgrade... Lens voorop met Cree led en rondom 10 5050 leds :-). Kostem: 3 dollar.. haha

PS: voor de LED HID moet ik even gaan puzzelen.. ik moet een opvulring hebben die dat kunstoffen blokje vervangt... iemand een idee? Dacht zelf aan iets 'rubbers' en dat dan passend maken?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 01-08-2014 14:42
Half uurtje pielen... handen opengehaald, maar ze zitten erin!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-08-2014 16:19
Ziet er goed uit!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2014 05:25
Kom je daar mee door de keuring?
Er zit namelijk verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht.
Ziet er wel goed uit.
Ik heb gewoon een felle led maar lang niet zo fel als die van jou, vandaar mijn vraag.

Grtz Dennis.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 02-08-2014 12:34
Dennis:

> Kom je daar mee door de keuring?
> Er zit namelijk verschil tussen dagrijverlichting
> en stadslicht.
> Ziet er wel goed uit.
> Ik heb gewoon een felle led maar lang niet zo fel
> als die van jou, vandaar mijn vraag.
>
> Grtz Dennis.


Geen idee... gaan we meemaken... Haha...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 06-08-2014 09:01 Edited 06-08-2014 11:02
Compressie test gedaan bij Hoebeke: prima.

Tevens voorafgaand aan de reis led achterlicht / remlicht ingebouwd. Prima lichtopbrengst, zeker niet minder dan de standaard lamp.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 28-09-2014 14:21 Edited 28-09-2014 14:42
Zo, de mistlampen ook vervangen voor witte H11 leds uit China. Fluitje van een cent. Volgende items:
-xenon
-tablet
-winterbanden





PS: upload naar server geeft error
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 28-09-2014 18:20 Upvotes 1
Netjes!
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-09-2014 20:31
Teuniz waar heb je die witte leds voor de mist lampen vandaan? En wat kosten die.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 29-09-2014 07:03 Edited 29-09-2014 07:11
Ik dacht je niet zomaar Xenon mag installeren in NL?

Update: Op onderstaande RDW link staat er niets meer over en ik heb op verschillende sites gelezen dat de regelgeving m.b.t. wis-was en hoogteverstelling voor voertuigen in gebruik genomen na 31 december 2006 is komen te vervallen.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Lichten,%20lichtsignalen%20en%20retroreflecterende%20voorzieningen/Toegestane%20lichten%20en%20retroreflectoren/Paginas/default.aspx
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 29-09-2014 16:39
@Nelson: van Ebay, maar was de enige set die die winkel had. Nu uitverkocht. Ik heb er 22 dollar voor betaald inclusief verzenden.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 06-10-2014 11:34 Edited 06-10-2014 11:42
Zo, mijn volgende project gaat ook heel langzaam van start; alleen nog wat kabeltjes zoeken met smalle hoekjes :-). Main part is binnen om te knutselen.

- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 06-10-2014 12:51
Succes! :-)
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 09-10-2014 12:22
Goedemiddag, zoals sommige van jullie misschien weten heb ik mijn RX8  ingevoerd vanuit Spanje. Hij is toen door de RDW goedgekeurd met Xenonverlichting dus volgens mij is het gewoon toegestaan. Anders was hij zeker niet goedgekeurd.
Gr.Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 10-10-2014 15:52
Zo nog even wat geklust vandaag ;-)

1. puddlelights vervangen door LED. Ene kant rood en de andere kant wit. Vanavond in het donker maar even kijken wat beter uitziet.


2. Alu fenderstrakes zijn vandaag binnengekomen. Vorige week op Ebay gewonnen: 40 dollar en de douane heeft niets belast! gheghe... volgende week zondag monteren.

3. kwam deze decal tegen op Ebay paar weken geleden en vond deze zeer geslaagd gezien mijn beroep :-) Ben hier nooit zo'n fan van, maar kon deze subtiele decal niet liggen laten....
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 18-10-2014 22:24 Edited 18-10-2014 22:38
Zo, vandaag de Rex winterklaar gemaakt. Bodem achter onder handen genomen. Alle vliegroest verwijderd, roestomvormer en vervolgens bitac erop.


Verder meteen 4 nieuwe winterbanden over de originele velg getrokken aangezien deze beginnen te oxideren.
Daarna de fender strakes gemonteerd wat zeer eenvoudig ging. Achterkant van aluminium met isolatie tape bedekt tegen krassen en de strakes voor montage met de hand gepolijst.


Daarna de led lampen geïnstalleerd. Wat een mooi wit licht en bovenal wat een lichtopbrengst. Dag gloeilamp, dag xenon. Hallo LED! Extra adapter gekocht om de lamp goed vast te kunnen zetten met de veer zoals het fabrieksaf hoort. Deze afgezaagd en de binnenrand bijgefreesd en passend gemaakt. Gat in de rubberen dop iets groter gemaakt, en klaar.








Morgen laatste item en dat is COB dagrijverlichting installeren. Extra relais aangeschaft die schakelt en zelf rvs steuntjes gemaakt om ze net voor de oliekoelers te monteren. Resultaat volgt morgen. Motor aan is dagrijverlichting branden, normaal licht aan is dagrijverlichting uit en wanneer de motor uitgaat blijven ze 30 seconden branden. Follow me home dus.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 19-10-2014 16:49
Lekker bezig geweest hoor!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-10-2014 19:55 Edited 19-10-2014 20:02
Zo en de laatste update waar ik toch wel het trotst op ben ;-)

Houders maken van RVS:



COB LED erop:


Popnageltje


Test:


Popnagel geverfd:


Resultaat by day:


By night:


Met de normale verlichting erbij:
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-10-2014 09:55
Die led verlichting ziet er echt strak uit zo in het donker. mooi werk
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 31-10-2014 17:07
Zeer knap, hoe is die tablet gelukt?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 31-10-2014 19:13
Tablet gaat er in de winter in. Heb een extra navigatie unit gevonden en kan dus lekker alles binnen in elkaar zetten. Vandaag de km stand op 55555 gezet.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 18-12-2014 14:45
Gisteren APK: smetteloos aldus de Mazda monteur. Mocht ik de auto ooit verkopen, dan moest ik eerst lang heb komen met een prijs :-)
- Van StefH (Deelnemer) [nl] op 18-12-2014 15:50
Welke monteur is dat? Hij mag de mijne wel overnemen :)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 15-01-2015 20:14
Zo, kannetje olie besteld online.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-01-2015 21:22
für Diesel und Otto motoren,
laat nou de rex geen van beide zijn...maar een felix motor ;)

Groetjes M&M
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-01-2015 08:58
Als het beestje maar een naam heeft :-) :-)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 24-01-2015 21:27
Zo, tablet setup testritje. In voorjaar inbouwen maar die hap!

- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 31-01-2015 14:21
En nog maar een klein kadootje voor de Rex... :-)

Nu nog een alu voetsteun voor de bestuurder met het RX8 logo erin... zoek zoek zoek...
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 31-01-2015 15:39
Lekker bezig!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-01-2015 23:05
leuk hoor :)

En dan is er ook nog een alu voetplaat met rx-8 voor de bijrijderskant ;)

Groetjes M&M
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-02-2015 19:59
Voetsteun voor de bijrijderszijde is serieus een leuk hebbeding, heb er ook voor gezocht.

Jammer dat je zo'n 400 euro voor dat stuk aluminium moet neertellen :(
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-02-2015 12:13
Zo, na weer nuchter te zijn na de carnaval even de pedalen bewoners. Netjes alle gaten van 2mm via 3-4 tot 5mm opgeboord. Originele voetsteun van alu is ook onderweg :-)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 03-03-2015 20:01
Van de week de Rex over de 60.000km gezet.. heerlijk... lekker rijden!

Verder toch na veel gelezen te hebben op de US en UK fora gestart met pre-mixen. Simpelweg juiste 2-takt bij iedere volle tank bezine (ongeveer 100-150cc op een volle tank).
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-03-2015 21:44
Merk je verschil door het premixen?
Ik zie veel mensen het doen, maar weet niet echt goed wat de toegevoegde waarde hiervan is.

mvg,
Rinesh
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 03-03-2015 21:55
Eerste tank pas.. laat t weten...
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 04-03-2015 17:20 Edited 04-03-2015 17:23 Upvotes 1
Gewoon ter info :)

Copyright 2007-2015 Racing Beat, Inc ©

While undertaking development work on the RX-8 Renesis engine for SCCA T2/T3 use, we decided to introduce extra oil into the fuel to monitor the effect. To our surprise, this additional oil increased power! Further dyno testing found that by adding 10 oz. of Royal Purple 2-Stroke Oil to 6 gallons of fuel, we gained an average of 1.7 HP from 2000-9000 RPM, along with an increase in peak power of 4 HP. We validated this increase by changing back to a "non-oiled" fuel - and the power returned to the previous level. Later, we tried the same test with another brand of synthetic oil with nearly the same results.

For racing applications, the addition of a high quality synthetic oil increases power and most certainly decreases wear. The only negatives are the cost of the oil and an increase in the tendency to foul the spark plugs. (Note: We have not performed these tests on non-RX-8 engines yet, these results are unknown.)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 12-03-2015 21:05
Nou, inmiddels 3 tankbeurten verder met de pre-mix. Ik heb het gevoel dat de auto stationair rustiger loopt; minder springerig; daarnaast soepeler de toeren in gaat. Verder lijk ik verder op een tank uit te komen (ongeveer 30km) Normaal rond de 400km en de laatste 2 tanks 430-435. Kan natuurlijk ook aan het goede weer liggen...

Verder vandaag de oliekoeler zo goed als het kon onder handen genomen de zeer fragiele vinnetjes 'recht' (lees open) gemaakt. Er zal in ieder geval meer luchtflow zijn. Ik wilde ze eerst vervangen, maar ip werkt het nu ook. In de VS Racingbeat Oil Guards besteld en wanneer die er zijn spuit ik de koelers zwart en dan gaan de schermen ervoor.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-03-2015 10:54
Lekker bezig geweest weer!
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 13-03-2015 19:04
Tzeunis of andere forumleden,

Kun je mij eens in 'Jip-en-Janneke taal' uitleggen wat het pre-mixen precies inhoud?
Wat gooi je waarbij, en in welke verhouding? wat is de achterliggende gedachte? geldt hetzelfde principe voor de SP en HP versie?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2015 20:16 Edited 13-03-2015 21:09
@ Tzeunis,

............"Nou, inmiddels 3 tankbeurten verder met de pre-mix. Ik heb het gevoel dat de auto stationair rustiger loopt"...........
Klopt, is mijn ervaring ook, als je een beetje gevoel hebt voor motoren dan merk je dat vanaf de eerst toepassing c.q. direct bij eerste start (nadat oude niet-gepremixte benzinehoeveelheid in de leiding is verbruikt), het is echt opvallend/opmerkelijk.

..............."daarnaast soepeler de toeren in gaat. Verder lijk ik verder op een tank uit te komen (ongeveer 30km) Normaal rond de 400km en de laatste 2 tanks 430-435. Kan natuurlijk ook aan het goede weer liggen"..........
Klopt ook, dezelfde ervaring bij mij........door betere smering met de (dunne/ca. SAE 30) 2-taktolie heb je minder inwendige wrijving in de motor.....
Ik durf zelfs te beweren dat je bij een goede 2-takt olie tegen een gunstige prijs ingekocht zoals MPM ( TC+ synthetische hoogwaardige 2-takt olie.......netto € 90.- voor 20 ltr. klassieficatie:JASO FC) de 2-takt olie terugverdient door een lager brandstof verbruik.....ik rij met premixmotor al enkel 10-duizenden k.ms. meestal 1:8,7 (bij scheuren 1:8,2 / rustig aan 1:8,9)
Ik heb dat terugverdienaspekt in een eerdere post al eens omschreven.........

@ woudenbaard,

.........."Kun je mij eens in 'Jip-en-Janneke taal' uitleggen wat het pre-mixen precies inhoud?"..........
Voor werkelijk alle benodigde infomatie en gezichtspunten zie:
http://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/gas-oil-premix-thread-99636/

mvg, Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 13-03-2015 20:36
@ Woudenberg:

heel simpel en kort dat topic samengevat: premixen is het toevoegen van VOL SYNTHETISCHE 2-takt olie aan je benzine (deze verbrandt namelijk praktisch volledig). Dit smeert de gedeeltes in de S1 en S2 die Mazda vergeten is fabriek af te laten smeren. In de S3 is dit opgelost. Sommigen installeren een Sohn adapter die die zelf doet, maar het is makkelijker om aan iedere VOLLE tank benzine 100-150ml 2-takt olie toe te voegen. Let wel op de goede certificering; GEEN TCW-3, maar vol synthetische, minimaal JASO FC, 2-takt dus.

Bijvoorbeeld: https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-Power-Racing-2t-4-Liter.html

Nadeel is dat je bougies meer te verduren krijgen en sneller vervangen moeten tov niet pre-mixen. Starten kan soms ook iets langzamer/lastiger gaan. Maar deze nadelen wegen op tegen de voordelen naar mijn mening...

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is... zo niet, lees ik het :-)

@ Ruud:
ik gebruik JASO FD welke weer hoger is dan de FC.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 13-03-2015 20:44 Edited 13-03-2015 20:47
Zoals ik het begrijp betekent dit dat je 2-taktolie toevoegt aan de benzine (gewoon via tankopening? met behulp van klysma-flesje/trechter of iets dergelijks). De theorie is vervolgens dat dit zorgt voor betere smering en verbranding in de motor. Dat resulteert dan in een langere levensduur van de motor en zuiniger rijden. begrijp ik het zo correct?

Uiteraard zijn er van elke theorie vóór- en tegenstanders, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing. Waar ik nog benieuwd naar ben:

- in welke verhouding doen jullie dit? hoeveel ml bij een volle tank bijvoorbeeld?
- Aan welke specificaties moet de 2-taktolie wel of niet voldoen? enkel SAE 30 en JASO FC wat Rudolphw aangeeft?

(had nog niet gezien dat tzeunis al had geantwoord, bedankt voor de duidelijke uitleg!)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 13-03-2015 20:48
Juist... zoals ik al zei:

- 100-150ml bij een volle tankbeurt via de tankopening. Beste is dan eerst de olie erin te gooien en dan pas te tanken zodat deze goed mengt. Wanneer je een halve tank tankt, gooi je er de helft bij.
- eis is VOL synthetische 2-takt met minimaal JASO FC, FD is weer wat nieuwer en beter smerend voor 'high performance engines'
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2015 21:20
ik ben ook om, nadat ik er met Hoebeke erover heb gesproken en ga straks ook mixen.
maar waarom eigenlijk vol syntheet??
mineraal verbrandt toch beter?

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 16-03-2015 21:30
De vol synthetisch verbrandt ook praktisch volledig. Ik doe het voor de smering en vol synth. smeert nu eenmaal beter.. vandaar mijn keuze en de gasten op het UK en VS forum gebruiken ook vol synth.

PS: Hoebeke was er inderdaad ook op de wankelbeurs :-) Hij herkende mij nog van de beurt afgelopen jaar.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2015 23:02
@ Martine,

Betr:--------"Ik ben ook om, nadat ik er met Hoebeke erover heb gesproken en ga straks ook mixen."..........

Hoi,..........wat zei/vertelde Hoebeke hier over?

mvg, Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-03-2015 14:07
Zo, weer wat nieuws toegevoegd... heerlijk dat lente weer. Geluidje is nu iets dieper; klinkt iets sportiever.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2015 17:02
N/- Van rudolphw (ForumPro) [nl] op 16-03-2015 23:02

@ Martine,

Betr:--------"Ik ben ook om, nadat ik er met Hoebeke erover heb gesproken en ga straks ook mixen."..........

Hoi,..........wat zei/vertelde Hoebeke hier over?

mvg, Ruud

'08 RX-8 HP, Winning Blue (1e eigenaar)

Hij vertelde over de smering, waar dat dan wel plaats vond in het midden van de rotor (heel verhaal, en degene die Hoebeke kennen weten wel wat ik bedoel :) )
En dat ze het goed kunnen horen welke rex wel en niet aan mixen doen.

Nou weet ik uit eigen ervaring dat jouw rex ook veel stiller is dan mijn rex...

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-03-2015 18:31 Edited 17-03-2015 18:38
Ik zal proberen dit kort uit te leggen:

Toen Mazda de coating van de apex seals vervangen heeft naar koolstof-graphiet in de FD motor, vonden ze het onnodig om de olie in de intake te vernevelen zoals ze bij de oude 10A motoren gedaan hebben. Deze keuze werd gemaakt omdat de wrijving minder werd en ze een lager olievebruik wilden nastreven. Er werd een enkele olieinjector in het midden geplaatst, omdat daar de meeste hitte en wrijving ontstond.

Bij de Renesis (FE) ontstaat er veel hitte aan de zijkanten van de apex seals vanwege de flow naar de uitlaatpoort. Daarom zitten er alleen olie injectoren aan de buitenzijde van de rotor zonder een injector in het midden omdat de uitlaat via de zijkant verloopt. Mazda dacht dat dit voldoende was.... Later werd vanwege alle garantieclaims, waaruit bleek dat het gemis van een een injector in het midden de oorzaak was van de veel vastgelopen blokken, een olie injector in het midden bijgeplaatst.

Met premixen smeer je dus ook het middelste gedeelte van de apex seals en dit is wat Hoebeke bedoelt met het midden smeren (volgens mij dan). Er treedt dus minder wrijving op waardoor (hopelijk) het blokje langer meegaat...

Beetje duidelijk zo?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2015 22:33
Hoi Martine,

Bedankt voor antwoord!
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat Hoebeke dit kan horen; ikzelf hoor ook het verschil.

Betr:...........Nou weet ik uit eigen ervaring dat jouw rex ook veel stiller is dan mijn rex...........
Ik premix al sinds nieuw, maar.............. hoe weet je dat die van mij stiller is/klinkt dan die van jou?

Groetjes, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2015 22:36
Hoi Tzeunis,

Bedankt voor uitleg......!

Groetjes, Ruud
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / RX-8 SP Zwart
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill