Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / FAQ
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-08-2014 13:18 Edited 26-11-2014 13:01 Upvotes 1
Denk je erover een RX-8 te kopen maar heb je nog vragen, lees dan eerst even onderstaande lijst door.

1.  Bij welke KM stand kan ik een RX8 kopen?
Dat  is moeilijk te bepalen.
Het draait bij een RX8 ook om hoe de KMs tot stand zijn gekomen.
Een RX8 met 125.000 KM op de teller met goeie onderhouden historie en lange ritten is gezonder dan  een  RX8 met 30.000 Km en alleen maar korte afstanden heeft gereden en vaak met koude motor is uitgezet.
Hou er rekening mee dat de gemiddelde RX8 zo rond de 100.000Km wel aan revisie toe is.

2.  Mag ik de RX8 met koude motor uit zetten?
Nee dit mag niet, om het feit dat er een cilinder/rotor nog (olie)inspuiting heeft gekregen voor het contact uit te zetten, door de koude motor vervliegt dat niet en blijft de benzine gewoon in de cilinder, aangezien je maar 2 rotors hebt is dat 50% kans dat hij start of niet.
Laat daarom de motor eerst warm draaien of rij een stukje om totdat de motor warm is.

3.  Mag ik korte stukjes rijden met de RX8?
Dit mag mits de motor warm wordt gereden  en af en toe  het gaspedaal diep ingetrapt wordt , dit om koolafzetting (carbon build up)in de motor tegen te gaan.

4.  Ik rij regelmatig stads ritjes is dit erg?
Nee dit kan geen kwaad maar af en toe een stuk snelweg tussendoor pakken is wel wenselijk zodat de motor weer schoonblazen kan worden.

5.  Welke olie moet ik gebruiken voor de Mazda RX8?
Mazda  Dexelia Ultra 5w30 of een andere 5w30 zolang het maar geen volledig synthetische  olie is.
Half systhetisch is toegestaan.
Minerale olie mag ook

6.  Wanneer moet ik mijn olie pijlen?
In het begin om de 2 tankbeurten, na verloop van tijd weet je ongeveer wat jouw RX8 met jouw rijgedrag aan olie verbruikt en hoef je dit misschien wat minder vaak te controleren.

7.  Wanneer moet ik mijn olie verversen?
Ongeveer om  8.000 KM

8.  Moet ik hoog of laag in zijn toeren rijden met de RX8?
De RX8 is een hoge toerenmotor, probeer dus ook gemiddeld 3000 toeren te maken.
(Zuinig rijden en Het nieuwe rijden is op de RX8 niet van toepassing).

9.  Wat zijn de onderhouds kosten voor een RX8?
Hou met een normale onderhoudsbeurt rekening met €400


10.  Waar kan ik een slecht motor met lage compressie  herkennen?
Paar kleine dingen waar je  een motor met lage compressie  aan kan herkennen is trillen bij stationair toerental in combinatie met slecht starten met warme motor.
Slecht starten met warme motor kan verholpen worden door andere startmotor en stationair trillen kan ook een kapot motorsteun rubber wezen.

11.  Zijn er zwakke plekke m.b.t. roestvorming ?
het 3e remlicht is een  puntje van zorgzaamheid
Ollieleidingen
Dorpels bij achterportieren

12.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden bij iedere Mazda dealer?
Het is altijd handig om na te gaan of de betreffende dealer meerdere rx8 in onderhoud heeft gehad,is dit bij jouw dealer  niet het geval kijk dan even verder voor de zekerheid.

13.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden door een niet-mazda dealer?
Ondanks dat het misschien goedkoper is wordt het niet aangeraden.
De wankel motor is er een met een handleiding laat dit dus daarom  ook door de maker (Mazda) onderhouden(banden verwisselen is geen probleem hou wel rekening met punt 2).
RX-7 service in Uden kan wordt echter wel aanraden.

14.  Kan ik een RX8 aanschaffen bij een niet Mazda dealer/garage?
Het belangrijkste verschil wat er is dat Mazda wel de historie van de auto kent (en dus alle uitgevoerde updates, terugroep-acties, etc), terwijl je dit bij 'een garage'  vaak niet hebt.

15.  Wat is het verschil tussen de SP versie en de HP versie?
Aan de buitenkant zie je alleen verschil tussen SP en HP aan de koplampsproeiers wegens de xenonverlichting die standaard is op HP.
Verder geen navigatie in SP, wel in SP upgrade en in HP. Evenals Bose geluidssysteem, niet in SP, wel in Upgrade en HP.
Metalen pedalen alleen standaard in HP
De HP heeft een 6e versnellingsbak de SP een 5e
HP heeft 39 PK meer (192 vs 231) door hogere begrenzer (9000 ipv 7800) en extra luchtklep in inlaatkanaal.

16.  Kan ik het navigatie systeem updaten?
Nee Mazda en Navigon brengen geen updates meer uit omtrent de navigatie software.
De laatste update is de 2008/2009 versie

17.  Zijn er onderdelen die preventief het beste vervangen kunnen worden?
Bobines +bougies zo om de 30.000km vervangen

18.  Mijn RX8 heeft nog  1.0 start motor moet ik deze preventief laten vervangen?
Je kan het doen maar het is niet noodzakelijk.
if it ain't broke don't fix it

19.  Hoelang gaat een gereserveerde motor mee?
Dit hangt grotendeels af van hoe jij om blijft gaan met de rx8.
Preventief onderhoud blijft belangrijk.
Het kan heel goed mogelijk zijn dat je na de revisie meer kilometers kan maken met hetzelfde blok dan voor de revisie.

20.  Is een RX8 met gereserveerde motor betrouwbaar ?
Ja van een  geserveerde motor mag je er van uit gaan dat dit betrouwbaar is.
bij een revisie van een rx8 wordt er minimaal naar de volgende onderdelen gekeken
rotor en rotorhuis(meestal worden deze niet vervangen, omdat de staat nog goed is)
koppeling en olieleidingen(meestal zit er roest op,vervangen is een aanrader)
topseals en lagers(deze worden meestal vervangen)
Onthoud wel dat elke  revisie anders is.

21.  Waarom rijden er zoveel  RX8en met een gereserveerde motor?
Rotatie motoren vereisen meer inspecties omdat ze kleiner zijn en hoger in de toeren zitten, hierdoor slijten bepaalde onderdelen sneller en zijn dus ook eerder aan revisie toe.

22.  Wat gaat een revisie van een motorblok mij kosten?

Dit is bijna niet te zeggen het hangt erg vanaf wat er mis mee is.
onderstaande kan als indicatie dienen.
Rotor: €300,-
Huis: €800,-
Seals- en pakkingset: €1200,-
Lagers: €200,-
Arbeidsloon: €1000,- (2 dagen werk)
Kosten van de meest basic revisie zijn ongeveer €2500,- excl. btw en man uren
rotor huis is via de mazda dealer €1200,- per huis
In veel gevallen is een nieuwe motor al snel goedkoper €4500,- excl. btw en man uren

23.  Revisie of nieuw(vervangend)motorblok?
Dit is een moment van kosten vs baten:
Wat gaat de revisie kosten?
Wat wordt er vervangen bij de revisie?
Hoeveel KM heeft het huidige motorblok gelopen?
Hoeveel heeft nieuwe blok gelopen en hoe is deze aan zijn km gekomen?

24.  Is de RX8 een geschikte auto voor mij?
De RX8 is een echter lief hebbers auto en ook één met een handleiding.
Wil je een sportieve auto,ben je geïnteresseerd in de wankel motor, accepteer je dat regelmatig een kleine inspectie uit moet voeren en preventief onderhoud moet plegen  dan kan je er voor gaan.
Wil je echter een sportieve auto maar er verder niet te veel naar om hoeven kijken kijk dan even verder.

25.  De RX8 wordt niet meer geproduceerd, zijn er nog wel voldoende onderdelen op voorraad?
Ja volgens Mazda (dealer  fokkema) zijn er van alle onderdelen  nog voldoende beschikbaar.

zie voor eventueel discutabele punten (olie!) ook onderstaand topic.

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1927
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / FAQ

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill