Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Koelvloeistof
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 04-06-2014 20:43
Tja, misschien dat sommige van jullie zullen denken "dat kun je toch terugvinden op de site", maar dat is nou het vreemde. Ik kan nergens op de site vinden welke koelvloeistof je het beste kan gebruiken voor je RX8. Is het het beste om die volgens de specificaties van Mazda bij de dealer te kopen. Of is die van Kroon Oil op organische basis ook goed? Of komt het allemaal op het zelfde neer en kun je die van de Gamma er ook in kletteren? Ik werk daar en krijg dus nog korting ook. Maar nou effe serieus; welke koelvloeistof is het meest geschikt voor mijn "second love"? Ik heb de HP 231 PK 170 KW voor het geval dat nog iets uitmaakt.

Groeten van Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2014 02:07
Het beste mijns inziens: Mazda  long life FL22; (groen van kleur).
E.e.a. vanwege het gevaar waarop in de volgende post .........Issue Many Are Ignoring: Most Coolants Contain 2-EHA (which 'eats' silicone)...........wordt gewzen:
http://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/issue-many-ignoring-most-coolants-contain-2-eha-eats-silicone-238638/

mvg, Ruud
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 05-06-2014 12:50
Dag Ruud,

Bedankt voor je advies, dat neem ik zeker ter harte. Ik zag dat je net zoals ik èèn van de oudere deelnemers aan het forum bent en ook al heel wat kilometertjes met èèn blok heb gedraaid. Heb je daar ook altijd deze vloeistof in gehad?
De man waar ik de auto van heb gekocht heeft deze ook altijd perfect onderhouden (grote beurt/ kleine beurt elk jaar) en ik heb ook alle rekeningen (in het spaans) maar kan nergens vinden welk type koelvloeistof de mazdadealer in Spanje
erin heeft gedaan. Aan de kleur te zien is het waarschijnlijk ook de Mazda long life FL22 maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Dus volg ik je advies op en ga deze bestellen. Waar heb jij deze gekocht en wat heb je ervoor betaald als ik
vragen mag?

Vriendelijke groet van die andere Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-06-2014 16:01 Edited 05-06-2014 16:07
Hoi Ruud,

Mijn RX-8 HP heeft (slechts) 41.000 km gedraaid in de 5 jr. dat ik hem nu bezit.
De koelvloeistof etc. heb ik voor de 1e keer laten vernieuwen bij een Mazda-dealer bij 18.000 km, echter uit hun factuur kon ik wat later niet opmaken of het FL22 was geweest en heb het vanwege de waarschuwing op het USA forum bij 33.500 km opnieuw zelf ververst
Deze koelvloeistof kan je kopen/bestellen bij een Mazda-dealer; is redelijk prijzig, € 51,- voor 10 ltr. Inhoud koelsysteem is 9,8 ltr......bij vervanging ca. 7,7 ltr verwisseld.
Mijn Winning Blue RX-8 HP heb ik gekocht in mei 2009 (op het dieptepunt v.d crisis m.b.t. nieuwe auto verkopen).
De betreffende Mazda-dealer had deze RX-8 zoals vele andere Mazda-dealers in die tijd met een RX-8 op voorraad al langer onverkocht staan.
Hij heeft hem in 2008 op kenteken gezet om niet geconfronteerd te worden met de enorme milieutoeslag die vanaf dan zou gelden denk ik.
De RX-8 HP had slechts 30 km. op de teller en was splinternieuw; wel dus van "2008"".
De Mazda lijstprijs in 2008 was € 57.220,-; ik heb hem na onderhandeling in mei 2009 kunnen kopen voor € 25.500,-.
Als je geinteresseerd bent in wat ik allemaal aan mijn Rex heb gedaan dan kan je op dit forum ff kijken onder "RX-8 discussie/Database met RX-8'en is online".
  http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2349
  http://www.podgrusza.eu/MazdaCars/index.php
Mijn forumgebruikersnaam is "rudolphw'

mvg, Ruud
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 05-06-2014 21:05
Dag Ruud,

Bedankt voor je reactie. Jij hebt wel een hele goede deal gemaakt met die Mazdadealer. Was je soms inkoper voordat je met pensioen ging? Goed dat je even hebt vermeld hoeveel koelvloeistof erin gaat dan kan ik daar rekening mee houden. Neem me niet kwalijk maar ik heb jou aangezien voor degene die naar Letland was geweest en Litouwen. Maar dat was 'toffe peer"en die heeft er al meer dan 137.000 km op zitten. Desalniettemin ga ik toch voor jou advies om de Fl22 te gebruiken. Verder heb ik nog geen reacties gehad dus is er blijkbaar weinig interesse voor dit topic, of iedereen rijdt al met FL22. En natuurlijk is het best prijzig, aan de andere kant rijden we een unieke auto die ik zo goed mogelijk wil behandelen om er zolang mogelijk in te kunnen rijden. En dan is het gewoon een goede investering.

Groeten, Ruud
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 06-06-2014 06:18
FL22 of ouderwetse universele silcaatvrije (groen/gele) vloeistof die om de 2-3 jaar vervangen moet worden.
Dus geen G11,G12,G12+ of andere roze vloeistof, die tasten de silconen vlakken op de pakkingen aan.
Technische benamingen wist ik ff niet uit het hoofd, maar dit is een leidraad. :)

Marcel
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 06-06-2014 19:14
Hey Marcel,

Bedankt voor de input. Is het trouwens nog gelukt met je rollbars?

Gr. Ruud
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 04-07-2014 12:19
Hey Ruud,

Ik wilde je nog even bedanken voor de goede tip om als koelvloeistof de Longlife FL22 te gebruiken. Ik had er al ergens wat van gelezen maar het is waar. Ik had al vanaf het begin het stekkertje los van de sensor die de inhoud van het koelvloeistofreservoir meet. Hij bleef namelijk steeds branden terwijl er genoeg koelvloeistof in zat. Nu ik de oude heb vervangen door de Longlife FL22 is het probleem weg. Ik had er op het internet al het een en ander over gelezen aangezien dit een zwak puntje is van de RX8  en had er mijn twijfels over maar het is dus echt waar. Stekkertje aangesloten en lampje bleef uit. Het zal wel door de samenstelling komen die dan net iets anders is.

Nogmaals dank,
Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-07-2014 14:02 Edited 04-07-2014 15:04
Bedankt Ruud,
Echter toepassing Longlife FL22 is vnl.  vanwege voorkomen aantasten pakkingen.
Dat je "Acropolis"-lampje niet meer brandt is mooi meegenomen maar wellicht toeval.
Ofschoon, e.e.a. kan idd. komen door een iets andere samenstelling dan de oude koelvloeistof (b.v. hoger s.g.).
Lampje voor waarschuwing niveau koelvloeistof gaat meestal branden omdat de magn. sensor onvoldoende blijft drijven in reservoir door "enigzins" lek raken of wrijving met vert. as waarlangs hij schuift c.q. luchtbellen (door cavitatie waterpomp) in het reservoir waardoor het soortelijk gewicht van koelvloeistof daalt dus drijfvermogen vlotter afneemt.
Overigens bij herhaling probleem kan je voor iets meer dan € 100,- (niet bij Mazda) een nieuw OEM-reservoir inkl. niveauschakelaar kopen; schakelaar kan niet los besteld; repareren kan wel schijnt tamelijk moeilijik te zijn.
mvg, Ruud
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Koelvloeistof

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill