Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hallo allemaal!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-05-2014 22:22
Ik zal mezelf even kort voorstellen; mijn naam is Tim, 31 jaar, woonachtig in Utrecht maar echte limburger in hart en nieren. Na redelijk wat auto's (12) gereden te hebben, ben ik nu op zoek naar een leuke sportbolide voor erbij. De toppers uit mijn collectie zijn als eerste auto een Fiesta RS1800, Mini V-tec, Swift GTi (2006 model), Accord Tourer Type-S, en het huidige wagenpark bestond uit een Megane Bose met 2.0 TCe, maar deze is vervangen voor een Paugeot Partner en mijn vriendin had al een Kia Picanto uit 2013. Nu is de Partner er gekomen voor haar werk en ik HAAT de Kia, dus deze gaat eruit.

Mijn zinnen waren gezet op een MX-5 maar al zoekende en speurende kwam de RX8 ook aan het licht... Stukje mooie techniek wat jammergenoeg niet meer doorgezet is. Heerlijk die toeren, net zoals bij de VTECjes.

Ik ben dus op zoek naar een RX8 en ik heb er enkele op het oog. Zijn er mensen hier die deze auto's kennen?

http://www.h-klomp.nl/occasions.aspx?sid=4230321
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/mazda/rx-8-13-renesis-hp-231-pk/4062187
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/mazda/rx-8-13-renesis-hp-nieuwstaat-28dk-navigatie231-pk/3602672
http://www.autotekoop.nl/occasion/mazda-rx-8-13-aut-renesis-multiside-port-2295368/details

Graag jullie input en advies. Ik heb inmiddels het forum doorgespit op 'issues' en zal op starten warm/koud letten, starten na stukje gereden te hebben, roest 3de remlicht, velgen (niet zo heel belangrijk) en......................???
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 31-05-2014 08:27
Compressie, olieleidingen (vervangen ooit voor iets beters van bijvoorbeeld Racing Beat), startmotor, katalysator zijn dingen waar je op moet letten/ rekening mee moet houden dat die dingen sneuvelen in de strijd.

Op het technisch vlak uitleg geven kunnen anderen hier beter maar ik dacht: ik reageer alvast...

Welkom hier trouwens!!! haha
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 31-05-2014 13:30
Aan je advertenties te zien heb je een duidelijke voor keur voor HP (232pk) variant, mijn vraag aan jou waarom zit die witte automaat er tussen?
Door de koppel omvormer zijn de automaten van de RX-8 gewoon rond uit traag te noemen

Een hoe ga je de auto gebruiken? De SP (192pk) is niet per definitie trager en kan zelfs wel lekkerder rijden als je veel stadsverkeer rijd.

Verder ga er gewoon in 1 rijden.
Hoe geweldig het onderhouds-boekje  ook is een tweede hands rex blijft een risico, je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gesprongen.
Als je gevoel goed is bij de auto ga er dan voor heb je twijfels doe het niet.

het belangrijkste waar het bij een RX-8 om gaat is de compressie en die kun je niet 123 even meten.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 02-06-2014 03:19
Nou ik heb niet perse een voorkeur voor een HP versie. 192 pk is ook zat; das geen probleem.

De witte is inmiddels verkocht. Was ook een importer. Automaat had ik inderdaad gemist...

De zilveren bij Hensgens is dealer gereden. Nooit particulier. Verkoper kan/wil niet veel vertellen over de staat via de mail. Ik moet maar even komen kijken... vandaag of morgen maar eens bellen.
Deze dus: http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/mazda/rx-8/5407469-mazda-rx-8-13-renesis-upgrade192-pk-nieuwstaat

Wat een keuzes allemaal..
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 02-06-2014 08:11
Die van Hensgens is volgens mij in een heel goede staat. Zoals je ziet, weinig kms mee gemaakt en inderdaad alleen door de eigenaresse mee gereden als ik het goed heb. Heeft volgens mij voornamelijk binnen gestaan.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-06-2014 12:49
Hoi Tim en welkom bij RX8nl.

Ik denk dat die van Hensgens inderdaad het mooiste is maar die heeft natuurlijk ook het duurste prijskaartje.
heel weinig gereden dus lijkt mij wel het meest betrouwbaarste.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 02-06-2014 13:31
Ja die van Hensgens is inderdaad aan de prijs en persoonlijk vind ik 17000 toch wel ietsje gortig, maar t blijft een optie. Morgen ben ik vrij en dan even bellen met beide zaken. Ben benieuwd. 28.000km is natuurlijk ook niet heel veel...  http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/mazda/rx-8-13-renesis-hp-nieuwstaat-28dk-navigatie231-pk/3602672
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-06-2014 19:04
Wel FF bij Hengens vragen waar de afdekkap is van de accu.

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2014 19:13 Edited 02-06-2014 19:19
en vraag ook gelijk waar de matten set is.
een 1 op de kentekenplaat...niet erg, maar ook niet echt mooi...

Maar rood is toch veel mooier :):)

Groetjes M&M
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-06-2014 06:59 Edited 03-06-2014 07:01
Het lijkt alsof die HP een deukje heeft bij het knipperlicht rechtsvoor:



Heeft overigens wel de mooiste bekleding. :-)

Door die ontbrekende accu-afdekkap kun je wel mooi zien dat er al een nieuwe Varta accu in ligt. Dat is wel positief. Nu nog achterhalen of er ook een nieuw type startmotor op zit...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 03-06-2014 14:07 Edited 03-06-2014 14:25
Vandaag gebeld met beide zaken; beiden niet heel vriendelijk aan de telefoon.. maja..

Wallinga: gaat offerte opstellen met de picanto als inruiler. Heeft inderdaad een deukje onder het rechter knipperlicht. Moet verder (aldus de verkoper) prima rijden zonder gezeik. Start zowel warm als koud goed en geen rare tikken bij stationair lopen.
Hensgens: auto is alleen door hun gereden en puur voor demo en soms een trouwerij gebruikt. Ook voor fun mee gereden door meerdere eigenaren van het bedrijf. Niks aan veranderd, simpelweg fabriek af. Geven echter zeeer weinig terug voor de Picanto en er zat weinig onderhandelruimte in.

Kortom, even afwachten wat Wallinga gaat mailen. Volgende week maar even gaan kijken bij ze...

Kijk wat ik nog tegen kwam: http://www.autowereld.nl/mazda/rx-8/1-3-renesis-hp-let-op-ca-62-000km-8047274/details.html
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2014 19:02
Die gele is van een clublid geweest :)
Deze rex is omgebouwd door Kees Hoebeke naar een R3 :) en daarmee dus ook de enige in NL!

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 03-06-2014 19:18
Dat snap ik. Best wel aparte kleur dat geel :-).... Maar ik denk dan weer: waarom al dat werk doen (afgelopen december klaar) en dan zo vlot de auto verkopen? Ik hoop dat het forumlid nog leest hier... Zou m zo willen hebben, mooie kleur, nette kilometerstand...
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-06-2014 07:35
Trek je stoute schoenen aan(heb ik ook gedaan) plaats een bod (ik denk €12.000 max) en loop gewoon weg.
Het is een auto die moeilijk verkoopbaar is en in deze tijd denk ik wel dat ze blij zijn met ieder bod.
Het deukje die zullen ze er wel uit moeten halen anders €500 eraf ;)

Dat de dealer zegt dat ie zowel warm als koud goed en geen rare tikken bij stationair lopen kan allemaal best maar ik zou er eerst toch zelf in rijden(ik zeg zelf heel eerlijk ik heb geen proefrit gemaakt in mijn Rex en ben rechtstreeks bij de dealer er mee weg gereden nadat ik betaald had ik beschouw het ook als geluk dat er niks mee was).
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 08-06-2014 21:07
Ik zie ook at verschillende auto's WEL koplampsproeiers hebben en andere weer niet... iemand een idee hoe dat kan? Vanaf bepaald bouwjaar is het ook niet aangezien 2004 wel en dan 2007 weer niet. Schade gehad ooit?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 08-06-2014 21:16
Nou... de stand van zaken:
- de dealer in Hensgens geeft maar 8000 euro terug voor de picanto: te weinig dus. Dat betekent 8500 euro in twee jaar afschrijving. No way.
- de garage in Eindhoven is erg laks en onvriendelijk met antwoord over mail: auto staat in de verkoop voor een gast die zijn rijbewijs nu voor de derde keer is kwijtgeraakt. Dan kan ik wel raden hoe er met de RX8 gereden is... Dus valt af.
- deze is een serieuze optie: http://www.autotrader.nl/auto/mazda-rx-8/2007/spijkenisse/5tn6j/mazda-rx-8-13-renesis-hp-231-pk/?zoekopdracht=mazda-rx-8
- daarnaast nog een particulier die claimt Mazda monteur te zijn: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m812065391-mazda-rx8-upgrade-77dkm-bose-navi-inr-mog.html

.... keuzes.......
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-06-2014 22:00
De koplampsproeiers horen bij de xenonverlichting. De HP heeft xenonverlichting...

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-06-2014 12:02
Behalve als ze US zijn, want daar is het niet verplicht.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 09-06-2014 13:10 Edited 09-06-2014 17:35
Die "particuliere" ken ik, die man is er altijd wel zuinig op geweest. Wat natuurlijk niks zegt over de inwendige kant, daar ben ik niet bij geweest.
Hij is ook actief op www.zoomzoomclub.nl

Ik zou voor die gaan evt. Mooi ding... Ik weet dat hij ook nog wel wat met de prijs wil doen dus benaderen kan altijd!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 12-06-2014 19:06
Inmiddels proefgereden in een HP variant en wat een genot... die toeren... dat geluid.... FE NO ME NAAL! Kan iemand mij uitleggen hoe de normale variant zich verhoudt tot de HP variant?

Deze is ook nog interessant; geen upgrade, maar Xenon is prima zelf in te bouwen EN maar 2 eigenaren gehad tot nu toe!

http://www.autowereld.nl/mazda/rx-8/141kw-192pk-renesis-4802339/foto.html
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-06-2014 21:11
Die laatste is WEL een upgrade, maar geen HP ;)

Een HP heeft ook een sport onderstel heb ik mij laten vertellen, en ik heb zelf een HP, maar ik heb ook met een SP gereden, en de SP is wat minder strak op de weg.. en natuurlijk heeft de HP een 6 bak en meer vermogen, maakt meer toeren en is wat sneller dan de SP...

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 13-06-2014 14:52
Martine, wel raar de hp strakker op de weg ligt dan de SP, alle Nederlandse rexxen zijn namelijk uitgevoerd met sport onderstel zo ook de SP.
Snelheid technisch scheelt het 3x niets, ik rijd zelf een SP met lichte modificaties (lichter vliegwiel + 6 puck koppeling en open uitlaat systeem van Pettit Racing) en ben zelf sneller dan de HP scheelt niet veel maar is wel leuk :P
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-06-2014 16:40
verschillende sport onderstellen...niets raars aan..

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 13-06-2014 17:47 Edited 13-06-2014 17:55
Toch even klein stukje onderzoek gedaan hierop, Mazda kent inderdaad een paar verschillende onderstellen.

Normaal onderstel, 300mm remschijven voor. (niet gebruikt in Nederland)
Sport onderstel, 323mm remschijven voor, zelfde schokdempers en veren als Normaal onderstel.
Shinka, 323mm remschijven voor, Bilstein schokdempers , crossmember gevuld met PU (niet geleverd in Nederland)
PZ, 323mm remschijven voor, Bilstein schokdempers met eiback veren (niet geleverd in Nederland)
Mazdaspeed, Geheel herziene ophanging(dempers en veren) verdere verstevigingen aangebracht aan het chassis om het chassis stijver te maken.

Al met al geeft deze informatie mij te denken dat of de HP gemodificeerd was/is of dat er iets niet helemaal lekker was bij de ophanging van de SP, Misschien gebroken end links van de stabilisatorstang of schokdemper lek?
Aangezien alle door Nederlandse dealers geleverde RX-8en één en hetzelfde onderstel hebben.
Ook het onderdelen boek bevestigd deze bevinding, deze maakt bij het onderstel alleen onderscheid in de remschijven en fusee's aangezien de remklauw wat dichter op het hart gemonteerd moet worden.
Rest van het onderstel is allemaal uitwisselbaar.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 17-06-2014 10:19
klinkt als toen ik voor nieuwe 323mm StopTech remschijven ging, dat zou onder mijn SP ook niet passen volgens dit forum ivm kleinere schijven op een SP.
Ik kon toen ook al bevestigen dat de SP in nederland gewoon een sport onderstel heeft, geen verschil met de HP...

De amerikaanse automaat heeft idd kleinere schijven en misschien in duitsland waar meer uitvoeringen te koop waren dat er verschil is, maar dit geld dus niet voor de nederlandse rexen.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-06-2014 11:38
Ik ben momenteel serieus bezig met die laatste zwarte. Hij heeft twee eigenaren gehad die hem alleen voor de fun naast de primaire auto gereden hebben. Onderhoud is bekend en dealer onderhouden bij de garage die de auto aanbiedt.

Ik zit met het punt dat het een bemiddelingsauto is en de garage geen garantie kan/wil geven. Ook niet tegen bijbetaling. Ze zijn wel bereid een compressietest te doen. Dat is dan wel weer netjes. Aldus de verkoper issie in nieuwstaat; geen enkel krasje op de velgen; 3 steenslagputjes in de bumper. That's it... Eerst zien natuurlijk en dat gaat wrs donderdag gebeuren. Ik was persoonlijk op zoek naar een jongere auto, maar de rest hebben meer gelopen en ook aanzienlijk meer eigenaren gehad.

1. Hebben jullie nog tips/adviezen in dit traject?
2. Wat gaan de dingen zijn die ik meteen moet vervangen bij aankoop?
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 17-06-2014 15:01
De laatste zwarte is een plaatje om te zien op de foto's en wil de dealer (kia dealer) zelf een compressie test uitvoeren of gaan ze die laten uitvoeren bij een Mazda dealer?
Houd er rekening mee dat een compressie test niet uitgevoerd kan worden met een simpele compressie meter die elke dealer wel heeft liggen.
Met een reguliere compressie meter geeft deze enkel de compressie aan van de kamer met de hoogste compressie, waar wij de compressie willen weten bij een bepaald toerental en van alle drie de kamers per rotor.

Als de auto echter door liefhebbers is bereden is er bij een 49k km nog niet echt veel reden om je zorgen te gaan maken over de compressie.

Bij een proefrit rijd de motor een km 10/15 warm en ga daarna ook even de snelweg op en trek de auto even vlot door alle versnellingen heen.
zet de radio uit en luister naar eventuele bijgeluiden.

Maar bovenal ga op je gevoel af.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-06-2014 17:12
En als die zwarte niet bevalt: Ga eens kijken bij die sunlight silver van "Benny". Voor zover ik weet ook een echte liefhebber en ik heb hem "gesproken" : hij wil en kan nog wat met de prijs doen.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-06-2014 19:18
De compressietest wordt bij Mazda gedaan. Bedrijf is Kia en Mazda in 1. Dus ik neem aan dat dat wel goed komt. Neem een vriend mee die aardig wat verstand van auto's heeft. Geen echte wankel ervaring, maar ik ga op de tips van jullie af. Warm rijden en testen.

Nog meer tips???
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-06-2014 20:29
let op roest!!

Het is helaas een roest gevoelige auto...

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 17-06-2014 20:30
En dan vooral roest bij derde achterlicht, spatborden en dorpels toch?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-06-2014 20:34
Ja idd, maar bij de dorpels ook goed aan de bovenkant kijken waar de achterdeuren sluiten ;)
Olieleidingen (voor zover je daar iets van kan zien, zonder wat te demonteren)

Groetjes M&M
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-06-2014 21:21
Ziet er wel netjes uit die zwarte rex.

Ik ben dit nog op mp tegengekomen, wellicht ook het bezichtigen waard:

http://link.marktplaats.nl/m813943894
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 18-06-2014 20:06
Thanks! Ik ga in eerste instantie voor de zwarte morgen... ben benieuwd.... heb er zin an! ;-)
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-06-2014 20:18
Kun jij nog fijn op tijd mee voor 13 juli naar de Nürburgring ;)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-06-2014 14:54 Edited 19-06-2014 14:59 Upvotes 1
Net terug van de testrit. Wat n verschil met die andere. Werkelijke nieuwstaat! 3 steenslag putjes en klein krasje op linkerachter spatbord!

Startte snel. Zowel warm als koud. Compressie test niet goed uitgevoerd gezien digitale meter stuk was en de monteur heeft het analoog geprobeerd. Alleen bovenste twee bougies: 4 bar beiden en alle uitslagen gelijk. Zie filmpjes.

In principe denk ik dat de auto verkocht is. Vorige eigenaar heeft de auto alleen als fun auto gehad en er de afgelopen 7 jaar maar 10.000km gereden. Dit werd beaamd in de digitale historie.

Compressie test RX8 bovenste 1/2: http://youtu.be/PesESkQZS48
Compressie test RX8 bovenste 2/2: http://youtu.be/7s-4WIQJ_oY
Onderkantje: http://youtu.be/igtWX7-x88A

Zoals te zien wat roest hier en daar wat makkelijk kan worden aangepakt. Oliekoppelingen ook roest, maar viel mee.
Verder stabilisatorstang links achter los.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 19-06-2014 20:42
mocht je tot koop overgaan, ik ben in het bezit van een compressie tester als je toch twijfels hebt
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-06-2014 22:16
Dat zou ik tof vinden! Koop gaat door. Morgen ophalen :-)
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-06-2014 12:25
Nice gefeliciteerd met je rex ;)

mvg,
Rinesh
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 20-06-2014 18:49
Nou hierbij wat foto's!

Helemaal happy. Mijn to-do list:

1: echte compressietest uitvoeren
2: zwart gaas monteren in de openingen van de bumper
3: tablet monteren ipv navigatie want die is om je janken :-)

Allemaal dank voor de hulp zover... zal nog wel meer hulp/input nodig hebben in de toekomst. Is er een goede tutorial voor de tablet inbouw? En hoe kan ik toegang krijgen tot de werkplaatshandleiding hier?








- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 20-06-2014 18:59
Gefeliciteerd. Geniet van je aankoop, ziet er goed uit.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-06-2014 19:12
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd.
En racegaas? Er zitten toch al roosters??

Voor de tablet moet je even op het forum zoeken naar de post van Dennis. Je kan ook even op het Engelse forum kijken. Daar staat een post over een galaxy tab 2.

Mvg,
Rinesh
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-06-2014 20:30
Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit :)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2014 07:12
Mooie hoor!
Beste combo: zwart met zwart/rood leer...:-)
Klik maar ff op m'n siggie.
"Handleiding" staat bij electronica hoek.

Grtz Dennis
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 21-06-2014 09:41
ras14:

> En racegaas? Er zitten toch al roosters??


Dat zijn de oliekoelers....
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-06-2014 10:12
Haha Owja ik zie het.. In het midden  zit wel een rooster :$

Mvg,
Rinesh
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 21-06-2014 15:12
En ik speel nog met de gedachte om er een 57i short ram in te leggen. Niet voor de vermogenswinst, maar puur voor het rijgenot/plezier. Mijn Accord Type-S heb ik deze upgrade ook kado gedaan en dat was me toch leuk. Voet relaxed op pedaal sportief brommetje en voet naar beneden resulteerde in een grom!

Is er iets anders aan het Wankel idee mbt olie terugloop wanneer ik een K&N plaats?
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hallo allemaal!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill