Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Rx-8 Renesis HP import
- Van Soso (Beginner) op 30-09-2013 18:38
Recentelijk heb ik last van condensvorming + water in mijn linkerachterlicht.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de juiste remedie voor dit probleem??

( Ik heb trouwens nog wel een Bovag garantie en de dealer ook al gebeld, maar tot op heden nog geen antwoord).

Alle hulp/suggesties zijn welkom.
- Van Giowaal (Beginner) [nl] op 30-09-2013 19:18
Ik heb momenteel hetzelfde probleem en volgens mijn komt het vaker voor.
Ik heb het aan beide achterlampen, ik moet zeggen dat het ook wel zo weer weg is.
Maar het lijkt me niet dat dit hoort?
Goeie vraag dus!
Iemand suggesties ?
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-09-2013 19:28
RX8 kwaaltje, heeft denk ik bijna iedereen last van.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2013 20:15 Edited 30-09-2013 20:24
Mijn nieuw gekochte RX-8 HP had vanaf het begin last van condensvorming in beide achterlichten.
Is een kwestie van "ademen" van het achterlicht t.g.v. temperatuursverschillen binnen/buiten, dag/nacht en het "koude beslagen Colaglas-in de zomer"-effect) etc.
Dit euvel heeft in pricipe elke "af-fabriek" Rex en vele andere autotype's.
Ik heb voor beide achterlichten bij de lokale Mazda-dealer nieuwe (dikkere) afdichtingen ("gaskets") gekocht plus de modificatie-pads ("pads") zoals afgebeeld met de partnumbers in de bijgaande TSB.
Sindsdien is condensvorming aanzienlijk verminderd en geen echt probleem meer.
Condensvorming in de winter voorkom ik vooral ook door kort voor ik thuiskom de interieurtemperatuur (interieur en kofferbak "ademen" onderling) te verlagen tot 15 gr. C en de interieurventilator flink hoog te zetten, zodat warme, vochtigere interieurlucht wordt verwijderd en bij afkoelen van de auto niet/minder tegen het achterlichtglas beslaat (Cola-euvel).
Puur water in de achterlichten duidt meestal op een lekke afdichting, herstellen met nieuwe pakking (plus pad) of loshalen en op de juiste wijze extra afkitten op de standaard-seal.
Betreffende TSB:
http://www.rx8club.com/attachments/series-i-trouble-shooting-95/146317d1254561527-tsbs-technical-service-bulletins-water-rear-combination-light-pdf
Overige TSB:
http://www.rx8club.com/attachments/series-i-trouble-shooting-95/148401d1258686463-tsbs-technical-service-bulletins-condensation-fog-front-rear-combination-lights-pdf

(NB: Soso
Indien de betreffende dealer geen Mazda-dealer is zal hij waarschijnlijk niet goed weten hoe e.e.a. op te lossen.)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2013 21:13
Dat van die pads is nieuw voor me. Maar ik heb geen last van vocht in ieder geval. Heb wel de dikkere seals.

Alleen dat condens is heel normaal. Komt gewoon zoals Rudolph al aanhaalt door warme vochtige interieurlucht in de lamp dat aan de zijkant afkoelt door rijwind.

In principe heeft elke auto daar last van wanneer de lampen kunnen 'ademen' via het interieur en ze rijwind vangen. Alleen de meeste auto's hebben rode achterlichten, dus dan valt het niet op.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-10-2013 08:04
Niks aan het handje... Ik had het met mijn RX-8 en ik heb het nu heel sporadisch ook met mijn 3 GT-M.
- Van Soso (Beginner) op 01-10-2013 10:34
Rudolph bedankt voor de tips, ik heb ze doorgestuurd naar het Scholten team. ben benieuwd naar hun reactie.
Condens kan dan wel 'redelijk' normaal zijn, maar zoveel water dat er nu in het achterlicht verzameld was lijkt mij toch ongewoon.....
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-10-2013 14:28
Maar ja, dat is dan ook het verschil tussen Condens en water in de unit.

Wij bedoelen met condens dat de unit van binnen een beetje beslagen is. Als er bij wijze van spreken "stilstaand" water in de unit zit, dat is geen condens ;-)
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Rx-8 Renesis HP import

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill