Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / zijn er verschillen tussen een sp motor en een hp motor ivm inbouw
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 10-10-2011 18:03
hallo een week geleden heb ik mijn rx8 SP van 2008 spijtig genoeg kapot gereden.
En er zijn zeker voor 9000 euro kosten aan.Vooraan is hij helemaal kapot(chassis is krom), motor+alle andere onderdelen nog in goede staat.
Daarom zou ik een andere rx8 willen kopen en alle onderdelen van mijn 2008 model willen overbouwen.
ik weet ene staan rx8  bj 2004 HP met 50.000km
Mijn vraag is nu: kan ik al mijn onderdelen van mijn rx8 SP 2008 gebruiken  voor mijn rx8 HP van 2004?
Moest die HP motor het nu begeven later, zou ik dan mijn SP motor kunnen inbouwen?

want mijn rx8 van 2008 heeft ook een wit leder interieur  en die andere rx8 van 2004 heeft een rood/zwart interieur.
Zou dat ook allemaal vervangen kunnen worden want ik vind mijn wit lederen interieur mooier.

Dus kort samengevat kan ik al mijn onderdelen van mijn 2008 model gebruiken voor mijn 2004 model?

MvG Jonas
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 10-10-2011 18:12
De kale motor blokken zijn hetzelfde , je zal wel alles over moeten zetten aan electronica voor de zekerheid , omdat de hp meer vermogen heeft door een andere ecu enzo
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2011 18:24
Het interieur kun je zo wisselen, op een paar kleine dingen die anders zijn.

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2011 20:31
Kale blokken zijn niet hetzelfde. De HP heeft 2 extra poorten in het inlaatsysteem. Verder zijn er nog wat vacuurmslangen ed die de HP wel heeft en een SP niet.

Overbouwen zou moeten kunnen, maar dan zul je meer dan alleen de motor over moeten gooien.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 11-10-2011 00:43
Dat had ik ook al gedacht, dat er meer dan alleen de motor overgebouwd moet worden.
Zoals de ecu en de kabelboom naar de motor en de kmteller. Maar de kabelboom van de lichten en van de andere opties(zoals:gps,radio,abs,elektrische ruiten,...enz) kan ik toch behouden of is dat ook verschillend bij een hp tegenover een sp?  Ik denk dat alleen de ecu en de kabelboom van de ecu naar de motor verschillend is? toch?? of ben ik verkeerd?

Dus alle onderdelen van mijn 2008 model kan ik gebruiken voor mijn 2004 model?

Mvg Jonas
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 11-10-2011 07:27
Is het een facelift die je in de prak gereden hebt, aangezien die van 2008 is? Je zal alles moeten veranderen. De luchtinlaat is anders die achter de bumper zit, SP is een gewone buis, bij de HP zit er een ventilator op die aanslaat hoog in de toeren. De motor is anders: een verbeterde versie, extra poort, bobines zijn anders geplaatst, overdruk olie zit niet meer in de luchtinlaat maar in de motor... Software is anders. De SP heeft 5 versnellingen, de HP heeft er 6. En er zijn dan nog talloze mechanische verbeteringen die ze aangebracht hebben in 2006 en 2008. De 2004 is de oudste versie met nog al de kinderziektes erin. Ik denk dat je als leek hier niet moet aan beginnen. Tenzij je garagist bent en dan nog!
Hier heb je een lijst met wat er verandert is bij de 2008.

What Changed In Series RX-8 II.

-All New Powertrain Control Module (PCM) with TEMPERATURE SENSOR      newly added and built into the PCM, when ETC (Engine Compartment Temperature) reaches 230F or 100C with Ignition OFF, Medium Cooling Fans Switch ON.
-New Larger Genuine Oil Filter and Repositioned On Front Timing Cover Housing To-wards The Sump (Left Hand Side). USE GENUINE 09 SERIES II OIL FILTER ONLY.
-Revised Oil Filler and Dip Stick (Longer Type).
-New EMOP "Electric Metering Oil Pumps" Two of them... Internal Oil ----Pressure in EMOP's is between 7.3 and 21.7 PSI (Used for the first time by Mazda)
-New Design Oil Injection Nozzles 3 per Rotor Housing..Totalling 6.
-New Oil Pump Assembly.
-50% Higher Oil Pressure Rate at 100 oC (121oF) @3000 RPM...500 kPa {5.10 kgf/cm2, 72.5 psi} When compared to Series 1 RX-8.
-New Oil Pressure Sensor (ONLY Located on #1 EMOP).
-Larger Oil Pan Sump Capacity.
-New Hex (8mm) Type Sump Drain Plug.
-New Internal Oil/Sump Pan Magnet...(First Time Used In A Rotary Engine Since 1985 FC RX-7)
-New External Silver Plate Engine Sump Guard.
-New Inlet Manifold with Changed APV Position Sensors.
-Revised 4 Fuel Injection Nozzles (2 Primary, 2 Secondary). (Series I six Port Engine had 6 FI Nozzles).
-Revised Atmospheric Air Control Solenoid (Near Throttle Body)
-New Fuel Pump.
-New Radiator Core.
-New Radiator Electric Fan Motors.
-Revised Radiator Fans Speeds from 2 to 3 Speeds. (Low, Middle, High).
-New Alternator.
-New Starter Motor.
-New Battery 80D26L. (80 AMP Hour) (Was 50D22L (50AH) or 75D26L (75AH) in Series I)
-New Exhaust System.
-New Yaw Rate Sensor Unit.
-New Air Conditioner Temperature Controller (Amplifier).
-New Bridgestone RE050A's in 18" and 19" (R3).
-New Manual Transmission (6 speed MX-5/Miata) (Reverse is now next to 1st gear not next to 6th gear).
-New Differential Ratio (Manual).
-New Differential Fixing Plate Washer on PPF (Power Plant Frame).
-New Differential Mounting Bracket.
-New Additional Alloy Cooling Fins (4) on Alloy Differential Cover Plate, Plus Deeper Set Cooling Fins.
-Changed Throw Out Bearing (Thrust or Fork Bearing).
-Revised Oil Coolers, Air Intakes and Oil Cooler Hose Lines.
-Extra Rotor Knock Sensor (Now 1 per Rotor, Total Of 2).
-New Water Pump/ New Timing Cover to suit.
-New Water Pump Pulley.
-New Water Pump "O" Ring as Gasket.
-New Spark Plug Leads.
-New Ignition Coil Backing/Mounting Plate (Now Ventilated)
-New Alternator/Air Compressor Drive Belts.
-Revised Eccentric Shaft (Crankshaft) Pulley.
-Revised Oxygen Sensor (CAT).
-Revised Air/Fuel Ratio Sensor (Exhaust Manifold).
-New Air Pump Control Unit.
-New One Piece Trans Tunnel Heat Shield (Previously Two Piece).
-New Under Body Covers Reducing C Drag from 0.31 to now 0.30.
-Larger Fuel Tank (5 litres extra or around a gallon).
-New Dynamic Stability Control (DSC) Hydraulic Unit Control Module.
-New Rear Suspension Control Links (Rods) Upper/Lower and Trailing have Increased In Diameter.
-New Rear Stabilizer Bar.
-New Rear Shocks And Springs.
-New Rear Axles.
-New Rear Parking Brake Cables.
-New ABS Wheel Sensors (All 4 Wheels).
-Revised TPMS (Tire Pressure Monitoring System) US Only.
-New Front Upper And Front Lower Suspension Arms (Wishbone).
-New Front Steering Knuckles And Wheel Hubs.
-New Front Stabilizer Bar.
-New Front Shock and Springs.
-Revised Power Steering Control System Unit.
-Revised Headlamp Auto Leveling Sensors.
-New 3 Piece (Instead of 2) Strut Tower Brace (Manual Only), Auto's Retains Two Piece Tower Brace.
-Revised Front and Rear Wheel Arch Splash Guards/Shields.
-Thicker (Heavier Guage) Steel On The Two Front Strut Towers.
-Additional Spot Weldings Around Both Door Openings For Increased Rigidity.
-Stiffened Body Shell = Torsional (twisting) and Flexural (bending) Rigidity have been increased by 5.4 and 8.7 per cent respectively.
-Auto's and Manual's both have 6 port engines, Max Power RPM (kw) has been limited to 7500 for Auto compared to 8200 RPM for the manual.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 11-10-2011 16:06
ben afgestudeerd en ik werk ook als auto technieker. Dat inbouwen is geen probleem. Ik wil mij een andere rx8 kopen omdat de kosten van de reparatie van mijn rx8 2008 zoveel gaat zijn, dat ik met dat geld een andere rx8 kan kopen. wel  van bj 2004. maar dat kan mij niet schelen omdat ik juist een goed chassis zoek om mijn rx8 van bj 2008 terug te repareren. Die rx8 2004 Hp die ik gevonden heb op internet is in perfecte staat met 50.000km. en dat het een hp is is mooi meegenomen. :-)  altijd keurig op onderhoud geweest met boekje erbij.

het chassis is toch hetzelfde he of het nu een HP is of een SP  en het verschil in bouwjaar speelt toch ook geen rol voor het chassis? of wel?
Wat ik mij wel afvraag is, zijn de cardanassen en draagbalken en remmen van een hp model sterker dan een sp model?

Moest ik die rx8 HP 2004 kopen dan zou ik er gewoon mee rijden als er geen mankementen zijn, maar moesten er zich problemen beginnen voordoen met de motor,dan zou ik hem overbouwen naar mijn SP model 2008. (omdat ik namelijk al deze onderdelen bij mij thuis heb liggen buiten het kromme chassis)
Ik zou dan de wagen volledig uit elkaar halen tot op en leeg chassis. en dan al mijn onderdelen van mijn 2008 model inbouwen in het 2004 chassis.

Dit moet toch perfect mogelijk zijn zonder veel problemen?

Sry voor mijn onduidelijke tekst. maar ik wil echt zeker zijn dat dit gaat lukken voor ik mij deze rx8 HP 2004 koop. ALs de hp motor moest kapot gaan dat ik mij geen nieuwe HP motor moet aanschaffen. maar gewoon mijn onderdelen kan gebruiken van mijn rx8 SP 2008 model.

MvG Jonas
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2011 20:46
Ik denk dat het chassis precies hetzelfde is, maar pin me d'r niet op vast....
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2011 22:37
Ik zou mooi die HP aanschaffen en genieten.
Bovendien, waarom zou je al die moeite doen om een SP-blok in te bouwen???
Je haalt jezelf heel veel werk op de hals en als je eenmaal een HP hebt gereden...
Maar goed, ik hou zelf ook veel van sleutelen maar ik zou er helemaal niet aan beginnen (ook al zou dat echt wel lukken).
Ik denk dat je de boel beter kan verkopen want een gebruikt blok raak je wel kwijt.
Misschien is de som van de onderdelen zelfs meer dan de auto als wrak zou opbrengen.
Maar goed, het is echt heel persoonlijk.

Grtz Dennis.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 12-10-2011 05:07
Ik ben alleen wat bang dat een rx8 HP van 2004 sneller problemen gaat hebben. dan mijn rx8 van 2008(nooit problemen mee gehad.)
Omdat een rx8 van 2004 nog al de kinderziektes heeft. Maar ik denk ook dat het allemaal te maken heeft met hoe goed je de auto onderhoud en aan je rijstijl ook.
En ook moest ik alle onderdelen van mijn rx8 van 2008 inbouwen in het 2004 model , dan heb ik eigelijk terug een rx8 van bj 2008. alleen niet op de papieren.Dan heb ik ook alle mechanische verbeteringen die ze hebben aangebracht in de loop der jaren.
Wat ik wel direkt ga doen is het interieur wisselen, omdat ik een wit lederen interieur had en die van 2004 heeft een zwart/rood interieur. en ik vind een wit interieur mooier daarom. :-)

Ik had in de mazda garage ook is geinformeerd hierover. En daar zeiden ze dat het geen probleem is om een 2008 SP motor in te bouwen in een SP van 2004. Maar als je een SP motor wil inbouwen in een HP van 2004 dan moest je de auto helemaal uit elkaar halen tot op een leeg chassis en dan alle onderdelen van de 2008 overbouwen op het leeg chassis. Dat zeiden ze in de mazda garage. Maar dat is voor mij geen probleem hoor. Ik kan alleen niet geloven dat je daarvoor de kabelboom van de lichten en andere zaken zoals de opties( zetelverwarming,enz...) ook moet veranderen.volgens mij moet dat hetzelfde of het nu een hp is of een sp.
Ik zal wel zien he.

Wat zijn eigelijk de belangerijkste dingen die je moet controleren bij een HP van 2004 bij aanschaf? Ik heb wel een diagnose toestel enzo
Dus ik kan hem altijd eerst is uitlezen voor ik hem koop.

Ik hoop alleen dat ik geen problemen ga krijgen met de motor omdat het een HP is van 2004. Ik zou eigelijk ook liever het HP blok willen behouden. meer pk :-)  wat kost een hp motorblok nieuw of gereviseerd?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2011 10:22
Wit lederen interieur? Nu heb je mijn aandacht :) Is het een Kuro oid?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-10-2011 11:13
Faxie:

> Wit lederen interieur? Nu heb je mijn aandacht :)
> Is het een Kuro oid?


Moet haast wel, ook al vanwege het bouwjaar.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 12-10-2011 11:43
Caecil:

> Faxie:
>
> Moet haast wel, ook al vanwege het bouwjaar.


Ligt eraan welke dealer 'm verkocht heeft.... (kuch bulters kuch). ;-)
- Van Matex (ForumPro) op 12-10-2011 17:52
Wat een angst voor een HP uit 2004.
Ik rij sinds april 2004 een HP,tot volle tevredenheid.
Heb buiten het koeltankje nog geen trammelant gehad.
Ook duizende kilometers met een vouwwagen er achter,en ook lange snelle ritten.
De teller staat nu op 103500 Km
Laatste keer op de A3 in Duitsland liep de snelheid op tot een nette 242 Km/h op de klok.
Het olie verbruik 1 liter op 4000 Km
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 12-10-2011 19:05 Edited 12-10-2011 19:11
hehe dat geeft me al wat meer vertrouwen. :-)
Ik denk ook dat het te zien heeft met hoe goed de wagen is onderhouden en de rijstijl van de rijder.
Ik ga die rx8 hp 2004 toch kopen ze. het zijn leuke autootjes die rx8en :-). Ik heb dit veel meegemaakt dat mensen die ik niet ken mij aanspreken om te zeggen dat ik zo een mooie wagen had. Alleen spijtig dat ik mijn eerste rex in de prak gereden heb. Ik ben daar echt kapot van.!!:-( Daarom dat ik mij zo snel mogelijk een nieuwe wil aanschaffen. die rx8HP van 2004 dus.   Ik ga er volgend weekend naar gaan kijken.

Welke soort van olie gebruik jij MATEX? Merk en type? vol syntetisch of niet? Op hoeveel km vervang jij je olie?

Bij mijn eerste rex heb ik altijd vol synthetische olie gebruikt castrol magnatec 5w30. Wel altijd op 6.000 a 7.000 km vervangen +oliefilter.
Nooit geen problemen mee gehad.  Deze olie werd mij ook aangeraden door castrol zelf. Dat was wel een SP geen HP

Ben echt benieuwd of ik het verschil ga voelen in het rijden.
- Van Matex (ForumPro) op 12-10-2011 19:59
Olie verversen 1x per jaar met filtervervanging (jaarlijkse beurd).
Olie van de dealer is Shell 5W30 vol syntetisch.
Zelf vul ik alleen bij elke ca 4000 Km 1 ltr
Per jaar rij ik ca 15000 Km
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2011 20:58
Ik zou niet op een hoge kilomterstand opeens overstappen op volsynthetisch.... probeer na te gaan welke olie er eerst altijd gebruikt is.

Zo duur is de Mazda Dexelia nou ook weer niet trouwens. 11,- voor een liter, en dat dan op 10 tankbeurten van 80,- per stuk....

1 Keer verversen per jaar is voldoende ook. De olie krijgt toch al geen kans om erg vuil te worden, het wordt allemaal verbrand uiteindelijk.
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 13-10-2011 07:50
Heb ook een HP van 02/2004 met 82000 km ondertussen en heel wat verschillend gebruik: lange (snelle) en korte afstanden, filerijden, circuit, etc.  Ik onderhou mijn wagen altijd zeer goed. Dexelia 5W30 gaat er altijd in en op tijd (wacht nooit tot het rode olielampje).  Enigste dat ik tot nu toe heb vervangen:
- Koelvloeistofvatje
- op 60000km: nieuwe coils, bougies en magnecor beter geleidende racebougiekabels.
Hij start nog steeds perfect.  Velen denken nog steeds dat de motorblokken stuk zijn of verwaarlozen de coils, waardoor uiteindelijk motor wel uiteindelijk vastloopt.  Zolang je goed op je olie let en je coils tijdig verandert kun je lang met je blok doen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2011 21:23 Edited 13-10-2011 21:32
Ik heb een RX-8 uit 2004 met 65000km en hij start nog steeds prima (trek hem ook zeer regelmatig los).
Ik rij ook heel weinig korte stukken.
Heb dat probleem van het koelwatersymbooltje kunnen tackelen door wat siliconenolie aan het koelwater toe te voegen.
Hij komt nu af en toe bij 190 of hoger (bijna niet dus :-) )
Verder heb ik nog geen rare dingen meegemaakt (behalve een keer olie overvuld wat via de inlaat in de motor kwam, dikke rook maar geen gevolgen behalve dat ik het inlaattraject ff moest schoonmaken...)
Het enige waar je echt op moet letten is de staat van de olieleidingen.
Starten met koude motor moet ook goed gaan, als 'ie warm is mag het wat langer duren.
Olie: gewoon synthetisch 5W30 van een bekend merk.
Ik laat het samen met het filter bij de 10.000km-beurt vervangen.
Je vult namelijk altijd bij: ik doe dit zelf altijd bij het onderste streepje, zo vervang je altijd zo'n 25% en in 10.000-12.000km is het hele carter dan ongeveer geheel ververst geweest.
Ik rij ook veel in de hoge toeren en dan is je olieverbruik uiteraard wat hoger.

Grtz Dennis.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 14-10-2011 03:51
Mijn plan van een rx8HP van 2004 te kopen gaat niet door. hij is namelijk al verkocht.
Maar ik heb een andere gevonden het is wel een SP model. Maar ik denk toch dat dat beter gaat zijn omdat mijn rx8 van 2008(in de prak) ook een SP is en geen HP. dan heb ik zoveel werk niet als ik onderdelen onderling wil wisselen.
Deze wagen is een rx8 SP van 2004 met op de teller 65.000km. Maar de motor is op 62.000km vervangen door een nieuwe motor+koppeling en bobijnen. dus de motor heeft maar 3000km. En er is ook een faktuur bij van de nieuwe motor ter waarde van 6764 euro 
EN het is een handelaar die hem verkoopt met 1 jaar garantie bij.

Zouden jullie zo een wagen kopen waar de motor al vervangen van geweest is.
Of is het juist een voordeel dat er een bijna nieuwe motor in zit?

Is dat dan mogelijk van mijn rx8 SP 2008 motorblok in te bouwen in de rx8 SP 2004 zonder de elektronica van te veranderen?
Want ik zou eigelijk mijn motorblok van mijn 2008 model willen aanpassen voor een turbo of supercharger te kunnen gebruiken.

En zou ik mijn opties van mijn 2008 model allemaal kunnen overbouwen zoals het bose audiosysteem,cruisecontrol met knoppen aan het stuur?

Want mijn eerste rex die van 2008 was een SP upgrade. een full option.

MvG jonas
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 14-10-2011 12:50
De mijne is ook vervangen op 62.000,  toeval ?
Maar bedoel je dat de factuur 6764 € was, of de motor alleen zoveel ? Dat zou namelijk wat veel zijn.
Maar zelfs zonder tussenkomst van garantie is het nog bijna 1000 € meer dan mijn factuur :
http://forum.rx8nl.com/mwf/attach/49/19149/factuur.jpg
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-10-2011 17:37
Gloednieuwe motor erin is helemaal niet slecht natuurlijk.

De Bose ed zijn wel over te zetten, maar dat is stiekem nog best veel kabelwerk hoor.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 15-10-2011 11:30
de factuur in totaal heeft 6.700 gekost. En dat weet ik niet of mazda er is tussen gekomen. Ik denk van niet.
Ik ga die wagen toch kopen. een motor met 3.000 km en als ik hem van in het begin kan onderhouden dan gaat hij nog lang meegaan.
Mijn eerste rex heb ik ook altijd perfect onderhouden. en nooit geen problemen mee gehad. en ik reed meer dan 25.000km per jaar dus :-) motorblok had op laatst 72.000km. en ik had hem 2.5 jaar geleden gekocht met 18.000km.

Ik zal het jullie nog allemaal laten weten als ik de wagen heb. En hoe de verbouwingswerken zullen zijn zoals de opties overbouwen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2011 20:10
Faxie:

> Kale blokken zijn niet hetzelfde. De HP heeft 2
> extra poorten in het inlaatsysteem. Verder zijn er
> nog wat vacuurmslangen ed die de HP wel heeft en
> een SP niet.
>
> Overbouwen zou moeten kunnen, maar dan zul je meer
> dan alleen de motor over moeten gooien.


Dit klopt idd, we zijn van even bij Kees Hoebeke geweest om even te kijken bij zijn zaak, en daar stond een rx-8 motor uit elkaar,
en toen hebben we het ook even gehad en gekeken naar de verschillen van de SP en HP motor.

Groetjes M&M
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 19-10-2011 21:34
Faxie:

> Kale blokken zijn niet hetzelfde. De HP heeft 2
> extra poorten in het inlaatsysteem. Verder zijn er
> nog wat vacuurmslangen ed die de HP wel heeft en
> een SP niet.
>
> Overbouwen zou moeten kunnen, maar dan zul je meer
> dan alleen de motor over moeten gooien.


Een SP is ook een multi side port.
is dat niet hetzelfde?!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-10-2011 03:23
Multi side port slaat volgens mij op het feit dat zowel de in- als uitlaat aan de zijkant van de behuizing zitten.

SP heeft 2 inlaatpoorten per kamer, HP 3. De zgn auxillary poorten gaan open bij 7500 tpm.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-10-2011 21:09
ok sorry.
Maar hij is er al uit sowieso
- Van rx- belgie 2007 (Beginner) [be] op 15-09-2012 17:21
hoi
ik heb een rx-8 te koop van 2007 met 16700miles, geen airbags af, geen koelers of ophanging kapot. staat op 2de hands. een zwarte, leder, airco, full option uitgz gps. 5550€
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2012 22:50
Dit is geen promotie voor België en hier maak je zeker geen vrienden mee...

Desondanks vriendelijke groet,

Olof
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-09-2012 09:01
Ik snap em niet....
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-09-2012 09:02
Oh, ik denk dat ik em al snap ;-)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / zijn er verschillen tussen een sp motor en een hp motor ivm inbouw

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill