Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Xenon
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 12-03-2009 18:36
Heeft hier iemand al xenons (pilot) gestoken in zijn sp?
Ik zou er graag steken, maar er is zo weinig plaats onder de kap.

Iemand ervaring?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2009 22:56
Is het geen optie op HP Xenons op de kop te tikken ergens?
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-03-2009 10:07
Is dat niet veel werk Faxie? Lijkt mij dat je dan ook de bumper met sproeiers moet aankopen?
- Van Renesis (ForumPro) op 13-03-2009 11:49
Hoe zit het met verstelling?
Dat gaat bij een HP automatisch. Dat lijkt mij een probleem op een SP.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2009 17:57
Ja het zal sowieso veel werk zijn. Maar ze zullen wel passen lijkt me.

Ik weet niet hoe het zit met die sproeiers.... regels zijn beetje onduidelijk over dat.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2009 18:49
Er hoeven geen koplamp sproeiers aanwezig te zijn voor de APK ;)

Groetjes M&M
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 14-03-2009 10:35
Misschien kan Caecil ook duidelijkheid verschaffen, zij wilde dacht ik xenon op haar Mazda 3 zetten maar heeft het uiteindelijk niet doorgezet.
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 14-03-2009 14:59
Martine:

> Er hoeven geen koplamp sproeiers aanwezig te zijn
> voor de APK ;)
>
> Groetjes M&M


Alvast bedankt allemaal :)

Maaar in Belgie zit de keuring (apk) net wel anders ineen.

Koplamp sproeiers moet in Belgie wel.
Ik weet het van mijn seat in de tijd, daar was ik voor afgekeurd.
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 14-03-2009 15:04
Mijn bedoeling van xenon is, dat ik naar de keuring moet dat ik gewoon van lamp moet wisselen.
Ik had er in mijn seat ook gestoken.

De eerste keer naar de keuring, afgekeurd geen koplampsproeiers.
2de maal lamp verwisselen, transfos laten zitten, goedgekeurd.

Dat kan alleen maar in Belgie.:(
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2009 19:20
oh tja Belgie...oeps ....dat zal anders zijn ja

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-03-2009 12:45
CasperRX-8:

> Misschien kan Caecil ook duidelijkheid verschaffen,
> zij wilde dacht ik xenon op haar Mazda 3 zetten
> maar heeft het uiteindelijk niet doorgezet.


Inderdaad niet doorgezet. De 3 is van oktober 2007, dus dat was te nieuw om onder de regeltjes van de sproeiers uit te komen. Dit hield in dat ik ook een nieuwe voorbumper moest waar van die sproeiertjes in zitten en vervolgens moest de hele handel TüV gekeurd worden en op het kenteken aangetekend worden. Al met al vond ik het voordeel (veel beter zicht) behoorlijk onbetaalbaar worden, zo'n 1500 euro.
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 19-06-2009 20:25
regelgeving op xenon in belgie:

VERPLICHT uitgerust zijn met koplampreinigingsinstallatie
VERPLICHT verstelbaar zijn in de hoogte (bij nieuwe modellen gebeurt dit altijd automatisch, ik weet niet hoe dit gebeurt bij inbouwmodellen)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-10-2009 20:30
Heeft iemand al eens een xenon lamp vervangen? ze zijn echt heel duur, maar nu kwam ik dit op ebay tegen:

http://cgi.ebay.de/2-Xenon-Brenner-Birne-Lampe-D2S-D2R-MAZDA-RX-8_W0QQitemZ250507097849QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3a5362f6f9

Volgens mij is dit niet zo duur :):)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2009 04:39
Dan zal je nogal op problemen stuiten als je een US invoert....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2009 17:16
Maar deze komen uit Duitsland... dit zijn toch dezelfde "peertjes" als de in NL?

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2009 17:28
Nee, ik bedoel als je een US in Belgie wilt invoeren.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2009 17:45
HUH ???? mis ik iets??

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2009 18:50
Ik reageerde hier op:

[quote]regelgeving op xenon in belgie:

VERPLICHT uitgerust zijn met koplampreinigingsinstallatie
VERPLICHT verstelbaar zijn in de hoogte (bij nieuwe modellen gebeurt dit altijd automatisch, ik weet niet hoe dit gebeurt bij inbouwmodellen) [/quote]

;)
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 30-12-2010 22:02
Hallo, dit is wel al een ouder topic maar ik heb de stap genomen om in mijn SP xenon in te bouwen, middels een aftermarket setje.
Mijn ervaring nu is dat het goed te doen is en dat de ruimte die je nodig hebt om de canbus (starter) te plaatsen onder tegen de lampunit goed mogelijk is. Wel is het aan te raden om voor de kleine versie van deze canbus te gaan dan past alles nog makkelijker.
Natuurlijk is het wel zo dat wij in het bezit zijn van een hele speciale auto en de inbouw was dan ook niet plug and play.
Zo gaan de fabrikanten van die sets uit van een dichte kap achter de orginele lamp. Niet dus in ons geval.
Ook gaan ze uit van genoeg ruimte...ook niet dus. (paste maar net)
En omdat wij zo'n speciale auto hebben is er ook geen aangepast blokje (veel andere auto's wel) voor handen omdat je het nieuwe lampje niet zomaar vast kunt zetten middelsdat veertje.
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de lichtopbrengst, is zoveeeel meer licht nu, Heerlijk!
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 30-12-2010 22:14
De teksten bij de foto's zijn weggevallen vandaar deze nog
eerste foto : oude situatie
tweede foto : nieuwe situatie
derde foto : harde rubber ring gemaakt om lampje goed vast te krijgen
vierde foto : uiteindelijkedoorvoer van de voeding
vijfde foto : bevestiging van canbus ballast aan de onderzijde van de lamppunit. Op achtergrond het plaatje dat de ballast goed op z'n plek houd.
zesde foto : niet onbelangrijk vevangen van de 15 ampére zekeringen voor 20 ampére zekeringen

Groet tjeu
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 31-12-2010 07:49 Edited 31-12-2010 08:08
De achterkant van de koplampen van een rx 8 is hetzelfde als van een Mazda 3. Dus gewoon een xenon adapter kopen voor een Mazda 3 (kost ongeveer 10€) en je kan zonder problemen je aftermarket xenonlampen vastzetten zonder dat die loskomen of kunnen bewegen.
Idd best de slim versie kopen van de ballasten die kan je dan vastzetten onder de wielkappen, er zitten daar een paar platte verstevegingsstukkken met gaten in waar je ze gemakkelijk kan vastzetten.
Ze zitten daar ook niet zichtbaar zodat je ze kan laten zitten voor de autokeuring en je halogeenlampen terug kan steken want koplampsproeiers zijn verplicht in België en in Nederland ook maar daar is het maar vanaf een bepaald bouwjaar. 2005 dacht ik???

http://www.lince.nl/Lince-Xenon-Accessoires/33/Adapter-10.aspx
- Van Matex (ForumPro) op 31-12-2010 13:38
@Tjeu,

Ziet er goed uit,met die sterk verbeterde licht opbrengst.
Je kunt wel spreken van een uitstekend geslaagde modificatie.
Hier ga je in duistere tijden veel plezier aan beleven.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 31-12-2010 16:59
@matex
Thanks inderdaad het verschil is echt ongelooflijk.

@goldenaegle
De adapters die ik nu zelf gemaakt heb voldoen uitstekend maar inderdaad als ik geweten had dat het hetzelfde was dan zou ik voor die mazda 3 adapters gegaan zijn.
De ballasten zitten bij de HP ook onder de lampunit en zijn dan zeker niet zichtbaar bij keuringen.
In Nederland is het trouwens bij auto's van voor 2007 niet verplicht om sproeiers te hebben en ook geen automatische afstelling.
Wel is het zo dat de afstelling goed MOET zijn anders volgt er bij controle door politie zeker een bekeuring.
Heb daar al eens een linkje over geplaatst bij het topic over dagrijverlichting (ok stond daar niet echt op goede plaats)

Groet Tjeu.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-01-2011 19:31
Arme tegenliggers!

Groetjes M&M
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 02-01-2011 19:47
hahaha, nee hoor ik heb de lampen echt goed afgesteld, die tegenliggers hebben er echt geen last van.
De afgelopen dagen is er niet eentje geweest die mij op welke manier dan ook gewaarschuwd heeft, sterker nog heb zelfs iemand gevraagd om mij tegenmoet te rijden. Resultaat geen hinder.

groet Tjeu.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Xenon

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill