Forum
Hoi Olof,
Dit is gemeten door Hoebeke. Vind je de compressiewaarden überhaupt hoog of vanwege km stand? Dit is namelijk niet de originele motor.
Zat net nog even naar het formulier te kijken en het is tussen de 7,1 en 8. Correctie dus.
Groeten,
Robin
Die compressie vind ik wel erg hoog. Door wie en hoe gemeten?
Groeten,
Olof
Dat zal dan een 2006 Shinka zijn uit de VS. De mijne was een 2005 variant met de paarse kleur, maar later kwamen er nog een donkerblauwe, donkerrode en nog een volgens mij.
Is de compressietest bij Hoebeke gedaan? Compressie moet gecorrigeerd worden voor het toerental. 125k Is wel erg vroeg voor verlies van compressie.
Helaas wil ik vooral de behuizingen van de GSL hebben, de rx8 rotors hebben iets hogere
compressie die ik graag wil behouden. Ik denk dat het misschien zelfs een goede optie zou zijn dus om gewoon de losse behuizingen te kopen aangezien ik verder niet echt iets nodig heb van de motor (misschien apex seals, maar die zou ik toch los nieuw bestellen)
bijvoorbeeld van mazdatrix(
https://mazdatrix.com/product/rotor-housing-13b-84-85-fr-each/), dan zijn ze ook zeker goed
of essex zie ik net:
http://essexrotarystore.com/product/genuine-mazda-rx-7-fb-13b-gsl-se-rotor-housing/ iets dichter bij
Ik denk dat de eerste stap gaat zijn om een sloopblok te vinden van een rx8 HP en deze te demonteren om te kijken wat er te hergebruiken valt
Die valve heeft een reputatie om vast te kunnen gaan zitten.
Ik meen me nog een verhaal te herinneren over iemand die een nieuwe motor kreeg en dezelfde problemen hield. Bleek de valve te klemmen. Maar je weet hoe het soms kan gaan... vermogensverlies, rotatiemotor, zal wel compressie zijn, compressietest doen met de 1,4kW startmotor en niet compenseren voor het lage toerental, en voila motor 'stuk'.
Merk je een soort dip of hapering voorbij 3300 toeren toevallig? Dat is het punt waarop de SSV open gaat. Je kan de valve trouwens met de hand op en neer bewegen, hoewel je er een beetje rottig bijkomt.
Iemand in Limburg die een compressietester heeft die ik mag lenen of die voor een vergoeding een compressietest wil doen ?
grt !
Het stukje staat in Autoweek. Kom er niet echt goed vanaf.
Ik heb de schrijver toch de volgende reactie gestuurd:
Hallo Nic,
Ik heb net het artikel klokje rond betreffende mijn RX-8 in Autoweek 2022-20 gelezen.
Leuk stukje, maar wel eenzijdig negatief. Ik lees niets terug van de positieve zaken die Tim aan de RX-8 zag, zoals wielophanging en rijgedrag.
Ook een paar onjuistheden:
Ik heb nooit beweerd dat ik de hoogste km-stand met een RX-8 heb, er zijn meerdere bekend met een hogere km-stand, maar niet met de originele (eerste) motor,
Ook degene die jij noemt met 260.000km op de teller rijdt al rond met een gereviseerde motor (bij een lagere stand dan ik nu heb). Dus mijn bewering dat ik, voor zover als bekend, met de hoogste km-stand met eerste (ongereviseerde) motor in Nederland rondrijd staat nog steeds. En daar gaat het nou juist om bij de rotatiemotor. De claim betreft meer de prestatie van de motor, dan die van de auto.
De motor heeft twee kamers en niet drie, zoals jij noemt en de seals scheiden ook niet de kamers van elkaar, maar dienen als afdichting van de rotor in de kamer. Net zoals de zuigerveer in de normale motor voor de compressie zorgt, zo zorgen de seals op de rotor voor de compressie. Versleten seals zorgen dus voor compressieverlies en dus vermogen verlies. Dit heb ik door te pre-mixen enigszins weten te compenseren.
Haha, had ik er maar een drie kamer rotatiemotor in liggen, dan had ik meer dan 400 PK vermogen gehad!!
Tim heeft overduidelijk met een aanlopende rem rondgereden, jammer dat hij dat niet heeft meegenomen in zijn oordeel over het vermogen van de auto.
Dat was een momentopname en tijdens het filmen en de thuisreis heb ik daar geen last meer van gehad.
Overigens heb ik de bewuste remklauw inmiddels vervangen en is dat probleem verholpen.
Uiteraard is er sprake van vermogensverlies, maar dit wordt mede veroorzaakt door een blijkbaar niet meer goed werkende tweede inlaatklep (één van de twee foutmeldingen) en deze is van belang bij het doorversnellen rond de 4000 toeren en dat mis ik al een tijdje (sinds ik die foutmelding heb).
Wat betreft de uitlaat: Die is niet zo scheef gemonteerd en er zat toen ook geen deuk in. Er is met achteruitrijden een obstakel geraakt waardoor de uitlaat ingedeukt is en de buis enigszins krom is komen te staan. Dit is verder niet zo belangrijk, maar het lijkt nu net of Hoebeke deze er zo krom onder heeft gehangen, wat dus niet zo is.
Succes verder met jullie hele leuke rubriek.
Groet Ger.
Rexen die 1:10 lopen heb ik nog nooit gehad.
2 RX8 gehad en de huidige heeft een gloednieuwe krat motor maar 1:6 - 1:8,5 is het wel zo'n beetje.
1:6 bij sportief rijden, 1:8,5 snelweg bij 115km/uur.
Die van mij heeft geen cat meer, volledig RB uitlaat systeem.
Maar ook de dealer in Leeuwarden moet altijd wel even lachen als hij op de brug staat.
Je ruikt heel duidelijk dat er geen cat onder zit.
Dealer Leeuwarden is trouwens ook een rotary liefhebber, zeker de werkplaats chef.
Compressie check kan ik evt ook wel doen, maar Friesland is ook een leuk stukkie rijden vanuit Zwolle :)
Nou, we zijn inmiddels wat maanden verder met de Rex. Is er wat gebeurd in de tussentijd? Ja, ik heb mijn vaste woon-en verblijfplaats gewijzigd in een Esso tankstation.
Kanonne, wat zuipt die auto. Echt niet normaal meer.....en STINKEN dat de Rex doet qua benzinedampen. Je kunt gerust een half dorp in slaap brengen met die uitlaatgassen. Vreselijk.
En dat brengt me gelijk bij de vraag; is een van de kenmerken van een motor met weinig compressie dat de auto zo ontzettend rijk loopt? Is daar iets aan te doen, behalve revisie?
Voordat ik besluit om helemaal vanuit Zwolle naar Rilland te rijden, wil ik dit wel graag weten. Een check bij Mazda Freeroad in Zwolle zie ik niet zou zitten, eerlijk gezegd. Ze zijn geen wankelmotorspecialist.
Op dit forum zitten de kenners, haha.
Ik hoor graag ????
*****
Hoi Hans,
Ja die temp. meters miste ik.
Mijn beide Mazda's hebben ook een nauwkeurige digitale motorolie temp. meter; dezelfde als welke in de Lotus is gemonteerd.
Lotus heeft de filosofie dat ze je puur willen laten concentreren op het rijden en zo min mogelijk willen afleiden met bijkomende zaken.
De temp. signalering bij de Evora is dan ook slechts een blauw lampje dat brandt zolang de motor niet voldoende warm is en een rood waarschuwingslampje als de motor of automaat te heet wordt.
Het systeem grijpt dan verder ook zelf in en beperkt het vermogen.
De wegligging is weliswaar beter dan de RX-8, echter de RX-8 staat toch ook op een heel hoog niveau en is telkens weer een genot om in te rijden.
Per 1 juni haal ik de Rex weer uit de halfjaarlijkse winterstalling.........vind ik best fijn en leuk, echter begin ik mij af te vragen of ik hem niet beter kan verkopen omdat ik anders met de splinternieuwe Lotus niet voldoende km's kan maken.
Ik ben ook al tamelijk gevorderd qua leeftijd, dus van "oprijden" zal nooit sprake zijn.
Daarnaast heb ik voor dagelijks gebruik dus een fijne Mazda 2 1,5 GT-M.
Echter de 2e hands Rex prijzen zijn op dit moment bedroevend slecht en die van mij is nog van bouwjaar 2008 / in mei 2009 nieuw in de showroom gekocht, z.g.a.n.....zeer goede
compressie en er is ontzettend veel aan gedaan / heel veel verbeteringen / voorzorg voor zwakke punten van de Rex; o.a. qua roestbescherming (kan je thans wel zien).
Er heeft zelfs nog nooit iemand achterin gezeten, alleen een paar keer een bijrijder naast mij.....
Het is een HP / 231 pk, net nieuwe Bridgestone banden en ca. 70.000 km.
Ik zou er echter waarschijnlijk naar mijn gevoel te weinig voor krijgen, ofschoon ik niet de hoofdprijs hoef.
Dat vind ik ook weer "zonde" / moeilijk te verteren....tja.
Groetjes,
Ruud
[
https://i.postimg.cc/RZ1WRrHv/WP-20160623-13-59-40-Pro-1.jpg]
Dag,
Ik heb na lange tijd eindelijk de stap gedaan en een RX-8 aangeschaft. Tegen het advies in om een 06 model te nemen, heb ik een 04' model met 130km op de teller. Nu kwam ik (bij het rijden naar huis) het eerste probleempje tegen, namelijk dat ik na het tanken de motor niet gestart kreeg. Na wat boekjes te hebben doorgenomen en onder de kap te hebben gekeken, kon ik de motor wel weer starten.
Nu heb ik na wat leeswerk op fora gezien dat dit zou komen door problemen bij warm starten (koud start gaat goed), ik heb het een paar keer getest en het komt inderdaad door de warme motor. Hij moet pakweg 20 tot 30 minuten afkoelen voor ik weer kan starten.
Als eerste ga ik de starter motor vervangen voor een 2kw type, maar ik wil ook een compressietest laten doen. Nu is mazda dealer bij Amersfoort hun tester stuk. Weet iemand waar ik terecht kan voor een test, of moet ik daarvoor naar de Rotarservice ?
Wat een vervelend verhaal!!
Het toerental bij een compressie test
Is idd heel belangrijk!
Het eerste type startmotor draait te langzaam en zal ook bij een test een minder goede test geven, bij een nieuwe
Versie startmotor zal de test beter zijn simpelweg om dat deze veel sneller draait.
Maar wat minstens zo belangrijk is voor het goed presteren van de motor, is een goede ontsteking: bobines, bougies en bougiekabels!!!
Dit heeft natuurlijk geen invloed op en compressietest.
Groetjes M&M
Hoi Rudolph,
Dank voor je reactie. Geen enkel probleem dat je geen tijd hebt hoor. Nooit geschoten.......
Over het premixen; dat heb ik voor het eerst gedaan bij de derde - en laatste - tankbeurt (eerste twee tankbeurten wist ik deze info nog niet). Ik heb 200 ml. Castrol Power RS toegevoegd (
https://www.oliewereld.nl/wp-content/uploads/2018/09/5010321003128B.jpg). Ik lees diverse ml. bij het tanken. Voor de voorzichtigheid 200ml. toegevoegd.
Nu lees ik in jouw verhaal 600ml. Bij de volgende tankbeurt 400ml. toevoegen? En daarna? Wat is de verhouding precies? De tank is nu halfvol. Dus ongeveer 30 liter tanken.
Van Hoebeke ontving ik trouwens onderstaande reactie:
"Hi,
De meting is gedaan met een oudere
compressietester. Deze werkt op zich goed, alleen zijn de getallen die er bij zijn gezet niet juist. Er zijn maar 3 pieken afleesbaar en geen 4. Als het eerste papier de voorste rotor is en de andere de achterste, dan is de voorste vrij laag. Bij de oude test moet je ook zeker weten dat de motor 250 t/m start anders heb je geen referentie."
Nou.....zeg het maar.....voor de zekerheid nog een keer testen.
*****
Hoi TCD,
Sorry, ik ben mijn huis aan het renoveren, een langdurig project en beschik daardoor niet over de tijd om je met de wankel compr. meter te helpen.
Ga naar Hoebeke, daar ben je voor minder dan € 100,- klaar en krijg je nog veel gratis adviezen, beoordelingen etc en hij kan zien of de OMP werkt.
Dan is er ook al een traject voor vervanging van de motor vastgelegd.......Hoebeke moet toch eerst een compr. test doen voordat hij begint.
Vervang niet te snel allerlei onderdelen als je niet zeker weet dat ze versleten of niet de juiste zijn..........vermoedelijk heeft de vorige eigenaar hieraan al bijna alles uitgeprobeerd.
Wat je tot aan januari kunt doen is "premixen" = 2 takt olie bij je benzine......dit verhoogt de compressie licht.....begin met 1:100...desnoods 1: 80...ik doe 1: 100 al 70.000 km lang, zonder schade aan b.v de catalysator.
Koop de premixolie bij bv Schaftenaar Voltastraat 11A, 8013 PM Zwolle of Brezan-Zwolle.........begin met 1 ltr 2-STROKE OIL SYNTHETIC TC+ van "MPM".......meng dus 1:100 met de benzine (evt 1:80)......en kijk eens of je verschil merkt.
Hoe begin je ?............ga naar de benzinepomp, giet 600 ml 2 takt olie in de tank, vul hem daarna af tot vol..........nu heeft de hele tank een mengsel van 1: 100.......olie is zelfmengend.......rijden maar.
Daarna/later voor verder bijtanken.......schat in hoeveel ltr benzine je moet tanken, doe er de benodigde 2 takt olie (in verhouding met de te tanken benzine hoeveelheid) in en vul je benzinetank.
Succes!
@Allen:
Dank voor jullie reacties, hier kan ik wat mee :).
@Rudolphw:
- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
Dit klopt. De auto komt uit Duitsland. Ik kwam er recent achter dat in de map met facturen - en ik moet zeggen dat de vorige eigenaar dit netjes bij heeft gehouden - er een aankoopbewijs is, waarop een bedrag staat van.......€ 1.750,-. Het blijkt een
schadeauto te zijn:
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/koopovereenkomst.jpg?width=1920&height=1080&fit=boundsDe eigenaar had wel verteld dat de voor- en achterbumper was gespoten, maar gelet op de prijs denk ik dat er toch meer aan de hand was. De auto rijdt echter wel gewoon recht. Ik voel niets bijzonders.
- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
Same thoughts
- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
Klopt. Aan de buitenkant een paar optische deukjes (restyling) zonder verdere lakschade. Wielkasten zijn ook prima.
-
Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
Ik ben al blij (voor nu) als de waarde met 1 stijgt (d.w.z. zeggen 6 kg/cm2 en 7 kg/cm2)
- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
Dat ga ik ook doen. Maar dan januari volgend jaar.
Of heb jij wellicht tijd, aangezien jij in 2017 een RCT-V5.2 (Serie 2) hebt aangeschaft?- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.
Dank! Verkopen ga ik niet doen. Daarvoor is de auto gewoon te mooi. Bij verkoop krijg ik wellicht de helft en dan ben ik verliezer. No go. Revisie lijkt de enige oplossing, maar ik ga eerste de andere zaken aanpakken (bobines, bougies, kabels, uitlaat/katalysatorcheck, etc.).
@Olof
Dank voor de link. Ik duik er ff in. Ik heb Hoebeke ook een e-mail gestuurd met de vraag of zij naar de
compressiewaarden kunnen kijken. Ben benieuwd.....
Ik blijf vermoeden dat de monteur je wat op de mouw gespeld heeft en dat je je geld met excuses terug hoort te krijgen. Lees het volgende verhaal van Rudolph maar eens:
https://www.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=31916;hl=compressiemeterAls de motor nog steeds warm wil starten, zou ik er gewoon vanuit gaan dat het blok nog bruikbaar is en nog niet aan revisie denken. Ik zou gewoon verder gaan met ontsteking, in- en uitlaatsysteem. Bougies, kabels, bobines, krukassensor, luchtmassameter en gasklephuis reinigen, kleppen inlaatspruitstuk en EGR-klep reinigen en werking controleren, katalysator checken en waarschijnlijk nog meer punten waar ik zo gauw niet op kan komen. Dat is geen weggegooid geld. Als je een nieuw blok koopt worden deze spullen namelijk overgezet en weet je zeker dat alles goed is. :-)
*****
Mijn persoonlijke vermoedens / veronderstellingen / oplossingen mbt deze 2006 RX-8:
- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
- Weet overigens niet wat de km. stand is, ofschoon dit hoogstwaarschijnlijk tussen de 75.000 en 200.000 km zal liggen....daartussen "sneuvelen 95% van de Rex motoren.
- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
- Heeft er nog even mee doorgereden...motor deed het steeds slechter....daarom na ca. 1 jaar (tamelijk ongebruikelijke voor een RX-8 liefhebber) weer van de hand gedaan.
- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
-
Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.
Wat bijeengeraapte artikelen mbt wankel compessie (tests)
https://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/forum_search.pl?words=compressie&user=&board=0&field=body&min=&max=&order=deschttps://rx8forum.de/lexicon/index.php?entry/22-kompressionstest/&synonym=159http://www.rx8help.com/mandatory-compression-test.htmlhttps://www.rx8club.com/canada-forum-35/rx8-compression-268276/
Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. 1, 2, 3, 4? Een rotor heeft maar drie kamers. En bij welk toerental is gemeten? Dat staat nergens. Je ziet aan het screenshot hoe belangrijk het toerental is. Als je bijvoorbeeld nog de oude originele startmotor hebt (1.3kW i.p.v. 2.0kW) moet de compressie omgerekend worden naar een hoger toerental en gaat dus omhoog. Misschien kan een ander forumlid zijn licht hierover laten schijnen?
Mocht je met Hoebeke in zee gaan, dan zou ik compleet nieuw kiezen in plaats van revisie. Het prijsverschil is verhoudingsgewijs niet zo groot.
Ik wens je in elk geval veel succes.
Olof
Ik heb nog even in het werkplaatshandboek gezocht. Hierbij twee screenshots over compressie meten.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het ziet er in elk geval anders uit dan jouw plaatje.
Niet meteen wanhopen, TCD. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik ben bang dat Mazda Freeroad een compressiemeter voor een gewone zuigermotor heeft gebruikt. Ga je geld dus maar terughalen (als ik gelijk heb). Als ik me goed herinner is de compressie bij een rotary sterk afhankelijk van het toerental waarbij gemeten wordt. Dat toerental hoort dan ook op de grafiek te staan. De grafiek moet ook zes waarden weergeven, drie kamers per rotor. De minimum waarde is dacht ik 6 kg/cm2, alweer volgens mijn herinnering. Ik ben geen expert op dit gebied.
Andere forumleden kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen.
Nou, slecht nieuws over de Rex. Ik heb vanmorgen een
compressietest laten uitvoeren door Mazda Freeroad in Zwolle. Hieronder het resultaat:
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest.jpg?width=1920&height=1080&fit=boundsDe
compressie ligt rond de 5 kg/cm2. Geen idee hoeveel kPa of psi dit is. In ieder geval veel te laag dus. Dit verklaart waarom de Rex niet vooruit te branden is.
Nu ben ik in discussie met de vorige eigenaar met de vraag of hij dit wist bij de verkoopt. Hij heeft er tegen mij niets over gezegd (en - dom dom dom - ik heb er ook niet naar gevraagd). Wist ik dit van tevoren, dan zit ik dit verhaal nu niet te typen.......
Ben benieuwd wat de vorige eigenaar gaat zeggen. Ik houd jullie op de hoogte.
Welkom hier op de site :-)
Mooie kleur, de rex komt waarschijnlijk uit Spanje of Portugal gok ik.
Wat betreft vermogen, ik zou zeker even compressie test laten doen maar dat
moet wel met een compressietester speciaal voor rotatie motoren !!
Een rotatiemotor houdt van toeren maken als de motor warm is!!
Onderin het lage toerental gebeurt er weinig, dus houd de motor op toeren.
Helaas wordt er vaak veel slechte imitatie spullen gebruikt. Goede bougies, bobines en bougiekabels zijn een must!!
Deze hebben absoluut invloed op het presteren van de motor!
Groetjes M&M
Hoi,
Sinds een aantal weken ben ik de (gelukkige?!) eigenaar van een prachtig rode RX-8 1.3 Renesis in SP uitvoering. Ik heb de auto particulier gekocht van een jonge bestuurder, die de auto ruim een jaar heeft gehad.
Maar eerst ff mezelf in het kort voorstellen; Christian Jansen, 45 jaar, liefhebber van bijzondere auto's en woonachtig in Zwolle. Dit is zegge en schrijve mijn 24e auto op naam :).
Over de RX-8; zie onderstaande links:
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132454.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fillhttps://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132445.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fillhttps://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132418.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fillhttps://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132402.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fillhttps://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132350.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fillQua looks ben ik er happy mee :). Optisch en qua interieur een paar kleine dingetjes:
* buitenkant heeft op een paar plekken wat restyling nodig (kleine deukjes zonder lakschade)
* bestuurdersstoel heeft een brandgat (boeit me wel)
* centrale deurvergrendeling heeft kuren (boeit me niet)
De auto heeft binnen een jaar de nodige aanpassingen gehad. Het volgende is vervangen of gemonteerd:
* 19" rims
* Accu
* Radiateur
* 4 bobines
* 4 bougies
* Filters
* Vloeistoffen vervangen
* Remschijven rondom
* Remblokken rondom
Qua km-stand heeft de auto nog geen 108.000 gelopen (aantoonbaar).
Maar nu.......het volgende euvel doet zich voor; DE AUTO IS ZO TRAAG ALS EEN SLAK! Tijdens de proefrit heb ik aardig rustig in de auto gereden (ik was formeel nog niet de eigenaar, dus ga ik er niet in jakkeren). Heb toen motorisch niets gemerkt. Na de koop besloot ik op de terugweg naar Zwolle ietsje dieper het gas in te trappen. Op papier 192 pk.........waar zijn ze gebleven? Tergend langzaam (voor mijn gevoel) klimt de naald in de toeren.
In de 1e versnelling het snelst (uiteraard), in de 5e versnelling is de auto bij wijze van spreken nu nog bezig richting de 7.000 tpm.
Conclusie: de auto is gewoon sloom. Bij normaal rijden (rustig opschakelen enzo) merk je niets. Trap je het gaspedaal echter in, dan houdt de auto voelbaar in. Alsof de auto in noodloop rijdt zeg maar. De Rex heeft geen zin om toeren te maken.....
Duidt dit op een gevalletje lage
compressie? Ik heb nog geen test laten uitvoeren (staat in de planning, ik wacht op de garage). Of moet ik het ergens anders zoeken?
Ik heb een paar auto's geleden een Civic Type R uit 2008 gehad. Een 2 liter met 200 pk; een wereld van verschil. Deze schrééuwde om toeren; de RX-8 jankt om toeren.
Aangezien hier kenners zitten, ben ik zeer benieuwd naar jullie reactie. Wellicht woont er iemand in of in de buurt van Zwolle?
Cheers,
Chris
Eens met JGM. Ik rijd met een half versleten motor rond en door het premixen kreeg ik weer meer compressie, wat vooral bij mijn motor met meer dan 200.000km op de teller, tot meer vermogen en een hogere snelheid leidde.
Voor ik ging premixen had ik moeite om op 200km/uur te komen, met pre-mix trek ik weer makkelijk door naar 220 tot 230.
Bij een nauwelijks versleten motor zul je dat verschil niet zo merken, maar beïnvloed je wel de levensduur in positieve zin.
Dus mijn advies is ook, ga premixen! En beter geen E10.
Groet Ger.
en even aanhaken op Toffe peer, door het premixen verhoog je de compressie weer ietsjes, wat resulteert in iets meer vermogen en dus meer topsnelheid, maar verwacht geen wonderen. Langere levensduur is het grote voordeel. Dit komt o.a. omdat onze motoren een centrale (derde) olie injector missen, en de olie inspuiting aan de "schrale" kant is. Bij de latere versies is deze toegevoegd maar is bij mijn weten niet uitgebracht in Nederland...
Premix en 98 is dus het advies! en uiteindelijk beter voor de portemonnee...
I know, daarom ga ik nu wel regelen dat er een test gedaan word met een compressiemeter voor de rotatie motor.
Zoals als eerder is vermeld, compressie bij een rotatiemotor Moet worden gemeten met een speciale tester!!
Elke waarde die je meet met een gewone tester, heeft geen enkele toegevoegde waarde en betekent NIETS!
Groetjes M&M
Ook ben ik bij de Mazda dealer in Maasdijk geweest. Vanwege de terugroepactie op de airbag. Gelijk gevraagd naar een compressie test alleen dit is gedaan met een nornale conpressie meter en de waardes waren heel laag. Ook hebben hun gekeken naar het inhouden en beweren ze dat het ligt aan de nieuwe bougies? Maar voordat de nieuwe bougies erin gingen was het probleem er ook al. Dus heb er niet veel aan.
rudolphw:
> Beste Rob,
> Voor mij is het moeilijk om zo op afstand te
> bedenken wat er mis zou kunnen zijn.
> Ondanks dat jij het tegendeel beweert geloof ik
> nauwelijks dat de compressietest van invloed is
> geweest.
> Het snelste/eenvoudigste is dat je met een OBD II
> meter nakijkt welke evt. foutcode is gesignaleerd.
> Verder is het zo dat bij een HP vanaf ca. 5000 tpm.
> de VFAD (Variable Fresh Air Duct) wordt geopend die
> voor de vanaf dat toerental benodigde extra lucht
> toevoer zorgt.
> De betreffende foutcode zou hoogstwaarschijnlijk
> door je OBD II meter worden uitgelezen.
Thanks voor je reactie Rudolph.
De
compressietest was idd niet nuttig maar dit kwam door de accu die dood was en dus de startmotor niet op het gewenst toerental kon krijgen. Daarnaast kon ik ook niet per kamer meten, want het was een normale
compressie meter. Alleen voor de test waren er geen problemen met de RX-8. Het komt echt door dat we de test uitgevoerd hebben dus dan vraag ik me af wat er dan bij me lucht inlaat fout is gegaan.
Ik heb idd gekeken via ODBII of er storingen in stonden maar wij hebben meer de focus gelegd op ontsteking. Ook zagen we een storing van het gaspedaal. Ik ga er snel nog eens naar kijken of het idd te maken heeft met het lucht inlaat systeem.
Hallo allemaal,
specs:
Mazda RX-8 renesis HP
bj.: 2005
km-stand: 168k (motorrevisie 5k km geleden uitgevoerd)
Ik heb een vraag aan jullie waar jullie misschien het antwoord op hebben en anders een goed advies of tips kunnen geven.
Mijn RX-8 heeft problemen bij koude en warme (20 min rustig rijden bij 20 graden buitenlucht) motor dat de motor in houdt als ik voorbij de 5000 toeren vol gas geef. Als ik me pedaal terughaal naar minder als 50% gas trekt de auto door naar de red line.
Dit probleem is erin geschoten na het doen van een compressietest. Voor de compressie test waren er geen problemen en liep de motor netjes. Na de compressietest gaf die de problemen die hierboven beschreven staan. Omdat je met de compressie test de bougie los haalt leek het mij een logische oplossing dat de bougies kapot zijn gegaan bij het demonteren of monteren. Toen heb ik snel nieuwe bougies besteld en gemonteerd . De oude doorgemeten zag geen rare waardes uit de meting komen. Met de nieuwe bougies heb ik nog steeds het zelfde probleem. De motor draait wel wat smoother omdat de huidige bougies al 5 jaar zaten. Maar het probleem blijft erin zitten.
Nu denk ik dat het te maken heeft met dat de motor niet genoeg lucht in de compressiekamer krijgt. Dit kan komen door een gasklep die niet volledig open gaat of een catalysator die verstopt zit.
Hebben jullie enig idee of ervaring met dit probleem?
Met vriendelijke groet,
Bob
*****
Startmotor
1,4 kW ... (RX-8 met produktie datum 2004-2005) ...
serienr. N3H1 / en heeft 11 tanden op ritzel........(kan best zo zijn dat een produktie RX-8 2005 met 1,4 kW starter nog in 2006/2007/zelfs 2008 door de Ned. dealer afgeleverd is)
Startmotor
2,0 kW ... (RX-8 met produktie datum vanaf 2006) ...
serienr. N3H1 A / en heeft 13 tanden op ritzel.......en nòg later
serienr. N3Z1De RX-8 Serie 2 heeft een startmotor met 14 tanden die óók op de RX-8 serie 1 past.
De 2,0 kW is ca. 20 mm langer dan de 1,4 kW starter.
Bij slecht(er) starten bij warme motor t.g.v. (sterk) teruggelopen
compressie bij een "oude" RX-8 wordt vaak een 2,0 kW starter toegepast om dit te overbruggen / (tijdelijk) te verhelpen.
Uiteindelijk leidt ook dit na max. enkele 10 duizenden km's tot noodzakelijke vervanging / revisie van de wankelmotor.
[
https://i.postimg.cc/G3DSvxyc/IMG-0768.jpg]
Zoals hier voor gezegd de compressie test. Deze ziet er gewoon top uit
*****
Succes met de compressie test!
mvg, Ruud
Thanks Ruud,
Er zitten 19 inch onder maar er zitten hier en daar een paar probleempjes.
Zeker een mooie spoiler echt een eye catcher.
Ik droomde vanaf me 15de eigenlijk al van een rx-8 en was er helemaal verliefd op en nu is die droom werkelijk geworden.
Klopt hij was zwart maar er zit nu een wrap over, in mei ga ik beslissen of ik m er af haal en dan zwart laat of een andere wrap.
Klopt er waren voor mij 7 eigenaren inderdaad wel veel maar qua gevoel en reageren en gewoon de bekende rx-8 testen waren allemaal goed. Morgen doet de mazda dealer een compressie test.
Maar naar mijn idee is alles goed.
Mvg, Remco
oh oh oh, wat sneu....
volgende keer beter!
en wat de tips betreft: COMPRESSIETEST! Daar begin je mee.... ;-)
hopelijk zien we jou gauw terug :-)
Ik post niet veel op dit forum, mede omdat ik gewoon aan het genieten was van mijn RX-8, maar dit wilde ik toch even delen.
Eerder dan gedacht (na 10 maanden) moet ik al afscheid nemen van mijn RX-8 :(
Ik heb hem deze week bij de garage gebracht omdat er een waarschuwingslampje ging branden (P2096) en omdat de APK weer nodig was.
Volgens de garage was dit een van de slechtste RX-8'en die ze ooit gezien hebben; ik heb dus een kat in de zak heb gekocht helaas.
Belangrijkste problemen:
* lage compressie (niet gemeten, wel duidelijk merkbaar) (pas echt merkbaar nadat het check engine lampje ging branden)
* roest aan de dorpels voor en achter
* veel roest aan de rest van de onderkant (waarschijnlijk door verlagen)
* defecte stuurbekrachtiging
* kapotte katalysator
* versleten wiellager rechts achter
* meer dan 30% rem verschil aan de voorkant tussen links en rechts
Het is dus met pijn in mijn hart dat ik afscheid ga nemen van mijn RX-8.
In de 10 maanden dat ik erin heb gereden ben ik helaas wel geïnfecteerd met het RX-8 virus.
Mijn volgende auto wordt dus weer een Rex!
Deze keer laat ik maar wel een aankoopcontrole laten uitvoeren.
Als jullie verder nog tips hebben (voor tijdens de aanschaf of voor specifieke auto's) hoor ik het graag!
Hopelijk is mijn volgende post op dit forum het goede nieuws dat ik trotse eigenaar ben van een veel betere RX-8.
SP 2005 Galaxy Gray 5-bak.
Op het moment zitten er nieuwe banden onder (nog extra set in opslag) geblindeerde achterlichter (normale set zit er ook bij) en een decat (normale kat aanwezig).
Hij staat voor 2500 op auto verkoopsite.
Hij is behalve
compressie helemaal door mazda nagekeken in april toen ie nog reed, checklist aanwezig.
[
https://ibb.co/6stdWQX]
[
https://ibb.co/th31j2R]
Ten eerste heb hem verzopen na een stukje te verplaatsten, dus hij start op het moment helemaal niet.
Daarnaast valt ie uit na een stukje rijden, waarsch compressie probleem.
Doe een mooi bod, of kom met vragen.
Er zitten veel extra's bij die ik mogelijk apart kan verkopen.
Och, bij een Rex die nog één op tien haalt, hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken om de compressie... :-)
Groetjes,
Olof
Inderdaad. ;)
Heb je al eens een compressietest laten doen? Ben erg benieuwd wat voor compressie jouw motor nog heeft.
Mvg.
*****
Pim, gefeliciteerd.
Goede tip van Olof.
Is echter een hulpmiddel; een gezonde Rex start ook voldoende goed met een 1,3 kW startmotor
Slecht starten koud/warm is niet zoals het hoort en kan duiden op behoorlijk versleten rotorafdichtingen....
- Hoeveel km heeft hij gelopen?
Onmiddelijk weer iets beter starten ..... zou kunnen..... door de (start)compressie te verhogen dmv te gaan premixen in een verhouding van 1:100....daarnaast verleng je er de levensduur van de motor mee
Enne...waar is de foto van je schoonheid?
Ik krijg vanavond de cijfers te horen over de compressietest dus het blijft even spannend nog. Als de compressietest goed is dan ga ik aankomende zaterdag de auto halen
Let op dat op die compressietest wel 3 waardes per rotor heeft. En zoals hierboven vermeld, herberekent op 250 rpm.
Verder is 6.5 bar eigenlijk het minimum, alles hieronder is rebuild tijd. Indien de motor gelijkmatige waardes heeft op alle kamers, dan kan er wel goed zijn dat die nog deftig start en rijd met waardes onder de 6 bar, zelfs lage 5.
Let op:
Als je bij die dealer koopt moet hij je het meetstaatje laten zien, anders kan hij je alles wijs maken (indien dealer niet te goeder trouw).
Meting MOET zijn herberekend tot 250 rpm bij WARME motor.
Een Mazda-dealer hoort te weten hoe je dat herberekent.
Ik neem aan dat je bij een Mazda-dealer koopt.........een gewone garage heeft die
compressiemeter niet en zal proberen je te overtuigen met een normale
compressiemeting.....de uitslag daarvan is tamelijk onvolledig, niet echt bruikbaar.
Laat vooral je intuïtie meespelen bij wel of niet kopen!!!
Compressieresultaten:
Moet min 6,9 bar zijn........tussen 6,5 en 6,9 zal motor wel lopen en starten, echter hij is op weg naar zijn revisie...
Alles daarboven is goed tot beter....8,0-8,4 is geweldig.........
Sterkte en succes
Zie voor meer informatie onderstaande link:
https://www.rx8club.com/new-member-forum-197/new-potential-owners-start-here-202454/ post #32 !!![
https://i.postimg.cc/g29npjS3/compression-chart.png]
Beste allemaal,
De dealer waar ik mijn RX8 wil gaan halen heeft een compressie test laten doen voor de wankelmotor alleen ik heb geen idee wat goede en slechte cijfers zijn. Tussen welke range moet de compressie zitten?
Groetjes
Pim
Ik had nog snel een vraag wat zijn de kosten voor een compressie test over het algemeen, want ik heb iemand gevonden die zei dat het rond de €100 kost. Klopt dit?
Ik heb veel gelezen en gehoord dat een compressie test heel belangrijk is (wat opzich voor zichzelf spreekt ook) maar ik woon in Flevoland en ik heb dus geen idee waar ik zo'n compressie test kan laten doen. Of kan dit bij veel garages?
Hoi Martine,
Mijn eigen verbruiksopgaven zijn echt juist; het heeft geen zin om onjuiste gegevens op dit forum te verstrekken; dat is ook niet mijn stijl.
(PS: "Toffe Peer" rijdt heen en terug naar Polen (paar keer al) zelfs 1: 10 bij gemiddeld 120 kmpu.)
Ik vermoed dat mijn betrekkelijk hoge premix 1 : 100 en "OMP increase = Woorrmser Adapter" hiertoe bijdraagt; daardoor betere
compressie en minder interne weerstand van de motor.
De extra kosten voor 2takt olie verdienen zich overigens terug door een lager benzineverbruik........zie elders in forum door mij uitgelegd.
Originele onderdelen zijn idd exhorbitant duur bij de Mazda-dealer, zoals alle Japanse- maar vooral Mazda onderdelen....afhankelijk van welke dealer kosten b.v. 4 OEM bobines van € 650,- tot € 880,- excl. montage.
Daarom moet je ook Mazda-OEM onderdelen elders kopen; dan betaal je gemiddeld 30-50% minder.........je moet natuurlijk wel zelf wat kunnen sleutelen of een "vrije garage" vragen ze te monteren.
Een voorbeel van Mazda-OEM bobines via eBay.com bij Zapparts/Quest incl 4 NGK kabels $ 330,- plus transport $ 51,- plus invoerrechten en inklaring ca. € 45-50 = totaal € 382,-
https://www.ebay.com/itm/MAZDA-RX-8-IGNITION-COIL-NGK-WIRE-SET-2004-2011-OEM-MAZDA-/302113513569?vxp=mtr&hash=item46575e6061mvg, Ruud
Het zou moeten kunnen om een voldoende goede RX-8 te kopen voor die € 7.000 tot 8.000.
Wel een compressietest eisen met Wankelcompressiemeter / zijn er erg weing van in Ned. / bij gemiddelde meting onder of rond de 6 bar is motor aan revisie toe)........als die goed is hoef je over de mechanische toestand van de auto in principe weinig zorgen te maken.......behalve v.w.b. roest gaat de Rex bij een zorgzame eigenaar gemakkelijk 300.000 km mee.
Ideaal zou het zijn als de laatste gebruiker altijd "Premix" (synth 2 takt olie bij de benzine bij tanken) heeft toegepast.
Bij een garage is dat moeilijk vast te stellen (tenzij 2-takt oliecontainer nog in kofferbak zit); een particulier kan daarover wel wat vertellen.
Helaas zullen er betrekkelijk weinig 2e hands Premix-Rexen te vinden zijn.
Het aanbod van Rexen in Ned. is beperkt; in Dld staan er veel meer te koop echter de prijzen zijn wat hoger; wel zijn er nogal wat Rexen met betrekkelijk lage km. standen.
Heel veilig is het om je auto bij Hoebeke in Rilland te kopen en dan daar te laten onderhouden als je daar zelf (nog) niet zo goed in bent.
Sterkte en succes,
Ruud
Beste allemaal,
Ik wil graag een Mazda RX-8 kopen dit wordt mijn tweede auto. Ik ben 19 jaar en heb elke maand gespaard voor deze auto. Nu wil ik alleen graag weten wat moet ik doen voordat ik deze auto ga kopen? Ik heb al begrepen gekregen dat ik een compressie test moet laten doen om de staat van de motor te weten, maar wat moet ik nog meer doen?
Met vriendelijke groet,
Pim
Grootste verschil is dat een nieuwe motor veel meer koppel heeft bij laag toeren.
Ik had niet gedacht dat de lage compressie zo'n verschil gaf.
Motor is nog nauwelijks ingereden, dus verder nog niet op z'n staart getrapt.
Voor nou is hij ook zuiniger, maar ben benieuwd of dat zo blijft als hij wat meer toeren mag draaien
rudolphw:
> Tjonge,
> Nog kunnen "rijden" en dat met een compressie van
> 5,0-5,5 en dat al een jaar geleden.......
> Zo zie je dat zoals vele andere Wankelmotoren met <
> 6 bar compressie (min. ondergrens), dat de motor
> nog gewoon een tijd(je) blijft
> doorgaan.........alleen op een gegeven moment is
> het niet prettig meer.
> Dat je na verloop van tijd niets meer van het
> soepele draaien onmiddelijk zoals na start met
> premix merkt komt gewoon door gewenning........het
> effect is blijvend aanwezig.
> mvg, Ruud
Ja rijden lukt nog wel. Stationair ook nog heel soepel. Maar koud starten begint wel echt een ramp te worden, en merkte laatst bij doortrekken in de 2 dat hij rond 7k wat gaat haperen... durfde niet verder door te trappen.
Ik had ook wel het idee dat het gewenning was. Maar ben me ook bewust van het placeboeffect dat wellicht op kan treden.
Tjonge,
Nog kunnen "rijden" en dat met een compressie van 5,0-5,5 en dat al een jaar geleden.......
Zo zie je dat zoals vele andere Wankelmotoren met < 6 bar compressie (min. ondergrens), dat de motor nog gewoon een tijd(je) blijft doorgaan.........alleen op een gegeven moment is het niet prettig meer.
Dat je na verloop van tijd niets meer van het soepele draaien onmiddelijk zoals na start met premix merkt komt gewoon door gewenning........het effect is blijvend aanwezig.
mvg, Ruud
Thnx :)
Combinatie van lange en korte stukken. Gewoon normaal gebruik eigenlijk.
Ik heb nog nooit iets gelezen over falende koelsystemen... wel gaan de koppelingen bij de oliekoelers nog eens vervangen worden.
Toen ik begon met premixen merkte ik ook gelijk verschil, motor liep iets soepeler. Alleen na een paar ritten viel het al niet meer op. Maar de motor zat toen al behoorlijk laag in de compressie.
Vorig jaar februari nog laten meten overigens, en op alle kamers zat ik tussen de 5 en 5,5.
Vind het geweldig te lezen dat er ook goede motoren geleverd zijn door Mazda.
Mijn huidige RX8 met maar 60k KM op de teller heeft een bedroevende compressie.... :(
Dus de motor gaat aangepakt worden.
Maar 1:10!!! Daar kan ik alleen van dromen, mijn beste verbruik op een 80km weg (aan de snelheid houden) was 1:8,5.
Daarentegen heb ik ook wel vanaf Brabant naar Friesland gereden met een te hoog tempo (170+) en dan was het verbruik 1:7,5
Meteen voor mij ook geen reden om zuinig te rijden, verbruik verandert toch nauwelijks :)
Ga je de motor oprijden tot hij het begeeft (seals te kort en dus einde verhaal) of toch van te voren aanpakken voordat hij kapot draait?
Kan me niet voorstellen dat de seals nog erg hoog zijn...
Net weer even bij Hoebeke geweest, Cees heeft een paar testen uitgevoerd.
Het lijkt een combinatie van de factoren:
- Om de zoveel ontstekingen is de compressie duidelijk minder sterk (zwakkere seals), door het verschil onvolledige verbranding
- versleten lagers, lijkt erop dat er ook iets aan olie lekt.
- weerstand van de (aftermarket, BM-catalyst) katalysator
Voorlopig zie ik het een jaartje aan, er lijkt geen snelle/goedkope fix mogelijk en grotendeels rijdt ze prima.
Volgend jaar kijk ik of ik het geld ervoor (over) heb om de lagers te vervangen of om voor revisie te gaan.
Voor vermogen zou ik de oude (lege) pijp er weer onder kunnen zetten maar een cabine zonder CO is eigenlijk ook wel fijn...
Ger,
Gefeliciteerd met je hogere topsnelheid en het betere draaien van de motor (door iets hogere compressie/betere afdichting seals door de 2 takt olie).
Ik gooi 100 ml 2 takt olie per afgelegde 100 km..........dus na 350 km = 350 ml.........in de benzinetank.......dit komt bij mijn gemiddeld verbruik van 1 ltr benz. op 8,7 km neer op een mengverhouding van ca. 1:120
Deze mengverhouding is vergeleken met wat er gemiddeld wordt toegepast aan de hoge kant.
Daarnaast werkt mijn OMP (dosering 4 takt olie) met een door mij gewenste 50 % hogere opbrengst.
Beide opgeteld komt het dan uit op een verhouding van 1 ml 2 takt (+ 4 takt) olie op 100 ml benzine = mengverhouding1:100
mvg, Ruud
Premixen:
Ik liep al een tijdje met de gedachte "Ik moet dat premixen ook eens gaan proberen" rond.
Hoebeke had al eens een opmerking gemaakt dat het goed voor de motor is en het verhaal van Ruud was het laatste duwtje dat ik nodig bleek te hebben.
Afijn ik ben er dus ook mee begonnen.
Mijn ervaringen:
In één streep door naar 225 km/u, terwijl ik hiervoor nog moeite had om de 200 te halen.
Ik heb voor het eerst de barrière van 1:10 geslecht, met nog een 5 á 10 km rond de 210 km/u. Weliswaar maar net (1 op 10,02), maar toch.
De auto rijdt heerlijk soepel en heeft voelbaar meer vermogen.
De mindere compressie bij oude motoren wordt blijkbaar met premixen gedeeltelijk hersteld.
Ik ben om en blijf premixen.
Huidige km-stand > 170.000.
Groeten Ger
Blijf het jammer vinden dat je er toch een cat onder wilde hebben.... hoop echt niet dat die nieuwe toch niet helemaal compatible is..
Maar met een niet helemaal frisse (compressie) motor moet hogere snelheden geen problemen zijn, heb er wel ervaring mee...
Wel is het zo dat een rex pas begint te trekken boven de 5k rpm, daaronder is het wat tammetjes.
Net nog even geprobeerd en lijkt er toch op dat het de ene keer wel, de andere keer niet is. Misschien erger kort na zware belasting maar ook dat is niet met zekerheid te zeggen.
Rare is dat je, als het de katalysator was, zou verwachten dat het een continu probleem is. SSV klep heb ik nog aan gedacht maar dat zou je volgens mij onder 6000 toeren niet merken.
Maandag maar bellen om te vragen of de bobines/bougies op een of andere manier getest kunnen worden ofzo, die zijn tenslotte ook nieuw en als het daar aan ligt dan moet ik het nu oplossen. Los daarvan toch maar een 2e compressietest denk ik, ik denk niet dat dat het is maar wie weet.
Kreeg ook plotseling wat lampjes die kort aan gingen na afremmen (olie, accu, cel én koelvloeistofpeil) maar dat zal ook weinig mee te maken hebben, daar maak ik even apart topicje voor.
Tjonge, dat is echt geweldig die 169.000 km........[
https://www.rx8club.com/images/smilies/smiley309.gif]
Dat hij iets minder snel wil lopen dan vroeger is een bekend verschijnsel......de
compressie zal n.l. inmiddels ook fors minder zijn; wellicht zo'n 6,5 kg/cm2........echter gewoon doorrijden net zoals vele andere Rexen met zo'n hoge km-stand en lage
compressie (USA-forum)......
mvg, Ruud
PS: ..** in aug 2015 bij 158.450km. schreef je ook al......."Ik heb wat meer moeite om op 200 te komen dan vroeger".............
.......** met stevig premixen krijg je een iets hogere
compressie en een nog wat langere levensduur.....
a) Hoebeke had de volgende mening:..............
.Ik heb Hoebeke gevraagd om een compressietest en om te kijken naar opvallende zaken.
1/2 seals blijken wat zwakker maar over het algemeen is de motor in redelijke staat..
b) Verder:..............
wordt mij verteld dat het vermogen niet al te abnormaal zou zijn op deze leeftijd & bij een zwakkere apex seal.ad a) In dat geval moet de Rex gewoon + 200 kmpu kunnen halen........
ad b) dat is niet zo....Rex moet gewoon, ook "op leeftijd" nog flink kunnen spurten en boven de 190 kmpu kunnen rijden.
Wat je rapporteert is te slecht......ik zou niet weten waaraan dat precies ligt........heb zelf geen ervaring met een aftermarket kat.
PS: ken je deze 2 jongens.........hebben inmiddels behoorlijk veel werk en zijn niet duur....enne niet zo ver van Amsterdam.........
http://www.rotarservice.nl/Gewoon volhouden.....er komt een keer; misschien al héél snel, dat je Rex het geweldig doet en alle "pijn" is vergeten!
Veel sterkte en wijsheid toegewenst !
Zou graag even advies in willen winnen van de Wijze Mannen Ende Vrouwen van dit Genootschap.
2 weken geleden heb ik mijn RX-8 gekocht met 100.000 km op de teller.
Auto is geimporteerd uit Duitsland en ik heb - behalve de APK/GPü - geen onderhoudsgegevens.
Ik heb Hoebeke gevraagd om een
compressietest en om te kijken naar opvallende zaken.
1/2 seals blijken wat zwakker maar over het algemeen is de motor in redelijke staat.
Cees heeft echter ook geconstateerd dat bij mij een imitatie-katalysator is aangebracht en dat deze kapot is. Los daarvan heb ik een CEL code 2270 (O2 sensor achter de katalysator = lean mixture; waarschijnlijk sensor defect of losgekoppeld).
Als ik het goed heb zijn mijn bobines type A: zie foto [
http://imgur.com/a/Kb3HY] (
http://imgur.com/a/Kb3HY) en een gegoogelde A-versie [
http://imgur.com/a/EGYrw] (
http://imgur.com/a/EGYrw), dus dan zijn die waarschijnlijk nooit vervangen (dank aan M&M voor de tip!).
Mijn plan was om de katalysator ergens voorjaar 2018 te vervangen (door niet-oem versie van mazdarotaryparts UK) en het jaar daarop eens te kijken naar vervangen van ontsteking.
Ideaal gezien zou je het natuurlijk tegelijk en meteen willen doen maar ik heb het idee dat dat overkill is. Je hebt het dan over 1500-2000 euro ineens inclusief arbeid (incluis veel te goedkope banden).
Zelf monteren verwacht ik niet heel veel mee te kunnen winnen omdat ik geen gereedschap of garage heb + totaal geen ervaring.
Dat zou ik liever over 2 jaar uitspreiden: ik heb immers nog APK tot 6-2018, hij rijdt & start (voorzover ik dat kan beoordelen) prima en ik verwacht hooguit 4000 km per jaar te rijden. Benzine ruik je vrij snel bij stilstaan, hij houdt niet zo van optrekken in laag toeren en cat sensor staat bij stationair op 600 gr C maar volgens mij is dat allemaal niet abnormaal.
Wat vinden jullie: absoluut meteen alles doen, alles volgend voorjaar, spreiden over 2 jaar of anders?
@ Dennis
Bedankt voor beide post''s....
1) Idd het drukverschil tussen de 3 kamers vond ik ook wat storend.........meestal zijn elders gerapporteerde drukverschillen minder groot dan bij mij..........maar idd wat doe je er aan....de motor is in alle opzichten gezond m.i.......hij draai in alle toeren bereiken virtuoos; maar ja, 58.000 km is ook nog niet veel..
Al afvragende waardoor de onderlinge verschillen groter zijn dan gebruikelijk zou het kunnen zijn dat het aan de "heavy" premix van 1:100 ligt (plus de 5 tot 10W40 motorolie?) .....door de mogelijk betere afdichting door meer olie bij de (vooral) apex seals behoudt iedere kamer meer zijn "eigen" compressie en lekt/vloeit er bij meting onder premix telkens minder gas langs de apex seals naar de 2 andere kamers, hetgeen een "middelend" effect heeft ? (dit effect is er altijd wel maar bij premix denk ik minder)
Tja, verder zijn de waardes gewoon alle behoorlijk/zeer goed (wellicht wat "geflatteerd/opgepept" door de 1:100 premix)....... de motor start koud/warm binnen 1 sec, draait stationair ontzettend rustig.....mijn brandstofverbruik is (wellicht is er mede door de premix sprake van een verminderde onverbrand gas lekkage naar de 2 andere kamers) al 10-duizenden km's tamelijk constant, zo'n 11,5 ltr/100km (8,7 km per ltr.) ........nooit beter dan 9,1 km per ltr of slechter dan 8,3 km per ltr......(40% prov. weg ---> 90 kmh; 60% autoweg ---> 100,120,130 en 's nachts soms een paar km > 210 kmh) en dat is niet slecht, etc.
2) Het gaspedaal intrappen maakt wel degelijk wat uit bij de compressiemeting.
Bij niet ingetrapt gaspedaal is de vulling van de verbrandingskamers minder doordat de motor bij gesloten gasklep vacuüm trekt.
Ik heb beide eens geprobeerd en idd de compressiewaardes liggen zoals verwacht duidelijk lager bij niet ingetrapt gaspedaal.
mvg, Ruud
Zo, ik heb kort geleden een eerste compressiemeting gedaan met de nwe. compressiemeter uit de USA.
Voorbereidingen:.........motor warm draaien, T-bougies er uit, compressiesonde in bougiegat draaien en aansluiten op testerkabel, stekker v.d. "cranck position sensor" los gekoppeld, startmotor laten draaien 5-10 sec. met ingetrapt gaspedaal.
Resultaat, herberekend naar 250 rpm (Mazda voorschrift):
Voorste rotor:
Kg/cm2---8,02---8,53---8,31
Achterste rotor:
Kg/cm2---8,83---8,39---8,09
Lijkt mij tamelijk goed voor een 231 hp motor met 58.000 km......misschien dat vanaf "nieuw" premixen 1:100 hier mede debet aan is..........ik ben zeer tevreden.
mvg, Ruud
Eind mrt komt de Rex uit de 4-mnd's winterstalling.....ga dan snel eens testen......ben benieuwd welke compressiewaarden na 58.000 km.....
Mooi! Was ook al aan het kijken geweest, maar die 400,- hield me nog tegen...
Misschien komend jaar toch maar eens kijken, hier in het noorden weet ik niemand behalve de dealer die een compressie meting kan doen.
Marcel
haha heel gaaf je eigen compressiemeter :):)
Groetjes M&M
Beste RX clubleden en alle belangstellende op dit forum.
Sinds een halfjaar ben ik in het bezit van een RX-8 en vind het nu wel tijd worden mij aan te melden op het forum. 01-01-2017 is hiervoor toch een mooie datum.
Even voorstellen:
Ik ben Ubbo en woon in Hoevelaken.
Behoor tot de oudere generatie en ondertussen 70 jaar oud.
In mijn werkzame leven heb ik altijd met auto's te doen gehad.
Ben opgegroeid in de transportwereld en heb daarnaast in de bandenbranche gewerkt.
Als hobby heb ik 10 jaar autosport beoefend en daarnaast veel bergtoeren gemaakt en heb ook fotografie als liefhebberij.
Het RX gebeuren heb ik altijd gevolgd en t.z.t. zou ik er wel eens eentje aanschaffen.
Heb gewacht tot in Duitsland de serie 2 in de "Gebrauchtwagen-Angebote" kwam.
In juni 2016 heb ik mijn REX gekocht en heb deze met een autotransporter laten ophalen.
Het betreft om precies te zijn:
Mazda RX-8. Type R3.
Kleur: rood.
Afgifte kenteken: 30 november 2010.
Huidige kilometerstand: 18850.
Ondertussen heb ik afgelopen maanden met ontzettend veel plezier ongeveer 3000 km gereden.
Ik ben er super tevreden over en heel happy mee.
Eind oktober bij garage Hoebeke geweest voor een kleine beurt en Kees vond compressie meten niet nodig, zo fijn draait de motor rond.
Momenteel heb ik de REX geschorst, gebruik hem ook alleen in de zomer, rij nu met mijn Subaru Outback 2.5i Premium CVT.
Ik kan jullie vertellen dat dit een heel fijne auto is.
Natuurlijk heb ik diverse forums geraadpleegd en de nodige info ervan afgehaald.
In deze story wil ik Ruud (Rudolphw) niet vergeten te bedanken voor al hetgeen hij mij heeft bijgebracht op een zaterdagmiddag.
Met zijn achtergrondinformatie en mijn eigen ervaring in de autobranche ben ik naar Duitsland gegaan en heb deze REX gekocht.
Natuurlijk ben ik met mijn REX naar Ruud gereden en heeft hij een proefrit gemaakt.
Ruud nogmaals bedankt.
Helaas kan ik niet veel bijdragen aan dit forum omdat ik te weinig ervaring heb met de REX als geheel.
Ik heb het leuk gevonden jullie dit mede te delen en hoop samen met iedereen veel plezier aan het forum te beleven en natuurlijk aan onze bijzondere auto.
Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten.
De REX moest even een paar weken buiten staan want ik heb een gebruikte brug gekocht, minimale hoogte 11.5 cm en maximale hoogte 110 cm, en was deze aan het opknappen. Ziet er nu weer keurig uit. Als oude man moet je comfortabel kunnen sleutelen en poetsen.
Voorlopig even geen info meer, ik ben nu uitgeschreven.
Verder wens ik iedereen een fantastisch en gezond 2017, schade- en pechvrij natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Ubbo.
Attachment:
MazdaRX-81.rsz.jpg - Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten. (321k)
Attachment:
MazdaRX-83.rsz.jpg - Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten. (272k)
Attachment:
MazdaRX-82-1.rsz.jpg - Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten. (326k)
Attachment:
MazdaRX-85-1.rsz.jpg - Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten. (341k)
Attachment:
MazdaRX-84.rsz.jpg - Als het mij lukt zal ik een paar foto's als bijlage bijsluiten. (320k)
Beste allemaal,
Bedankt voor de reacties.
Ze hebben bij Vakgarage de hele auto nagecheckt, onder druk gezet wn weet ik veel allemaal wat en ze kunnen helemaal niets vinden. Ze hebben de koelvloeistof gevuld en met de auto gereden en hem een tijdje laten draaien en alles werkt perfect. Vervolgens contact met Hoebeke gehad, hij vertelde mij dat hij het dan ook niet direct weet en dat ik waarschijnlijk te weinig koelvloeistof in het reservoir had zitten en dat door de druk alle koelvloeistof er uit gespoten is. Dit kont na mijn inziens wel overeen aangezien de dop los zat toen ik hem wilde openen en er leek alsof er een explosie van water was geweest op mijn motorblok. Ik neem dus het risico om morgen van Amsterdam naar Hoebeke te rijden met iemand die te hulp kan schieten met een auto-ambulance.
Hoebeke vertelde mij ook dat het natuurlijk nooit goed is als je auto temperatuur hoger gaat dan normaal, maar dat ik me niet zoveel zorgen hoefde te maken, omdat ik zo snel gehandeld had en juist gehandeld heb.
Ik hoop dus op dat als ik er morgen mee rijdt er niks gebeurd en natuurlijk hij niet verschijnselen heeft van compressieverlies..
1 ding is voor mij wel zeker, dat hierna het rx8 verhaal klaar is voor mij en pleur hem te koop. Niet tegenaan te werken tegen de kosten van die auto(frustratiemomentje)
Ik houd jullie op de hoogte!
Mvg,
Robin
Wegens de hagelschade zet ik mijn zwarte RX-8 SP upgrade hier vast (onder voorbehoud) te koop.
Bouwjaar: maart 2007, nieuw(!) gekocht op 1 augustus 2008
Km. stand: 85.000 km.
Laatste
compressiemeting op 20 oktober 2014 gedaan bij RX-7 service in Uden, (zie foto's).
Extra's:
- Racing Beat olie leidingen
- Goodridge stalen remleidingen
- Tokico verstelbare schokdempers met Vogtland verlagingsveren
- Racing Beat endlinks voor
- Nieuwe 2kW startmotor
- Bobines, kabels en bougies vervangen bij 55.000 km
- Motorsteunen dit jaar vervangen
- XCarLink Bluetooth/USB carkit
- Asus Nexus 7 2013 tablet inbouw
- Instapsierlijsten
- B-stijl RX-8 logo's
- Oliekoeler beschermgaas
- Siergaas in achterbumper naast mistlicht
- Vloermatten met RX-logo
- Voetsteun met RX-8 logo voor bijrijder
- Exhaust shroud chrome inlays
- Fender strakes
- Verlaagd kenteken voorzijde
- Dezent F velgen (pas opnieuw laten spuiten, dus zonder schade!)
- Originele RX-8 velgen met Yokohama winterbanden
Ik heb de originele navigatie unit en het middenpaneel met de bediening bewaard, dus die zijn er ook bij te krijgen.
RDW info:
https://www.rdw.nl/_layouts/Rdw.Internet.Portal/OviRedirect.html?kenteken=12xblj&inputName=ovipplate&url=https://ovi.rdw.nl/default.aspx
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill