Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aankloppen bij de dealer?
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 15-11-2007 13:16
Heren,

Ik ben nieuw (als lid) op het forum, maar volg het forum al geruime tijd.
Reden is dat ik aan het rondkijken ben voor een RX-8.
Zo ben ik veel te weten gekomen over de aandachtspunten, do's en don't met de RX-8 etc.
1 ding ben ik nog niet tegen gekomen en wil ik graag aan jullie voorleggen.
Als ik een RX-8 zou kopen die NIET bij een officiële MAZDA dealer staat (al dan niet met nog fabrieksgarantie), lijkt het mij persoonlijk het beste om de RX-8 wel bij een MAZDA dealer bij mij in de buurt in onderhoud te hebben na aankoop. Ik zie mij met een RX-8 (gezien zijn specifieke kenmerken en dito 'kwaaltjes') niet bij een willekeurige garage aankloppen.
Aangezien ik geen enkele ervaring heb met Mazda dealers (ben Alfa rijder), vraag ik mij af of deze wel 'met hun armen open staan' als ik met een niet bij hen aangeschafte RX-8 (met nog garantie) aan kom rijden. Misschien lijkt het een stomme vraag, maar de RX-8 is toch een echte liefhebbers-auto waar niet elke doorsnee berijder EN monteur zich mee bezig houdt?

Marc
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-11-2007 13:18
Waar woon je?
Dan zijn er vast wel RX 8 rijders die daar in de buurt wonen en je een werkplaats kunnen aan bevelen.
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 15-11-2007 15:48
Ik woon in Bergschenhoek.
Dus dan komen de dealers in bijvoorbeeld Zoetermeer, Rotterdam, Barendrecht enzo denk ik om de hoek kijken. . . .
Het is volgens mij toch gok om een RX8 bij een reguliere/willekeurige dealer te kopen, vandaar dat ik nu rondkijk naar exemplaren die nog binnen de fabrieksgarantie vallen.
Dan kan ik terugvallen op een Mazda dealer. Maar staan deze wel open voor een 'externe' RX-8 rijder (niet bij hun aangekocht)?

Mocht je het willen weten: ik kijk onder andere naar de RX8 die te vinden is op www.hob.automobielen
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 15-11-2007 19:41
Bedankt voor je tip.
Ik zal eens kijken zodra ik in de buurt ben.

Waarom jouw voorkeur om het KOPEN specifiek bij een Mazda dealer te doen?
Het belangrijkste wat ik me zo kan bedenken is dat zij wel de historie van de auto kennen (en dus alle uitgevoerde updates, terugroep-acties, etc), terwijl je dit bij 'een garage' niet hebt. Aan onderhoudsboekjes kun je het niet zien en een Mazda dealer is de enige die uitsluitsel hierover kan geven.
Alleen wel 1 nadeel: de vraagprijzen liggen hoger.
Ongetwijfels alle waar naar zijn geld?

Weet je ONGEVEER de bouwjaren of prijzen van de Haagse RX8en?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-11-2007 20:59 Edited 15-11-2007 21:06
rx8sport:

> Marc 147
>
> Als je een Rx8 wil kopen koop er dan één bij een
> Mazda Dealer.


Ik vraag me ook af waarom.

Ik weet wel dat de beste service niet altijd van de aankoopdealer komt. Zolang er nog garantie op zit zou ik me meer bekommeren om waar ik vervolgens het onderhoud en vooral de reparaties laat doen, dan van wie ik hem koop.
Er zijn dealers met zeer weinig affiniteit met de RX-8. Er zijn er ook die er een flink aantal in onderhoud hebben.
Na de garantieperiode zou ik gaan letten op BOVAG-garanties enzo, en de zepert van flinke garagerekeningen incalcureren. Een nieuw blok met een nieuwe catalysator kan je flink in de kosten jagen.

@marc: de uitgevoerde modificaties zijn met wat moeite wel te achterhalen. Je moet je dan vooraf verdiepen in de aard van de controles en modificaties. Wielarmen met een bepaalde codering, hitteschild etc. Niet heel eenvoudig, maar voor de liefhebber..

Ook kun je bij de importeur vermoedelijk achterhalen wat er gebeurt is onder garantie, want daar houdt men een administratie van bij. Andere reparaties zijn niet te controleren inderdaad.

> als ik je een tip mag geven ga dan naar Den Haag
>
> Auto-Palace s'-Gravenhage
> Binckhorstlaan 320-334
> 2516  BL  Den Haag
>
> De Importeur van Mazda zit er naast


Als ik het goed begrepen heb: ZAT ernaast. Ik geloof dat Mazda Europe in Duitsland de importeursrol overgenomen heeft. Maar da's een zijspoor.

>
> ze hebben zelfs 4 rx8en ( staan niet op de website)
> die ze heel graag willen verkopen en ik denk met
> veel korting als je geen inruil hebt


Dat geloof ik graag. Met die slurptax volgend jaar zijn de nieuwe 8'en werkelijk totaal onverkoopbaar. Dat zijn ze nu eigenlijk al, kun je nagaan.

Opsteker voor huidige bezitters: de auto wordt steeds zeldzamer en exclusiever! :-)
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 15-11-2007 21:56
Beste Leo,

> de uitgevoerde modificaties zijn met wat
> moeite wel te achterhalen. Je moet je dan vooraf
> verdiepen in de aard van de controles en
> modificaties. Wielarmen met een bepaalde codering,
> hitteschild etc. Niet heel eenvoudig, maar voor de
> liefhebber..
>
> Ook kun je bij de importeur vermoedelijk
> achterhalen wat er gebeurt is onder garantie, want
> daar houdt men een administratie van bij. Andere
> reparaties zijn niet te controleren inderdaad.


Het probleem is dat als je gek bent van een RX8 en je je erin gaat verdiepen, je middels het forum inmiddels een aardige checklist kunt maken van aandachtspunten/problemen: software updates, cruisecontrol, hitteschild, bougies, startmotor, vocht in achterlichten, draagarmen, wielnaven, verzuipen van de motor, etc, etc. . . . .
Dat betekent toch wel even m'n koppie erbij houden als ik er een aanschaft!

Bij een niet-Mazda dealer is het denk ik maar de vraag of ze weten waar je het allemaal over hebt.
Maar bij mij blijft toch de vraag of een Mazda dealer dan ook daadwerkelijk alles weet en wil. Met dit laatste bedoel ik dat ik uit ervaring uit het verleden (205GTI, 106Rallye,Renault5GTTurbo en ook mijn huidige Alfa 147) ik vind dat een merk-eigen dealer zich er soms te gemakkelijk van af wil maken door te zeggen dat het er nu eenmaal hoort bij dit type auto. Nog net niet van "je weet waar je aan begon".

Ben benieuwd of forumleden hun RX-8 dan ook allemaal bij voorkeur bij de Mazda dealer in onderhoud hebben waar ze hem ook hebben gekocht. Indien dit niet zo is: in welke mate werden ze bij een andere Mazda dealer met 'open armen' ontvangen.

Concreet: Kan ik dan beter meer betalen bij een Mazda dealer en gaan voor meer zekerheid (garantie via dealer), of minder betalen bij een niet-Mazda dealer en op basis van nog lopende fabrieksgarantie aankloppen bij een lokale/plaatselijke dealer?
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 15-11-2007 22:16

> Dat zal wel meevallen omdat de importeur 10000 euro
> korting heeft gegeven en ze hebben te veel rx8en
> ingekocht DUS WEG IS WEG
>
> ga er eens langs en ik weet zeker dat de
> verkoopprijs omlaag gaat


@rx8sport:
Ik neem aan dat je het hier dan hebt over nieuwe rx8-en?
Dus korting op de nieuwprijzen van resp. 42.000, 47.000 (Upgrade) en 51.000 (HP) euro?

Ik kijk nu vooralsnog naar een gebruikte rx8 . . . . . .
Ik moet toch tegen een goede, betrouwbare aan kunnen lopen zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Of is dit ijdele hoop?
- Van Matex (ForumPro) op 15-11-2007 22:19
Welkom, marc147

RX aangeschaft bij de dealer in Zoetermeer.
Deze is volgens mijn gegevens nu regiodealer van Mazda.

De Voorstad heeft meerdere RX'n verkocht en in onderhoud.
Persoonlijk ben ik zeer tevreden over het onderhoud.
Ik vind er steeds een gewilig oor,ook als er update's zijn (software) welke ik niet wil,maar de hard ware wel ( modificatie's o.a starterkit enz).
Dit heeft alles te maken met de CC.

Persoonlijk vind ik een merk dealergarantie veel waard (er is meer mogelijk).
Het hangt natuurlijk wel af van het prijs verschil bij goed vergelijkbare auto's.
Is dit meer dan ca EUR4000.- dan kun je hem overal kopen en bij de merk dealer laten onderhouden.
Elke merk dealer heeft je graag als klant.

Sucses met het maken van je keuze.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-11-2007 07:03 Edited 16-11-2007 20:28
marc147:

>  Ben benieuwd of forumleden hun RX-8 dan ook
> allemaal bij voorkeur bij de Mazda dealer in
> onderhoud hebben waar ze hem ook hebben gekocht.
> Indien dit niet zo is: in welke mate werden ze bij
> een andere Mazda dealer met 'open armen' ontvangen.


Hoi Marc147, welkom hier. Als je al zoveel op het forum hebt gelezen dan ben je mogelijk ook mijn verhaal tegen gekomen. Nieuwe motor, waar rx8sport al aan refereerde. De 8 heb ik nieuw gekocht (werd voor me besteld) bij de dealer in Beverwijk. In eerste instantie was ik zeer tevreden over het onderhoud bij deze dealer, na enige tijd werd dat wat minder, maar in januari 2006 was die tevredenheid volledig verdwenen (understatement!) onder andere omdat men mijn Rex bij het uitvoeren van de 60.000 km beurt had laten verzuipen op de brug. Iets wat in mijn ogen nooit had mogen gebeuren bij een Mazdadealer. Eén en ander bleek allemaal te maken te hebben met het verloop van het personeel, de monteurs die oorspronkelijk "de cursus voor de RX-8" gehad hadden waren beiden ergens anders gaan werken en nieuwe bleken moeilijk te vinden.
Ik ben toen richting Zevenaar gereden en heb gevraagd of Volman voortaan het onderhoud wilde doen. Deze dealer heeft meerdere 8-en in het onderhoud (en inmiddels de nodige ervaring opgebouwd met het vervangen van motoren ;) ) Ik werd hier wel degelijk met open armen ontvangen.

Afgelopen woensdag kwam ik met de 8 bij een Dekra keurstation in Kevelaer (i.v.m. export naar Duitsland). Daar aangekomen vroeg ik om de auto nog even niet uit te zetten omdat ie naar mijn mening nog niet warm was na 2 weken stil staan. De keurmeester aldaar wist te vertellen dat daar inmiddels andere bougies voor zijn om het verzuipen tegen te gaan. Deze man had helemaal niets met Mazda te maken maar had blijkbaar ergens deze kennis opgedaan uit belangstelling. Ik bedoel hiermee aan te geven dat je het gewoon ook een beetje moet treffen.
Kan best zijn dat een bepaalde monteur bij jouw huidige Audi dealer ook een RX-8 wil onderhouden, om maar een voorbeeld te noemen.

> "Kan ik dan beter meer betalen bij een Mazda dealer en gaan voor meer zekerheid (garantie via dealer), of minder betalen bij een niet-Mazda dealer en op basis van nog lopende fabrieksgarantie aankloppen bij een lokale/plaatselijke dealer? "


Het is inderdaad zo dat het onderhoud en updates, etc. aan RX-8en centraal geregistreerd worden. En ik betwijfel of een niet-dealer ook aan die gegevens kan komen. Maar als je hem bij een handelaar koopt kan hij natuurlijk evengoed altijd bij een Mazda dealer onderhouden zijn geweest. En dat lijkt nu nog wel zeer waarschijnlijk, er zijn al heel wat Rexen ingeruild op een nieuwe auto van een ander merk, maar er zullen er nog niet al te veel "derde-hands" rondrijden. Er is een simpele oplossing. Je kunt het kenteken van de auto die je wilt kopen laten napluizen bij een dealer.
Bijvoorbeeld de dealer van Matex in Zoetermeer. Ook kun je aan hen vragen of ze het onderhoud willen uitvoeren.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 16-11-2007 20:41
rx8sport:

>
> CEACIL
> WEET JE NU AL WAT DE OORZAAK WAS DAT JE MOTOR STUK
> GING ???
> OF WAS HET EEN PROCUTIE FOUT IN EEN VAN DE MOTOR
> ONDERDELEN  NET ZOALS JE VELGEN ?


Je caps-lock toets staat aan. Dat is die toets helemaal links in het midden. :D

Er is niet echt onderzocht wat de exacte oorzaak was. Wel is gezien dat er in de wand van de kamer een groef gesleten is. Er moet dus ergens iets los gezeten hebben. Geen idee wanneer dit is ontstaan. Door die groef ontstond er compressieverlies.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-11-2007 10:06
En Marc147 let op voor handelaren zoals gelekanarie onder de rubriek commercieel.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 18-11-2007 13:58
Herbie:

> En Marc147 let op voor handelaren zoals gelekanarie
> onder de rubriek commercieel.


Zoals ik het begrepen heb, werkt gelekanarie wel degelijk bij een dealer.
- Van marc147 (Beginner) [nl] op 18-11-2007 14:08
Ik kom al lezend via jullie reacties toch weer wat verder.
De optie om via een handelaar of niet-Mazda-dealer te kopen, heb ik nu laten varen.
Ben voor mezelf een soort ranglijst aan het opstellen met aangeboden rx8-en via Mazda dealers waarbij ik kijk naar bouwjaar, kilometerstand, vraagprijs, wel/geen fabrieksgarantie, wel/geen KroonKollectie (met optie tot verlenging garantie), wel/geen HP.
Zo hoop ik tot een ranglijst te komen die ik gebruik om de diverse dealers (locaties) af te gaan om een goede 'look and feel' van zowel de Rex als van de dealer te krijgen.
Alleen via internet kom ik nu even niet verder, dus ik zal nu bij ze op visite moeten gaan . . . .
Ook bij de Mazda-dealers onderling zijn op de Mazda site nogal wat verschillen te ontdekken.
Ik zal er een aantal langs gaan om te kijken wat ze daadwerkelijk aanbieden EN in welke vorm (heb je me weer: de garantievorm).
- Van Jacco (SuperForumposter) [nl] op 18-11-2007 18:20
gelekanarie is van mazda knaap in almere.
Groet   Jacco
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-11-2007 13:04 Edited 19-11-2007 13:14
rx8sport:

> Leo:
>
> DENK FF AAN CAECIL DAN WEET JE GENOEG
> ALS CAECIL DE RX8 NIET BIJ EEN MAZDA DEALER GEKOCHT
> HAD DAN HAD ZE NIET EEN NIEUWE MOTOR GEKREGEN


Hmm, hij komt anders bij een geheel andere dealer vandaan. Ik betwijfel of of de dealer in Zevenaar het geinteresseerd zal hebben of de RX-8 van een particulier is gekocht of bij een dealer aan de andere kant van het land (juridisch mag het al zeker niks uitmaken), het was ook een (iets verlengde) garantie van Mazda zelf. Wat niet wegneemt dat een meedenkende en bekwame dealer goud waard kan zijn!

> WAT DACHT JE VAN EEN NIEUWE STARTMOTOR EN BOUGIE EN
> DE UPDATE (olie-injectie programmerin)


Ja, zo zijn er nog wel meer dingen.  We zouden ze wellicht eens kunnen verzamelen in een nieuwe thread.

>
> DE IMPORTEUR ZIT GEWOON IN DEN HAAG TEL 070 3337400
> je kan ze altijd bellen over informatie


Ik denk toch echt niet lang meer hoor:

Auto Palace De Binckhorst, de huidige Nederlandse Mazda-importeur, ziet zijn contract niet verlengd. Mazda Motor Europe neemt in 2008 de distributie in eigen hand. Het Binckhorst-personeel verhuist vooralsnog mee.
Auto Palace De Binckhorst maakt deel uit van de AutoBinck Holding, onder andere ook de Nederlandse importeur van Hyundai.  Auto Palace is 38 jaar lang de importeur van Mazda geweest. Sinds 2000 voeren de Japanners echter een beleid waarin geen plaats is voor import via zelfstandige importeurs. Dat jaar ontsprong De Binckhorst nét de dans, maar volgens een woordvoerder van de importeur was het niet verlengen van het Nederlandse contract 'onvermijdelijk'. "Het is een strategische keuze van Mazda Motor Europe om de distributie in eigen hand te nemen. Momenteel zijn er zestien Europese fabrieksvestigingen, die in totaal 19 landen vertegenwoordigen. In 2008, wanneer het importcontract van Auto Palace afloopt, zullen dat 24 landen zijn. Weliswaar betreuren we het verlies van een activiteit, maar het personeel van De Binckhorst zal gewoon door Mazda worden overgenomen." De AutoBinck Holding is ook in het buitenland als importeur actief. Eerder dit jaar stond het om precies dezelfde reden het Mazda-importschap in Tsjechië en Slowakijke af. Onbekend is nog of Mazda Motor Europe een kantoor in Nederland zal openen.

>
> BPM GAAT OMLAAG


Die BPM verlaging geldt voor *alle* auto's,  de 8 wordt relatief dus echt wel duurder! De verkoopbaarheid zal teruglopen, blijf ik van mening.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-11-2007 13:20
Caecil:

> rx8sport:
>
> Je caps-lock toets staat aan. Dat is die toets
> helemaal links in het midden. :D
>
> Er is niet echt onderzocht wat de exacte oorzaak
> was. Wel is gezien dat er in de wand van de kamer
> een groef gesleten is. Er moet dus ergens iets los
> gezeten hebben. Geen idee wanneer dit is ontstaan.
> Door die groef ontstond er compressieverlies.


Niet alleen door die groef, maar ook datgene wat die groef getrokken heeft zal het compressieverlies veroorzaakt hebben denk ik. Een stuk apexveer lijkt me de beste kandidaat. ;-)
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aankloppen bij de dealer?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill