Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Sportkatalysator
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-08-2007 19:15 Edited 31-08-2007 19:29
Was eigenlijk niet van plan technisch iets aan de motor te wijzigen maar:

Vandaag een high flow Bönez katalysator bestelt via het duits forum bij bokerparts.
Is een 100 cellen (origineel 1500 ? cellen) metaalkat zonder middendemper.
Heeft veel minder weerstand en dus meer geluid en meetbaar iets meer vermogen: circa 10 pk.
Dat is dus wel duidelijk hoorbaar ,maar niet echt voelbaar.
Helemaal geen kat schijnt de motorregeling niet te snappen , dus dat doe ik maar niet.
Met de sportkat hebben al ongeveer 20 man goede ervaringen.
Het uiterlijk is ook niet afwijkend met de originele.
Kosten 575 euro thuisbezorgt.
De originele schijnt 1800 euro te kosten en heeft bepaalt niet het eeuwige leven.
Nu dus wel (komt in de kelder te liggen)
Je kunt voor iets meer geluid natuurlijk ook een sportuitlaat kopen , maar dit leek mij goedkoper en effectiver.

http://www.bokerparts.com/index.php?siteid=104&car=6
http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=9488
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 05-09-2007 20:01
Hey Outjer,

Super !
Denk je deze gemonteerd te hebben tegen de meeting op 15 sept. aanstaande ?

Ben benieuwd !

Tot dan !

Ben
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-09-2007 09:59
Ben,

Op 15-9-07 heb ik de kat er zeker nog niet onder.

Net bericht gekregen dat ie pas volgende week bij Bokerparts aankomt en dus zal ie pas de week daarna bij mij zijn.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-10-2007 19:38
Dinsdag ie binnen gekomen en gisteren heb ik hem gemonteerd.
De passing is perfect en de lambdasonde kun je zo overzetten.
Geluid is absoluut niet overdreven.
Sterker nog, ik merk bijna geen verschil!
Of het moet bij langsrijden zijn.
Dat heb ik nog niet geprobeert.
Zondag kunnen jullie het zelf horen in Spa.
Kan ik gelijk kijken of ie ook sneller is.
In ieder geval is ie een flink stuk lichter.
De originele kat heeft demper .
Dat is dus een absorbsie-demper.
Daar kijk je zo doorheen.
Dat zal dus ook niet zo heel veel dempen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-10-2007 18:31
Outjer:

> Geluid is absoluut niet overdreven.
> Sterker nog, ik merk bijna geen verschil!
> Of het moet bij langsrijden zijn.
> Dat heb ik nog niet geprobeert.
> Zondag kunnen jullie het zelf horen in Spa.


Ik hoorde het verschil IN de auto beter dan toen we langs de baan stonden.
- Van Matex (ForumPro) op 30-10-2007 19:54
En voldoet je nieuwe aanwinst ?
Is er een merkbare verbetering,of beperkt het zich uitsluitend tot een voller geluid.
Na een aantal ronde's op Spa zou je verschillen moeten traceren.

Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-10-2007 20:49 Edited 15-12-2007 19:03
10 pk winst is, zoals gezegd, wel te meten maar niet echt aan te voelen.

Ik was nu pas voor het eerst langere tijd met slicks op Spa.
Mijn hoogste snelheid bergop was nu 183 km/u.
Voorheen bleef ik op 177 hangen.
Het verschil is eerder te verklaren door de hogere snelheid in Eau Rouge (dankzij de slicks) dan door de sportkat.

Ik moet nog op de duitse autoweg de topsnelheid meten en ook vooral hoe makkelijk ie boven de 220 km/u komt.

Op de doos stond trouwens de site van de producent in Amerika:

http://www.cp-e.com/
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-12-2007 21:20 Edited 06-12-2007 21:23
Enkele weken geleden op een vrijdag op de duitse autoweg de topsnelheid proberen te meten
Helaas was geen lang vrij stuk weg gehad, maar in korte tijd toch 220 gehaald.
Het lijkt erop dat er echt iets meer power inzit.
Over een week krijg ik weer een kans. Dan op zondag.

Ik moet wel zeggen dat het geluid op lange snelle stukken (170 tot 200 kmh) toch wel vermoeiend is.
Gek is dat eigenlijk.
Als je lekker op een bochtig stuk aan het raggen bent ,vindt je het geluid nog veel te gering/gewoontjes terwijl als je gewoon probeert zo snel mogelijk (ik had echt haast) van A neer B te rijden over enkele honderden kilometers gaat het vervelen.
Bij een snelheid tot 150 (en sneller rij ik normaal niet ivm het verbruik) is er niets aan de hand.

Als je naast de auto staat is er echt wel duidelijk meer geluid.
Dat dat in Spa niet zo duidelijk was ligt meer aan het geluid van al andere gasten.

Intussen is er net weer een nieuwe groupbuy gestart.
Zie hier:  http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?postid=315060#post315060
Prijs is nu 540 euro. plus 10 euro leveringskosten
Leveringkosten in nederland/belgië weet ik niet.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-12-2007 11:21
Interessant Outjer.
Volgens mij is het een van de goedkoopste methodes om er wat vermogen bij te krijgen. En 545 euro is een spotprijs voor een catalysator!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-12-2007 19:03
Klopt Leo.

Zowel die spotprijs als iets extra vermogen.

Van en naar de Essen-motorshow op de A46 227 km/u gehaald.
In beide richtingen dus.
Zat nog ietsje meer in als er nog minder verkeer was geweest.
Maar mijn rex loopt gewoon echt makkelijker van 200 naar 220 km/h

Ik had bij stationair lopen last van een rammeltje.
Bleek dat een ophangbeugel van de kat ergens raakte.
Hier wat meer ruimte gemaakt.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2007 19:36
Maar een katvervanger is ook een kleine oplossing om er wat meer vermogen uit tehalen.
En het is nog goedkoper ook hihi
En waarom zou de ecu het niet snappen als er geen kat zou zijn?

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2007 20:52 Edited 17-12-2007 20:55
Martine:

> Maar een katvervanger is ook een kleine oplossing
> om er wat meer vermogen uit tehalen.
> En het is nog goedkoper ook hihi
> En waarom zou de ecu het niet snappen als er geen
> kat zou zijn?


Te weinig tegendruk is ook weer niet goed voor de standaard afregeling kan ik me zo voorstellen. De flow in langs de sensor wordt dan dusdanig anders dat de computer dat wel eens verkeerd zou kunnen gaan interpreteren. Ook de temperatuurmeting in de cat klopt dan wellicht niet meer, dat zal de ECU ook niet leuk vinden.
Dan zou ik toch echt wat aan de motorregeling gaan doen.
En die vlammen die dan telkens uit je uitlaat schieten verraden zo dat je illegaal zonder cat rijdt...  hmm het is wel een erg mooi gezicht  ;-)

> Groetjes M&M

- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-12-2007 19:08
Bij een normale benz. motor kun je de kat gewoon vervangen, ik weet natuurlijk niet hoe een wankelmotor reageerd..
Maar om wat de weten te komen, lees ik bijna alles hier op de site :)hihi

Groetjes M&M
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-05-2008 09:36
Gisteren de APK keuring gehad.
Er waren geen opmerkingen.
Dus de uitlaatgassen voldoen ook met deze katalisator.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 10-05-2008 17:49
mooi

Dat scheeld weer een paar uur sleutelen om die Bonez kat te wisselen met de orginele kat.
Hebben ze ubehaubt wel een viergastest uitgevoerd?

Er staat mij bij dat ze dit niet alle keuringen doen.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 10-05-2008 18:35
Het klopt ,bij een rotamotor is een 4gastest niet nodig dit weet ik van de laatste apk keuring met steekproef van het rdw.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-05-2008 08:21 Edited 11-05-2008 08:25
Ik weet niet of er een viergastest is uitgevoerd.
Ik durfde er eerlijk gezegd niet bij te zijn.
Gewoon in de wachtruimte gebleven en hopen dat ze niets opmerken over alle wijzigingen.
Ik heb zelfs geen remmenbank gezien en dat kwam goed uit want de blokken achter waren fonkelnieuw en dan zou het zomaar kunnen dat ze verschillend remmen links/rechts.
Dat de remmen voor niet origineel waren was ze wel opgevallen , maar verder geen vragen

De kat zou ik er trouwens binnen 30 minuten gewisseld hebben (en dan natuurlijk weer 30 minuten werk om terug te zetten.

Outjer
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 22-05-2008 19:08
Viergastest is afhankelijk van het type brandstof en het bouwjaar, ws voor elke 8 verplicht dus.
Vermogenswinst met een metaalkat zal je pas echt merken als je oude kat al wat slechter
was door b.v een slecht mengsel of een hoog olie verbruik.
- Van Renesis (ForumPro) op 21-08-2008 11:40

>Viergastest is afhankelijk van het type brandstof en het bouwjaar, ws voor elke 8 verplicht dus.
>Vermogenswinst met een metaalkat zal je pas echt merken als je oude kat al wat slechter
>was door b.v een slecht mengsel of een hoog olie verbruik.


Ik heb afgelopen weekend een kleine beurt en softwareupdate gehad bij de dealer. Daar heb ik dit gelijk nagevraagd, de rx8 is vrijgesteld van de viergastest.
Vertaling daarvan is, je moet een kat hebben, maar voor de keuring maakt het niet uit of deze open is. ;)
- Van Renesis (ForumPro) op 21-08-2008 11:47
Jij hebt 10pk meer met deze kat. Dat is met een SP. Wat doet dit op een HP?
Heb je buiten het geluid al nadelen ondervonden van de kat? Hierbij doel ik eigenlijk op motorstoringen of iets dergelijks.
Ik ben de aanschaf van deze kat aan het overwegen. Dat is gedeeltelijk afhankelijk van gebruikerservaringen.

Bij voorbaat dank.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2009 16:22
Klinkt wel interessant. Zijn er al meer ervaringen?
- Van Renesis (ForumPro) op 02-03-2009 16:45
Daar hoop ik ook op.

Ik vraag mij ook af wie er allemaal een vergelijkbare sportkat´s maken. Die Bonez kan ik nergens(te koop) vinden.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-03-2009 21:47
Ik heb FF op het duits forum gekeken bij de verkoper (Bokerparts) die mij die Bönez kat heeft verkocht.
De Bönez kat kwam uit Amerika.

Nu laat Bokerparts zelf kats aanmaken en heeft ze op voorraad. Kost 589 euro (voor forumleden)
En noemt ze bokerparts sportkat.
Het is een 200 cellen kat.
Hier de thread:

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=18395

En hier de link van Bokerparts:

http://www.bokerparts.com/index.php?siteid=104&car=6

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 03-03-2009 20:07
Wat zou dit         http://racingbeat.com/FRmazda4.htm
Toe voegen aan zo'n Bonez kat ?
en zijn er resultaten bekend van dit uitlaat spruitstuk?
- Van Renesis (ForumPro) op 04-03-2009 11:07
@Outjer.

Bedankt. Hier kom ik een hoop mee verder. ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-03-2009 21:00
Matex:

> Wat zou dit         http://racingbeat.com/FRmazda4.htm
> Toe voegen aan zo'n Bonez kat ?
> en zijn er resultaten bekend van dit uitlaat spruitstuk?


Geen idee.
Ik heb nog geen ervaringen gelezen.
Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik geen spullen meer ga kopen voor mijn RX 8.
Behalve banden en remblokken natuurlijk.

Ik zie dat Bokerparts (waar ik mijn sportkat gekocht heb in duitsland) sinds vorig maand dealer is van Racing Beat.

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=18712

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 05-03-2009 22:26
@ Outjer

> Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik geen spullen meer ga kopen voor mijn RX 8.


In deze crisis periode in autoland,komt je opvolger snel naderbij!
Je gaat de 10jaar dus niet vol maken.

Heb jij trouwens al eens een compressietest laten uitvoeren met je snelle SP?
Er staat toch zeker een respectabel aantal km's op de teller.

.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-03-2009 10:24
Neen , geen test gedaan tot nu en daar is eigenlijk ook geen aanleiding voor.

Er staat nu 108.000 op.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-09-2009 21:33
Ik had al enige tijd last van een rammel in de uitlaat.
Alsof er een blik spijkers in de uitlaat ligt.

Vandaag de kat er maar eens onderuit gehaald.
Daar rammelde niets en bij inspectie vanaf entree zijde was niets te zien.
Inspectie vanaf de uittree zijde is niet mogelijk: er zit een bocht is de pijp en je kunt niet tot aan het rooster kijken.

Toen maar eens aan de einddemper gerammeld en daar lag iets te rammelen..
Die einddemper krijg je er nog niet makkelijk af, maar toen ik hem bijna los had vielen er stukken rooster uit.
Ongeveer een hand vol!
Die kwamen dus van de kat.

En dat na 2 jaar en precies 30.000 km.

Nu snap ik ook waarom af en toe het motorlampje aan ging. (al enige tijd geen last meer van gehad, trouwens)
Nu maar hopen dat ik geen problemen met de APK gastest krijg.
De oude originele kat heb ik gelukkig niet verkocht.

De levensduur valt dus tegen, hoewel ik hem vooralsnog laat zitten.
Ben schreef toevallig gisteren een andere thread dat door de zeer hoge temperaturen van een wankelmotor een kat geen lang leven heeft.

Outjer 
- Van Renesis (ForumPro) op 12-09-2009 17:03
Welke gastest? :P

Wij zijn vrijgesteld van de viergastest.

Dit probleem heb ik met de huidige kat ook.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-09-2009 17:37
Het is voor mij in ieder geval reden genoeg om deze kat niet aan te schaffen mocht ik aan een vervanger denken. 2 Jaar pfff....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-09-2009 18:01
Daarom schrijf ik een berichtje, zodat anderen er wat aan hebben.
Vreemd is dat er op het duits forum nog geen klachten gepost zijn.
Mogelijk krijgt de kat het erg zwaar op het circuit.
Daar ben ik de afgelopen 2 jaar 12 keer geweest.

Toevallig kwam Dieter (een duitser die vlak bij mij woont) met een kapotte standaard kat zaterdag langs.
Ook daar stukken rooster in de einddemper gevonden.
Die stukken (even groot) zijn wel veel zwaarder ivm de veel kleinere cellen.

Hij had op ebay deze advertentie gevonden:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_npmv=3&_trksid=p3910.m38.l1313&_nkw=rx8+kat&_sacat=See-All-Categories

Daar staat ook een losse kat bij die je zelf in/aan de standaard pijp moet (laten) lassen.
Ben je voor 99 euro klaar.!!
Er staat niet bij hoeveel cellen ie is.

Outjer 
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 15-09-2009 20:52
Ik spreek géén duits en al zeker véél slechter als jij Outjer, maar er staat toch duidelijk '100 zeller'!!
Ik neem aan dat dat dus een honderd celler is????

Groetjes Tjeu.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-09-2009 09:16
Klopt,

Had ik even overheen gelezen.

Outjer
- Van terriet (Deelnemer) [nl] op 23-10-2009 19:13 Edited 23-10-2009 19:23
Vandaag midpipe met High FLow cat van RX7.com ontvangen.
Besteld in USA. IS volgens mij gelijk aan de Bönez supercat midpipe.
Iemand ervaring met deze.
Met verzendkosten en importheffing goekoper dan in duitsland bestellen!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Sportkatalysator

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill