Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Sport stabilisator
- Van Matex (ForumPro) op 16-03-2006 21:06 Edited 16-03-2006 22:11
Na een uitvoerige uitleg van Ben toch een paar sport stabilisatoren besteld bij J.v.Kempen.
Deze zijn van een grotere diameter en beperken het rollen(in veren in de bocht)v.d auto.
Waardoor een betere wegligging ontstaat.
De diameter voor is 32mm en achter 19mm,en de set is voorzien van een gedege montage instructie.
J.v.Kempen inporteerd Racing beat.

Dit samen met de eibag verlaging en de H&R spoorverbreding moet een substancieele verbetering geven.
Nu nog een setje nieuw rubber,dan is de grip toppie.

Hoe luid de mening van goed rubber (duurzaam stil comfortabel maximum grip droog/nat).
persoonlijk denk ik nu aan Michelin PS2 sport 245 x 40 rondom.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-03-2006 11:43
Kijk eens hier, Matex.
http://www.reifentest.com/pkw_sommerreifen/bridgestone/potenza_re_050_a/index.html
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=3869&sid=&hilight=reifentest.
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=3205&sid=&hilight=reifentest
In Spa was ene Steven erg ontevreden over zijn nieuwe Pirelli's.(Te zacht/week)
Weet even niet welk type.
- Van Matex (ForumPro) op 20-03-2006 18:40
Outjer bedankt voor de tip,

Ik heb nog ff voor dat de tyres versleten zijn.
Ik zal dus zeker het Duitse forum nogmaals bezoeken voordat ik een keuze maak.
de Pirelli's worden het zeker niet.

Op de nieuwe RXen zie je de maat 235 x 40 iets lager en iets breder.
het lager kost denk ik wel comfort.
- Van Matex (ForumPro) op 17-12-2006 17:41 Edited 20-12-2007 22:13
Na een lange periode van wachten ( verzenden van de spullen uit de USA ging mis ) zijn de stabilisatoren toch aangekomen.
Af gelopen vrijdag zijn ze gemonteerd bij Jack van Kempen in Mortsel (bij Antwerpen).
Ik heb gekozen voor het merk Racing Beat.
Dit omdat de set met versterkte Front endlinks wordt geleverd ( koppeling tussen stabi en wieldraag arm).
En mooi afgewerkt (gepoedercoat en blanke staaldelen verzinkt).

Het monteren heeft ca 2,5 uur geduurd ( ik heb Jack er bij geholpen ).
achter was het in 25 minuten gefixt.
auto op bokjes endlinks losdraaien en stabi lossen en uit nemen.
nieuwe stabi plaatsen,alles hand vast,dan auto op z'n wielen zetten (op blokken ca 15cm dik)ivm met indrukken veren pakket.
Dan eindlinks en stabi vast zetten.

Voorwielen demonteren ( hoeft achter niet).
Auto op bokjes ,dan endlinks demonteren stabi steunen los en weg nemen.
En dan met voor zichtig draaien en manouvreren de stabilisator stang uit nemen(naar linker zijkant).
Je hoeft verder niks los te halen ( geen radiator steun of wiel sensorkabels).
Van de nieuwe stabis eerst de gaten op boren rond 12 i.p.v rond 10 (alleen als je ook de sterkere endlinks gebruikt).
Daar na met een boormal (wordt mee geleverd) de wieldraag arm op boren (i.v.m de dikkere endlink)
dan de nieuwe (pols dikke super zware)stabi terug plaatsen.
en nieuwe beugels + glij blokken plaatsen met super crease vet(alles hand vast).
dan de endlinks plaatsen alles hand vast ( behalve de bevestiging schroeven van de endlinks op de wieldraag armen deze wel vast zetten).
wielen weer monteren en de auto laten zakken op de blokken (de blokken zijn er,om dat je anders niet onder de verlaagde auto komt).
dan de stabi steunen vast draaien en daar na de laatste endlink bout vast zetten.
De wielen met een moment sleutel na spannen.
En klaar is Jack & Matex.

Nou wat een verschil zeg.
Van koers wisselen (snel van rijbaan wisselen of een bocht) geeft het gevoel als een kart.
Snaar strak en nog minder hellen (in lange doordraaiers).
Ik denk dat het effect zo groot is omdat de RX-8 ook verlaagd (standaard Eibag) en verbreed (H&R spacers) is Super.

Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-12-2006 20:48
Goed gedaan Matex!
Nu nog je handtekening (de regels onder je bericht) aanvullen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-12-2007 19:46 Edited 26-12-2007 21:10
Naast Racing Beat bied H+R (in duitsland) ook stabilatoren aan.

Origineel is 27 mm voor en 16 mm achter.
Racing Beat 29 en 19 mm. (Correctie 32 en 19 mm)
H+R 32 en 20 mm.

Toen ik een mailtje naar H+R stuurde voor prijs en levertijd kreeg ik echter het antwoord dat ze niet meer op voorraad waren en ook niet meer gemaakt werden.

Op de motorshow in Essen werd mij verteld dat ze uit produktie genomen waren omdat de bevestigingspunten in de carrosserie niet stevig genoeg zouden zijn.
Zelfs bij de originele stabilisatoren zou dat al gebeurd zijn.
Dat had zelfs in de (duitse)kranten gestaan.
Op het duits forum heb ik er echter nog nooit iets over gelezen.
Wel iets om in de gaten te houden dus.

De verkoper vertelde dat ze er nog wel enkele hadden liggen.
Je begrijpt dat ik die dus wilde hebben en na ondertekening dat ik ze niet aansprakelijk zou stellen kon ik ze wel hebben.

Op het duits forum had rotaryengine (uit luxemburg) mij wel gewaarschuwd dat H+R bij de levering van zijn stabis er geen nieuwe rubbers bij had geleverd en dat ie er al maanden op aan het wachten was.
Die nieuwe rubbers zijn natuurlijk nodig omdat de oude niet om de dikkere buizen passen.
Dus ik bij de verkoper op de beurs gevraagd of ie er gelijk de rubbers ook bij zou leveren.
Vorige week werden de stabis geleverd.
Alleen helaas zonder rubbers !!
Gelukkig werden die enkele dagen later al nageleverd.

Bij demontage van de oude stabis was de handleiding van Matex zeer hulpzaam.
Alleen duurde het even voor ik in de gaten had dat je de meedraaiende draadeinden van de kogelkop met een inbussleuteltje kunt vasthouden.
En voor het uitnemen/manouvreren van de voorste stabi moet je echt engelengeduld hebben.
Als Matex niet geschreven had dat dat zo kon had ik het niet geloofd!

Alleen waren er geen nieuwe beugels meegeleverd om de dikkere rubbers te monteren.
Voorlopig heb ik de oude beugels aangepast.
Mocht ik nieuwe beugels van H+R krijgen zijn ze in een wip gemonteerd.

De voorste stabilisator is maar liefst 2,5 keer zwaarder dan de originele.: 2 kg / 5 kg !!
Dat betekend dus dat de wanddikte dus ook ongeveer 2,5 keer dikker is!

Zowel voor als achter hebben de H+R stabis aan elk eind 2 gaten voor de endlinks.
Voorlopig heb ik ze op het kortste gat gemonteerd.
Ik wacht nog advies van H+R af.(er zat geen handleiding bij)

Hier de foto's van de voorste stabi:
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-12-2007 20:22
En hier de foto's van de achterste stabi:
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 25-12-2007 16:27
Outjer:

> Origineel is 27 mm voor en 16 mm achter.
> Racing Beat 29 en 19 mm.
> H+R 32 en 20 mm.


En Outjer, hoe bevallen de nieuwe stabi's ?

Kleine correctie : voorste stabi van Racing Beat is 32mm dik, achterste inderdaad 19mm.
Enige verschil is nog dat je bij H&R de werking van de stabi kan wijzigen dmv het 2de gat voor waar je de link doorheen stopt.
Echter weet ik niet in hoeverre dit verschil gaat maken, aan u om het een keer uit te proberen :-)

Tot zover.

Ben
- Van Matex (ForumPro) op 26-12-2007 10:33
Outjer,

Ziet er fantastisch uit.
Net jes afgewerkt ook.
De achter stabi van Reacingbeat is gewoon recht (dus zonder die knik in het midden).
Heb je ook een een beetje rubbervet (crease) op de rubbers van de stabis gedaan.
Anders gaan ze mischien vreten.
Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Als coureur moet jij de verschillen toch duidelijk kunnen kwantificeren.

Bedankt voor je verslag
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-12-2007 21:58 Edited 01-01-2008 19:58
@ Ben :

Betreffende de dikte van de Racing Beat stabis: Correctie vermeld.
Op 24-2-08 ben ik op het F1 circuit van de Nürnburgring.
Hopelijk is het droog zodat de slicks eronder kunnen en het effect van dikkere stabilisatoren maximaal te ervaren is.

@Matex:

Eigenlijk zijn jouw RODE Racing Beats natuurlijk veel mooier.

De rubbers van H+R hebben een soort nylon liner waar ze de stang raken.
Dat is er bij de produktie direct ingevulkaniseert.
Omdat er ook geen vet was bijgeleverd heb ik er ook maar niets opgesmeerd.
Ook hier wacht ik nog op advies van H+R.

Coureur ?? Dat is veel te veel eer hoor.

Omdat ik de wielen eraf had heb ik maar meteen de wintervelgen/banden gemonteerd.
Dat maakt een direct vergelijk voor en na de ombouw natuurlijk moeilijk.
Immers de winterbanden zijn stukken flexibeler/zachter dan de zomerbanden.
Op de weinige droge stukjes weg die ik tot nu gereden heb ,valt wel al direct op dat de auto nauwelijks meer overhelt in een bocht.
Ook valt op dat als je de auto bewust in de slip brengt (bij ingeschakelde DSC) de auto niet meer heen en weer beweegt in de veren , op het moment dat de banden weer grip krijgen.

In nummer 6-2007 van Sportauto staat een test van de nieuwe MX 5 met verschillende fahrwerk tune up kits.
Getest werd KW(veren plus dempers), Eibach (Stabis en veren), Bilstein (veren en dempers) en H+R (veren, dempers en stabis).
Prijzen van 700 tot ruim 1500 euro.
Conclusie: vooral de sets met stabis veranderen de auto totaal: van slappe bak naar strakke kar.
In de slalom test gaat de MX 5 van 64 naar 70 kmh en op het korte circuit van Hockenheim is ie 2 seconden sneller rond.(1.20 min) EN DAT IS VEEL.
In die test staat zelfs dat de MX 5 verandert van licht onderstuurd naar heel licht overstuurd.
Ik ben benieuwd!
- Van Matex (ForumPro) op 26-12-2007 23:33 Edited 26-12-2007 23:45
Outjer,

Als de rubbers nietvoldoen kun je deze mischien gebruiken.


Rear Sway Bar Bushing - RX-8 (04-05)

Part Number: 95828
Retail Price: $4.00
Qty:

Racing Beat Sway Bar Replacement Bushings

These urethane bushings can be used to replace a set of worn-out original units. These bushings are offered as direct replacements for the bushings that were originally supplied with your Racing Beat sway bar. Check the chart below for your specific application and part number. All bushings are sold individually, two (2) required per bar. We also offer specially formulated Prothane grease to lubricate the surface between the sway bar and bushing. One tube required per bar. (Actual part not shown.)

Bushing Part No.
(Bushings Sold Individually) Racing Beat Sway Bar Part No. & Vehicle Application
(2 Bushings Required Per Sway Bar)

95828 70102 - 2004-05 RX-8 Sway Bar - Front

http://www.racingbeat.com/resultset.asp?PartNumber=96007
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-05-2008 19:27
Vorige week op Spa (moet nog steeds een verslagje schrijven) een kloppend geluid vauit de ophanging gehoord.
Alleen bij langzaam rijden over korte richels.
Bleken de endlinks links en rechts VOOR los te zitten van de stabilisator.
Die zitten met M 10 moeren vast en die waren enkele slagen losgedraaid.

Juist die end links zijn bij Ben en Matex vervangen door dikkere met M12 moeren.
Blijkbaar niet voor niets.
Vooral met slicks zijn de krachten natuurlijk erg hoog.

Outjer
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Sport stabilisator

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill