Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Verslag Mazda RX-8 Testdag, 16 november j.l. Lelystad
- Van MARX7 (Beginner) [nl] op 20-11-2005 18:47 Edited 20-11-2005 19:03
Een van jullie forum gebruikers en welke wist van mijn deelname aan de RX-8 test-dag  heeft mij gevraagd, ondanks alle perikelen eromheen welke ik gelezen heb op het forum, er toch iets over te melden..! Laat ik eerst beginnen te melden dat jullie NIETS gemist hebben en daarnaast eerst even een klein voorstel rondje..! Dan weet je meteen met wie jullie van doen hebben..

Sinds jaar en dag ben ik al vertrouwd Mazda fan. Mijn eerste auto in 1986 was een 323 uit 1978 (92-VS-53). Tja, je moet toch ergens beginnen. Deze werd later aan de kant gezet en vervangen door een Mazda 626 Hardtop Coupe uit 1982 (HT-28-FS). Ook deze moest het veld weer ruimen (en daar heb ik nog steeds spijt van). Daarna veel andere auto's waar helaas het Mazda embleem niet in voor kwam. Dat stokje had ik inmiddels doorgegeven aan mijn vader. Hij kroop van een 929 (1982) naar  een 626 (1988) om vervolgens via nog een 626 (1993) in een Xedos-9 te belanden (2001). Inmiddels had het Mazda gevoel na een wat mindere "coole" periode van mazda me weer helemaal in de greep. De saaie Opel Astra station werd in 2003 verruild door een Mazda6 Sportbreak, welke inmiddels door omstandigheden te koop staat...(bieders bij mij melden graag... helaas geen inruil RX-8 mogelijk). Terug op het mazda nest dus, maar voor hoelang..! Qua dagelijkse auto zal dat een vraag blijven, maar qua hobby zal dat voor eeuwig zijn zolang ik maar auto kan rijden en betalen..!
Want ondanks dat de dagelijkse auto voor lange tijd uit Duitse degelijkheid bestond werd mijn hobby honger gestild door een Japanse volbloed sportwagen.. Zoals jullie kunnen lezen in mijn Nick-Name (en niet te vergissen met een andere soortgelijknamige forumgebruiker MET streepje) bezit dus geen RX-8 maar een RX-7. Ik bezit er zelfs twee. Een van de mooiste RX-7 van het type SA uit 1979 (tevens ook de oudst rondrijdende) van Nederland in de kleur Classic Red (MX-5 kleur) afgelaagd met blanke lak,



en een RX-7 Turbo-2 Cabriolet uit het jaar 1989 in de kleur wit.



Twee totaal verschillende auto's met nog meer verschillende karakters, maar waar ik beide veel plezier aan beleef. De SA werd in 1990 gekocht en in 4 jaar tijd door mij tot in nieuwstaat gerestaureerd. De witte Turbo-2 was een geslaagde impulsieve aankoop van mij deze zomer waarvan ik vooral in de nazomer veel van genoten hebt. Desalniettemin werd ik toch getrokken om vreemd te gaan in een RX-8. Ik kende de auto al geruime tijd en werd erg getrokken door het design en natuurlijk de innovatieve rennesis rotatiemotor. Net na de introductie hebben wij als RX-7 club, waarvan ik al geruime tijd secretaris ben, een lang weekend de beschikking gehad over een LP versie van de RX-8. Toen al heb ik kunnen genieten van de kwaliteiten van deze auto in het dagelijkse verkeer. Veelvuldig heb ik nog in de RX-8 gezeten bij onze plaatselijke dealer in Amersfoort, toch wel dromend om er ooit eens eentje te bezitten... ach wie weet...!

Nu even over de RX-8 test dag..! Volgens de website en media in diverse autoprogramma's zou het een spektakel worden. Ik had me er dan ook veel bij voorgesteld. Om 10.30 moest ik me melden in een klein gebouwtje vlak bij het vliegveld Lelystad en zo'n 2 km van het circuit vandaan. Ik had mijn vader meegenomen om het een en ander op film vast te leggen. Daar binnengekomen werden we vriendelijk ontvangen door wat gastheren en vrouwen in Mazda RX-8 tenue. We werden meteen in het diepe gegooid... instappen en rijden, of eerst koffie? Uiteraard kozen we voor het eerste om maar niets te missen van deze dag. Mijn vader mocht verrassend genoeg ook rijden daar er een aantal gegadigden nog in de file stonden en dus verlaat waren. Met twee RX-88 gingen we, vergezeld door een instructeur achter het stuur, richting Circuit. Ik in een HP versie en mijn vader in de LP. De instructeurs zette er meteen goed de vaart in richting het circuit, uiteraard om mij te imponeren. Nergens voor nodig dacht ik in mezelf nog..!

Niet lang daarna door de poort van het RDW circuit en maar meteen de Kombaan op. Drie rondjes over de baan. 1-tje met ingeschakelde ESP en twee zonder. Doe mij maar zonder als je het mij vraagt. Wat is zo'n ding MET ESP zoekend in de kom zeg..! Uiteraard niet afgesteld om in een hoek van 60 graden op een slipperig wegdek te rijden. Zonder ESP leek hij iets licht te driften in de bocht.. Heerlijk..!
Na twee rondjes het binnenterrein opgereden. Nog steeds zat IK op de bijrijders stoel. De instructeur legt het een en ander uit over de uitwijkproef, slalomproef, noodstop en uiteindelijk de "natte" rotonde MET en ZONDER ESP. He, dat is leuk, dat driften..! Eindelijk mocht ik het stuur overnemen, maar inmiddels waren er al wel 20 minuten van de 50 verstreken..! Daar ik het driften het leukste vond en het toch wel even duurde voordat ik dat onder de knie kreeg ben ik daar te lang blijven schuiven. Dit ging ten kosten van de rest van de proeven (uitwijk,slalom en noodstop). Maar WHO CARES. Dit was veeeel leuker..! Net toen ik het onder de knie begon te krijgen was te pret alweer voorbij en moest ik afsluitend nog twee rondes de kombaan doen. Met de eerste keer een gangetje van 60 de kom in en met 120 de kom uit. De tweede ronde met 120 de kom in en met 140 eruit. Best wel heftig trouwens. Maar jammer genoeg was het alweer voorbij. We waren zelfs vergeten om foto's te maken. De slagbomen gingen alweer open en ik moest het circuit verlaten. Nog ff doortrappen op weg naar het verzamelpunt en de testdag zat erop. Welgeteld een minuut of 30 gestuurd..! Daarna met koffie en een broodje wat napraten om vervolgens met een tasje vol met RX-8 folders en een modelletje weer huiswaards te keren.

Het was een leuke ochtend, maar het bleef ver onder mijn verwachting. Dit geldt overigens niet voor de RX-8, maar dat verwachtte ik ook niet anders, want dat wist ik al. Hij heeft niet het nerveuze sportieve karakter van de RX-7, maar hij is minstens net zo spannend, vooral zonder dat ESP. De RX-8 blijft, de testdagen moeten veel beter..! De volgende keer 20 minunten Zandvoort ofzo..! Niks slalom, noodstop of uitwijkproeven. Gas geven met dat ding. Daar is ie voor gemaakt.

Dus heren RX-8 rijders..! Volgens mij niets gemist dus. Een keertje net na een regenbui een grote parkeerplaats opzoeken en je hebt net zoveel lol. Okay, die kombaan vind je er niet maar dat is dan ook alles.









Gegroet,

Marcel Kielliger
RX-7 rijder
RX-8 Fan.

p.s. Ze vroeg om een verhaaltje... tis helaas iets meer geworden. Excuses voor het eventueel vervuilen van jullie Forum.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-11-2005 19:18
Bedankt voor je verslag Marcel.
Jammer voor je dat je niet langer mocht rijden.
Heeft waarschijnlijk te maken met het benzineverbruik, Ha ha.
Je kunt je op die baan inderdaad best een hele dag amuseren.
Hebben we precies 9 maanden geleden met 6 RX 8-en gedaan tijdens de prodrive cursus.
Daar zijn toen veel foto's gemaakt. Die staan op pag 2 van clubzaken.
Zo te zien was het weer ook hetzelfde : Regen!!
Op de kombaan moet het ESP absoluut uit , vooral als er meerdere auto's in de baan zijn.

Outjer
- Van MARX7 (Beginner) [nl] op 20-11-2005 19:55
Outjer,

Had denk ik niets met verbruik te maken. Ik heb even de lijst van deelnemers bekeken, maar per uur werden er 4 rijders verwacht en dat gedurende de hele dag door. Er waren dus continue 4 RX-8888 op de baan. Al met al wel veel rijders getrokken, maar of DIT de mensen ook daadwerkelijk in de 8 gaat krijgen weet ik niet. Wellicht hebben anderen zich wel goed kunnen vermaken, maar ik als RX-7 rijder en welke al menig ciruit heeft verkend toch wat tegenvallend..! Als je eenmaal een paar keer de Nurnburgring en Zandvoort heb mogen rijden, dan valt de rest in het niet...!

Groeten,

Marcel
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2005 22:14
MARX7:

> Als je eenmaal een paar keer de
> Nurnburgring en Zandvoort heb mogen rijden, dan
> valt de rest in het niet...!
>


Ga in maart eens mee naar Francorchamps ;)

Bedankt voor je verslag MARX7. Leuk om te lezen.
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 20-11-2005 22:46

>Al met al wel veel rijders getrokken, maar of DIT de mensen ook daadwerkelijk in de 8 gaat krijgen weet ik niet


Er is wel iemand die naderhand een Mazda6 MPS en een nieuwe MX-5 heeft besteld :D

Bedankt voor je verslag. Ik hoop dat je wel beseft dat het noodzakelijk is om eerst op de passagiersstoel te zitten zodat de instructeur kon laten zien hoe en wat. 220 over de kombaan lijkt me wel erg gaaf :D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2005 23:02
MattFast:

>>  Ik hoop dat je wel beseft
> dat het noodzakelijk is om eerst op de
> passagiersstoel te zitten zodat de instructeur kon
> laten zien hoe en wat.


Je vergeet dat er hier mensen zijn met al heel wat rijervaring in al heeeel interessante auto's. De echte noodzaak van een instructeur voor een zo lange tijd als MARX7 omschrijft ontgaat me even.
Maar ik snap die instructeurs ook wel hoor ;)
- Van MARX7 (Beginner) [nl] op 21-11-2005 17:49
kan trouwens best voorstellen dat rijders zonder rotatie ervaring en welke ook nog nooit in de RX-8 hebben gezeten er een geweldige ervaring aan overgehouden hebben.

Ohw ja... hier de foto's van Mazda zelf..

http://www.mazda.nl/content/fotos/index.html
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Verslag Mazda RX-8 Testdag, 16 november j.l. Lelystad

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill