Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Onderhoudskosten....
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-09-2005 15:30
Zojuist mijn dealer gebeld met de vraag wat een beurt voor de rex kost. Blijkt dat de rex een keer per jaar of per 20.000 km een beurt nodig heeft. Hij vraagt 355 euro!!
Toen ik de auto kocht verzekerde dezelfde dealer mij dat de kosten voor een beurt voor de rex vergelijkbaar zijn met andere modellen zoals de 3; alleen wat duurder ivm de extra liters olie. Een andere dealer vraagt 336 euro.
Wat zijn jullie ervaringen? 
Gr Herbie
- Van Eric (ForumPro) op 14-09-2005 15:34
De eerste onderhoudsbeurt is een zg kleine beurt. Die is inderdaad net zo duur als die van een ander model. Het zou goedkoper moeten zijn, want volgens mij zijn er minder handelingen te verrichten.Wat een grote beurt gaat kosten weet ik niet, maar dat kan best tussen de 300 en 400 euro zijn.
Dat de olie de beurt an sich duurder maakt is niet echt waar. Gedurende het jaar verbruik je iets meer olie, en dat kost inderdaad een paar euro, maar mag op een beurt geen verschil maken.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2005 15:37
Als die prijs echt alleen voor de 20.000 km beurt is, dan is dat VEEL TE DUUR!!! Ik was minder dan de helft kwijt. Zal vanavond de rekeningen er bij zoeken (heb inmiddels 2 x een 20.000 km beurt gehad) om je exact antwoord te geven.
Maar, als het inclusief alle olie is die je door de tijd heen verstookt, dan valt het wel mee.

Mijn 8 zal nog voor het einde van het jaar een 60.000 km beurt (grote beurt volgens het boekje) nodig hebben. Heeft iemand hier al info over? Kosten? Bougies vervangen? etc.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-09-2005 15:38
Ok Eric,ik bedoel niet de erste inspectie beurt maar de beurt die je een keer per ieder jaar (of 20.000km) moet laten verrichten. Het schijnt datOutjer 125 euro betaald heeft en vanhem hoorde ik dat hij dacht dat Ceacil 163 euro betaald heeft bij 40.000km. Er zouden wat meer liters olie in de rex gaan dan in een 3-model.
Gr Herbie
- Van Eric (ForumPro) op 14-09-2005 15:38

>
> Mijn 8 zal nog voor het einde van het jaar een
> 60.000 km beurt (grote beurt volgens het boekje)
> nodig hebben. Heeft iemand hier al info over?
> Kosten? Bougies vervangen? etc.


Nee, natuurlijk niet. Wie rijdt er nu zo veel als jij .......:):):):):):):):)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2005 15:39
Eric:

>>
>> Mijn 8 zal nog voor het einde van het jaar een
>> 60.000 km beurt (grote beurt volgens het boekje)
>> nodig hebben. Heeft iemand hier al info over?
>> Kosten? Bougies vervangen? etc.
> Nee, natuurlijk niet. Wie rijdt er nu zo veel als
> jij .......:):):):):):):):)


Hilbert, Victor ...  (Als die hun 8 nog hebben ??? )
- Van Eric (ForumPro) op 14-09-2005 15:44
Dat is vreemd eigenlijk Herbie. Onze 8 wordt elk jaar 1 x geserviced en dat is het ene jaar een 'kleine' beurt en het jaar daarop volgend een 'grote' beurt.
De eerste beurt kostte bij onze dealer 160,00 inclusief BTW.
Overigens ben ik in december pas toe aan de eerste grote beurt. De 8 dan wel te begrijpen. :)
- Van Eric (ForumPro) op 14-09-2005 15:45
Als wij zo doorgaan, zijn wij eind 2007 toe aan de 60.000 km beurt. Ben benieuwd waar ik dan in rij ........
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-09-2005 15:48
Ok Eric en Ceacil ik zal morgen nog s naar de dealer bellen.
Gr Herbie
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2005 15:49
Eric:

> Als wij zo doorgaan, zijn wij eind 2007 toe aan de
> 60.000 km beurt. Ben benieuwd waar ik dan in rij
> ........


In een Snowflake Pearl White RX-8 cabrio met rood/zwart interieur.

Maareh, even terug op de 20.000 km beurt, die kostte mij ook ongeveer die 160/170 euro.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2005 15:51
Herbie:

> Ok Eric en Ceacil ik zal morgen nog s naar de
> dealer bellen.
> Gr Herbie


Misschien is jouw dealer wel in de war en heeft hij het bedrag voor een grote beurt opgegeven.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-09-2005 16:01
Klopt ik heb s op mazda.nl gekeken daar staan de tarieven voor de modellen op vermeld, behalve die van de rex.
Ik heb de auto gekocht met 30.000 op de teller. Hij is afgeleverd met een beurt. Nu staat ie op 35.000 en ben ik toe aan nwe banden a 215 euro, merk zelfde als af fabriek.Dus ik dacht laat ik meteen de beurt doen....toch maar ff wachten dan? Of alles s na laten lopen en evt laten vervangen wat nodig is...dan weet ik tenminste wel dat ie in orde is.
- Van Eric (ForumPro) op 14-09-2005 16:08
Het voordeel van een vrij nieuwe auto is dat er meestal niet zo veel aan mankeert de eerste paar jaar (op haarscheurtjes in de draagarmen na en een te heet wordende tankomgeving :)
Meestal verlangt de importeur wel dat je, wanneer je aanspraak zou maken op de drie jaar garantie, dat de auto zijn juiste onderhoud heeft gehad. Dat wordt uiteraard ook in een database bijghehouden. Dus ik vermoed toch dat je een volledige beurt olgens het onderhoudsschema moet laten uitvoeren.
Wanneer je de banden bij de dealer koopt, is er altijd ruimte voor onderhandeling. Dus daar zou je nog wat winst kunnen boeken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-09-2005 11:05
@ Herbie : Als er bij 30.000 km al een beurt is uitgevoerd dan zou ik pas bij 50.000 weer naar de garage gaan.
Caecil heeft nog een setje gebruikte originele banden liggen ,meen ik. Vraag eens wat die moeten opbrengen.
Kan ze die misschien komende zaterdag meenemen.
Enige tijd geleden hebben we ook over de kosten van beurten geschreven op Lounge (blad 2)Slecht gesteld met nederlandse garage's.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2005 08:35 Edited 16-09-2005 09:22
rekening van de 40.000 km beurt gevonden.  (2de beurt dus!)

1 uur werkplaatstarief  59,00
milieuheffing                4,80
gebr. testapparatuur     8,39
hulpmateriaal               3,50
Dexelia 5W30              53,19  = 5,75 liter. (Prijs over afgesproken met de dealer, lege bussen in de kofferbak waren ook gevuld.)
oliefilter                       6,99
pakking                       1,59
season vull. 500 ml        1,10

BTW                          26,21
totaal                       164,05

Boeiend om de prijsverschillen met rx8sport te zien. Zijn er nog andere ervaringen?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-09-2005 18:12
Willen nog een paar mensen aub hun garagerekening er even bijpakken? Een kleine moeite toch?
Of gaan we hier met zijn allen zitten wachten tot EEN ANDER iets post?  ;-)
- Van Matex (ForumPro) op 20-09-2005 20:31
Rekening tussen beurt 20.000 KM of 12 mnd.

Wielen gewisseld van voor naar achter
koelvloeistof beveiligd tot -25'C
millieuheffing                            7.42
Gebruik motortestkast              23.50
Hulpmateriaal                         10.40
Arbeidsloon 1.5 x 66.50            99.75
Ballanceren 2 wielen x 11.52     23.04
Oliefilter                                 8.83
5W30 volsyntetische motorolie  43.12  4 liter 10.78 p/ltr
                                          ------
                          totaal        216.06

                          B.T.W 19%   41.08
                                       ----------
                                       EUR 257.14 totaal

.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-09-2005 21:46
Begrijp ik het nu goed? Is er alleen een 20.000km/12 mnd beurt?
Iedere 20.000km dezelfde (zgn kleine) beurt behalve de 3e, bij iedere 60.000km een grote beurt?
Er is dan sprake van een andere interval dan bv de mazda6?
Ben s benieuwd ik moet volgende week naar de garage voor de terugroepacties (en banden... ja ik heb ze ook al versleten 35.000km, ligt aan rijstijl?? zegt men bij zo'n auto toch al gauw).
Ik laat nog wat horen... 
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-09-2005 05:51
Herbie:

> Begrijp ik het nu goed? Is er alleen een
> 20.000km/12 mnd beurt?
> Iedere 20.000km dezelfde (zgn kleine) beurt behalve
> de 3e, bij iedere 60.000km een grote beurt?
>


Klopt.
Staat trouwens ook in het boekje, maar mijn dealer had me dat al verteld nog voordat ik de auto had gekocht. Moet dus algemeen bekend zijn inmiddels (bij de dealers dan).

Ik vraag me trouwens af of het voor Eric wel noodzakelijk is om een grote beurt uit te laten voeren dit jaar als de kilometers nog niet gereden zijn en de bougies inmiddels al wel vervangen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-09-2005 16:35
Ja Ceacil bedankt, het boekje idd daar staat het in... Ik denk dat mijn dealer me niet goed begrepen heeft.
- Van jos (SuperForumposter) op 27-09-2005 07:01
Hier is ie dan: Mijn eerste jaarbeurt ( km stand 7006) van 21 jan 2005.

Stop and go tarief 3 kwartier    32.25
Milieuheffing                            5.60
Testapparatuur                      21.40
3.5 liter olie                           30.08
Oliefilter                                 8.83 
Pakking                                  0.96
BTW                                    18.84

Totaal                                 117.96
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-09-2005 16:15
Ik ga morgen dus naar Radrema... welke dealer heb jij Jos?
- Van alfred (SuperForumposter) op 27-09-2005 18:42
Ik had exact dezelfde rekening als jij matex, met dit verschil dat bij mij bij de 20.000 ook het luchtfilter vervangen is. Dat kostte dus 63,64 ex meer. Totaalbedrag 20.000 beurt: 286,95 incl.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-09-2005 20:41
De 20.000 km beurt kostte mij 136.10 euro. Dit was wel na protest omdat eerst gezegd werd dat ie ongeveer 110 euro kostte en de gepresenteerde rekening 156.10 euro was.Zie ook onder Lounge pag 2 :Slecht gesteld met nederlandse garage's
- Van jos (SuperForumposter) op 28-09-2005 06:43
Herbie:

> Ik ga morgen dus naar Radrema... welke dealer heb jij Jos?


Mijn dealer is "Loven" in Heerlen.
Ik heb wel bij deze eerste beurt aangegeven dat, gezien de kilometerstand, olie vervesen en de toenmalige eerste update van de PCM voldoende zou zijn.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-09-2005 15:43
Nou ik ben dus terug. Ik heb de auto 3 maanden geleden 2e hands van een Mazdealer gekocht in Tilburg gekocht. Ben 3 weken met vakantie geweest en heb nu een dikke 4 dkm gereden. Nu staat er ca 35 dkm op de teller.
Volgens mijn dealer moet een beurt ieder jaar of iedere 20dkm. Deze kost dan max EUR 355,- afhankelijk wat er vervangen moet worden. Dit is ook ongeveer de prijs bij de Mazda6. Mijn rekening is nu lager uitgevallen omdat een of ander filter nog goed was. Maar de luchtfilter is nu wel vervangen, hetgeen eigenlijk zichtbaar eerder had moeten gebeuren bij de aflevering van de auto, want deze was met een beurt afgeleverd! Jammer dat er ook minder goede dealers zijn, verkopen ze een 2e hand voor een prijs waar ze 2 nieuwe voor moeten verkopen...
Het vocht in de achterlichten heeft te maken met temperatuursverschillen (bv tijdens wassen, of lampen aan en uit tijdens regenweer) waardoor het "glas" dat van plastic uitzet en krimpt. De condens moet echter wel weer verdwijnen en mag niet dagen blijven.
Hier dan mijn rekening:     vocht in achterlicht
                                   recall draagarmen en benzinetank
                                   pcm opn inlezen
                                   2 nieuwe banden monteren
                                   (die ik bij autoaankoop had geregeld)
                                   naven spuiten (roest)
                                   heat insul-campain 13.01 recall                          0
                                               milieubijdrage                                  5.90
                                               klein materiaal                                 5.35
                                               werkplaatstarief 2 uur                    102.00
                                               werkplaatstarief 0.75uur                    0.00
                                               oliefilter                                          6.99
                                               pakking                                           0.96
                                               Dexelia ultra 5W30 4 ltr x 10.90         43.60
                                               vrijzicht 0.5 ltr 2.04                                   
                                               luchtfilter 63.64
                                                                                                 230.48 + btw 43.79 EUR 274.27
Kijk zo kan het dan toch ook weer.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-01-2006 19:14
Gisteren de 40.000 - beurt gehad bij mijn dealer (Hengens)

Werkplaats : 1 x 56 = 56.00
hulpmat. : 5.67
milieu : 5.67
oliefilter : 6.99
pakking : 1.50
Olie 3,5 x 8.15 = 28.53
BTW : 19.83

Totaal : 124.19

Verder is op garantie het armsteunklepje (79.02 excl. btw) vernieuwd  (klikkertjes afgebroken)
- Van Eric (ForumPro) op 09-01-2006 17:59 Edited 09-01-2006 20:03
Los van de onderhoudskosten van de RX-8, viel me het volgende op:

In de prijslist per 1 januari 2006 staat op de laatste bladzijde een kolom met de kosten voor aanvullende garantie.
Je kunt de nieuw aangeschafte Mazda nu 1 of zelfs 2 jaar extra garantie geven. (Dit moet wel geregeld worden binnen 30 dagen na registratie van het kentekenbewijs)
Dit kost bij een MX-5 bijvoorbeeld voor 2 jaar 385,00 euro (De MX-5 kost tot 40.000 euro)
De Mazda 6 extra garantie geven kost voor 2 jaar 555,00 euro
De RX-8, 2 jaar extra garantie geven kost 1.655,00 (een RX-8 begint bij 41.000) (dat is 1.100,00 meer dan de dan hoogste prijs)

Wie kan mij vertellen waarom dit verschil zo gigantisch groot is.
Bij 1 jaar extra garantie is het verschil tussen de RX-8 en de dan duurste optie ook al 660,00 euro.

Heeft het te maken met de kans op calamiteiten na 3 jaar fabrieksgarantie ???????

Wie het weet, mag het zeggen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 09-01-2006 18:31
Ik doe een gok:

Zou het te maken kunnen hebben met de onbekendheid over duurzaamheid van deze rotatiemotor? Is per slot van rekening nieuw en men weet misschien nog niet wat men allemaal kan tegenkomen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-01-2006 19:16
@ Eric,

Waar had je die prijslijst gezien?
- Van Eric (ForumPro) op 09-01-2006 20:00
Outjer,

Het is de officiele prijslijst van Mazda per 1 januari 2006, ongeveer A5 formaat, in full colour.
Als het goed is, kun je die gewoon bij je dealer uit de folderbak pakken.
Mijn dealer had hem gewoon op voorraad in de folderstandaard. Mocht je hem niet vinden, kan ik je een kopie sturen.

Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-01-2006 21:41 Edited 09-01-2006 21:45
Ik heb die prijslijst net gevonden.
http://www.mazda.nl/page.asp?sPageID=400,400,000
Doorklikken naar mazda plusgarantie en dan pag 2.
Onwaarschijnlijk duur.Ik maak me nu toch echt zorgen.
Het is nog duurder dan Eric opgeeft.
Als je niet binnen 30 dagen na aankoop van de auto de extra garantie erbij koopt kost 1 jaar 1190 euro en 2 jaar 2035 euro!!!!!!!!!!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 09-01-2006 22:43
Outjer:

>
> Als je niet binnen 30 dagen na aankoop van de auto
> de extra garantie erbij koopt kost 1 jaar 1190 euro
> en 2 jaar 2035 euro!!!!!!!!!!


En toen wij onze 8 kochten, kon dit nog niet eens.....
- Van Matex (ForumPro) op 09-01-2006 22:51
Caecil:

Een mogelijkheid is dat Mazda Nederland de tarieven 1:1 overgenomen heeft van Japan.
De prijzen zullen dus wel in Yen zijn !

Laten we hopen dat de gecorrigeerde prijslijst snel komt.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-01-2006 11:56

> Wie kan mij vertellen waarom dit verschil zo
> gigantisch groot is.
> Bij 1 jaar extra garantie is het verschil tussen de
> RX-8 en de dan duurste optie ook al 660,00 euro.
>
> Heeft het te maken met de kans op calamiteiten na 3
> jaar fabrieksgarantie ???????
>
> Wie het weet, mag het zeggen.


Dit soort garantieverleningen worden bijna altijd ondegebracht bij een verzekeraar. Als die het woord sportwagen zien verdriedubbelen de premies al snel.
Het is natuurlijk ook zo dat de kans op bijvoorbeeld motorschade bij een sportieve wagen statistisch veel groter zal zijn dan bij een dertien-in-een-dozijn auto.
Ik denk dan ook dat ook garantieverlening bij bijvoorbeeld een Nissan 350Z in deze prijsregionen uit zal komen. Dus ik zou me niet direct zorgen maken over een buitensporige kans op dure reparaties hoor. Althans, niet meer dan bij een andere sportieve wagen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-01-2006 16:53
Laten we hopen dat je gelijk hebt, Leo.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-10-2006 11:34
Gisteren de 60.000 beurt gehad.

Prijzen ex btw.

Werkloon 2,5 uur x 58 = 145 euro
Oliefilter :6,99
olie 3,8 x 8,15 = 30,97
luchtfilter : 65,91
milieu,hulpmat,testapp,pakking : 26,50
BTW : 52,32

Totaal : 327,69

Er waren geen boegies nodig want die waren al bij 55.000 km bij de startkit vervangen.

De dorpels zijn behandeld en voorzien van een folie tegen roest.

Er is een ander startrelais ingebouwd omdat ik nog steeds soms startproblemen heb met warme motor.
Er gebeurd dan namelijk helemaal niets als ik de sleutel omdraai.
Het enigste dat helpt is 5 - 15 minuten wachten.
Ook de andere sleutel gebruiken helpt niet.
Even afwachten of het nu weg is

Het luchtfilter is belachelijk duur.
Ik had vlak voor de laatste trackday zelf een nieuwe , niet originele ,gekocht en tijdelijk geplaatst voor 24,99 bij heuts automat.
- Van bartfrinking (Powerposter) [nl] op 07-10-2006 17:07
vind het totaalbedrag niet schrikbarend hoog maar ik moet zeggen dat er bij ons pas 8000 km op de teller staat dus ervaring met servicebeurten en bedragen heb ik nog niet. Bij alfa romeo waren we meer kwijt voor onderhoudsbeurten !
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 08-10-2006 00:01
De prijs valt inderdaad mee Bartfrinking, maar Outjer heeft de bougies niet laten vervangen. Wacht maar tot je daar een rekening van ziet.

Ik heb overigens nog steeds een geschil met mijn dealer over de kosten van de grote beurt, er werd me 780 euro in rekening gebracht, terwijl de prijs was afgesproken op 650 euro!
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 08-10-2006 08:43
Ben je benaderd,omdat de rekening hoger zou uitvallen?
Zie link: http://www.bovag.nl/BOVAG2006/Documenten/Algemene%20voorwaarden/algemenevoorwaarden%20NDA%20jan041pag.pdf
Zie art 9.
Indien de rekening meer dan 10% hoger, dan de prijsopgave vooraf, moeten zij kontakt met jou opnemen!!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-10-2006 19:16 Edited 08-10-2006 19:25
In vergelijk met een conventionele auto is de rekening niet hoog.
Vergeet echter niet dat er geen kleppen/kleppendeksels/distributie kettingen in een RX 8 zitten.

In het boek wordt trouwens helemaal niet gerept over kleine of grote beurt.

Eigenlijk vind ik dat ik wel veel betaald heb ,want als je onderhoudsschema erbij pakt,  blijkt dat het verschil van de 40.000 beurt en de 60.000 beurt is dat er bij de 60.000 beurt het luchtfilter vernieuwd moet worden.
Als je dan ziet dat erop de rekening van 40.000 beurt slechts 1 uur werk staat en nu dus 2,5 uur dan vind ik dat vreemd.
Dat luchtfilter heb je namelijk op 3 minuten erin.
Maar misschien hebben ze mijn raceremmen uitgebreid geinspecteerd.

Eigenlijk had nu ook de olie van het achterdifferentieel vervangen moeten worden.
Die olie staat echter niet genoemd op de rekening.
Ik zal volgende week eens navragen of die olie wel vervangen is.

Het lijkt erop dat ze het vervangen van het startrelais dus in door mij betaalde tijd hebben gedaan.
Zo zie je maar weer dat je beter niet garantie werk en gewoon onderhoud moet combineren.
Nouja , het was sowieso de laatste beurt die ik heb laten uitvoeren.
De 80.000 beurt valt waarschijnlijk na afloop van de garantie en ik heb nog nooit een auto gehad waarin het reguliere onderhoud zo eenvoudig is.

Ik zal bij Heuts automaterialen eens navragen of die speciale boegies ook bij hun leverbaar zijn en wat ze kosten.

@ Caecil

Had jij de 80.000 beurt al laten doen?
- Van jos (SuperForumposter) op 09-10-2006 11:22
Ik heb zelf een K&N filter uit Amerika laten overkomen en geplaatst. Voor ongeveer 50 euro klaar en na 50.000 km uitwassen en terugplaatsen. Ik heb overigens de originele nog liggen met 8000 km. Dus als iemand geïnteresseerd is.
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 09-10-2006 11:49
Moi geluitje he jos :) bij mij zit die er ook in toen ik hem had gekocht.
Het geeft wel een kick
- Van GUY (Powerposter) [be] op 09-10-2006 15:55
Heb net een onderhoudsbeurt 30.000 km laten doen voor mijn saab 9.3 TDi
Lucht-, olie- ,mazout en interieurfilter
Olie, water remvloeistof en volledig nazicht
voor 254 euro.
RX8  is ook bijna aan 30.000 km.
Zijn beiden van de zelfde garage afkomstig
Ik ben benieuwd
Guy
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-10-2006 18:48
Outjer:

> Ik heb die prijslijst net gevonden.
> http://www.mazda.nl/page.asp?sPageID=400,400,000
> Doorklikken naar mazda plusgarantie en dan pag 2.
> Onwaarschijnlijk duur.Ik maak me nu toch echt zorgen.
> Het is nog duurder dan Eric opgeeft.
> Als je niet binnen 30 dagen na aankoop van de auto
> de extra garantie erbij koopt kost 1 jaar 1190 euro
> en 2 jaar 2035 euro!!!!!!!!!!


Op het duits forum circuleren berichten over aanbiedingen van 169 euro voor 2 jaar garantieverlenging.
Zie http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=9084&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=7

Dat is even een verschil!

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-01-2007 19:44
Vandaag ben ik op onderzoek uit geweest of die duitse aanbieding van 169 euro voor 2 jaar garantie verlenging ook voor mijn RX 8 mogelijk is.
Daartoe ben ik samen met Dieter (van het duits forum, hij wil ook die garantie verlenging nemen) naar Hückelhoven gereden.
Hückelhoven ligt even over grens bij Sittard.
Tot mijn verbazing gaf de verkoper aan dat het geen enkel probleem is voor een nederlandse auto in duitsland die extra garantie te nemen.
Binnenkort krijg ik de details.
Ik ga dan vlak voor afloop de normale garantie (17-5-07) die extra garantie afsluiten
Voorwaarde is in ieder geval dat ik in Hückelhoven de onderhoudsbeurten laat uitvoeren.
Dat heb ik er graag voor over.
Mijn eigen dealer in Sittard kon alleen die idioot dure mazda-plus garantie (2035 euro) aanbieden.
Hier staan de dealers in duitsland:
http://www.mazda.de/BuyingAMazda/Dealers?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fBuyingAMazda%2fWhatNext%2fH%25C3%25A4ndlersuche.htm%3fproduct%3dH%25C3%25A4ndlersuche%26__click%3dhp_bhs&NRNODEGUID=%7b49450674-F868-42AA-BBC9-6AA5342D2E62%7d&NRCACHEHINT=Guest&product=Owning&__click=hp_bhs
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-10-2007 08:43
Bovenstaande garantie verlenging is helaas toch niet gelukt.

Even weer on topic:

Mijn 80.000 km beurt:

Oliefilter: 7,50 euro
5W30 Olie: 4 x 6,50 = 26 euro. (merk: MPM)

Totaal : 33,50 euro

Geen 19 % BTW.

Outjer
- Van Hakke (SuperForumposter) op 12-12-2007 00:12
Gisteren grote beurt gehad (100k):
olie + filter
olie versnellingsbak + diff
compressie gemeten

voor EUR197,- ;)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2007 20:00
Ik ben blij dat ik dit allemaal heb kunnen lezen, onze rex is toe aan een 60.000km beurt
deze word door de dealer gedaan...zit bij de koop in.(moet nog zien OF het ook daad werkelijk gebeurd is!)

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2007 20:11
oke dankje voor de tip, kan ik nog ergens aan zien of bougies zijn vervangen??

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2007 19:32
Iemand een iedee??

Groetjes M&M
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-12-2007 20:46
Wat dacht je van kijken in het onderhoudsboekje?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-12-2007 19:03
Ik denk overigens niet dat ze dat erin zetten!!
Ze kunnen wel zeggen dat de bougies vervangen zijn, maar is dat ook zo.....vandaar mijn vraag.

Groetjes M&M
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 18-12-2007 22:19
Ik krijg altijd de oude bougies te zien en uitleg over wat er aan de bougeis goed en fout is .
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 19-12-2007 22:01
Ja Martine dat kan wel zijn, maar je moet je auto ook kopen/laten onderhouden bij een dealer die te vertrouwen is, toch?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-12-2007 20:06
Herbie:

> Ja Martine dat kan wel zijn, maar je moet je auto
> ook kopen/laten onderhouden bij een dealer die te
> vertrouwen is, toch?


En weet jij van te voren dan welke (mazda)dealer te vertrouwen is??
Ik niet, dat is altijd maar weer afwachten....

Groetjes M&M
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-12-2007 10:39
Nou zoiets bekijk ik voordat ik er een auto koop.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-12-2007 17:00
Oh oke, waar kijk jij dan naar?
En hoe bepaal je dan of de dealer betrouwbaar is?

Groetjes M&M
- Van drsjeroen (Deelnemer) [nl] op 30-12-2007 13:33
Inderdaad een goede vraag van M&M. Welke dealers hebben veel ervaring met de RX-8? Ik wil namelijk voorkomen dat er een of andere stagiair een beetje gaat zitten prutsen en van mijn auto een afstudeerprojectje maakt :-D. Ik woon zelf in Hoofddorp dus Hartgerink en Klomp zou het dichtste bij zijn. Iemand ervaring met dee jongens? Ik werd wel enthousiast door ze ontvangen.

Mijn auto moet/mag voor de 15.000km, ik heb nog steeds een duits boekje en daar kan ik weinig mee moet ik zeggen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-12-2007 01:02
drsjeroen:

>  Ik woon zelf in
> Hoofddorp dus Hartgerink en Klomp zou het dichtste
> bij zijn. Iemand ervaring met dee jongens?


Die hebben zelf een poosje met een Rex rondgereden of rijden er zelfs nog mee, zijn bekend hier. Hebben we in 2005 een RX-7 / RX-8 meeting gehad. Of ze héél erg veel ervaring met een RX-8 hebben weet ik niet.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-12-2007 09:29 Edited 31-12-2007 10:01
Zo moeilijk is een gewone beurt aan een RX-8 nu ook weer niet. Een beetje monteur doet dat lachend, ook als ie geen Wankel-expert.
Hij hoeft slechts aan basisregels te denken:

- de geen korte-stukjes-rijden kwestie (dus een tijd laten lopen alvorens de brug op te rijden, en na het afrijden) -> doet men heeeel vaak niet (en meestal start ie dan nog wel, dus waarom zou je, denkt men, of men weet er helemaal niks van)
- de verzopen-start procedure (daar heeft men soms nog nooit van gehoord)
- gooi de door de fabriek geadviseerde olie erin -> dat lijkt maar de helft te doen. De andere helft denkt of totaal niet na en kiept er gewoon in wat ze in alle andere Mazda's gieten, uit die handige slang, of heeft een interessante theorie ontwikkelt waarom er zo nodig andere olie in moet.
- sluit alles weer aan wat je los trekt ->  De Renesis heeft twee kamers maar toch 4 bougies, en op drie doet het ook wel, maar niet zo lekker. Er zijn Mazdagarages die hem met maar drie bougiedoppen er op aan je meegeven.
- lees eerst eens de lijst met te controleren of aan te passen zaken -> soms verlaat de auto de garage zonder dat alle controles daarop gebeurd zijn.

Misschien moeten we eens een van duidelijke pictogrammen voorziene instructiekaart maken, die je geplastificeerd aan de monteur kunt verstrekken, met deze zaken (en nog een aantal dingen die ik hier vergeet) erop. Tot die tijd zou ik hierover duidelijke afspraken maken, of er gewoon bijblijven.
- Van drsjeroen (Deelnemer) [fr] op 31-12-2007 12:15
Beste Leo en Caecil,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal Leo's checklist op mijn stoel neerleggen voor ze. Ik ben al een keer bij ze langs geweest en de receptionist wist mij direct de goede olie aan te smeren. Prijs van 13 euro per liter was geeneens heel schrikbarend duur. Online betaalde ik omgerekend in euri zo'n 10 euri per liter (per 5 liter) dus dat viel wel mee.

Even één vraagje van de leek. Korte stukjes principe houd ik mij heel goed aan. Auto van mijn vriendin(g) is een boodschappenauto dus die mag daar voor gebruikt worden. Maar de verzopen start procedure zegt mij helaas nog niets. Kan iemand deze leek dit nog bijbrengen?

Zal de ervaring met Klomp uit Hoofddorp hier eens posten. Zal ze tevens eens vragen of ze nog een keer zo'n dag organiseren. 2 weken geleden hadden ze er een baan aangelecht waarmee ze lieten zien hoe een achterwielaandrijver reageert. Helaas niet bij kunnen zijn maar volgens mij wel een actieve dealer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-04-2008 14:57
Ik heb vandaag een beurt laten doen, plus wat andere dingetjes.

Nieuwe motorolie, filter, koelvloeistof, versnellingsbakolie, banden draaien, en ik had een check engine light (misfires nog steeds) en het contact van de schuldige boegie hebben ze goed gereinigd. Ze hebben hier de auto ook voor aan de testkast gehangen.

Totale kosten: 276,-

Vind ik nog best meevallen gezien de check engine light waar wat meer tijd in is gaan zitten.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-04-2008 18:34
Das niet duur voor een RX-8 en wat er mee gedaan is, vind ik.
Moest afgelopen week 220 betalen voor de eerste beurt van de 3, enige extra wat gedaan is naast het normale programma, is de wielen voor met achter gewisseld.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 26-04-2008 09:12
Klopt is id niet zo duur. Dus das weer positief van je dealer. Ik had vd week een grote lamp kapot linksvoor en rechtsvoor een kleine. Heb je meteen alle 4 laten vervangen, duurde een halfuurtje en kostte 65 euris.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Onderhoudskosten....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill