Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / accuproblemen
1 2 Terug Volgende  
- Van Marijn (Deelnemer) [be] op 09-12-2011 23:38
Daarstraks willen starten in de garage alleen nog maar tikke tikke tik tikke tikke tik en niet aan te krijgen zoals ik hier kan lezen zal dit wel schelen aan de accu, morgen of maandag accu vervangen en hopelijk opgelost. Maar hoe kan het dat de accu leeg is maar ik toch nog op mn Gps kan deze flikkerd dan wel een beetje maar dat gaat nog wel?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2011 00:54
Tikke tikke, klinkt als startmotor...?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-12-2011 10:33
Lege/versleten accu. Heb ik ook gehad dit jaar. Heb de accu toen vervangen en probleem was verholpen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2011 11:40
Idem hier, ik heb ook dit jaar de accu moeten vervangen (5 jaar oud). Je accu levert nog genoeg stroom voor je navigatie maar niet om te starten, daar is veeeel meer voor nodig. En dan zegt het relais van de startmotor tikke tikke tik...

Olof
- Van Marijn (Deelnemer) [be] op 10-12-2011 17:13
Dan wordt het maandag ochtend uit mn bed voor een bieuwe accu, ben wel blij dat het dit maar is :)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-12-2011 13:33
Heb dit al meerdere keren gehad nadat auto langere tijd stil gestaan had. Jumpstarten met een andere accu en/of auto gaat prima. Pas als ie na een paar dagen stilstaan al niet meer wil starten heb ik pas de accu vervangen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2011 19:37
Olof:

> Je accu levert nog genoeg
> stroom voor je navigatie maar niet om te starten,
> daar is veeeel meer voor nodig. En dan zegt het
> relais van de startmotor tikke tikke tik...
>
> Olof


Idd helemaal goed, beter en duidelijker kan het niet geschreven worden!!! :):)

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2012 19:16
zo na even zoek kwam ik dit topic weer eens tegen :)

Bij ons is ALWEER zover accu ziek :(:(
We hebben zo,n Varta accu zoals hier in het topic is beschreven, maar dat is blijkbaar een niet zo,n goede accu..

@ Ruud ik las ergens dat je een AMG accu er in hebt, ook weer 70 ah?
En hoe is de pasvorm?

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2012 19:23
De mijne wilt ook niet zo lekker meer starten, en ik vermoed ook de accu....

Startmotor gaat soms echt traag rond...

Misschien maar weer eens vervangen binnenkort. De mijne is redelijk merkloos dacht ik ook.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2012 21:28
Martine:

> zo na even zoek kwam ik dit topic weer eens tegen :)
>
> Bij ons is ALWEER zover accu ziek :(:(
> We hebben zo,n Varta accu zoals hier in het topic
> is beschreven, maar dat is blijkbaar een niet zo,n
> goede accu..
>
> @ Ruud ik las ergens dat je een AMG accu er in
> hebt, ook weer 70 ah?
> En hoe is de pasvorm?
>
> Groetjes M&M


Ik heb idd een AMG accu (is 52 Ah/is ruim voldoende/met een zeer hoog startvermogen) welke in tegenstelling tot gewone lood/cadmium accu's probleemloos een ontlading tot 50% i.p.v. 70-80% verdraagt. (ontlading van lood/cadmium accu's dieper dan 70-80% restcapaciteit gaat ten koste van levensduur)
Omdat direkt aanslaan bij het starten voor een Rex (ivm verzuipen) van essentieel belang is heb ik gekozen voor een (vrij dure) AGM accu.
Ik sta ook soms langere tijd stil dus moet een wat dieper ontladen accu (hetgeen veroorzaakt door de z.g.n constante "black current" = stroomopname door o.a. alarminstallatie etc, etc.) hier goed tegen kunnen; het AMG type is dan de beste oplossing. (ik heb trouwens mijn Rex, net zoals mijn Saab 900 en Lotus Esprit elk konstant aangesloten op een eigen druppellader)
Genoemde accu paste er goed in; was de goedkoopste via internet en is ook van een gerenommeerd merk; mijn volgende accu (deze zit er sinds medio 2009 in) wordt dezelfde (zie link 1).
De aanwezige plus(+)kabel van de Rex was voor deze accu (eigenlijk) iets te kort (gaat misschien nog net, maar dat blijft "geklooi"); dus heb ik deze ff probleemloos verlengd door (tussen)montage van een platte massastrip (zie link 2).
De montage hiervan spreekt voor zich zelf.
B.g. accu is qua lengte/breedte ietsje groter dan de std. accu waardoor koelruimte rond de accu in accubak iets kleiner wordt (blijft nog wel aanwezig).
Heb dit opgevangen door voor alle zekerheid rond de accu "Keramikband" = uitlaatisolatietape/breedte 20 cm (zie link 3) aan te brengen........hiermede kom ik ook tegemoet aan de op zich grotere gevoeligheid voor motorwarmte van een AGM accu.
Deze "Keramikband" (afkomstig van een gerenommeerd/specialistisch bedrijf) is ook erg geschikt om hiervan een dubbele laag tussen bobinedraagplaat en de 4 bobines te monteren; bobines blijven daardoor aanmerkelijk koeler en gaan minder snel kapot door oververhitting veroorzaakt door enorme stralingswarmte rotatiemotor (o.a. kenbaar door "witte vlekken" aan onderzijde bobine).

1)      http://accuweb.nl/exide-maxxima-accus/exide-maxxima900dc-agm-deep-cycle-accu/
2)      http://www.rdae.nl/eec16150-15-cm-p-776.html
3)      http://www.benl.ebay.be/itm/Keramikband-Thermoband-Hitzschutzband-200mm-1260-C-Neu-/120458800052
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2012 21:32
Exide is wel een goed merk. Gebruiken ze ook veel bij car-audio.

Tevens is Optima ook wel goed spul.

Wel prijzig....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2012 21:50 Edited 24-09-2012 21:56
Faxie:

> Exide is wel een goed merk. Gebruiken ze ook veel
> bij car-audio.
>
> Tevens is Optima ook wel goed spul.


Op USA-Rex site las ik naast positieve ook over verschillende negatieve ervaringen met de OPTIMA's; bovendien zijn deze lager en moeten op een "tray" in de accuruimte gemonteerd.
Zijn duurder dan Exide AGM; let bij aanschaf OPTIMA op juiste type (herkenbaar aan kleur), raadpleeg hiervoor USA-RX-8 forum.

>
> Wel prijzig....


Tja, echter bij minder gebruik van de Rex komt een std. lood/cadmium accu al snel in het gebied van restcapaciteit van lager dan 70-80% (auto start dan nog prima) waardoor levensduur accu aanzienlijk wordt bekort, hetgeen je op de diverse forums kunt constateren.
Bovendien, 1 keer je Rex verzuipen en op een rotplek in Nederland of buitenland niet aan de praat kunnen krijgen en dan wegslepen kost ook een vermogen.
Echter als je regelmatig (2-3 keer per week) een voldoende lange trip maakt dan is een gewone accu ok.
Is gewoon een persoonlijke keuze op basis van minder rijden met Rex omdat ik nog 2 andere auto's heb (65% ritten Rex; 30% Saab: 5% Lotus Esprit)
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 25-09-2012 11:14
Hoi,

Ik had de laatste tijd dat de auto bij een warme motor slecht startte. Bij de Mazda-garage ( Hartgerink en Klomp ) de accu laten doormeten. Resultaat.. accu was aan vervanging toe.
Ik heb de originele accu van Mazda voor de RX-8 laten inzetten en de auto start weer een stuk beter met een warme motor.
De accu werd gratis geplaatst.

Groet,
Joop.
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 26-09-2012 11:00
Ik had een nieuwe accu bij profiletyrecenter gehaald, die is van het merk Wilco. Wilco is een Nederlands merk die accu's van hoge kwaliteit maakt. De accu past perfect, zelfde maat als origineel. Nu al bijna twee jaar in mijn RX-8 en de auto start nog steeds in 1 keer.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2012 13:07
joopvangutsem

> Ik heb de originele accu van Mazda voor de RX-8
> laten inzetten en de auto start weer een stuk beter
> met een warme motor.
> De accu werd gratis geplaatst.
>
> Groet,
> Joop.


Volgens mij is dat er een van Panasonic.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2012 13:24
rx8wolf:

> Ik had een nieuwe accu bij profiletyrecenter
> gehaald, die is van het merk Wilco. Wilco is een
> Nederlands merk die accu's van hoge kwaliteit
> maakt. De accu past perfect, zelfde maat als
> origineel. Nu al bijna twee jaar in mijn RX-8 en de
> auto start nog steeds in 1 keer.


Wilco is tegenwoordig WMF, levert ook Exide en Varta:
http://www.accudienst.nl/accu/auto-accu/Mazda/3658-mazda-rx-8-renesis-hp

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2012 14:05
Mijn eerste fabrieksgemonteerde accu (kenteken 2006) was er inderdaad een van Panasonic. Het viel me op dat er geen Mazda op stond en vooral dat hij nogal ruim in de bak stond. De accu leek te klein. Vorig jaar is hij bij de dealer vervangen door een accu waar alleen Mazda op staat. Deze past duidelijk beter in de bak.

Wel een beetje vreemd, die kleine Panasonic, maar hij heeft het toch 5 jaar goed gedaan.   :-)

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 13:46
't Gaat wel vervelend worden... warm starten gaat klote...  compressie lijkt me sterk, want motor loopt verder prima, ook stationair.

Nu is het zo dat die accu er ook weer 2 jaar in zit, en ik rijd doordeweeks best veel korte stukken van 8 km naar m'n werk. En dan soms nog langs m'n ouders, 5 km. Dat kan in een week zo'n 15 keer achter elkaar zijn, waarna ik in het weekend wel flink kilometers maak meestal. Lijkt me niet fijn voor een accu eigenlijk... beetje zoeken op internet lijkt dit wel te bevestigen...

Maar eens door laten meten binnenkort.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 20:10
Faxie:

> Nu is het zo dat die accu er ook weer 2 jaar in
> zit, en ik rijd doordeweeks best veel korte stukken
> van 8 km naar m'n werk. En dan soms nog langs m'n
> ouders, 5 km. Dat kan in een week zo'n 15 keer
> achter elkaar zijn, waarna ik in het weekend wel
> flink kilometers maak meestal. Lijkt me niet fijn
> voor een accu eigenlijk... beetje zoeken op
> internet lijkt dit wel te bevestigen...
>
> Maar eens door laten meten binnenkort.


Misschien toch eens denken aan een GSM-accu die een regelmatig voorkomende (te) diepe ontlading zonder schade/levensduurvermindering doorstaat.........
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 20:20
rudolphw:

> Faxie:
>
> Misschien toch eens denken aan een GSM-accu die een
> regelmatig voorkomende (te) diepe ontlading zonder
> schade/levensduurvermindering doorstaat.........


Levert die voldoende startstroom denk je? ....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 20:55 Edited 09-10-2012 08:07
Faxie:

> rudolphw:
>
> Levert die voldoende startstroom denk je? ....


Een gewone 62Ah accu (die ook std. in de Rex zit) levert een startstroom van b.v. 480 Amp.
zie:   http://www.awaccu.nl/product/110-auto-accu-startaccu-56219mf-onderhoudsvrije-lood-calcium-accu-12v-62ah
De 52 Ah Exxide GSM levert een startstroom van 750 Amp.
zie:   http://www.awaccu.nl/product/242-exide-maxxima-900dc-deep-cycle-accu-52-ah-met-hoge-startstroom
Voor alle aspecten/voordelen van een GSM-accu bij weinig rijden / veel korte stukjes / dus te diep ontladen bij gebruik van een std. lood-calcium accu zie mijn post van 24-09-2012

Ik zou in jouw geval toch ook eerst nog eens kijken of het wel aan de accu ligt (ofschoon het gebruiksbeeld dat je schetst moordend is voor een gewone accu).
Liefst een keer met een warme motor starten op een volle andere accu; b.v. d.m.v. goede startkabels starten op de accu van een bekende.
Start hij dan veel beter dan heb je een aanwijzing dat het in de richting van een voortijdig versleten accu gezocht moet worden.
Nogmaals:
1)  Een lood-calcium accu die het grootste deel van zijn beginjaar(en) doorbrengt in een fase van < 80% restcapaciteit (dat is de grens waaronder een diepere ontlading steeds sterker ten koste gaat van de levensduur van die accu) en daardoor in de praktijk dan vaak ontladen blijft tot 40-65% restcapaciteit, slijt overmatig en gaat maar hooguit 1-2-3 jaar mee.
Ikzelf zou voor mijn Rex qua starten (om het bekende verzuipen te voorkomen) altijd het beste willen en hier niet op besparen.
2)  Echter als je regelmatig (2-3 keer per week) een voldoende lange trip maakt dan is een gewone accu ok.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-10-2012 17:02
Wellicht niet het goed topic ervoor... maar ik heb vandaag de Eccentric Shaft positie sensor even goed schoongemaakt. Daar zat bagger van 140k km op. Heeft helaas niet echt geholpen voor het starten. Lijkt ietsje beter, maar nog steeds moeizaam. Acuuspanning was in orde, 12,7V, maar van de week even laten doormeten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2012 13:48
M'n accu na laten meten vandaag, en accu is in orde.

Startermotor waarschijnlijk niet lekker meer. Echt snel gaat ie ook niet....

Dealer maar eens bellen voor een afspraak.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2014 11:37 Edited 12-04-2014 11:42
Had toch wel weer flinke startproblemen, plus een stroomlek (kofferbaklampje). Nieuwe startermotor had ik al, en dat ging in het begin nog heel goed. Maarja een accu gaat ook z'n capaciteit verliezen in de jaren...

Dus maar een Yellowtop besteld. Ondertussen binnen en zo maar eens monteren. Plus en min zijn omgedraaid, en er zit een verhogingsplaat bij, dus ik verwacht geen problemen.

Gisteren moest ik de auto met startkabels aanslingeren, en toen ik wegreed moest ik al bijna gelijk tanken. Dus motor laten draaien tijdens tanken, maar daar slaat de motor van af na een tijdje. Dus kreeg de auto weer niet gestart. Even aan iemand gevraagd om te helpen, want ik had de startkabels meegenomen. Aansluiten, starten, en sloeg bijna direct aan. Dat was op een gewone dieselaccu van een Polo.

Mijn accu was dus gewoon flink naar de klote gegaan.... laatste keer dat ik zo'n standaard accu neem, en ook de laatste keer bij die accuboer, die zei dat hij voldoende startstroom had nadat ik hem het belang daarvan had uitgelegd... Niet dus, 380ACC. De Yellowtop heeft 660.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 14-08-2014 15:02
Mijn accu was nu ook aan einde.
Auto stond een paar dagen stil na zijn laatste ritje en toen was hij helemaal dood, geen millivoltje meer :-(
Hij staat wel vaker een paar weken stil, normaal geen probleem. Denk dat de platen overleden zijn bij het starten van de laatste keer.
Dit is me ook al eens overkomen bij mijn vorige hobby auto, een Corvette.

Maar waarom ik eigenlijk post is dat ik deze nieuwe accu ook als optie hier wil aangeven.
Het is een ABXAGM AX D26L.
Dit is een Absorbed Glass Mat Accu, dus onderhouds vrij en deepcycle. (vergelijkbaar met de yellow top)

Volt: 12
Ah: 75
Koudstart (SAE): 720
Lengte (mm): 260
Breedte (mm): 172
Totale Hoogte (mm): 220
Layout: Rechts Hand Positief

+ en - polen op de juiste plek en past feilloos in de accubak.
Ze schijnen ook redelijk goed tegen warmte te kunnen (volgens leverancier)
Belangrijk pluspunt... hij heeft 5 jaar garantie!

Marcel
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2014 15:45
...goede keus, aantrekkelijke prijs!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2014 20:20
prijs... of ik lees er overheen?

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 14-08-2014 20:33
Ik gok een euro of 200?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2014 20:35 Edited 14-08-2014 20:49
Nee Martine, even zoeken; kijk hier..........http://www.accumegastore.nl/product/AX+D26R/
kost €99.95 incl. BTW....geweldige prijs
1)......Exide AGM deep cycle accu (met  ronde/cilindrische cellen / heb ik zelf) kost aldaar n.l ca. € 194,50 incl. BTW.
2).........en hier € 209,00.......http://accushop.nl/accus/exide-auto-start-accus/EXIDE-MAXXIMA-900-DC-52-AH
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2014 21:12
oh je had het opgezocht, hahaha ik dacht al mijn ogen worden minder :), ik had het berichtje wel 3x opnieuw gelezen..:)
Maar idd 100 euro is een zeer nette prijs!!

Grotjes M&M
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 16-08-2014 15:16 Edited 16-08-2014 15:23
Haha, ja sorry, prijs vergeten te melden.
€99,95 heb ik ervoor betaald, maar dat schijnt een vrij normale prijs voor deze accu te zijn.
In engeland is het 1 van de meest verkochte accu's.
ABXAGM AX D26L
Ik had hem de volgende werkdag in huis.
Moet zich nog bewijzen natuurlijk, maar met 5 jaar garantie heeft de leverancier er vertrouwen in.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 23-03-2015 23:41
Hoe bevalt de accu? Inmiddels wel wat duurder geworden. De mijne is inmiddels ook al 8 jaar oud en ga m preventief vervangen...
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 25-03-2015 13:28
Kan er eigenlijk nog niks over zeggen natuurlijk, maar hij heeft deze 'winter' zonder problemen overleefd en de auto start nog steeds snel.

'So far So good'
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / accuproblemen
1 2 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill