Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hybrid 13B-MSP/GSL-SE plannen
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 15-12-2023 22:56
Nu dat de kerstbonus binnen is kan er weer flink gepland worden met budgetten ed. :))

Ik ben eigenlijk voor de toekomst alvast begonnen met de volgende motor uitplannen, het doel hiervoor is simpel(lees: niet simpel). Een Hoogtoerige N/A 13B-MSP HP met de behuizingen van een 13B-GSL-SE.

De vraag
Voor deze build ben ik dus eigenlijk aan het orienteren wat er in de buurt/nederland mogelijk is. De vraag is waar/bij welke bedrijven zou ik terecht kunnen voor de volgende zaken. (aangezien ik rond Arnhem woon zou het fijn zijn als het misschien zelfs ietwat in de buurt is, alhoewel ik van een afstandje rijden ook niet vies ben :))
Als er verder interesse is in wat details is dat verder onderaan te vinden. Daar waar een vraagteken bijstaat ben ik nog niet zeker van of dat dit uiteindelijk nodig gaat zijn en of het überhaupt een goed idee is :)

- Apex seal slots dieper inslijpen voor de dikkere rx7 apex seals
- Balanceren van de rotors + Eccentric shaft + contragewicht.
- Op maat gemaakt uitlaatspruitstuk
- Iemand die uiteindelijk de motor kan tunen
- Rotor clearancing(?)

Doelen:
- 11.5K Toeren
- ~270-300Pk

Geplande Build
Het idee is om dus een 13B-MSP HP te nemen en hier de behuizingen van een rx7 in te zetten. Het doel van de motor is vervolgens om Naturally Aspirated zoveel mogelijk pks te maken boven in de toeren.

Core onderdelen:
- 13B-MSP/HP (waarschijnlijk word dit een donor blok van de sloop)
- 13B-GSL SE (deze ook)
  - Hiervan gebruiken we dus de Behuizingen
- Nieuwe uitlaat (wel zeer belangrijk hier :))
- Mogelijk de motor streetporten (?) -- hier heb ik meer expertise voor nodig om hier een beslissing over te kunnen maken eigenlijk :)

Upgrades:
- Zwaardere Olie
- Hogere olie druk
  - Regulator
  - Filter
- Lagers voor hoge toeren (waarschijnlijk dus met een iets diepere groeve voor meer olie op hoge toeren)
- Ontsteking
  - BHR Bobines
  - Denso Iridium spark plugs
- Brandstof
  - Grotere injectoren
  - Brandstofpomp(?)
- Lichtgewicht vliegwiel
- Versnellingsbak(?)
- Koppeling(?)
- Koeling
  - Nieuwe Olie koelers
  - Radiator
- Randzaken
  - Andere pulleys voor zaken zoals de dynamo etc.
  - Instrumentenpaneel moet ook netjes de 11.5 kunnen weergeven + oliedruk etc.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 15-12-2023 23:52
Tsjonge, jonge. Dat zijn mooie, ambitieuze plannen !

Veel succes. Houd ons op de hoogte, we zijn zeer benieuwd.

Groet Ger
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-12-2023 17:27
Een 13b gsl se is toch een motor
van een fb?

Groetjes M&M
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 16-12-2023 20:00
Correct, de 13b gsl-se is de motor van de fb en heeft de O-ringen in de behuizingen IPV op de ijzers net zoals bij de renesis
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-12-2023 22:06
En de gsl se, is een amikaanse
Uitvoering. Deze is anders dan de
Europese uitvoering, dus ook de motor.

Groetjes M&M
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 16-12-2023 23:55
Backup optie is natuurlijk altijd om de specifieke behuizingen uit Amerika te laten komen (bijvoorbeeld van mazdatrix) alhoewel lokaal iets vinden natuurlijk iets vriendelijker zou zijn voor het budget. Weet iemand toevallig wat de Europese equivalent zou zijn? Het belangrijkste is dat de behuizingen matchen met de ijzers van de RX8.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-12-2023 20:54
Deze kwam ik tegen, iets voor jou?

Groetjes M&M
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 18-12-2023 21:53 Edited 18-12-2023 21:56
Helaas wil ik vooral de behuizingen van de GSL hebben, de rx8 rotors hebben iets hogere compressie die ik graag wil behouden. Ik denk dat het misschien zelfs een goede optie zou zijn dus om gewoon de losse behuizingen te kopen aangezien ik verder niet echt iets nodig heb van de motor (misschien apex seals, maar die zou ik toch los nieuw bestellen)

bijvoorbeeld van mazdatrix(https://mazdatrix.com/product/rotor-housing-13b-84-85-fr-each/), dan zijn ze ook zeker goed

of essex zie ik net: http://essexrotarystore.com/product/genuine-mazda-rx-7-fb-13b-gsl-se-rotor-housing/ iets dichter bij

Ik denk dat de eerste stap gaat zijn om een sloopblok te vinden van een rx8 HP en deze te demonteren om te kijken wat er te hergebruiken valt
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 19-12-2023 18:14
Zojuist contact gehad met een sloop welke een gebruikte HP motor had liggen met 35k op de teller.... ze willen er €4750 voor haha... Nou heb ik misschien wel een verkeerd getal in mn hoofd maar wanneer ik een volledige rx8 op de kop kan tikken voor dezelfde prijs lijkt mij dit wel een vrij hoge vraagprijs.

Weet niet eens of ik hier verder nog op ga reageren, als dat de prijs is waarmee ze beginnen dan kom ik denk ik nooit bij het getal wat ik in mn hoofd heb in de buurt.

... Misschien toch maar kijken voor een 2e rx8 en daar de motor uit halen
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-12-2023 22:54
Mijn compleet nieuwe motor inc inbouw was nog geen 7000,-
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 20-12-2023 18:03
wel een S2, weet iemand toevallig het verschil hier met de S1 motoren? Ik was in de veronderstelling dat de motoren significant anders waren en dat ik hier bijvoorbeeld niet nog de standaard ECU van de S1 zou kunnen gebruiken.
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 20-01-2024 12:11
Update:

Ik ben intussen een goede motor tegengekomen, rebuild benodigd maar gezien mijn plannen komt dat juist goed uit.

De motor liep nog toen deze uitgebouwd werd dus ik heb goede verwachtingen van de interne staat :) dit is natuurlijk wel altijd nog een gok, maar voor 2000€ inclusief transmissie, starter etc. was dit het zeker waard voor een lopende 6 port. (naar mijn inzien)
Voorlopig zal ik deze dus langzaam uit elkaar gaan halen en beginnen aan de rest van de plannen zoals de modificaties aan de rotors zelf.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-01-2024 12:28
*****
Nou, nou.....jij durft zèg......
Petje af hoor!
Veel succes!
mvg, Ruud
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 20-01-2024 12:42
Meteen ook maar het laatste beetje olie opruimen die tijdens transport het blok heeft verlaten
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-01-2024 21:24
Succes met je project. Ik hoop dat we er veel foto's van te zien krijgen.

Groeten'
Olof
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 21-01-2024 10:51
Creatief met de kratten Bie............
Nou succes en foto`s zeker welkom tijdens de werkzaamheden.
groetjes.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-01-2024 14:24
Nou ik ben benieuwd hoor, wel foto's
maken natuurlijk,  daar zijn we gek op!
Succes

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 22-01-2024 09:42
Veel succes met dit project! Erg gaaf!!!
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 25-01-2024 21:27
In het thema "niet beginnen met de motor uit elkaar halen zodat niet al m'n geld de deur uit vliegt." Ben ik maar vast begonnen met het onderzoeken van een vrij cruciaal element van de motor, de uitlaat headers. Gezien ik de motor in een N/A configuratie wil laten draaien is het essentieel om de uitlaat headers goed op lengte te tunen voor de RPM doelen die ik wil behalen. Dit wordt best een flinke post dus houd je vast :)

De theorie
Hiervoor benodigt te weten is het concept "exhaust scavenging". In het kort is dit het tunen van de lengte van de uitlaat zodat de drukgolven die ontstaan helpen nieuwe verse lucht in -- en oude uitlaatgassen uit de motor te vervoeren; Dit gebeurt doordat wanneer de uitlaatpuls een grotere ruimte inkomt (bijvoorbeeld de collector) er een negatieve drukgolf ontstaat welke zich terug de uitlaat inverplaatst, deze drukgolf "trekt" als het ware de uitlaatgassen met zich mee naar buiten. Met de correcte timing is het mogelijk om te zorgen dat deze puls (met een intake/uitlaat overlap) helpt met het naar binnen trekken van nieuwe lucht!



Rekenen maar
De drukgolf verplaatst zich met de snelheid van het geluid, dit is in normale droge buitenlucht ~343 m/s. Helaas zijn uitlaatgassen iets heter en kan er niet gerekend worden met dit basis getal. De volgende formule geeft de snelheid van het geluid bij een bepaalde temperatuur in (droge) lucht:

C = sqrt((γ*R*T)/M)

Dit komt er op neer dat na het invullen en versimpelen van de waardes voor gewone lucht de volgende formule gehanteerd kan worden:

Cair(m/s) = 331.3*sqrt((1 + Temperatuur(K))/273.15)

dit gooien we natuurlijk om even makkelijk te doen in excel voor de volgende tabel;



Om vervolgens te berekenen wat voor een lengte uitlaat we willen hebben kunnen we dus op basis van de frequentie (rpm -> hz) waarvoor we willen tunen en de snelheid van geluid (m/s) berekenen hoe lang de headers moeten zijn. Deze lengte is in de basis eigenlijk de golflengte / 2 (de drukgolf moet naar de uitlaat, en vervolgens moet de negatieve drukgolf terugkomen). worden met een stuk minder uitlaatlengte.



Vervolgens nemen we de 2e, 3e of 4e Harmonische van de golflengte voor deze lengte aangezien deze bijna net zon sterke negatieve druk geven en gehaald kunnen en delen we deze door 2;



Rotaries & uitlaat hitte
Na wat onderzoek te doen kwam ik er achter dat wankelmotoren tussen de 870 en 1100 Graden uitlaatgas kunnen hebben (afhankelijk van uitlaat poort configuratie, toeren, idle is een stuk koeler etc.) Daarom heb ik na wat onderzoek en temperatuurdata van een aantal toerentallen een curve samengesteld waarmee de uitlaat temperatuur geschat kan worden (echt niet wetenschappelijk dit meer maar geeft wel goede inzichten).



Door dit samen te voegen met de vorige formules krijgen we de volgende tabel en grafiek;



Andere punten.
Voor de uitlaat zijn ook nog een paar andere dingen relevant maar welke niet direct impact hebben op de header lengte;
- De middelste poort is gedeelt tussen de twee rotors en kan hierom roet in het eten gooien, waarschijnlijk ga ik deze dus ook sluiten zodat mijn scavenging effect blijft werken.
- De rest van de uitlaat lengte is ook belangrijk, deze pak ik later op maar waarschijnlijk kan ik data hieruit gebruiken.

Conclusie
Uiteindelijk kan ik hieruit opmaken dat voor mijn doel van 10-11 k rpm ik een uitlaat header lengte nodig heb van ~50cm. De berekeningen hier zijn nog zeer naïef maar het is een goed begin :) Mijn google sheets document kan Hier gevonden worden.

bronnen ofzo, idk ik ben geen wetenschapper;
Een paar bronnen welke ik gebruikt heb,
- Omnicalculator
- LMS-Engineering
- Why this v12sounds not like an average supercar (video van waar uit ik de inspiratie kreeg om dit nu al op te pakken)
- Scientific design of exhaust and intake systems (Philip H. Smith , John C. Morrison)

Anyway, dat was t voor nu, dacht als ik de notities toch heb kan ik ze net zo goed delen :)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2024 12:56
*****
Allemachtig waarmee je allemaal rekening moet houden............
Veel succes...
mvg, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 26-01-2024 20:24
Iemand heeft z'n huiswerk gedaan! Netjes!!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2024 22:14
Ik begrijp niet alles, maar in grote lijnen kan ik je redeneringen nog volgen...

Groeten,
Olof
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hybrid 13B-MSP/GSL-SE plannen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill