Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Navigatie met smartphone
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2023 22:53 Edited 29-06-2023 23:25
Al jaren ergerde ik me aan de niet meer bruikbare navigatiekaarten van mijn RX-8. Daarom besloot ik het Mazda scherm te vervangen door een smartphone met Tomtom. Andere software is natuurlijk ook mogelijk en verandert niets aan dit verhaal.

Mijn ambities waren hoog. Ik wilde de telefoon zo inbouwen dat hij zonder gereedschap binnen een paar tellen uit het klapdeksel genomen kon worden en dat Tomtom vanzelf opstart en de telefoon bijlaadt als het contact aangezet wordt. Mijn derde wens was dat de telefoon op zwart gaat in de batterij spaarstand met alle achtergrondprogramma's gestopt als het contact uitgezet werd. Dat moest zorgen voor een minimaal stroomverbruik als de auto niet in gebruik was. Tenslotte moest het volledige telefoonscherm zichtbaar zijn met wat open ruimte onderaan om te zorgen dat de knopjes van de telefoon tijdens het rijden gewoon bereikbaar bleven. Dat is allemaal prima gelukt al zeg ik het zelf. Alleen het klapmechanisme weet niet meer in welke stand het moet stoppen. Dat moet nog gekalibreerd worden. Voorlopig is dit van later zorg. Ik heb het motortje nu uitgeschakeld en open de klep met de hand. Meestal laat ik hem open staan.

Voor liefhebbers die ook iets dergelijks willen gaan doen, hieronder meer details en ervaringen met beren op de weg.

De breedte van het telefoonscherm (in liggende stand) moest gelijk zijn aan de breedte van de opening in de klep op het dashboard en de gehele telefoon moest links en rechts een stukje breder zijn om hem te kunnen bevestigen. Een Samsung Galaxy A23 5G was precies wat ik nodig had. Onderaan hield ik een open ruimte van 18mm over, genoeg om de knoppen te bedienen. Een witte vertikale streep op de zwarte achtergrond (zie foto) was nodig om de positie van de aan/uitknop aan te wijzen. Die was in de praktijk moeilijk te vinden. Het 'vensterbankje' onder het scherm bleek een cadeautje van Mazda om je hand op te laten steunen bij het intikken van een bestemming.

Bezuinig niet op een USB aanstekeraansluiting en voedingskabel met haakse USB-C stekker. Die moeten kunnen snelladen, zodat de telefoon na elke rit zo lang mogelijk zonder stroom kan.

De telefoon moest geprogrammeerd worden om te doen wat ik wilde. Ik heb een ruime ervaring in het bouwen van programma's voor de PC in C#, maar van telefoons had ik geen kaas gegeten. Gelukkig kun je tegenwoordig alles vinden op internet. Ik koos voor 'Macrodroid' software, een verzameling kant en klare macro's waarmee je (na wat studie) een Android telefoon (bijna) alles kunt laten doen wat je je maar kunt wensen. Er bestaat ook nog zoiets als 'Tasker' dat hetzelfde of zelfs meer schijnt te kunnen. Daar heb ik geen ervaring mee. 'Macrodroid' leek eenvoudiger te leren en werd daarom mijn keuze.

Nadat de telefoon was geprepareerd, heb ik via dit forum een gebruikt navigatiepaneel met klapdeksel voor een vriendenprijs bij 'Vennevdj' aangeschaft, zodat ik tijdens het inbouwen gewoon kon blijven rijden. Op de achterkant van de schermopening monteerde ik boven, links en rechts opstaande randjes waar de telefoon exact tussen paste. Aan de onderkant alleen links en rechts twee hoekjes, zodat de knoppen vrij bereikbaar bleven. Zolang de telefoon tussen deze randjes en hoekjes gevangen zat, kon hij onmogelijk verschuiven. Achter het midden van de schermopening kwam een schuimrubberen met glad plastic beplakt kussentje dat de telefoon tussen de opstaande randjes gedrukt hield. Om de telefoon uit de auto te nemen, hoefde je hem nu alleen maar van buitenaf tegen het kussentje in te drukken zodat hij over de opstaande randjes van zijn plek kon glijden. Hiervoor moest de bestaande printplaat (die nog steeds nodig was om het klepmotortje te bedienen) verplaatst worden, met voldoende afstand van het kussentje voor de koeling. Het was een behoorlijke klus, die veel meer knutseltijd kostte dan ik had verwacht.

Nu nog even een gezekerde voeding parallel aftakken van de aansteker en klaar, dacht ik. Dat viel tegen. Met het werkplaatshandboek erbij, trok ik het voedingskabeltje naar het navigatiepaneel en prikte dat in de telefoon. Onderweg verwijderde ik overbodige bedrading van een bij aanschaf al aanwezige en nu verouderde hands-free telefoonaansluiting. Ook repareerde ik de door mijn Zaandamse garage kapotgedraaide aansluiting van de pookknopverlichting. Alles met klemkoppelingetjes, ik durfde niet in de auto te solderen. Verder kwam ik erachter waarom mijn RX al zijn hele autoleven last heeft gehad van een krakend dashboard. Daar ben ik toen zelfs om teruggeweest met een beroep op garantie. ‘Hebben ze allemaal’, zei de Amsterdamse dealer die de hands-free en alarminstallatie had ingebouwd. Daarna spoot ik elk jaar een paar pufjes siliconenspray tussen de naden van het dashboard. Nu blijkt dat alleen de schroeven van de asbak teruggeplaatst waren. Die van de radio, het ventilatierooster en het navigatiepaneel ontbraken. Het dashboard hing alleen met klemmetjes aan elkaar. Nu kraakt er door nieuwe schroeven niets meer. Het bedrijf bestaat niet meer. Gerechtigheid.

Het terugbouwen in omgekeerde volgorde verliep voorspoedig. Alleen: daarna gaf geen enkele knop op het frontpaneel van de radio nog teken van leven, ook het infopaneeltje was dood. Geen alarmlichten, geen CD-speler, geen radio en geen klimaatregeling, niets. Ik heb de radio (die ik tot dan toe alleen maar een stukje had teruggeschoven) in zijn geheel uitgebouwd en kwam er al gauw achter dat de messing busjes voor de vier schroeven waarmee het frontpaneel gemonteerd zit, los zaten. Het plastic was van ouderdom uitgedroogd en gebarsten. Ook viel mij op dat er achter de middelste aircoknop een lege stekkeringang zat waar ik geen stekker uit had hoeven trekken. Die hing al los. Met secondenlijm en dun ijzerdraad rond de busjes gespannen heb ik ervoor kunnen zorgen dat de frontplaat met zijn vele contacten weer strak tegen de radio gedrukt werd. Bij het terugplaatsen van de aldus gerepareerde radio bleek het veel kracht te kosten om de stekker die al los hing onderin de frontplaat te drukken, maar het leek te lukken. Nu begrijp ik waarom die stekker niet vast zat, hij was al beschadigd en heeft nooit echt vast gezeten. Het infopaneeltje doet het nu weer. Ook heb ik weer radiogeluid. CD's doen het ook weer. Maar nog steeds geen alarmlichten en het belangrijkste: geen aircobediening! Dezelfde Vennevdj had gelukkig ook een radio te koop staan voor een schappelijke prijs. In afwachting van die andere radio heb ik mijn oude radio alvast weer uitgebouwd. Die moeilijke stekker achter de aircoknop vergde nu weer enorm veel kracht om hem eruit te krijgen. Zoveel dat hij beschadigd raakte. Toen ik hem er eindelijk uit had, bleken er twee lange pennetjes uit de stekkeringang van het frontpaneel te zijn meegekomen. De stekker en de frontplaat zijn nu nu dus definitief onbruikbaar geworden. Ik heb het oude spul maar weer teruggezet om toch te kunnen rijden. Zonder klimaatregeling, vanwege de kapotte stekker.

RX-8 tovenaar Kees Hoebeke bracht uikomst. Hij wist een andere stekker te monteren. Door de vele kabeltjes een heidens karwei! In combinatie met de 'nieuwe' radio van Vennevdj werkt alles nu weer perfekt! En passant heeft hij ook de airco bijgevuld.

Al met al ben ik tevreden. Ik weet niet of ik het klepmotortje ooit nog zal kalibreren. Gezien de ervaringen durf ik de radio eigenlijk niet meer los te halen. De klep kan makkelijk met de hand bewogen worden. De printplaat kan eventueel weggelaten worden (wat een hoop geknutsel scheelt), maar het motortje moet wel blijven zitten, want het slipmechanisme houdt de klep in iedere gewenst stand.

Morgen sta ik op de Rotary Stok met mijn 34-SJ-BV. Dan kunnen jullie mijn creatie in werking zien en eventueel vragen stellen. Tot dan..

Groeten,

Olof
Bijlage: 20230527_205315.jpg (81k)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2023 08:41
*****
Knap gedaan hoor.....gefeliciteerd!
Wat een werk, allemachtig.........
Ziet er goed uit....veel plezier er mee.

mvg, Ruud
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-06-2023 08:42
Erg mooi gedaan, heel knap!,
en fijn dat er zo'n duidelijke uitleg bij staat, mocht iemand dit in de toekomst na willen maken... TOP!

mvg.

JGM
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2023 11:45
Hartelijk dank voor de complimenten, Ruud en JGM. Ik ben inderdaad erg blij met het resultaat. Maar als ik van tevoren had geweten welke tegenslagen ik zou tegenkomen, zou ik er denk ik niet aan begonnen zijn. Gelukkig kon ik niet in de toekomst kijken...  :-)

Groeten,
Olof
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 01-07-2023 17:40 Edited 01-07-2023 17:59
Knap werk, jammer van al de tegenslagen. Maar resultaat mag er zijn!.

Ik heb hier ergens ook een draadje hier over, over mijn inbouw. Alleen ook bij mij was het uiteindelijk (na het schrijven van het verslag hier) toch ook een telefoon ipv. een tablet geworden.

Na twee tablets er in voor een telefoon gekozen.

Tablet van 7" paste weliswaar beter in het gat van het originele scherm (bijna precies), maar de hardware prestaties van de verkrijgbare 7" tablets waren toch teleurstellend. Een menig telefoon is vele malen sneller. In mijn geval een Motorola G60s. Breedte past precies.

Bij mij blijft de telefoon er vast in zitten, is verklaard tot onderdeel van de auto. Daardoor dus ook een nauwkeurig volgsysteem in geval van diefstal, zo lang de dief het niet door heeft.

Wel, tipje van mij, om het allemaal af te maken - Ik heb deze er ook bij gedaan en het is te gek! Dan krijg je nog de volgende extra functies: Handsfree bellen voor 2 telefoons tegelijk, aannemen en ophangen gesprekken vanaf het stuur, afspelen van je muziek bibliotheek vanuit je telefoon, online streamen van muziek of radio, skippen van muziek nummers op de telefoon vanaf het stuur, en hier en daar nog wat.

https://www.gtacarkits.com/product/mazda-rx8-2004-2008-iphone-aux-kit/ en dan wel kiezen voor de duurdere Bluetooth only versie.

Was leuk om iedereen te zien vandaag ;-)

P.S. in bijlage, zo ziet het volgen van je auto er uit met zo'n ingebouwde telefoon. Dit is vandaag, Rotary Stock. De gele lijn is de auto. (Ja, we gingen nog in de buurt van Weesp ff uit eten na zo'n heerlijke dag ;-) )
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2023 23:10
Dank voor de lovende woorden, Mischa. En ook voor de tip. Die zal ik zeker overwegen.

Groeten,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2023 12:28
Over rijplezier in een RX-8: heb zojuist ontdekt dat ik met mijn telefoonnavigatie nu ook een G-meter aan boord heb. Als ik een rotonde neem met een snelheid die je met een 'gewone' auto beter niet kunt proberen, dan springt mijn scherm in de portretstand, LOL. Bij het verlaten van de rotonde is alles weer normaal. Zou het kunnen wegprogrammeren of een piep inbouwen, maar ik laat het zo. Zorg dat er geen ander verkeer in de buurt is natuurlijk.  :-)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Navigatie met smartphone

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill