Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / RX8 net zo snel als een diesel!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-07-2005 20:15 Edited 31-07-2005 20:17
Zoals we vanavond op Topgear hebben kunnen zien is er een DIESEL te koop die net zo snel is als onze 8.

Honda NSX Type R - 1.31.6
BMW M3 - 1.31.8
Nissan 350Z - 1.31.8
Mazda RX8 - 1.31.8
BMW 535d - 1.31.8       <<<<<---------- hmmmmm
Ford Focus RS - 1.32.2
Lotus Esprit V8 - 1.32.5
Audi TT V6 - 1.32.7
(dit zijn de befaamde Topgear powerlap tijden)
Hij is wel wat duurder, en te zien aan de enorme band-rookontwikkeling in de bocht zou een limited-slip differentieel er standaard onder moeten zitten voor die 67000 euro.
Maar toch, met de huidige brandstofprijzen, en als je er Aldi slaolie ingooit?
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 01-08-2005 06:16
Leo:

> en te zien aan de enorme
> band-rookontwikkeling in de bocht zou een
> limited-slip differentieel er standaard onder
> moeten zitten


Deze (ASR icm DSC) zit er standaard onder maar ik meende in een flits op het dashboard te zien dat ze deze uitgeschakeld hadden (geel driehoekje met een pijl erom heen). Dat moet ook haast wel want ASR (en het DSC) grijpen bij BMW erg snel in en dan komt dit zeker niet voor. Verder is het interessant om te weten dat de 535d standaard uitgevoerd is met een automatische zesbak (Handbak niet leverbaar). Ik heb zelf vorig jaar op de RDW baan in Lelystad met de 535d gereden en dat was erg indrukwekkend. Met name de enorme trekkracht welke al vanaf iets boven het stationair toerental(!) voorhanden is (maximum 560 Nm bij 2.000 tpm). Alleen dat typische dieselgeluid, zij het héél in de verte, kan mij maar niet bekoren.

groeten, Eric
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 06:17
Leo:

> Maar toch, met de huidige brandstofprijzen, en als
> je er Aldi slaolie ingooit?


Qua brandstof inderdaad een stuk goedkoper. Maar wat nou als je voor je afval per kuub moet betalen? Al die lege flessen raak je niet zomaar kwijt.

Misschien een ideetje: een Aldi-slaolie-tankstation. Bij de Makro kun je per slot van rekening ook goedkoop tanken na goedkoop boodschappen doen. Benzine vanmorgen 1,31 E per liter, diesel heb ik (nog) niet naar gekeken ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 06:38
Naar ik heb vernomen is er trouwens uitleg gegeven over de techniek van die motor.
Was het boeiend?

Ik was wat afgeleid door de linkerhelft van het beeld. Jammer dat ik het niet heb opgenomen
(om die linkerhelft nog een keer te bekijken).
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 01-08-2005 08:29
Caecil:

> Naar ik heb vernomen is er trouwens uitleg gegeven
> over de techniek van die motor.
> Was het boeiend?
>
> Ik was wat afgeleid door de linkerhelft van het
> beeld. Jammer dat ik het niet heb opgenomen
> (om die linkerhelft nog een keer te bekijken).


Dat was zeker boeiend. De BMW 530d, al geen kinderachtige diesel, is uitgerust met een 3 liter dieselmotor welke voorzien is van één turbo. De schoepen zijn verstelbaar om zo gedurende het hele toerenbereik maximaal te kunnen profiteren van de turbodruk. De BMW 535d is eveneens uitgerust met een 3 liter dieselmotor welke voorzien is van twee turbo's. Een kleine welke snel aanspreekt bij lage motortoerentallen en een grote voor maximaal rendement bij hogere toerentallen. De motor draait tot 5.000 tpm, voor een diesel redelijk hoog, voor een RX-8 is dit slechts de grens tussen het lage en midden toerengebied.

zoom-zoom Eric
- Van Eric (ForumPro) op 01-08-2005 08:43
Ik weet niet wat voor motor er in een A6 ligt, maar afgelopen weekend maakte een dieselende A6 ons het leven niet erg makkelijk op de snelweg naar Oberhausen. Door de drukte en de regen heb ik bij 210 km/ph gekozen voor mijn eigen veiligheid (en die van Corrie).
Dat diesels meer kunnen dan vroeger is bekend, een van mijn collega's rijdt in een 530D en dat gaat inderdaad als de spreekwoordelijke brandweer.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-08-2005 10:17
in plaats van een BMW 5-serie (toch een huis ,tuin en keuken pedaalemmer) te kopen zou ik liever een gasinstallatie in mijn RX-8 leggen als ik perse goedkoper zou willen rijden. Dit moet toch eigenlijk geen onmogelijke klus zijn.
Jammer is alleen dat er buiten nederland bijna geen markt voor zal zijn en in nederland zullen er waarschijnlijk minder belangstellenden zijn dan voor een trekhaak aan de 8.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 10:46
Outjer:

> Jammer is alleen dat er buiten nederland bijna geen
> markt voor zal zijn en in nederland zullen er
> waarschijnlijk minder belangstellenden zijn dan
> voor een trekhaak aan de 8.


Ik rij nu 4 keer per week voor woon-werk-verkeer 110 km. Daarnaast nog de nodige privékilometers.
1 op 4 zou ik op LPG nog voor lief nemen, evenals het vermogensverlies en het verlies van bagageruimte. Er zijn vast wat (onoverkomelijke) technische probleempjes van LPG i.c.m. een rotatiemotor anders had een zuinige techneut hier wel wat op verzonnen.
Een wankelmotor op slaolie lijkt nog eerder aan de orde.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 13:39
Caecil:

> Naar ik heb vernomen is er trouwens uitleg gegeven
> over de techniek van die motor.
> Was het boeiend?
>
> Ik was wat afgeleid door de linkerhelft van het
> beeld. Jammer dat ik het niet heb opgenomen
> (om die linkerhelft nog een keer te bekijken).


De herhaling is vanavond (en iedere maandagavond) om 7 uur engelse tijd.
Dat is eeeehhhmm een bepaalde (vermoedelijke andere) tijd in Nederland.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 13:44
Leo:

> De herhaling is vanavond (en iedere maandagavond)
> om 7 uur engelse tijd. Dat is eeeehhhmm een bepaalde (vermoedelijke
> andere) tijd in Nederland.


8 uur dus. Dank je. Kan ik opnieuw de kittens zien. :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-08-2005 13:51

> Een wankelmotor op slaolie lijkt nog eerder aan de orde.


Voor een amateur is een LPG-ombouw zeker makkelijker dan aanpassing naar diesel ivm. de noodzaak tot toevoeging van een hogedruk diesel injectie pomp en al helemaal het ombouwen naar de veel hogere compressie die een diesel motor nodig heeft. Je moet dan eigenlijk haast weer van vooraf aan beginnen met het ontwerp van je motor.
Diesel wankels bestaan overigens wel, zoals we in Altlussheim hebben gezien.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2005 14:06
O, ik dacht onze 8 gebruikt toch al met een beetje olie, dus slaolie kan vast ook wel. :)
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / RX8 net zo snel als een diesel!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill