Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / Wat te doen voor de aankoop van de RX8?
- - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 03-08-2019 13:54
Beste allemaal,
Ik wil graag een Mazda RX-8 kopen dit wordt mijn tweede auto. Ik ben 19 jaar en heb elke maand gespaard voor deze auto. Nu wil ik alleen graag weten wat moet ik doen voordat ik deze auto ga kopen? Ik heb al begrepen gekregen dat ik een compressie test moet laten doen om de staat van de motor te weten, maar wat moet ik nog meer doen?

Met vriendelijke groet,
Pim
Parent - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-08-2019 18:33
Goed op roest letten, olieleidingen van de oliekoelers, en uiteraard
Hier op de site rond kijken en je zal heel veel info vinden :-)

Groetjes M&M
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-08-2019 20:43
Goede tip van Martine.

Verder veel (internationale = USA / UK / Did.) forums afstruinen........
Belangrijke vraag:
1) Ben je een beetje handig; kan je zelf sleutelen?
2) Wat kan je max. € uitgeven?

mvg, Ruud
Parent - - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 04-08-2019 10:51
Ik heb zelf nog geen echte ervaring met sleutelen. Ik ben zelf wel heel erg aan het inlezen en videos bekijken van hoe de Mazda in elkaar zit en ik zou graag zelf uiteindelijk eraan willen sleutelen. Verder ik ben een student dus ik spaar ongeveer 500 euro per maand ik zit nu op een budget van 7000/8000 voor de auto als aanschaf prijs
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 04-08-2019 11:09
Even off topic: Chapeau! toen ik nog student was, kwam ik datzelfde bedrag elke maand te kort...   :-)
Parent - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 04-08-2019 11:27
Hahaha dankje wel ik werk er hard voor. :-)
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2019 13:55 Edited 04-08-2019 14:01
Het zou moeten kunnen om een voldoende goede RX-8 te kopen voor die € 7.000 tot 8.000.
Wel een compressietest eisen met Wankelcompressiemeter / zijn er erg weing van in Ned. / bij gemiddelde meting onder of rond de 6 bar is motor aan revisie toe)........als die goed is hoef je over de mechanische toestand van de auto in principe weinig zorgen te maken.......behalve v.w.b. roest gaat de Rex bij een zorgzame eigenaar gemakkelijk 300.000 km mee.
Ideaal zou het zijn als de laatste gebruiker altijd "Premix" (synth 2 takt olie bij de benzine bij tanken) heeft toegepast.
Bij een garage is dat moeilijk vast te stellen (tenzij 2-takt oliecontainer nog in kofferbak zit); een particulier kan daarover wel wat vertellen.
Helaas zullen er betrekkelijk weinig 2e hands Premix-Rexen te vinden zijn.
Het aanbod van Rexen in Ned. is beperkt; in Dld staan er veel meer te koop echter de prijzen zijn wat hoger; wel zijn er nogal wat Rexen met betrekkelijk lage km. standen.
Heel veilig is het om je auto bij Hoebeke in Rilland te kopen en dan daar te laten onderhouden als je daar zelf (nog) niet zo goed in bent.
Sterkte en succes,
Ruud
Parent - - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 04-08-2019 22:21
Ik heb veel gelezen en gehoord dat een compressie test heel belangrijk is (wat opzich voor zichzelf spreekt ook) maar ik woon in Flevoland en ik heb dus geen idee waar ik zo'n compressie test kan laten doen. Of kan dit bij veel garages?
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2019 23:23
Kan niet bij veel garages; bijna niemand heeft hem; het gaat om een z.g.n. Wankel compressietester die de compressie van alle 3 verbrandingsruimtes bij elk van de 2 rotoren meet.
Hoebeke heeft er in elk geval een; wellicht Rotarservice en wellicht Mazda-Doornekamp in Leusden..............
Anders gewoon ff alle Mazda dealers in de buurt afbellen en vragen of een test met een Wankel compressiemeter mogelijk is.

http://www.rotarservice.nl/

Parent - - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 06-08-2019 16:15
Ik had nog snel een vraag wat zijn de kosten voor een compressie test over het algemeen, want ik heb iemand gevonden die zei dat het rond de €100 kost. Klopt dit?
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-08-2019 21:50
Ik dacht zelf ca. € 70,-........een krap uurtje werk.......maar € 100,- kan ook.
Zou kunnen dat een Mazda-garage die zo'n meter heeft een kleine toeslag bij die bv. € 70,- vraagt omdat zo'n meter hun € 1.500,- euro heeft gekost en zij er weinig klanten voor hebben.
Parent - By Pim (Deelnemer) [nl] Date 06-08-2019 23:10
Oke top dankjewel, ik ga vandaag (woensdag) kijken voor hopelijk mijn nieuwe Mazda.
Parent - - By Marc955 (Deelnemer) Date 04-08-2019 13:38
Hallo Pim,

Leuk dat je een rx-8 wil!

Heb er zelf pas ook een en wil je het advies geven om nog eens heel goed na te denken en te rekenen.

Ik zie en zag genoeg rx-8 staan die weggedaan worden omdat de eigenaar m niet meer kan betalen. Een rx-8 is redelijk exclusief en kan een grote moneypit worden.
Onderdelen zijn duur (bv de originele ontsteking en bougies en kabels is eventjes rond de 1200 euro) en het enige eco aan een rx-8 is dat je de economie van Shell sponsort want ze zuipen. ga uit van 200 km op een tank van 60 liter,

Ik klink misschien heel negatief maar wil je behoeden voor een teleurstelling. RX-8 rijd super en het zou jammer zijn als je negatieve ervaringen krijgt.
De meeste mensen die een rx-8 rijden hebben een goede baan en/of hebben m als 2e auto.
Zelf geniet ik iedere keer als ik in de rx-8 stap en hoor je me ook niet over de nadelen (deze horen er nu eenmaal bij en anders moet je zon auto niet rijden) maar voor iemand die net begint kunnen deze punten een enorme strop worden.
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2019 14:13 Edited 04-08-2019 20:50
Sorry Marc955,
Ik ben het niet met je eens.......
Ik heb mijn RX-8 HP / 231 pk nu ruim 10 jaar / 70.000 km en de aanschaf van originele (OEM) bobines, NGK bougiekabels en bougies kost mij bij eenvoudige e-Bay bestelling in de USA telkens niet meer dan totaal ca. € 450,- franco huis (incl. import kosten).
V.w.b. het verbruik overdrijf je behoorlijk of je motor is niet in orde........mijn verbruik bij pittig rijden is nooit meer dan 1: 8,7 (1:8,0-8,3 bij echt "scheuren") en tegenwoordig bij gewoon rijden vaak 1 : 9,0-9,5 (10,8 ltr op 100 km).......daarmee haal je uit een tank van 60 liter zeker 500 km.........natuurlijk rij je hem niet bijna leeg (is minder goed; dan wordt de constant draaiende benzinepomp (te) warm) en ik tank dan na ca. 400 km en vul bij het tankstation vooraf ca. 400-450 ml synth. 2-takt. olie in de tank; daarna met benzine afvullen.
Groetjes, Ruud
Parent - - By Marc955 (Deelnemer) Date 04-08-2019 21:02
Sorry Ruud,

Jou ervaringen met de rex zijn veel meer dan wat ik heb en daar wil ik ook zeker niet tegenin gaan maar ik zelf haalde eerst maar 200/250 km op een tank (ga al tanken bij 1/4 en heb nog niet superveel gereden/getankt dus schatting) wat nu merkbaar beter word met de frisse ontsteking en onderhoud. Andere rx rijders (SP of HP maakt eigenlijk niet zo heel veel uit blijkbaar) die ik gesproken heb die houden t ook op 300 km op een tank, ene keer meer dan de andere keer. Hoe dan ook je bent de eerste waarvan ik hoor dat die de fabrieksopgaaf haalt met de rx :-).

Het zal ook uitmaken hoe en waar je rijd, ikzelf rij veel 60/80 km wegen met veel rotondes en zo dus heel veel optrekken en afremmen, daarnaast liggen er redelijke sloffen onder welke ook een verhoogd brandstofverbruik geven etc.. Snelweg heb ik nog te weinig ervaring om te zeggen hoe het verbruik dan is.

Het maakt eigenlijk ook niet uit hoe jou of mijn verbruik is maar dat deze beste man een idee krijgt van wat hem te wachten kan staan bij een rx-8.

Waar ik aan dacht bij het typen was:
Een 19 jarige student met een sportwagen, dan word er over het algemeen lekker vlot gereden (een rx smeekt immers om een vlotte rijstijl). de kans dat de door jou opgegeven 1 op 8 gehaald word is dan zeer klein. Ben daarom gemakshalve ook even van een lage actieradius uitgegaan.

Onderdelen: jij weet de weg en ik weet de weg ook wel te vinden met onderdelen. Desalniettemin ben je flink geld kwijt aan onderdelen en olie etc.. Onderhoud is met een high performance auto ook gewoon meer dan gemiddeld dus simpelweg ook duurder. En daarnaast weet iedereen hier dat een rotatiemotor veel meer liefde(lees onderhoud dus geld) vraagt dan een gemiddelde zuigermotor. Daarnaast is de enige goede maatstaaf de Mazda dealer omdat dat een vast gegeven is en waar iedereen zijn of haar onderdelen nog meer vandaan haalt ja kan je niet vanuit gaan.
Parent - - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 08-08-2019 08:58
Sorry Marc maar er zijn genoeg RX-8 rijders die heel gemakkelijk 500km halen op een tank (pre-mix). Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om minder dan 350km op een tank te halen, hoe hard ik ook rijd.
Ik rijd, als ik normaal rij, altijd laag in de toeren. Er gaan verhalen rond dat dat slecht voor de motor zou zijn, is onzin. Kees Hoebeke heeft mij bevestigt dat laag in de toeren rijden helemaal niet slecht is voor de wankelmotor en het feit dat ik 195.000km op de teller heb staan met de eerste motor bevestigt dat alleen maar. Ik rijd er regelmatig lange afstanden (bijna 900km) mee en trap hem dan in Duitsland af en toe eens lekker op de staart (200-230km/uur). Zoals Olof al zei, korte afstanden zijn funest (doe ik toch wel regelmatig), maar op lange afstanden rijd je de motor weer lekker schoon. Ik start in Zwolle met een volle tank en hoef pas bij Magdaburg (Oost-Duitsland) te tanken en dan rijd ik gewoonlijk tussen de 130 en 140 km/uur (of langzamer als dat niet mag of kan en soms even naar de 200).
Ik begrijp er echt niets van hoe jij maar 200km op een tank haalt, maar dat beschouw ik toch gewoon als jouw probleem, maar om dan te stellen dat dat de norm is??? Tamelijk overdreven in mijn ogen. Ik geloof (jammer genoeg) ook niet dat de prestaties van mijn motor de norm zijn, maar laten we zeggen ergens er tussen in. Dus 350 tot 400 km op een tank is best haalbaar.

Ik ben een fanatieke RX-8 rijder en ik (en de laatste jaren ook mijn zoon) rijd al zo'n 110.000km met de mijne. Niet probleemloos, maar wel met heel veel plezier.
Motor is erg betrouwbaar, maar ik heb de olieleidingen al lek gehad (vervangen), de OMP had het begeven (hele dure grap) en nu begint mijn koppeling te slippen  boven de 200km/uur of heel hoog in de toeren.
Dus, ja, het is zeker geen goedkope auto om in te rijden, maar tot nu toe wel mijn favoriete auto.
Overigens als mijn zoon er in rijdt, dan verbruikt hij wel wat meer benzine dan ik, maar ja hij is nog jong, haha. Dus het ligt er ook aan hoe je er mee rijdt.

Groeten en veel rijplezier toegewenst,
Ger
Parent - By Marc955 (Deelnemer) Date 08-08-2019 22:01
Jullie gaan uit van een goede/perfecte rex die de nodige zorg krijgen.

ik ga uit van wat er te koop staat. Daar zit het grote verschil.
- - By BebeMischa (Powerposter) [nl] Date 04-08-2019 15:19
Ook ik haal gemiddeld 450 km op een tank...

Voor de topicstarter,

goede keuze, als je een fun auto zoekt, maar denk inderdaad aan meerdere zaken. Deze auto vraagt om constante aandacht. Olie bijvullen elke 1000km, olie in de tank gooien, Regelmatig oliepeil checken enz.
Daarbij is de belasting en verzekering ook hoger, dan ik met een Skoda Octavia station betaalde.

Het is geen ramp of zo, maar het is duurder rijden, dan een standaard autootje.

Ik heb mijn eerste Rex voor 7250 gekocht met 72000 km en na een brand (veroorzaakt door buurauto) de tweede voor 6000 met 90000 km. Beide zijn showroomstaat auto's, mankeren min of meer niets.

Ik wens je veel succes met het vinden van een goede. Het rijplezier van deze auto is enorm...
Parent - - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2019 16:31 Edited 04-08-2019 16:33
Sorry rudolphw, ik haal echt geen 450 km op 1 tank laat staan 500...
En ik heb de rex al bijna 12 jaar....
Mij maakt het verbruik niet echt iets uit, anders moet je wat anders rijden..
En origineel zijn de onderdelen echt schreeuwend duur!

Groetjes M&M
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2019 20:40
Hoi Martine,

Mijn eigen verbruiksopgaven zijn echt juist; het heeft geen zin om onjuiste gegevens op dit forum te verstrekken; dat is ook niet mijn stijl.
(PS: "Toffe Peer" rijdt heen en terug naar Polen (paar keer al) zelfs 1: 10 bij gemiddeld 120 kmpu.)
Ik vermoed dat mijn betrekkelijk hoge premix 1 : 100 en "OMP increase = Woorrmser Adapter" hiertoe bijdraagt; daardoor betere compressie en minder interne weerstand van de motor.
De extra kosten voor 2takt olie verdienen zich overigens terug door een lager benzineverbruik........zie elders in forum door mij uitgelegd.
Originele onderdelen zijn idd exhorbitant duur bij de Mazda-dealer, zoals alle Japanse- maar vooral Mazda onderdelen....afhankelijk van welke dealer kosten b.v. 4 OEM bobines van € 650,- tot € 880,- excl. montage.
Daarom moet je ook Mazda-OEM onderdelen elders kopen; dan betaal je gemiddeld 30-50% minder.........je moet natuurlijk wel zelf wat kunnen sleutelen of een "vrije garage" vragen ze te monteren.

Een voorbeel van Mazda-OEM bobines via eBay.com bij Zapparts/Quest incl 4 NGK kabels $ 330,- plus transport $ 51,- plus invoerrechten en inklaring ca. € 45-50 = totaal € 382,-

https://www.ebay.com/itm/MAZDA-RX-8-IGNITION-COIL-NGK-WIRE-SET-2004-2011-OEM-MAZDA-/302113513569?vxp=mtr&hash=item46575e6061

mvg, Ruud
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-08-2019 00:04 Edited 06-08-2019 00:07
Toch nog even........
Zo maar ter info.....en wellicht ter lering / vergelijking.
Het betreft louter mijn RX-8 HP / 231 pk.
Vanavond heb ik na 471,5 km.........ca. 75% snelweg; gemiddeld 100(bij snelheidslimiet)-120 echte km's per uur / 25% prov. wegen; gemiddeld 80-85 echte km's per uur......... getankt en was de tank na 500 ml synth. tweetakt olie plus 51 ltr benzine weer bijna randvol.......bijna randvol doe ik altijd als ik verbruik goed wil (gaan) meten; daarnaast telkens identieke omstandigheden d.w.z. de auto steeds op dezelfde pomp plek, waarbij aldaar de linkerzijde van de auto (dus vulopening) iets hoger staat dan de rechterzijde.
Daarmede kom ik dus uit op een verbruik uit van 1 ltr. op 9,25 km
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 06-08-2019 10:46
Helemaal mee eens, Ruud. Mijn verbruikservaringen zijn vergelijkbaar. Misschien vergeet Marc955 om op te schakelen naar een zo hoog mogelijke versnelling als hij niet aan het accelereren is. Zo kun je 50km/u best in zijn 4 rijden, 60km/u in 5 en 70km/u in 6. Verder heb ik ontdekt dat de wankel extreem dorst heeft in koude toestand. Probeer dus korte ritjes te vermijden. Plan en combineer je boodschappenritjes.

Wat die plek tijdens het tanken betreft doe ik precies hetzelfde.

Groetjes,
Olof
Parent - - By Marc955 (Deelnemer) Date 06-08-2019 14:20
Hallo Olof,

Wil me me even vertellen waar mijn 6e versnelling zit?

Jullie versnellingen zijn korter dan die van de SP plus jullie hebben 6 versnellingen. En omdat jullie meer vermogen hebben is het makkelijker een hogere versnelling te kiezen.
Bij 80 hou ik m bij warme motor in de 4, dan draait die zon 3000 toeren. Volgens de geleerden moet je m wat hoger in toeren houden dus doe ik dat. Koude motor in de 5 omdat ik de motor rustig op wil laten warmen (laat de rex sowieso altijd draaien tot de meter in de schaal komt voor ik ga rijden)
Daarnaast lees ik dat er veel snelweg gereden word, is hier dus niet het geval, is het snelweg dan wil ik het verbruik niet eens weten..... (Duitse autobahn ;-) )

Zoals vermeld rij ik voornamelijk 60 en 80 km wegen met veel optrekken en afremmen. Situatie is niet vergelijkbaar, auto anders, omstandigheden anders.

Daar ging het mij ook niet om, dat 2 a 3 mensen superzuinig kunnen rijden met een rx-8 is hartstikke netjes maar het merendeel van de rx-rijders zal het met een hoger verbruik doen en daar doeldde ik op.
Parent - - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-08-2019 18:58
Sorry mannen maar ik ben het toch echt met Marc eens,
Je kan blijkbaar "zuinig" rijden maar dat zal mij en vele andere ook niet lukken,
En daar is de rex ook niet voor bedoeld....

Groetjes M&M
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-08-2019 21:10 Edited 06-08-2019 21:23
Hoi Martine en Marc,
Ik heb met mijn auto dan wel een zgn. "gunstig" verbruik, maar geloof mij.......tussendoor zitten er de nodige sprints/lekker weg/doortrekken na rotondes bij, of pushende BMW's etc. "een poepie laten ruiken" door na wat vrachtverkeer op de linkerbaan terug te gaan naar de 4e of 5e versnelling en dan in één ruk van 90 kmh tot 160 kmh door te trekken; daarna weer ff gewoon doen.
Van af en toe ff lekker "poken" ben ik ook niet vies; hoe het komt weet ik niet; ik kan het moeilijk laten; gisternacht om ca.13.30 uur kort en op een stille snelweg (zeg niet waar) ff tegen de 200 gereden....foei, foei...

Nog maar weer ff over het verbruik.......bijgaande kopietekst is van RIWWP, een hoofdmoderator op het RX-8 USA forum (Members: 117,323.....tja in USA zijn er enkele 100.000en REXen) en alwaar terwijl ik dit schrijf het volgende (gigantische) aantal mensen op het forum "zit"  ...............Currently Active Users: 2410 (45 members and 2365 guests)............

Deze bekende en gerespecteerde moderator schrijft over de technische voorwaarden bij je Rex om een normaal verbruik te behalen d.w.z......
The reality is, a healthy RX-8 will get 17-18mpg city (omgerekend 1:7,4 op basis ltrs. en km's), 22+mpg highway (omgerekend 1:9,3).

Interessant is wat hij schrijft over deze technische voorwaarden.......
But 'healthy' means completely healthy: healthy coils, wires, plugs, O2 sensors, carbon free engine, good compression, healthy cat (or no cat), good transmission/diff fluid, no vacuum leaks, clean MAF, clean ESS. Let even one of these slide, and your mileage WILL drop, and it will drop fast. If you believe that RX-8s simply can not get this mileage because you have never seen it, then there is only 1 person to blame, and that is YOU.

Zijn interessante en deskudige overige informatie kan je lezen via bijgaande link, waarbij op pagina #10 een heel verhaal over.....Gas Mileage: (review)

https://www.rx8club.com/new-member-forum-197/new-potential-owners-start-here-202454/
Parent - - By Marc955 (Deelnemer) Date 06-08-2019 21:52 Edited 06-08-2019 21:55
Hallo Ruud en ook Olof,

Sorry dat ik het zo even zeg maar jullie zijn iets te gefixeerd op jullie verbruik en dat iedereen dat zou moeten kunnen halen.

Jullie halen zeker nuttige punten aan maar de meeste RX rijders zullen t simpelweg nooit halen omdat die niet als doelstelling hebben zuinig te gaan rijden met hun rexjes.
Die willen gewoon genieten en als dat meer brandstof kost tsja hoort er bij. Die hadden anders wel een prius gekocht ofzo.

Wat onderhoud betreft ben ik bij jullie, zoals al eerder geschreven is bij mij het brandstofverbruik flink gedaald na grondig onderhoud, dat klopt (mijn rex heeft het onderhoud wel gehad maar volgens kmstand en omdat die erg weinig gelopen heeft zijn de jaren mee gaan spelen).

Maar we dwalen aardig af, deze discussie zou eigenlijk een eigen topic moeten krijgen en niet bij iemand die aan het kijken is voor een rex ;-)

@ Martine, sta je van te kijken he dat ik het ook tactisch brengen kan hahaha
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-08-2019 22:18
Hoi Marc,

Betreft:........"Sorry dat ik het zo even zeg maar jullie zijn iets te gefixeerd op jullie verbruik en dat iedereen dat zou moeten kunnen halen.".........

Echt, ik ben niet gefocused op brandstofverbruik........ik heb 3 auto's waaronder een Lotus Esprit Turbo SE sinds 1993 plus een Honda Goldwing.......begrijp mij niet verkeerd; auto / brandstofkosten deren mij financieel niet......bij mij is rijplezier het allerbelangrijkste.
Wanneer ik reageer is het als ik lees dat iemand tegen Pim zegt........."ga uit van 200 km op een tank van 60 liter,".......dan wil ik Pim en ook jou laten weten dat het ook anders kan; niet omdat ik daarop trots of gefocused zou zijn; joh daar gaat al dat geschrijf niet om, maar om gewoon ff te laten weten dat een dergelijk verbruik uitzonderlijk slecht is.

PS: wat vond je van de info van die hoofdmoderator RWIPP?

Met vriendelijke groet, Ruud
Parent - By Marc955 (Deelnemer) Date 06-08-2019 22:59
Heey Ruud,

Ik had al aangegeven dat ik het bewust laag aangehouden heb.
Zoals ik ook al aangegeven heb is mijn verbruik al aardig verminderd na het onderhoud.

Zo zie je maar dat ook al koop je een rex met een erg lage km stand en met onderhoud volgens Mazda dus dat alles 'klopt' dat je dan nog een zuipschuit kan kopen. onderhoud had bij 67000 km plaats moeten vinden, ik heb het bij 59500 km gedaan, dus ruim voor de aangegeven onderhoudstermijn en het was hard nodig.

Met andere woorden: die 200 km op een tank is zeker niet ondenkbaar want met een testrit kom je er niet achter wat het verbruik is, dat komt pas als je hem daadwerkelijk gekocht hebt. En laten we eerlijk zijn, de meest jonge rx-8 is feitelijk een oude bak. De meeste rx-8 hebben hun km gemaakt en je weet pas hoe een auto werkelijk is (onderhoud en hoe er mee omgegaan is) als je m zelf bezit. Met de koop kan je veel uitsluiten maar niet alles en aangezien we het over oude auto's hebben is er altijd wel iets wat vervangen moet worden of reparaties wat er aan komen. Dus dat er een rex gekocht word die onderhoud vraagt dus zuipt is zeer zeker aanwezig.

Als iemand zijn zuurverdiende en lang gespaarde centen in een rex stopt zou ik het erg vervelend vinden als diegene van een koude kermis thuis komt omdat de auto duurder in gebruik blijkt te zijn dan verwacht. Als het verbruik mee zit word de glimlach alleen maar groter.

Of zoals een quote uit jou link: The cost of owning this car isn't low. It's not as high as some people think, but it is alot higher than people expect that aren't actually thinking it through. DO NOT MAX OUT YOUR FINANCES purchasing this car. Any car really, it's stupid.

Met het orienteren heb ik het een en het ander gelezen op rx8club.com en deze is al eens voorbij gekomen volgens mij. Zeker goede info! Sowieso is die site een zeer goede bron als je iets wil weten.
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 06-08-2019 20:12 Edited 06-08-2019 21:26
Sorry Marc, ik wist niet dat je een SP rijdt.  :-)

Eerst even een eenvoudige vuistregel: koppel x toerental = vermogen.

Dit is een benadering natuurlijk, want de koppelkromme is niet recht en er zijn nog andere factoren die invloed hebben, zoals het inlaatsysteem. Dat de HP meer vermogen uit hetzelfde blok haalt, komt voornamelijk door het hogere maximum toerental. Sterker nog: het SP blok levert een hoger koppel, waardoor het meer vermogen levert dan een HP bij hetzelfde toerental. Afgezien van de overbrengverhoudingen, zou je dus zelfs eerder kunnen opschakelen naar een hogere versnelling dan in een HP.

Met hoger in de toeren houden, bedoelen de 'geleerden' dat je meer toeren nodig hebt dan je bij een zuigermotor voor hetzelfde vermogen gewend bent. Dit omdat er pas bij een hoger toerental een bruikbaar koppel begint. Daarom laten beginnende rexrijders de motor altijd afslaan bij het wegrijden en lijkt de wagen niet te willen accelereren bij een te laag toerental.

Met de snelheden die ik hierboven noemde draait de HP ongeveer ongeveer 2300rpm. Dat levert genoeg vermogen op voor een constante snelheid op een gladde vlakke weg zonder hellingen of andere weerstandverhogende omstandigheden. Meer toeren maken is dan gewoon brandstof weggooien. Het heeft niets te maken met wel of niet sportief of superzuinig rijden. Wanneer je voorziet dat je meer vermogen nodig gaat hebben, schakel je gewoon op tijd terug. De superzuinige rijder moet gewoon wat vaker schakelen.

Groetjes,
Olof
Parent - By Marc955 (Deelnemer) Date 06-08-2019 21:36
Heey Olaf,

Ik zat na je bericht al in mn rex te zoeken naar de 6e versnelling maar kon m niet vinden, de rex op de kop gehouden onder gekropen en leeggeschud, ja wel een paar tandwielen in de kattebak, zullen die t zijn? :-P

Hoe koppel en vermogen en zo opgebouwd zijn ga ik niet op in, die materie is te diep en te breed om hier op in te gaan

De 'geleerden' doelden niet op het acceleratievermogen bij het wat hoger in toeren houden maar meer op het feit dat een rotatiemotor een hoogtoerige motor is en tussen de 3 en 4000 toeren zou de carbon buildup drastisch verminderen/grotendeels voorkomen worden.
Daarnaast loopt die gewoon een stuk fijner en als die dan wat meer verbruikt so be it. Heeft niks met sportief of zuinig rijden te maken, meer met wat de auto tegen je zegt en levensduur.

Als ik voor zuinig rijden wil gaan pak ik mijn daily wel, die loopt 1 op 32 op cruisesnelheid. Gemiddelde totaal (van 218000 km) is 1 op 20 (was in t begin niet gechipt).

De rex is gebouwd als fun auto, niet om de zuinigheidsprijs in de wacht te slepen.
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / Wat te doen voor de aankoop van de RX8?

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill