Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Voorstellen
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 13-09-2015 21:08
Goedenavond mede Rx eigenaren.

Mijn naam is Kaj, 26 en woonachtig te Oud-Beijerland.

Ben sinds eental dagen in het bezit van 2 rx8en met de 141 Kw uitvoeringen.

Bij 1 van de week 2 staat de motor vast en bij de andere is er erg veel roest op de bodem en de dorpels. De motor zal overgezet worden en de vaststaande motor gaat uit elkaar en ik ben zeer benieuwd wat de oorzaak is. Mijn plan is om dit zsm te gaan doen.

Ik ben zelf monteur, maar ik heb weinig geen met de wankelmotor en zelfs nog niet eerder met een RX8 gereden.
Des te meer zin om eraan te beginnen
Bijlage: image.rsz.jpg (328k)
Bijlage: image-1.rsz.jpg (500k)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-09-2015 22:36
Gefeliciteerd met de aanwinsten..........
Veel succes met al dat werk...tjonge je durft wel......petje af.
mvg, Ruud
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 14-09-2015 06:44
Dankjewel Ruud, echter ben ik wel benieuwd hoeveel tijd het kost om een motorwissel bij deze wagens te doen!
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 14-09-2015 17:13 Edited 14-09-2015 17:17
Inmiddels een update. De motor uit de donor rex is gedemonteerd.

Zo snel mogelijk de motor van de grijze demonteren en de donor motor erin. Als ik een paar avondjes kan doorgaan is de verwachting dat de rex eind van de week weer draait
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 14-09-2015 17:16
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2015 17:38
Kaj,

Bedankt voor update!
Allemachtig......wat rete-snel zeg........bbrrrrrrrrrrrrrr.......man o man.........toch geloof ik dat het goed zal gaan!
Heel veel succes!

mvg, Ruud
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 14-09-2015 21:46 Edited 14-09-2015 21:48
Hoi Ruud,

Haha, leuk om te horen!

Aangezien ik vanmiddag zo lekker op dreef was ben ik Vanavond verder gegaan aan de zilveren en dit scheelde een paar uur met de blauwe.
Bij de blauwe zat veel vastgeroest en moest ik regelmatig stoken om het enigszins gangbaar te krijgen.


Gelukkig had ik vandaag nog wat tijd, maar de rest van de week zit de planning aardig vol.

Er zit in de vaststaande motor erg veel white slush. Mijn verdenking gaat uit naar een lekke koelsysteem seal die langzaamaan de rotor en de behuizing naar de Filistijnen heeft gewerkt. Of er zit een kamer van de rotor vol vloeistof.

Hierbij nog wat foto's





- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2015 05:03 Edited 15-09-2015 05:06
Welkom hier!

Leuk dat je gelijk zo druk aan de slag gaat, knap hoor.

Kijk gelijk ook naar de olieleidingen van de oliekoelers, deze willen nogal eens doorroesten!
Nu je het blok eruit hebt kun je deze veel makkelijker vervangen, indien nodig ;)

Erg leuk al die foto's zijn we gek op :)

Groetjes M&M
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 15-09-2015 05:53
Goedemorgen M&M

Bedankt voor de tip! Hier zal ik extra op letten!

- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 15-09-2015 08:47
Welkom! Leuk lekker aan de knutsel!
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 15-09-2015 17:48
Dankjewel! Ja, je zou zeggen: elke dag met auto's in de weer en dan nog projecties ernaast gaat vervelen, maar dit is zo'n unieke wagen. Onmogelijk om er niet enthousiast mee aan de slag te gaan.
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] op 16-09-2015 08:04
Nu de motor er toch uit is misschien een goed moment om ook de motorsteunen eens na te zien en eventueel te vervangen
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 16-09-2015 20:39
Kleine update! Vanmiddag om 3 uur was ik klaar met het klantenwerk, dus de motor weer teruggehangen. Nét naar huis gereden en hij rijdt heerlijk! Wat een gaaf geluid in het hogere toeren gebied! Daaronder lijkt het een beetje een stofzuiger.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2015 22:58 Edited 16-09-2015 23:02
Knap hoor....proficiat!

Kaj, wat let je om je (naast je huidige werk) te gaan profileren als wankel-expert met reparaties en revisies voor derden/Rex-eigenaren op beperkte schaal?
Desnoods met wat hulp/ondersteuning van je eigen baas o.i.d.  ..........
Voor de RX-8 zijn goede "sleutel"adressen zeeeer dun gezaaid.
Veruit de meeste Mazda -dealers zien een Rex liever gaan dan komen (behalve dan Hoebeke en ca. drie andere Mazda dealers)...........het ontbreekt de anderen vaak ook aan interesse, enthousiasme en ook aan de mogelijkheid om zich door voldoende reparatieaanbod te bekwamen..........dat eerste aspekt is m.i. een absolute voorwaarde bij het sleutelen aan deze speciale en bijzondere auto.

mvg, Ruud
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 17-09-2015 12:43
Mooi om te zien dat er steeds meer zelfsleutelaars komen!
Succes met rijden, dat is een van de leukere punten van de Rex.
Wat ga je doen met het oude blok en de donorauto?
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 19-09-2015 20:10
Hoi Ruud,

Gelukkig hoef ik dat niet met de baas te overleggen aangezien ik zelfstandig ondernemer ben.
Ik ben inmiddels onder de indruk van de wankelmotor en na wat kleine dingetjes draait de rex nu als een zonnetje.
Of ik mijzelf ga verdiepen in de revisie en reparatie aan de wankelmotoren hangt een beetje af of dat het gunstig is voor de omzet van de werkplaats. Vanuit zakelijk perspectief gezien!

Natuurlijk dienen er ook speciaal gereedschappen aangeschaft te worden zoals een uitleessysteem in vergelijking met VCDS bij VAG.
Meetgereedschap voor de rotorbehuizing en rotors zelf.

Zijn er overmaat rotoren te koop? Wat voor wanden zitten er in de rotor behuizingen, zijn dit nikasyl wanden... Etc.
Uiteraard je technische kennis met de motoren doorontwikkelen en je hierin vastbijten. Zoveel mogelijk motoren uit elkaar halen in korte tijd. Technische vakBoeken lezen en ervaringen opbouwen.

Er gaat gewoon een paar jaar overheen eer je enigszins kennis hebt van het geheel. De rest van het voertuig is bekend en niet anders dan de reguliere auto's.

Natuurlijk is er nu markt voor, maar hoe loopt dit over een paar jaar. Zijn die duizenden euro's investering dan interessant?

Wat betreft de rex had ik een random misfire, tikkend geluid, storing in het stabiliteits programma en een hevige trilling vanaf de 80 km/u

Om te beginnen heb ik de motor geflusht. Vervolgens filter vervangen en afgevuld met top end treatment en een semi synstheet 10w40
Daarna de bougie plus kabels vervangen en van de 8 bobines die ik had 4 goede gepakt.
Vervolgens de krukaspositiesensor op 0 gereset en zo ook voor het stabiliteitsprogramma.

De trilling werd veroorzaakt door 2 kromme velgen onder de auto en 1 velg met een slag.
Van de sloper heb ik 2 nette velgen af gehaald. Ik ben dus nog op zoek naar 1 rechte originele velg!

Het tikkende geluid wordt veroorzaakt door de ssv. Deze draait soepel en de aansturing ook. Echter zit er ergens speling op en dit veroorzaakt het geluid. De pakkingen zijn inmiddels binnen dus ik probeer zsm dit te repareren.

Bij deze zijn we weer wat verder en binnenkort zal de auto gedeeltelijk gespoten worden en komt de restyler nog even langs.

Daarna als ik nog 1 recht wiel te pakken krijg ga ik deze stralen en lakken in de kleur van de auto.

Dan zijn we al een eind!!

Gr Kaj
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 19-09-2015 20:12
Het oude blok ga ik uit elkaar halen en indien mogelijk reviseren. Deze gaat dan op de plank.

De rex maak ik kaal en wordt dan afgevoerd.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 20-09-2015 09:41
Hallo Kaj,

Mijn complimenten!
Vroeger (oude lullen praat) heb ik eens zo'n motor switch bij twee Citroen GS'en uitgevoerd.
Maar bij mijn Rex? Weet niet. Denk niet dat ik het aan zou durven.
Veel succes met je project en blijf ons op de hoogte houden.
Dit soort updates met foto's daar houden we van!

Veel rijplezier met je Rex.
Groet,
Ger
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 20-09-2015 17:15
Hoi Ger!

Dankjewel, is wel een beetje oneerlijk, omdat ik elke dag aan auto's sleutel en motorwissels wel wat vaker voorkomt. Het gebeurd maar weinig dat ik zuigers en/of lagers vervang omdat een gebruikte motor vaak goedkoper is voor de klant en ook prima voldoet!

Als ik dan zelf een project beet pak met honen, koprevisie etc. Is het voor mij wel genieten als de motor aanslaat en als een klokje draait. Hier kan je dan ook veel voldoening uithalen!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de citroen moest opzoeken via Google. Is voor mijn tijd
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 20-09-2015 21:41
Heey, zeer netjes en snel gedaan zag ik!
Ik heb een half jaar geleden ook een fris blok in mijn rx8 gewisseld. ik kom uit piershil 10 minuutjes rijden.
Interressant dat er nog een zelfsleutelaar voor de rx8 in de buurt is ;)
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 21-09-2015 08:53
Hè Midas, kijk nog een RX coureur!
Als je een keer een bakkie/ biertje, ervaringen uitwisselen of gewoon wilt ouwehoeren kunnen we een keer contacten!
Gr. Kaj
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 21-09-2015 21:25
Lijkt me een top idee! Misschien ff via facebook of pb contacten?
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 23-09-2015 18:24
Doen we!

Ik heb eigenlijk weinig gedaan behalve rijden en tanken. Oftewel de auto rijdt goed!
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 24-09-2015 09:31
3 rondjes om de pomp en hij is leeg :p
- Van Kaj (Deelnemer) [nl] op 09-11-2015 17:48
Even een kleine update.

Laatst de lambdasonde na katalysator vervangen vanwege sluiting in het verwarmingscircuit. En ik heb er 1 x mee achterstevoren gestaan, want ik gleed iets te ver door in de bocht. Prachtig!

Echt een genot om mee te rijden!
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Voorstellen

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill