Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-11-2014 13:16
Beste,

Ik ben van plan om mijn bougies en bobines te vervangen. Nu ben ik op de website van mazdarotaryparts gaan kijken, maar ik zie dat er 2 bougiesets worden aangeboden voor dezelfde prijs.
Zit hier een verschil in?
http://www.mazdarotaryparts.com/brx-8-ignition-coils-leads-plugs-etc-b-311-c.asp

mvg,
Rinesh
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2014 14:09
De "RX8 Spark Plugs to Reduce Flooding " zitten er bij mij nu ongeveer 15000 km tot volle tevredenheid in. Zowel op korte als lange ritten nog nooit een vonk overgeslagen. Altijd vlot starten, bij warme en koude motor.

Olof
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 22-11-2014 16:25
Bij deze hoop ik een zo kort maar toch volledig mogelijk antwoord te kunnen geven voor iedereen die met vragen zit omtrent de bougies;

Mazda gebruikt alleen bougies van het merk NGK voor de RX-8, de beste variant is de "Iridium" welke kwalitatief beter is dan gewone NGK's.

De RX-8 heeft 4 NGK bougies:

2x RE7C-L  en  2x RE9B-T

De RE aanduiding staat voor "Rotary Engine", dit bepaalt de vorm en toepassing van de bougie (deze zijn speciaal voor rotatiemotoren).

De L staat voor "Leading" en de T voor "Trailing", dit zijn de posities in het blok (LET OP: wissel deze nooit verkeerd om!).

De 7C en 9B staan voor de warmtegradaties van de bougies (deze zijn in dit geval door Mazda vastgesteld als zijnde benodigd).

De RE6C-L is door Mazda in 2006 geïntroduceerd omdat veel RX-8 eigenaars klaagden over warme start problemen (m.a.w. men heeft gereden en de motor afgezet en wil voordat deze geheel is afgekoeld weer starten).

De verschillen in de 6C-L en 7C-L zijn echter heel erg klein, heb je dan ook geen problemen met je huidige bougies dan is het niet nodig om te veranderen van warmtegraad. Wel is het aan te raden om de bougies altijd tijdig te vervangen.

Een set van 4 NGK bougies bij de Mazda dealer zal je ongeveer tussen de 150 en 200 euro kosten, bougies van andere fabrikanten dan NGK kunnen goedkoper zijn maar zowel Mazda als vele Rotary Raceteams/Rotary Tuners gebruiken alleen de NGK bougies.

Ben je toe aan het wisselen van je bougies? Contoleer dan ook gelijk je kabels en bobines!

De OEM bobines van de RX-8 staan er helaas om bekend niet erg lang mee te gaan, ook de kabels kunnen door de jaren heen degraderen.

Voor een complete oplossing van vrijwel alle (start)problemen;

- Nieuwe accu (met hoog aantal CCA)
- Nieuwe startmotor (2 kW)
- Nieuwe bobines
- Nieuwe bougies
- Nieuwe kabels

Hopelijk ben ik niets vergeten en heb ik hier weer wat mensen mee op weg kunnen helpen :)

Groeten,

Michael Z
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2014 16:58
Helemaal met je eens. Alle vijf punten die je noemt heb ik de afgelopen twee jaar preventief afgewerkt. En, inderdaad, nooit startproblemen.

Olof
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 23-11-2014 00:40
Ik heb afgelopen week bougie's besteld bij auto-onderdelen24.nl.
één set van € 33,96 ex btw en één set van € 49,96 ex btw.
zijn de NGK bougies zoals Michael ze beschrijft.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-11-2014 21:49
Let op re 7 is usa!

Origineel zit er RE8C (leading) en RE9B (trailing) in.

Groetjes M&M
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-11-2014 23:38
Iedereen bedankt voor de info.

@ tjeu-groesselt
Weet je zeker dat de bougies de juiste zijn? Ik zie namelijk geen kenmerken bij de beschrijving van de bougies.

Mvg,
Rinesh
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-11-2014 23:38
Iedereen bedankt voor de info.

@ tjeu-groesselt
Weet je zeker dat de bougies de juiste zijn? Ik zie namelijk geen kenmerken bij de beschrijving van de bougies.

Mvg,
Rinesh
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill