Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Octaan 102
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-09-2014 14:51
Zijn er toevallig mensen die al tanken met octaan 102?

http://www.autoblog.nl/nieuws/benzine-met-hoog-octaangetal-bij-25-nederlandse-tankstations-69800

Ik ben dit namelijk nog niet eerder bij een pomp tegen gekomen.
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-09-2014 16:52
Nope, nog nooit tegengekomen. Maar is wel nice als je turbocharged auto hebt ;)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-09-2014 17:52
Firezone heeft tegenwoordig 102... Weet niet of alle Firezone tankstations in NL het hebben maar veel WEL.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-09-2014 08:19
Hmm ik zie dat de dichtbezijnde in ulvenhout is.
Mocht ik er ooit langs komen zal ik het eens gaan proberen.
Ik denk dat het geen kwaad kan om er 102 in de gooien na tot op heden alleen 95 te hebben getankt te hebben.
Voor zover ik weet zorgt de 102 voor een schonere ontbranding en meer prestaties.
Ben benieuwd naar de prijs.

Afgelopen weken even gekeken met de kwaliteit van benzine maar ik kan met de 95 van shell ongeveer 20km meer rijden dan met die van de makro.
Het verschil in prijs is ongeveer 5 cent de liter.
dus voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit waar ik tank.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 23-09-2014 08:51 Edited 23-09-2014 08:58
102 is beter dan 95 of V-Power (octaan 97) van Shell...

Je kan rustig 102 er in doen, Ik doe het ook vaak met de motor en in de winter doe ik het vaak met de auto.
Ik tank regelmatig 102 in Duitsland omdat ik vlakbij de grens woon, daar is de 102 ongeveer 4 cent goedkoper als V-Power in NL. Dus je hebt als je 102 tankt in DL niet veel voordeel maar je hebt wel een veel betere benzine in je auto.  Euro 95 scheelt maar liefst 15 cent per liter dus dat kan zich wel lonen.
Ik dacht gehoord te hebben dat in NL de 102 bij Firezone op het prijsniveau van Shell V-Power zit.

Voor wat betreft de prestaties:

Als je echt consequent 102 er in gooit, kan de auto harder/beter lopen. Niet veel maar toch. Zelf getest met de motor en met de R32 van een kameraad.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-09-2014 14:54
Hmm okee het is dus kwalitatief wel een beter benzine maar zorgt nou niet echt voor veel meer prestaties.
Kan je er wel meer kilometers mee rijden of is dat ook te verwaarlozen?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 24-09-2014 15:54 Edited 24-09-2014 15:58 Upvotes 1
De benzine is niet beter per definitie; dit hangt ervanaf welke benzine voor welke auto geadviseerd is. Het heeft een hoger octaangetal en dus hogere klopwaarde. Het pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengselmotor. Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken. Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien. Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij oude mengselmotoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie. Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Echter zijn de auto's tegenwoordig met een soort van anti-klopfunctie uitgerust en zal je ECU de brandstoftoevoer, turbodruk of ontstekingstijdstip veranderen. Met andere woorden: wij hebben er dus geen last van; onze auto's zijn te nieuw daarvoor. Zelfs in mijn oude klassieke Mini van 1985 met 1.3 Cooper motor en in mijn Mini met Civic VTEC motor uit 1989 heb ik hier nog nooit last van gehad. Volgens mij staat er in de handleiding minimaal RON95 en daar zal de Rex prima op lopen.

Even heel eenvoudig zo:

de motor loopt op benzine met een octaangetal van 91, 95 en 98 RON
-98 wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik
-95 is te gebruiken in de normale rij omstandigheden
-91 alleen in uitzonderingsgevallen gebruiken. Het is echter niet zo dat de motor door deze brandstofkwaliteit schade oploopt.

Er worden 2 motoren ontwikkeld, die bijna identiek zijn.

Motor 1
Deze motor is ontwikkeld voor RON95.
De compressieverhouding is 1:10.
Het ontstekingsmoment kan optimaal worden ingesteld op RON95.

Motor 2
Deze motor is ontwikkeld voor RON98.
De compressieverhouding is 1:11,5.
Het ontstekingsmoment kan optimaal worden ingesteld op RON98.


Deze tweede motor kan ook rijden op RON95. Er kan geen gebruik worden gemaakt van het meest optimale ontstekingstijdstip, want dan treedt detonatie op. Het meest optimale ontstekingstijdstip kan niet meer vrijelijk worden gekozen en het ontstekingstijdstip wordt nu zodanig afgeregeld, dat geen detonatie meer ontstaat. Dit is zeker niet het optimale ontstekingstijdstip, waarbij de motor het maximale rendement levert op de brandstof.

https://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HE

Dus de keuze van welk type benzine hangt af van wat je wilt. Ik kan me indenken dat als je een dagje op de Ring gaat rijden of een keer lekker die Deutsche Autobahn neem een hoger octaangehalte eventueel wat beter kan zijn. Of er veel van merkbaar is, geloof ik niet zo. Dan zou je dat enkele malen moeten doen en alles moeten meten en bijhouden. Maar al werkt het psychisch en lijkt het alsof de auto sneller is, vlotter reageert, zuiniger rijdt en je je daar prettiger bij voelt zou ik dat zeker doen. (ik heb dat gevoel ook altijd op de racefiets wanneer ik mijn zonnebril opzet, maar dat terzijde ;-) )
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-09-2014 12:11
Okee bedankt luid en duidelijk.

Ik moet wel zeggen dat als ik net getankt heb dan heb ik wel het gevoel dat Rex merkbaar beter presteert en dat had ik met me vorige 323 ook.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-09-2014 16:48
Ik merk vooral verschil bij stationair draaien en oppakken onderin. Zodra ik toeren maak geen verschil meer.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 26-04-2015 14:17
Mijn duit in het zakkie;

Mazda zelf raadt aan "Premium Fuels" te gebruiken voor de beste prestaties, staat o.a. ook in je gebruikershandleiding.

Premium wil zeggen dat het octaangetal (ja getal, niet gehalte :P ) hoger ligt dan RON95, is het 95 dan zal de prestatie van de RX-8 dus niet optimaal zijn, is het minder dan moet je echt oppassen voor problemen.

Maar ieder natuurlijk zijn eigen keuze :)

RON102 heb je echter niet veel extra aan omdat de auto daar niet voor gemapt is, praat je over een zwaar opgevoerde rotatiemotor dan moet je wel, zo moet de RX-8 van een Engels drift team (ben de naam ff kwijt, sorry) wel op speciaal hoog octaan lopen anders doet ie het gewoon niet!
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Octaan 102

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill