Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Amazing Mazda
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 09-05-2005 09:44
Ruim een week geleden moest ik met mijn RX-8 een noodstop maken. Remmen blokkeerden meteen en de RX-8 was geheel uit balans. Zonder brokken, met een aantal gele waarschuwingslamjes op het dashboard, veel rook en stank kwam ik tot stilstand. Meteen Mazda Service gebeld, maar die wilden niet helpen want ondergetekende heeft (nog steeds) geen Mazda service-card (niet gekregen). Gelukkig kwam de Wegenwacht langs en hielp mij spontaan(!). ABS, TCS/DSC waren uitgevallen maar de remmen (ondanks een vreemd gevoel in het rempedaal) leken nog goed te functioneren. Ik kreeg het advies om rustig rijdend een Mazda-dealer op te zoeken.

Bij mijn Mazda-dealer werd het storingsgeheugen van de RX-8 uitgelezen. Deze gaf een fout aan mbt de drukregelaar (of zoiets dergelijks). De monteur keek verbaasd en vroeg of hij mij een domme vraag mocht stellen: "doen de remlichten het wel?". De remlichten bleken het niet te doen. Zekering vervangen: geen resultaat. Uiteindelijk bleek een van de drie remlichten de storing te veroorzaken. Lampje vervangen en storing tot op heden verdwenen.

Ik snap het nog steeds niet dat één defect lampje er voor zorgt dat de andere twee remlichten, het ABS en TCS/DCS uitvallen. Of heeft Mazda uit besparingsoogput alles maar simpelweg serieel geschakeld?

Ik durf overigens nog steeds niet voluit te remmen, bang voor herhaling.

Met groet, Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-05-2005 10:17
Dit is wel een heel vreemd verhaal en moet toch echt uitgezocht , uitgetest worden.Misschien een keer op een leeg en nat parkeerterrein tot in het ABS -bereik afremmen. Overigens bleek bij mijn laatste noodstop vanaf topsnelheid (170 km/uur) tot stilstand 10 jaar geleden , dat de gemiddelde auto dan dus al gaat faden. Eigenlijk doe je dit nooit en kan je je er dus niet op instellen.
- Van Eric (ForumPro) op 09-05-2005 10:37
Lijkt me een onplezierige ervaring zoals je dit omschrijft.
Ik weet wel van de afgelopen Pro-drive dag, dat het waarschuwingslampje bij mij ging branden en dat ik niet verder zou mogen rijden.
Dat heb ik genegeerd en toen, na afloop van de dag, de 8 een tijdje had stilgestaan, brandde het lampje bij herstart niet meer.
Ik ben benieuwd of een storing zoals jij hebt gehad op te roepen is door simpelweg een van de lampjes van de remlichten weg te nemen.
Laten we hopen dat het zich niet herhaalt.
- Van eberkers (Beginner) op 10-05-2005 05:58
Typisch dat de monteur die link legde tussen niet werkende ABS en de remlichten, dat had je mischien even moeten vragen waarom hij die "domme" vraag stelde...

Ik had twee weken geleden een noodstop toen twee herten verbaasd de weg op sprongen in een lichte bocht. Dan ben je wel blij als je ABS werkt, crimineel wat een stoppers! Die herten keken nog even om, mischien sturen ze nog wel een bedankje naar Mazda :-)
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 23-05-2005 11:41
Het gaat al weer 3 weken goed met de remmen, ABS, TCS/DSC en de remlichten. Zojuist het volgende probleem gekregen: verlichting audio (middenconsole) uitgevallen, remote-control (op het stuur) wel verlicht maar werkt niet meer, geluid CD en AM prima, geluid FM1/FM2 pas vanaf volumeschakelaarstand 20 enigszins waarneembaar. Wat er nu weer aan de hand is weet ik niet wel krijg ik sterk het vermoeden dat er met de electronica van mijn RX-8 iets ernstig mis is (ik ben al twee keer bij 180-200 km/h het volledige motorvermogen kwijtgeraakt waardoor de auto spontaan terugviel naar 70-80 km/h).
Verder valt mij op dat de motorolie nu erg schoon blijft (gemiddeld verbruik 1L per 2.500 km), de schuimvorming (gedurende de eerste paar duizend km) is nu geheel verdwenen.

zoom-zoom, Eric
- Van Eric (ForumPro) op 23-05-2005 12:45
Je zou inderdaad vermoeden dat de elktronica je in de steek laat.
Mazda zou daar toch achter moeten kunnen komen, desnoods door middel van het terughalen naar Den Haag.
Er kunnen gevaarlijke dingen ontstaan wanneer het hier niet bij blijft, en sowieso die terugval in snelheid is op zich al een gevaarlijke situatie.
Dit soort dingen MAG niet voorkomen en je kunt er nooit op vertrouwen dat het maar een incident is geweest.
Die schuimvorming van de olie duidt op vocht. Ik heb dat vooral aan de dop, een drapperig geheel.
Bij mij heeft dat wellicht te maken met de vele stadsritten en de schaarse lange snelle ritten. Goed dat dat bij jou in ieder geval over is.
Ik hoop dat je een goed antwoord krijgt op je vragen en dat er wat aan gebeuren gaat.

Succes

Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-05-2005 05:49
Het verdwijnen van de schuimvorming zou natuurlijk ook aan de hogere buitentemperatuur kunnen liggen. Ik heb er nu ook geen last meer van.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [us] op 24-05-2005 07:56
Outjer:

> Het verdwijnen van de schuimvorming zou natuurlijk
> ook aan de hogere buitentemperatuur kunnen liggen.
> Ik heb er nu ook geen last meer van.


Ik heb al 2,5 week niet meer gekeken, maar de laatste keren had ik er ook geen last meer van.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 24-05-2005 08:08
EJ Uitterlinden:

> krijg ik sterk het vermoeden dat er met de
> electronica van mijn RX-8 iets ernstig mis is (ik
> ben al twee keer bij 180-200 km/h het volledige
> motorvermogen kwijtgeraakt waardoor de auto
> spontaan terugviel naar 70-80 km/h).


Eric, dit probleem heb ik ook een paar keer gehad, de laatste maanden niet meer. Mijn electronica doet het wel normaal. Als jouw problemen maar geen slechte voorbode zijn...
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 24-05-2005 08:08
EJ Uitterlinden:

> krijg ik sterk het vermoeden dat er met de
> electronica van mijn RX-8 iets ernstig mis is (ik
> ben al twee keer bij 180-200 km/h het volledige
> motorvermogen kwijtgeraakt waardoor de auto
> spontaan terugviel naar 70-80 km/h).


Eric, dit probleem heb ik ook een paar keer gehad, de laatste maanden niet meer. Mijn electronica doet het wel normaal. Als jouw problemen maar geen slechte voorbode zijn...
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 27-05-2005 05:55
EJ Uitterlinden:

> Zojuist het volgende
> probleem gekregen: verlichting audio
> (middenconsole) uitgevallen, remote-control (op het
> stuur) wel verlicht maar werkt niet meer, geluid CD
> en AM prima, geluid FM1/FM2 pas vanaf
> volumeschakelaarstand 20 enigszins waarneembaar.
> Wat er nu weer aan de hand is weet ik niet wel
> krijg ik sterk het vermoeden dat er met de
> electronica van mijn RX-8 iets ernstig mis is


Net zo spontaan als bovengenoemd probleem gekomen is is dit nu ook weer verdwenen. Ik verbaas me er overigens over dat Mazda zo goed scoort in de betrouwbaarheids en pechstatistieken. Ik heb namelijk in ruim 4 maanden tijd met mijn RX-8 al net zoveel problemen gehad als in de afgelopen 22 jaar met al mijn vorige auto's bij elkaar!

zoom-zoom (want als alles normaal functioneert rijdt het fantastisch), Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-05-2005 10:51
Zouden ze daarom geen reclame maken voor de RX-8 ?? Gelukkig heb ik zelf nog geen electrische klachten.Ze hebben toch voldoende tijd gehad bij de ontwikkeling van de 8 zou ik zeggen. Wel zie al een pril begin van de roest op de velgen zoals bij Ceacil. Denk niet dat dit bij een Mazda 3 of 6 gebeurd zou zijn anders kan ik die statistieken ook niet verklaren.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Amazing Mazda

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill