Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / AEM cold air intake
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 25-06-2014 18:51
Vorige week heb ik een AEM cold air intake weten te bemachtigen, naar mijn mening toch wel 1 van de mooiste cold air intakes die er op de markt is.
Het intake geluid is subtiel in de auto, tot je flink het gas op gaat, en dan toch wel heerlijk aanwezig met een heerlijk intake geluid.
Na het monteren van de intake voelt de auto onderin iets krachtiger aan, pakt vooral onder de 3000 toeren wat makkelijker door.

Het installeren was makkelijk (1,5-2 uurtjes werk) en zat een duidelijke (Engelstalige) handleiding bij.

- Van socky (Deelnemer) op 26-06-2014 06:45
Hey Martijn, dat ziet er inderdaad erg strak uit! Een stuk beter dan die oversized OEM box. Ik heb zelf zitten kijken naar een K&N intake, die zijn iets makkelijker te verkrijgen dan AEM. Bestel jij je onderdelen via de VS of gewoon ergens in NL?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 26-06-2014 07:59
Ik zou een K&N niet gebruiken. Dan heb je wel een leuk bwwoaaaaaaaappppp geluid, maar je zuigt de hete lucht uit je motorhuis aan. Dus je verliest vermogen... Denk persoonlijk dat niets beter is dan de stock intake. Koude aanzuigroute, afgeschermd van de motor en een breed oppervlak om lucht aan te zuigen.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 26-06-2014 14:28
Het originele systeem is erg goed maar wel voor verbetering vatbaar, Het paneel filter mag dan wel 30x40 zijn maar als je dan alsnog al je lucht moet aanzuigen door een rietje heb je weinig aan het grote filter oppervlak.

Een K&N filter is prima, de hoeveelheid warme lucht die het filter pakt uit je motor compartiment valt wel mee, gezien het hitteschild tussen de motor ruimte en je filter element.
Je zuigt namelijk de lucht weg waar dit het makkelijkste gaat en dan blijf je toch ook je koude lucht aanvoer hebben van dezelfde pijp als waar ook je originele box zijn lucht weghaalt.
Bij een HP versie kan het zijn dat er een deel dicht blijft, ik dacht namelijk dat dit deel door de vacuüm open ging staan. bij de SP missen wij dit deel.

Een duidelijke verbetering voor de Short ram intakes (Injen, K&N, Weapon R, RB REVi)is de RAM air duct, hierdoor pers je door de rijsnelheid koude lucht motor compartiment/filter box in.
De REVi en de Injen blijven door hun eigen gesloten luchtfilter box ook de originele koude lucht aanvoer gebruiken.

HP


SP
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 26-06-2014 16:24
Ik heb de originele box licht aangepast door een paar tussenschotten te verwijderen en de filter te vervangen door een k&n inleg filter.

De keuze was (na veel vraagwerk) tussen de AEM en wat ik nu heb gedaan. Beiden zijn zeer goed en de AEM word veel gebruikt om aan te passen bij turbo builds. Het enigste wat ik nog overweeg is de air duct van RacingBeat te plaatsen.

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10393825_492123070919060_2833360855315015012_n.jpg
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10384473_492123047585729_1609981026520370327_n.jpg
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 26-06-2014 17:06
Het was mooier wanneer de open filters in een afgesloten box geplaatst zouden zijn zoals Simota doet bijvoorbeeld. Kelkje in een box die direct op de inlaat zit.

Ik ga een kijken of het originele filterhuis dusdanig aan te passen is zodat er een K&N inpast.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 26-06-2014 18:03
kijk eens naar de Racingbeat REVi en of de Injen deze doen dat beide
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 09-07-2014 16:32
Ik heb dezelfde gestoken enkele weken terug, echt makkelijke installatie en dat geluid.. oh dear dat geluid haha :D stilletjes als je wil en super lekker luid als je voet neerzet zonder geluid van de 8 te verpesten. Heel blij mee. Performance niet zo veel beinvloed naar mijn mening maar wel aangenaam rijden, misschien iets sneller rond de 5 -6000 toeren. Iets sneller koppel
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 15-07-2014 19:50
Ik heb zelf slechte ervaringen met "natte" filters oftewel degene die voorzien zijn van olie, vroeg of laat komt deze troep in je inlaat en gaan je sensoren zoals de luchtmassameter kapot, kun je beter een duurder droog filter kopen dan een goedkoper nat filter met het gevolg een dure nieuwe sensor te moeten kopen.

Alle intakes die overigens in de motorruimte zijn geplaatst zonder filterbox zuigen alleen maar warme lucht aan, hitteschildje of niet.
Rotatiemotoren worden erg warm en dus betekent een open filter een zeker vermogensverlies (waargenomen bij dyno-runs), tenzij je een turbo gebruikt waarbij dit te verwaarlozen is door het gebruik van een intercooler.

Ik zou mijn geld inzetten op een AEM (oftewel Mazdaspeed), een Injen of een Racing Beat, deze hebben de beste resultaten.

Ieder zijn eigen keus natuurlijk :)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2014 20:00
helemaal mee eens!!

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-07-2014 20:13
hitteschild zoals bij de K&N scheelt enorm in de warme lucht aanvoer naar het luchtfilter, door dit schild creëer je namelijk een afgesloten ruimte voor je filter.
Je trekt de lucht namelijk weg waar deze het makkelijkste weg kan komen en dat blijft door de buis achter de bumper (jij gaat tocht ook niet een sprintje trekken terwijl je door een rietje ademt? of als je door inspanning meer lucht nodig heb ga je toch via de mond ademen?)

Op het moment dat je naar een systeem toegaat als Weapon-R gaat zuigt de motor inderdaad meer warme lucht aan. deze bied totaal geen bescherming van de warme lucht en haalt de lucht net zo makkelijk uit het motor compartiment dan uit de bumper.
Maar zelfs dan is er niet echt te spreken over vermogens verlies. de warme lucht wordt meer dan genoeg gecompenseerd door de hoeveelheid lucht die de motor nu aanzuigt.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 18-07-2014 19:54
Niet helemaal mee eens, het hitteschild bij de Typhoon kit is meer een illusie omdat er nog steeds vrij grote kieren zijn waar hete lucht langs kan en de bovenkant wordt helemaal niet afgedicht dus komt er nog meer warme lucht binnen langs de motorkap.

Ieder zijn voorkeur en ik wil niemand van het idee afbrengen om zijn/haar K&N niet aan te schaffen als dit is wat hij/zij wil, mijn keuze zou het echter niet zijn en gezien de prijs zou ik voor een relatief iets duurdere gaan, zeker als je performance wilt. Voor enkel een leuk geluid is hij perfect.

Met alle respect maar warmte compenseren door meer flow is onzin en werkt juist andersom (als je een glas heet water over jezelf heen gooit heb je een kleine brandwond, doe je ditzelfde met een emmer heet water heb je grote brandwonden. De hoeveelheid verschilt maar de temperatuur niet en dit wordt niet gecompenseerd, als iets heet is en niet wordt gekoeld blijft het heet.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 18-07-2014 20:49
Oke K&N heeft vrij grote kieren?? volgens mij viel dat allemaal wel mee maag kan het mis hebben, heb de intake namelijk pas 1 keer in het echt gemonteerd gezien.

Daar in tegen blijf ik wel bij wat ik zeg, ik zeg nergens dat de lucht afgekoeld wordt door meer flow.
Maar er wordt een klein dingetje vergeten. Waarom levert een Cold Air Intake Vermogen? Waarom Levert een Short Air Intake vermogen? uiteindelijk heeft het niet eens zo zeer met temperatuur te maken.
Maar meer met de hoeveelheid zuurstof die je de motor in krijgt voor een betere en krachtigere verbranding. Een Short Air Intake als dat van K&N compenseert dit fenomeen wel door meer flow.
De uiteindelijke hoeveelheid zuurstof deeltjes die de motor ingaan is bij zowel de AEM als de K&N als de Injen en als de Mazdaspeed hetzelfde, echter hebben elk van deze fabrikanten een eigen manier om de MAF sensor een klein beetje aan het lijntje te houden.

Voor echte Performance winsten of verliezen zijn alle kits nagenoeg hetzelfde, en neem je de intake kit voor de looks en de sound.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-07-2014 18:50
Performance en CAI? Nee, puur optiek en geluid. De Mazda racers rijden ook met stock intake. Zegt genoeg :-)
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 27-07-2014 17:03
Stock intake is erg goed, wel is het standaard filterelement enigszins een restrictie (filtreert wel erg goed).

Bovendien zit er een verschil in de intakes van een SP of HP versie, namelijk de VFAD (variable fresh air duct).

Heb je een SP versie dan doe je er niet veel kwaad aan om de intake te vervangen omdat deze gewoonweg geen vfad heeft :)

Heb je een HP versie dan ligt dit anders omdat deze wel een vfad heeft, deze extra inlaatklep (om het zo maar even te noemen) gaat open bij zo'n 6500 toeren om het maximale uit de intake te halen, vervang je dus de intake dan komt deze te vervallen en daar zit nou juist het probleem....veelal juist vermogensverlies.

Met andere woorden denk goed na voor je eraan begint, tenslotte haal je bij een Honda ook niet de VTEC eruit als deze erin zit :P
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-07-2014 18:15
5500 Toeren om precies te zijn. Bij 6250 gaat de (mechanische) auxilary klep open. (ook niet aanwezig op de SP overigens)

Je merkt eigenlijk weinig van het uitschakelen van de VFAD. Bij lage toeren heb je iets minder pit, maar da's echt verwaarloosbaar. Maak de stekker maar eens los, dan merk je amper iets.

Bij alle after market intakes wordt de VFAD toch al uitgeschakeld.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 28-07-2014 07:21
Maar gebruikt de HP zan zoveel meer lucht/O2 dan? Kan ik me toch niet geheel voorstellen; al helemaal omdat er aardig wat berichten zijn dat de SP niet onder doet voor de HP...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2014 07:33
tzeunis:

> Maar gebruikt de HP zan zoveel meer lucht/O2 dan?
> Kan ik me toch niet geheel voorstellen; al helemaal
> omdat er aardig wat berichten zijn dat de SP niet
> onder doet voor de HP...


USA Forum: (By not introducing vacuum back into the VFAD line, the valve stays open at all times.)
The VFAD is designed to reduce engine noise below 5500rpm.
At 5500rpm the valve opens to allow a 2nd air inlet into the intake.
Some people claim to feel a difference, but I believe that the increase sound makes it appear that the car is moving faster.

@Martine...."De HP is sneller dan de SP. Van 0 naar 100 in 6.4 sec. tegen 7.2 sec.".........
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2014 18:44
@ Ruud ik snap deze "quote" naar mij niet helemaal...

Ik weet dat de HP sneller is!
Er zijn idd mensen die dat een beetje betwisten, maar wanneer je naar de cijfers kijkt weet je het al.

mochten er dan nog twijfels zijn, kijk dan maar naar de filmpjes die hier laatst zijn geplaatst op de Nurburgring, daarin zie je duidelijk
dat de HP helemaal wegrijd bij de SP.....

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 28-07-2014 19:47
Ik ben een SP rijder en durf tegen elke HP de sprint op te nemen.
Ja op papier is de HP sneller 231pk vs 192pk 6.4s vs 7.2s 0-100 tijden
Maar gaan we dan iets verder kijken SP 240Nm -> HP 180Nm koppel, gewicht SP < 1300Kg waar een HP > 1300Kg
een SP zal het laag in toeren iets winnen en de HP weer hoog in de toeren, uiteindelijk vind ik het verschil te verwaarlozen.
Bij oud RX-8 rijder Roy uit Lelystad heb ik vaak genoeg spiegel aan spiegel een sprintje getrokken waarbij het verschil te verwaarlozen is.

Ook op de Nürburgring in beide sessies doet mijn SP niet onder voor de HP van minh,
Ik heb dan wel een SP met ondertussen redelijk wat aanpassingen welke op papier voor winst moeten zorgen maar zijn ook de aanpassing waar over gezegd wordt dat het eigenlijk niet zo is op het lichtere vliegwiel na.

Tevens geven de filmpjes niet echt een reëel beeld, je ziet de versnelling keuze van beide auto's niet en iedere rijder neemt in dit geval het voor hem aanvaardbare risico, voor de 1 ligt deze grens hoger en zal dus met meer snelheid de bochten nemen / uitkomen en hierdoor dus ook meer snelheid meenemen rond de rest van het circuit.

Hieronder een link naar een onboard filmpje vanuit mijn SP achter de HP van Minh en oordeel zelf of het verschil zo groot is.
Filmpje SP achter HP
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2014 20:14
Martine:

> @ Ruud ik snap deze "quote" naar mij niet helemaal...


Hoi Martine,
Ik meen dat jij dit een keer ergens geschreven had en wilde deze "quote" aan Tzeunis voorleggen, net zoals het USA-verhaaltje waarvoor de VFAD in wezen dient.........
Is dus niet voor jou bedoeld geweest........
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2014 20:23
oh oke.

Hier nog een filmpje van jullie, een SP achter een HP, en hierin zie je het uitlopen van de HP ten opzichte van de SP op de rechte stukken heel goed...

https://www.youtube.com/watch?v=fnPMIYInxSY

Maargoed het maakt mij eigenlijk ook niets uit, als iedereen maar blij is met zijn rex!!

Groetjes M&M
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-08-2014 15:16
Toen ik mijn hp kocht ging het me niet om de sprintjes of top snelheid.
houd ik niet van.
Ik keek naar de tussen acceleraties.
woon midden op de veluwe dus veel met slome vaak oudere weg gebruikers te maken.
dan is het verschil wel duidelijk beter.
waar ik bij de sp terug moest schakelen kon ik bij de hp gewoon door.
dat is het verschil in pk's.
Iedereen weet dat de rex geen sprinter is.
plus extra accesoires die je met de sp niet heb.

maar is maar net waar je op let of waar je uitgangs punt liggen bij de aankoop
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 03-08-2014 15:04
Ik bemoei mij verder niet met het "ik ben sneller dan..." verhaal e.d., en doe zeker niet aan "sprintjes" omdat het mij niet uitmaakt.
Wil alleen maar even zeggen dat als een SP en HP even snel zouden zijn waarom is het verschil er dan? Niemand zou dusdanig meer betalen voor een auto als het geen enkel verschil maakt....toch?
Laten we bovendien niet vergeten dat er een gat van bijna 40pk tussen de modellen zit en niet te vergeten het verschil in de gear-ratio tussen 5- en 6 bak. Gewichts verschil is overigens te verwaarlozen want ook een HP weegt geen 1300 kilo of meer. (1280 kilo om precies te zijn).

Maar volgens mij gaan we nu geheel off-topic... :p
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 13-08-2014 16:12
Martine, mijn rex had toen enorm power loss ;) slechte bougies en bobines en ecu stond niet goed afgesteld. Ondertussen meer dan 2 seconden terug gewonnen in 0-100 sprint, dus dat is geen referentie ;) maar interessante discussie wel hehe
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2014 18:58
ecu niet goed afgesteld...hahaha heb jij dan een Megasquirt of zoiets..

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 13-08-2014 19:41
Kan inderdaad met stock ecu, deze leert zichzelf namelijk een klein beetje in.
Gaat niet om hele grote veranderingen maar kan net een klein beetje schelen. Door de ECU NVRAM te resetten zet je deze weer terug naar fabrieksopgave en leert hij weer opnieuw in.
Dit heeft een klein stukje met idle control te maken en met emissiesystemen in de RX-8.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2014 20:35
Zucht...
Er is niets af te stellen aan een standaard ecu!
Van het "zelf leren" door de ecu merk je niets.

Maar goed, misschien helpen een paar racestickers..

Groetjes M&M
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 13-08-2014 21:52
:') So funny haha, en nee heb geen megasquirt wel accessport. En ik had een hele rough idle voor ik de reset gedaan had. 1 keer reset, 50km rijden en was smooth as silk. Of dat nu effectief daaraan was of niet can't tell.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 13-08-2014 22:07
Zucht....

Als een standaard ECU zich niet afstelt zoals dus nu gezegd wordt daag ik jou uit om de luchtmassa sensor los te trekken en kijk hoe snel je geliefde RX-8 een storing geeft, deze gaat dan of te rijk lopen of te arm als deze al niet afslaat.
Gezien Nick een AEM intake heeft gemonteerd net als ik betekend dat de buis waar de MAF sensor zit een grotere diameter heeft dan stock, hierdoor kan de RX-8 slecht stationair gaan draaien zoals aangegeven wordt door Nick
Door de NVRAM van de ECU te wissen wordt dit grotendeels tegen gegaan.

Groetjes Martijn
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2014 20:13
Martijn, je moet wel lezen wat ik schrijf, er staat; een standaard ecu is niet af te stellen.
Dat is wat anders dan dat een ecu zich zelf wel of niet kan in leren, dat kan de ecu namelijk wel...en dat is waar jij ook nu op doelt ;)

En als je de stekker van de luchtmassameter los trekt, gaat de auto in noodloop, om te voorkomen dat de motor stuk gaat.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / AEM cold air intake

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill