Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Smoke achterlichten
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 03-04-2014 17:59
Vandaag een klein beetje wrap folie gekregen om wat me te spelen, deze heb ik over een achterlicht heen getrokken.
Wat vinden jullie ervan?

alvast mijn excuses voor de belabberde foto kwaliteit
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-04-2014 20:42
Staat goed, vind ik.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 04-04-2014 08:02
Voor zover ik er wat van kan zien staat het wel mooi ;-)
- Van RxAlex (Deelnemer) op 04-04-2014 18:48
Maak een mooi subtiel verschil.
Zien graag een betere foto natuurlijk :)
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 05-04-2014 05:51
De folie is van de lamp af, zat niet netjes en heb niet genoeg gekregen voor beide lampen.

Zelf ondertussen al een rolletje folie besteld dus beide lampen gaan zeker een tint donkerder worden.
Voor Japfest moet dit klaar zijn.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 20-02-2015 19:35
Even dit 322 dagen oude topic nieuw leven inblazen in plaats van nieuwe topic over hetzelfde onderwerp starten...

Ik wil graag mijn achterlichten gaan 'kleuren'.
Reden: heldere achterlichten is niet geheel naar mijn smaak. Het condens probleem blijft terugkomen, hoop dit hiermee te maskeren.
Ik heb verschillende opties overwogen: spuiten (motip), laseren en wrappen. Uiteindelijk heb ik gekozen om voor wrappen te gaan omdat dit de minst 'permanente' optie is.
Indien het niet mooi blijkt te zijn (of bij verkoop) is dit gemakkelijk te herstellen naar het origineel. Bovendien kan ik dit zelf proberen. In eerste instantie had ik rode wrap folie besteld, eenmaal aangekomen bleek dit eerder oranje te zijn. Daarom toen zwart besteld, dit bleek eenmaal aangekomen eerder grijs te zijn. Naar verwachting geeft dit hetzelfde resultaat als 'smoked taillights'. Aanstaande zondag ga ik deze proberen erop te krijgen, het makkelijkst is denk ik de gehele lampen er even uit te halen? Een föhn gebruiken voor de ronde delen, en wel of geen spuitbus water gebruiken? (het is folie met 1 klevende kant, na verwijderen van de beschermfolie)

Is dit uiteindelijk bij jouw nog gelukt Martijn? heb je foto's van het resultaat?
Nog andere tips?
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 20-02-2015 21:44
Even terzijde:
Kijk uit als je de achterlichten weer monteert en de moertjes gaat aandraaien met een ring/dop 10mm. Als je ze ietsje te strak aandraait om de pakking in te drukken, beschadig je de bevestiging van de draadeindjes in het plastic achterlichthuis. Maanden later blijkt dan je achterlicht los te zitten en dat is niet meer te repareren, want er is een draadeind losgetrokken. (Zie links op de foto.)
Je kunt beter met een vlakke hand het achterlicht met kracht tegen de wagen gedrukt houden terwijl je met de andere hand de moertjes aandraait. Zo druk je de pakking in zonder aan de draadeinden te trekken en blijft alles heel. Dit was een dure les voor mij. Stom, stom, stom...   :-(

Olof
- Van Matex (ForumPro) op 02-03-2015 16:17
Met een goede 2 componenten epoxylijm had deze insert prima vastgelijmd kunnen worden in het chassis van het achterlicht.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-03-2015 20:30
Haal je zo ook de condens weg bij de achterlichten?

Heb ik last van.
ook id de auto trouwens
terwijl de airco net is gecheckt..
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 02-03-2015 21:04
@ Matex: Bedankt voor de tip. Ik heb het kapotte licht bewaard, dus wie weet komt hij nog van pas.

Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2015 21:30
nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-03-2015 20:30
..........Haal je zo ook de condens weg bij de achterlichten?
Heb ik last van.
............

Apply the clear silicone kit in a "rich" manner time after time on your middle finger and rub/press it (in a 45 degr. angle versus the sealing joint of both tail light halves) into their common joint. You go all around the taillight paying good attention not to enclose trapped air......

http://www.rx8club.com/series-i-trouble-shooting-95/tail-light-lamp-fogging-2014-thread-254906/
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-03-2015 01:00
Heb mijn linker achterlicht zo goed als vol gesmeerd met siliconenkit. Heb nog steeds last van condens in mijn achterlicht :(
Deze methode heeft wel gewerkt bij mijn recherachterlicht.

Mvg,
Rinesh
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-03-2015 01:37
.................Heb mijn linker achterlicht zo goed als vol gesmeerd met siliconenkit. Heb nog steeds last van condens in mijn achterlicht :(
Deze methode heeft wel gewerkt bij mijn recherachterlicht.................
Mvg,
Rinesh


- Waar precies heb je de kit aangebracht?
- Wat is......"zo goed als vol"?
mvg, Ruud
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-03-2015 21:41
In eerste instantie had ik de kit aangebracht op en om de gaskets. Na een paar weken zat er weer vocht in.
Toen had ik de randen en gaskets opnieuw ingesmeerd. Na een paar weken weer vocht.
De laatste keer heb ik gaatjes geboord voor de luchtcirculatie. Dit leek te werken. De laatste keer had ik namelijk de lamp niet droog gefohnd.
Het vocht was er vanzelf uit gegaan. Maar helaas heeft de laatste methode ook maar een paar weken gewerkt. Het water kan er nu wel uitlopen. Ik heb nu in ieder geval geen vissenkom meer. 
Om gek van te worden...

mvg,
Rinesh
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2015 01:27 Edited 04-03-2015 01:30
@ Rinesh,

Ja, je hebt wel kit aangebracht op de pakking etc. maar daar zit haast nooit het probleem, dat blijkt nu wel bij jou.
Iedereen met dat probleem denkt onmiddellijk aan de pakking etc. en dat is het meestal niet.
Het probleem is dat de donkere en heldere helften van het li.-achterlicht gesealed zijn en rechtboven in het li-achterlicht is de seal (fabrieksfout toeleverancier) vaak lek.
Op die plaats en dan ook meteen rondom op de las, in de vrije ruimte tussen de 2 achterlichthelften moet de siliconenkit aangebracht worden.
Zie mijn DIY (3 posts terug) op het USA-Rex-forum (ik hoop dat je Engels kan lezen/anders vertaal je ff via Google-translate), waarin de gehele procedure beschreven wordt.
Bij mij (en daarna bij een aantal volgers van deze DIY; met exact het langdurige probleem en ook zoals jij dat nu probeert op te lossen) is er sinds die tijd TOTAAL geen vocht of waterprobleem meer. Ik heb beide achterlichten gedaan.
Hooguit wat heel lichte vochtaanslag bovenin het li-achterlicht bij overgang van warme zonnestraling in de auto naar koude nacht=condens (die bij de meeste auto's voorkomt)......het is altijd binnen 6-12 uur verdwenen.

mvg, Ruud
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-03-2015 12:04
Beste ruud,

Ik heb de seal de 2e keer gekit. Dit heeft helaas niet geholpen.

Mvg,
Rinesh
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2015 12:31
Beste ruud,
Ik heb de seal de 2e keer gekit. Dit heeft helaas niet geholpen.
Mvg,
Rinesh

(Ik neem aan dat je met seal bedoelt de naad tussen heldere en donkere helft van het achterlicht.....)
Vreemd, dan heb je het denk ik toch niet voldoende goed gedaan.
Mijn advies: uitgebouwde achterlicht onder water houden met de lampopeningen naar beneden........
Dan zie je door hele kleine belletjes waar het lekt.........zo heb ik het ook gedaan en toen een duidelijk lekkageplek gevonden .......
Mvg, Ruud
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-03-2015 13:30
Beste ruud,

Ik bedoel inderdaad de naad. En ik heb de lamp ook al onder water gehouden. Ik zag geen belletjes. Ik vermoed dat er dus water binnenkomt bij de lapjes zelf. Dit moet ik nog testen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2015 13:48
Aha,.....wist ik niet....
mvg, Ruud
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 04-03-2015 14:30
Voordat ik besloten had om de taillights te 'tinten' heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het condensprobleem te verhelpen:

1e keer: beide modules gedemonteerd, lampjes eruit gehaald. Met een haarföhn al het vocht eruit geblazen. Vorige eigenaar had gaatjes in de onderkant geboord van de modules, deze heb ik met transparante siliconenkit dichtgemaakt omdat ik hier niet in geloof. De gaskets waren op de plek waar het afvoerwater van de kofferbak redelijk bros geworden. De gasket heb ik met siliconenkit waterdicht op de module gedicht. De lampen waren helemaal schoon, droog en zagen er weer als nieuw uit (zie foto). 1 week later weer condens in de lampen.

2e keer: Modules opnieuw gedemonteerd, lampjes eruit gehaald. Met haarföhn droog geblazen. Vervolgens met een speciale glasband de gaskets dikker gemaakt en met siliconenkit de randen van de 2 schaaldelen nagelopen. Rechter achterlicht is sindsdien nog steeds droog.

3e keer: Laatst heb ik dus weer een module gedemonteerd, dit keer om te wrappen. Eerst heb ik de buitenkant van de lamp gepolijst zodat hij perfect glad, schoon en helder is. Zo kan het wrap folie er mooi strak overheen getrokken worden. Het wrappen zelf viel vervolgens nog niet mee. Ik begon hier eerst alleen al maar merkte al snel dat ik handen tekort kwam. Vervolgens de hulptroepen ingeschakeld. Met 3 personen lukte dit redelijk goed: 1 persoon met föhn het folie plaatselijk verwarmen om het beter rekbaar en vormbaar te maken voor de dubbel gekromde vlakken. 1 persoon het folie oprekken over de lamp. 1 persoon het folie uitwrijven/aanbrengen. Nadat ik tevreden was heb ik met een precisie mesje het folie op de rand afgesneden en de module teruggeplaatst. Zag er mooi uit voor een eerste keer vond ik zelf (foto) Maar na een aantal regenachtige dagen kwam er vocht onder het folie waardoor het ging golven. Waarschijnlijk niet strak genoeg over de randen gedaan. Toen maar de gehele folie er weer afgetrokken.

Wat betreft het 'tinten' ben ik dus weer terug bij af. Ik wilde in eerste instantie de taillights niet spuiten omdat ik dacht dat dit te permanent zou zijn. Echter kwam ik er achter dat dit toch niet zo permanent is. Motip heeft niet alleen speciale taillight tint spray maar ook een speciale spray om deze tint weer te verwijderen. Dit schijnt de lampen verder niet aan te tasten. Dit zal dus de volgende opdracht gaan worden. Ik twijfel enkel nog tussen rood en zwart. Staat allebei mooi bij de brilliant black lak lijkt me. Het resterende zwarte wrapfolie ga ik gebruiken voor het derde remlicht, en misschien ook voor de (witte) richtingaanwijzers aan de voorzijde.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-03-2015 17:12
Bedankt voor de tip. Ik zal ook proberen om de gaskets dikker te maken met glasband. Hopelijk blijft het dan droog.
Persoonlijk vind ik de getinte achterlichten niet mijn ding.

mvg,
Rinesh
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 15-03-2015 16:21
Vandaag de 'backlight spray' van motip aangebracht op de achterlichten. Ben er zeer tevreden over.
Heb dit volgens de volgende stappen gedaan:

1: modules demonteren.
2: schoonmaken, heldere kap polijsten en ontvetten.
3: spuiten in drie dunne lagen, goed licht en temperatuur zijn belangrijk (20 graden).
4: een laag transparante vernis voor glans.
5: spray wax voor bescherming.
6: terug monteren en klaar.

Zie foto's voor het resultaat
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-03-2015 18:11
Persoonlijk, (echt persoonlijk,) vind ik het geen verbetering...

Maar het gaat er om dat JIJ er blij mee net, dat is belangrijk.
Wel knap gedaan i.i.g.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 16-03-2015 18:17
Ieder zijn smaak gelukkig, ik vind de oude setup ook mooier. Met spuiten krijg je de lampen nooit zo mooi glanzend als de rest van de auto. Ik denk dat het beter uitziet wanneer de auto ook mat is.

Ander vraagje: achter het RX8 logo zitten dus geen gaatjes? Of heb je ze dicht gemaakt? Ik wil het mazda en rx-8 er vanaf hebben. Denk aan plastidip voor het mazda logo.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 16-03-2015 21:45
Hetzelfde glanzende resultaat als de originele heldere lampen is helaas niet haalbaar op deze manier, heb nog wel transparante laag gedaan voor meer glans. Zou het zelf ook nog mooier vinden als het echt glanzend was. Betreft kleur blijft natuurlijk altijd een smaak kwestie. Het voordeel is dat deze backlight spray gemakkelijk te verwijderen is indien ik de auto zou willen verkopen.

Het RX8 logo was er al af toen ik hem kocht, er zitten geen gaatjes hier in de klep. Maar ook geen enkele vorm van verkleuring of lijmafdrukken. Je zou bijna zeggen dat er nooit een logo heeft gezeten...
Het 'mazda' gedeelte aan de linkerkant zit overigens wel met 'pootjes' in gaatjes in de klep, maar dit wist je waarschijnlijk al.
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 17-03-2015 07:12
Hoe kan het dan dat jouw logo zo scheef zit??
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2015 16:54
dat was mij idd ook al opgevallen...

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 18-03-2015 16:46
Het 'mazda' tekst logo zit inderdaad een beetje scheef.
Als ik hem eraf haal hem recht ervoor houd komt het pootje achter de letter M niet uit met het gaatje in de klep.
Het lijkt dus of dit gaatje te hoog zit of het pootje achter de M te laag, maar net hoe je het bekijkt.
Misschien een keertje een nieuw logo proberen, of het pootje proberen te verplaatsen.
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 18-03-2015 17:05
Plastidip voor het mazda embleem had ik zelf inderdaad ook al aan gedacht. Ik denk wel dat dit alléén op een zwarte RX8 mooi staat, dus ben erg benieuwd aangezien jij ook een zwarte hebt. Vergeet het resultaat niet te delen als je dit gedaan hebt! Je bent in ieder geval niet de eerste die dit doet, zie foto.
- Van chris (Deelnemer) [nl] op 04-04-2015 15:26
Hoe zit het met de kleuren die je lampen nu afstralen?
volgens mij moet je knipperlicht en achteruitrijlicht wel echt oranje en wit blijven volgens de Nederlandse wetgeving.
zijn hier geen problemen mee of wel?

Gr. Chris
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 04-04-2015 15:37
Chris,

De knipperlichten geven nog steeds oranje licht, omdat het lampje zelf oranje is.
De achteruitrijd verlichting heeft wel een rode gloed. Ik heb nog geen APK gedaan sindsdien en weet dus niet of dit een afkeurpunt is.
Met rode achterlichten zal je met de politie niet snel gedoe krijgen lijkt me, met zwarte achterlichten zal dit eerder gebeuren.

Maar als iemand kan vertellen wat de officiële regels zijn dan ben ik ook erg benieuwd.
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 05-04-2015 08:01
Afkeur. De reflectors werken niet meer de door de folie.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Smoke achterlichten

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill